"Słupki"
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Można by uogólnic tak: słupki niekrozystnie wpływają na grę tam, gdzie głównym efektem walki jest wycofanie, albo gdy istnieje możliwośc wycofania się zamiast poniesienia strat.
Tam gdzie głównym efektem walki jest co innego np. w Waterloo strata poziomów sprawności bojowej - słupki nie wpływają negatywnie na grę i ogólnie nie odgrywają roli.
Tam gdzie głównym efektem walki jest co innego np. w Waterloo strata poziomów sprawności bojowej - słupki nie wpływają negatywnie na grę i ogólnie nie odgrywają roli.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Sergent
- Posty: 124
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:02
- Lokalizacja: Warszawa
Problem slupkow wynika ze stref kontroli.
Zamiast jak w rzeczywistosci tworzyc ciagla linie punktow oporu (batalion na kazdym heksie) plus w kazdym pulku batalion w odwodzie + sily wydzielona na drogach podejscia przeciwnika (saperzt, batalion rozpoznawczy) + odwod dywizji to oplaca sie ustawiac trzy bataliony na heksie co 2 heksy. Strefa kontroli uniemozliwia penetracje tej pozycji a okopane 15 PS na heksie praktycznie uniemozliwia ruszenie takiej pozycji.
Drugi problem to sposob gry ograniczajacy sie do atakoawnia silnym stosem, zmuszania obroncy do odwrotu a podczas poscigu o 5 pol okrazanie innych zgrupowan obroncy.
W zyciu uwazam ze nie mialoby to miejsca.
Zamiast jak w rzeczywistosci tworzyc ciagla linie punktow oporu (batalion na kazdym heksie) plus w kazdym pulku batalion w odwodzie + sily wydzielona na drogach podejscia przeciwnika (saperzt, batalion rozpoznawczy) + odwod dywizji to oplaca sie ustawiac trzy bataliony na heksie co 2 heksy. Strefa kontroli uniemozliwia penetracje tej pozycji a okopane 15 PS na heksie praktycznie uniemozliwia ruszenie takiej pozycji.
Drugi problem to sposob gry ograniczajacy sie do atakoawnia silnym stosem, zmuszania obroncy do odwrotu a podczas poscigu o 5 pol okrazanie innych zgrupowan obroncy.
W zyciu uwazam ze nie mialoby to miejsca.
-
- Sergent
- Posty: 124
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:02
- Lokalizacja: Warszawa
Nieststy wiekszość gier na rynku stosuje strefy kontroli. Rok 1920 stosuje inne rozwiązania, moim zdaniem do zaakceptowania w mniejszej skali.
Z B35 jeszcze nie jest tak źle, bo na upartego można przyjąć, że SK to są obszary przykryte ogniem danego pododdziału. I jak popatrzymy na zasięgi broni (ckm - 1.5 km, armaty czołgowe około/ z grubsza 2 km) to wszystko się zgadza. Tylko, że "teren czysty" w rzeczywistości nie jest taki czysty i tak naprawde, żadko kiedy będziemy w stanie urzyć armaty (ogniem bezpośrednim) czy ckm na odległości większe niż powiedzmy 300-600m.
Oczywiście można też powiedzieć, że tak naprawde to tn pododdział nie jest tylko na tym heksie, bo tu to tylko leży żeton, a tak naprawdę to ten batalion jest też na heksach obok, bo to przecież tylko gra itp. itd.
Problem jest zreszta szerszy, bo przecież ten batalion na tym heksie jest ugrupowany do obrony okrężnej (zawsze ma tyle samo PS niezależnie od kierunku z którego go zaatakujemy) - a tak przecież też w rzeczywistości nie jest.
Tylko jak to uwzględnić w grze.
I jeszcze jedno, jak to jest że w górach, lbagnach, asach i terenie czystym "pojemność heksu" jest taka sama, w B35 - 24 PS. Jak to możliwe?
Z B35 jeszcze nie jest tak źle, bo na upartego można przyjąć, że SK to są obszary przykryte ogniem danego pododdziału. I jak popatrzymy na zasięgi broni (ckm - 1.5 km, armaty czołgowe około/ z grubsza 2 km) to wszystko się zgadza. Tylko, że "teren czysty" w rzeczywistości nie jest taki czysty i tak naprawde, żadko kiedy będziemy w stanie urzyć armaty (ogniem bezpośrednim) czy ckm na odległości większe niż powiedzmy 300-600m.
Oczywiście można też powiedzieć, że tak naprawde to tn pododdział nie jest tylko na tym heksie, bo tu to tylko leży żeton, a tak naprawdę to ten batalion jest też na heksach obok, bo to przecież tylko gra itp. itd.
Problem jest zreszta szerszy, bo przecież ten batalion na tym heksie jest ugrupowany do obrony okrężnej (zawsze ma tyle samo PS niezależnie od kierunku z którego go zaatakujemy) - a tak przecież też w rzeczywistości nie jest.
Tylko jak to uwzględnić w grze.
I jeszcze jedno, jak to jest że w górach, lbagnach, asach i terenie czystym "pojemność heksu" jest taka sama, w B35 - 24 PS. Jak to możliwe?
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Co do bagien jest różna, ale co do lasów dlaczego miałaby być inna niż np. na wzgórzach?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Sergent
- Posty: 124
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:02
- Lokalizacja: Warszawa
W IIed. była taka sama, sprawdze w edycji III B35.
W lasach czy wzgórzach powinna być taka sama, czyli na pewno mniejsza niż w przypadku terenu czystego.
I jeszcze jedno spostrzeżenie:
mamy bagno z jedną drogą, wjeżdzamy na drogę 24 PS jednostek zmechanizowanych i zgodnie z II ed B35 wszystko jest OK.
Mało tego możemy z tego heksu atakować nie tylko wzdłuż drogi ale i w poprzek czyli przez teren dla nas niedostępny!
Podobnie jest w górach.
W lasach czy wzgórzach powinna być taka sama, czyli na pewno mniejsza niż w przypadku terenu czystego.
I jeszcze jedno spostrzeżenie:
mamy bagno z jedną drogą, wjeżdzamy na drogę 24 PS jednostek zmechanizowanych i zgodnie z II ed B35 wszystko jest OK.
Mało tego możemy z tego heksu atakować nie tylko wzdłuż drogi ale i w poprzek czyli przez teren dla nas niedostępny!
Podobnie jest w górach.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Panowie, podobno teraz miały byc jakieś reformy w systemie wrześniowym, na który tak psioczyliśmy i który wywołał całą tą dyskusję. Jak by ktoś miał to, bardzo byłbym wdzięczny za streszczenie tych zmian, uzupełnień...
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- dbj
- Capitaine
- Posty: 856
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
- Lokalizacja: Muszyna
- Has thanked: 269 times
- Been thanked: 260 times
- Kontakt:
W najnowszym TiS-ie jest ta reforma. Reforma powstała na podstawie postów na forum TiS-u, a jak nietrudno się domyśleć została podpisana przez dwie osoby...
Nie czytałem dokładnie, bo wydawało mi się zabardzo zagmatwane, ale może to złudzenie.
Może Gladky coś więcej napisze...
Nie czytałem dokładnie, bo wydawało mi się zabardzo zagmatwane, ale może to złudzenie.
Może Gladky coś więcej napisze...
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
- dbj
- Capitaine
- Posty: 856
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
- Lokalizacja: Muszyna
- Has thanked: 269 times
- Been thanked: 260 times
- Kontakt:
w 16.
jest cos o strefie kontroli, o przełamaniu jednostek pancernych, lotnictwie, zaopatrzeniu, dezorganizacji i pociagach transportowych.
Nie jest to coprawda zatytuowane reforma, ale dodatkowe przepisy.
jest cos o strefie kontroli, o przełamaniu jednostek pancernych, lotnictwie, zaopatrzeniu, dezorganizacji i pociagach transportowych.
Nie jest to coprawda zatytuowane reforma, ale dodatkowe przepisy.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Aha, czyli co to Gladky wymyślił z drugim Waszmością w Lublinie, ciekawe
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Grohmann
- Starosta
- Posty: 898
- Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 2 times
Znalazłem i przeczytałem. Logiczne i spójne.
Wiem, że wielu dawało pomysły na te zmiany m.in. sam co nieco podrzuciłem i mogę czuć się zadowolony, że je wykorzystano. Z podpisywaniem innych ciężko by było bo naprawdę wiele ludzi swoje pomysły prezentowało więc w tej materii chyba nie należy mieć pretensji do WZ.
W końcu najważniejsze, że wzieli to i wrzucili, system/gry dzięki temu będa lepsze a przeciez głównie o to chodzi, prawda.
Wiem, że wielu dawało pomysły na te zmiany m.in. sam co nieco podrzuciłem i mogę czuć się zadowolony, że je wykorzystano. Z podpisywaniem innych ciężko by było bo naprawdę wiele ludzi swoje pomysły prezentowało więc w tej materii chyba nie należy mieć pretensji do WZ.
W końcu najważniejsze, że wzieli to i wrzucili, system/gry dzięki temu będa lepsze a przeciez głównie o to chodzi, prawda.
Get the graal or die tryin.
- Gladky
- Sous-lieutenant
- Posty: 372
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:59
- Lokalizacja: Tuchów/Lublin
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Ja choć słupki znałem, to starałem sie z nimi nie grać, bo to na prawde zabija rozgrywkę, jej dynamike. Teraz dzięki nowym przepisom, trochę sie to zmieniło...we wrzesniu.
W WB-95 jeszcze nie ale może tez ulegnie zmianie,
Co do B-35 to ono rzeczywiście rządzi sie swoimi prawami i zawsze sie znajdzie sposób na słupki, choćby przez WzM.
Generalnie jestem jednak ich zdecydowanym przeciwnikiem.
W WB-95 jeszcze nie ale może tez ulegnie zmianie,
Co do B-35 to ono rzeczywiście rządzi sie swoimi prawami i zawsze sie znajdzie sposób na słupki, choćby przez WzM.
Generalnie jestem jednak ich zdecydowanym przeciwnikiem.