Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 22 listopada 2017, 20:19

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Moja gra o Rzeczypospolitej szlacheckiej
PostNapisane: czwartek, 9 sierpnia 2012, 09:50 
Carabinier

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2012, 20:53
Posty: 25
Ano, mój żywot toczy się... :)
Najlepiej zrobić grę na trzech graczy z możliwością trybu jednoosobowego. Na dziś mam zrobioną mapę z Google Earth, chociaż jeszcze nie ma na niej jeszcze wszystkich lokacji do celów rozgrywki militarnej, kilkadziesiąt kart, prawie komplet żetonów (wydrukowane i naklejone na grubą taśmę klejącą dwustronną) i parę tabelek. Nie spieszyłem się, bo i tak nie miałbym na razie jak tego przetestować.
Nie pamiętam czy pytałem czy we Wrocławiu jest jakiś klub gry planszowej?

W tym moim "staropolskim Twilight Struggle" przed każdą rundą rozegrania kart jest losowanie wydarzeń poprzez wyciąganie żetoników: mogą to być zgony urzędników (wtedy żetony urzędów lądują znów w polu króla do jego dyspozycji) i króla, testy wojny (sprawdzamy, które z państw nieprzyjaźnie nastawionych rozpoczyna wojnę z RP), testy kultury (sprawdza się czy nie spada, jej wysokość wyznacza ilość kart pobieranych na początku tury przez gracza szlacheckiego - czyli im większa anarchia, tym szlachta bardziej ubezwłasnowolniona i słabsza na rzecz magnatów).

Zrobiłem na mapie około 30 pól szlachty, 14 pól rodów magnackich i 11 pól obcych krajów, na których gracze umieszczają znaczniki wpływów, podobnie jak w TS. Pola szlachty i magnatów mają, tak jak w TS, swój współczynnik bogactwa i znaczenia, więc aby kontrolować takie pole należy położyć tam odpowiednio dużą ilość PW - ten mechanizm chyba każdy zna. Do tego pola specyficzne, takie jak Trybunały Koronny i Litewski, gdzie wszystkie punkty wpływów są kasowane po każdej turze (trybunały były kadencyjne i wybieralne), albo pole kościoła, gdzie ułożenie każdego kolejnego PW kosztuje coraz więcej.

Jest jedna rzecz do rozstrzygnięcia : czy poprzestać na jednej walucie w grze, czyli na punktach wpływów, czy dodać do tego jeszcze pieniądze-monety. Teraz jestem przy tej drugiej opcji. Wymyśliłem, że opłacanie wojska odbywa się na raty : najpierw jedna moneta za każdy oddział, a po zakończeniu kampanii druga. W ten sposób, jeśli graczowi zabraknie pieniędzy, rozpocznie się konfederacja wojskowa, rzecz dość bolesna i nierzadka w XVII wieku.

Z gry "1960. The Making of the President" zgapiłem podział na kwestie polityczne. Na sejmie wszystkie postulaty są pogrupowane na kwestie zewnętrzne (polityka zagraniczna i wojskowość oraz podatki na te cele), ustrojowe (ewentualne reformy systemu politycznego RP) i partykularne (lokalne, prywatne i półprywatne sprawy szlachty i magnatów roztrząsane na sejmie). Gracze układają PW na polach kwestii, a późnej ten gracz, który ma przewagę nad innymi w danym polu, może rzucić kostką tyle razy, o ile ma więcej od nich PW. Za wynik 1 i 2 dostaje dodatkowe bonusy do głosowań nad danymi kwestiami, ale jak wyrzuci 6, wtedy dochodzi do obstrukcji obrad, a czas sejmu jest ograniczony. Na sejmie głosuje się za pomocą żetonów sejmowych, które otrzymuje się za posiadanie np. kontroli nad najważniejszymi sejmikami "górnymi"* (czyli polami szlachty na mapie) albo posiadanie większości, załóżmy, sejmików pruskich. Ilość żetonów sejmowych jest ograniczona, do podziału między graczy, chociaż może się zdarzyć, że skoro nikt nie kontroluje danego sejmiku "górnego", to nikt nie dostaje jego żetonu. Aby uchwalić coś na sejmie trzeba zatem mieć zwykłą większość żetonów sejmowych (nie musi jej mieć jeden gracz - możliwe są koalicje), a w przypadku bardziej kontrowersyjnych ustaw musi to być większość 2/3. Potem oczywiście strona przegrana może wetować. Skuteczność weta zależy od ilości żetonów sejmowych posiadanych przez stronę wetującą (rzut kostką poniżej tej ilości). Na końcu rzuca się kostką poniżej stopnia nasilenia konfliktów sejmowych. Sejm może się rozejść bez konkluzji w razie zbyt ostrych konfliktów, które są wyrażane za pomocą specjalnego toru znajdującego się w polu sejmu. Wówczas nawet wcześniej uchwalone ustawy na tym sejmie, nie mogą wejść w życie.


*Sejmiki górne, to były sejmiki skupiające szlachtę z najważniejszych województw; to posłowie z nich decydowali o przebiegu sejmu, podczas gdy reszta robiła głównie za tło.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.