OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43340
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

Witaj na Forum!

Jeśli to ma być taka krótka i szybka gra, to myślę, że dobrym wyborem mogłyby być gry w systemie "Jours de Gloire" wydawane we francuskim magazynie "Vae Victis". Są do nich robione tłumaczenia zasad na angielski, tak że nie trzeba znać francuskiego. Co więcej, na naszym portalu jest tłumaczenie zasad systemowych i tabel na polski, zrobione przez Leliwę:

Zasady (PL): http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Tabele (PL): http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

Bitew wydano sporo. Zdarzyło mi się parę razy zagrać, tu jedna z relacji:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Generalnie spełnia wszystkie Twoje wymagania i co do czasu (tu zależy jeszcze od scenariusza), i co do ceny, i co do liczby żetonów.

Natomiast z tego co zauważyłem z Twojej wypowiedzi, zależy Ci na tym, żeby zasady w miarę realistycznie oddawały epokę, nie były zbyt proste i abstrakcyjne. Problem polega tutaj na tym, że przy rozgrywce na 60-120 minut raczej trudno to osiągnąć. Z pozostałych gier, które wymieniłeś - "Manoeuvre" i "C&C: Napoleonics" to zdecydowanie propozycje dla młodszych i zupełnie początkujących, albo w przypadku "Manoeuvre" - jako przerywnik między "poważniejszymi" rozgrywkami. "Napoleon's Triumph" jak słusznie zauważyłeś jest trochę abstrakcyjne i czas rozgrywki to będzie zwykle koło 4 godzin (przy dobrych wiatrach...), cena gry też nie jest niska, ale to ze względu na wykonanie gry - mimo wszystko polecam spróbować. Co do pozostałych dwóch, nie jestem w stanie się wypowiedzieć, bo nie grałem, natomiast ogólnie to tak jak sugerowałem wcześniej, jeśli nie będzie Ci przeszkadzał dłuższy czas rozgrywki, to paleta gier się poszerza (większość z wymienionych przez Ciebie gier wydaje mi się, że ma czas powyżej 120 minut).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Chevau-léger
Sous-lieutenant
Posty: 364
Rejestracja: czwartek, 24 sierpnia 2006, 09:06
Lokalizacja: Varsovie

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Chevau-léger »

Te wszystkie parametry na raz są trudne do osiągnięcia chyba że poczekasz na Napoleon Sagę do przyszłego roku, ale to gra karciana. ;)

Na Twoim miejscu celowałbym w system GMT/Victory Point Games, który wskazałeś sam - Napoleon 20 - czyli Fading Glory i inne gry z tego systemu.

Alternatywnie, jest do wyboru polski system wojen napoleońskich - szybki i prosty, mający jednak oprócz zalet stąd wynikających też pewne wady. Ponieważ jest on na tym forum niejako "wyklęty" nie będę wspominał jego nazwy, ale jest tam dużo mniejszych scenariuszy, np. w czasopiśmie, które wydaje to wydawnictwo. To rozsądna alternatywa dla systemów zbyt rozdętych, przedkładających realizm nad grywalnością, którym towarzyszy kilkudziesięciostronicowa instrukcja.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43340
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

Chevau-léger pisze:Te wszystkie parametry na raz są trudne do osiągnięcia chyba że poczekasz na Napoleon Sagę do przyszłego roku, ale to gra karciana. ;)

Na Twoim miejscu celowałbym w system GMT/Victory Point Games, który wskazałeś sam - Napoleon 20 - czyli Fading Glory i inne gry z tego systemu.

Alternatywnie, jest do wyboru polski system wojen napoleońskich - szybki i prosty, mający jednak oprócz zalet stąd wynikających też pewne wady. Ponieważ jest on na tym forum niejako "wyklęty" nie będę wspominał jego nazwy, ale jest tam dużo mniejszych scenariuszy, np. w czasopiśmie, które wydaje to wydawnictwo. To rozsądna alternatywa dla systemów zbyt rozdętych, przedkładających realizm nad grywalnością, którym towarzyszy kilkudziesięciostronicowa instrukcja.
Cóż, szkoda, że z jednej strony niechęci personalne, a z drugiej strony powiązania towarzyskie zdominowały tą wypowiedź, ale tak to czasem bywa.

Jeśli chodzi o różnego rodzaju gry i systemy oraz dążenie do realizmu - są gry, które są proste, ale potrafią w miarę dobrze oddać realia na takim poziomie na jakim pozwala przyjęty przez autora poziom uogólnień. Są z kolei gry uchodzące za proste, które żadnych realiów nie oddają, a niewielka objętość instrukcji spowodowana jest wielką ilością niedopowiedzeń, którym towarzyszą kompromitujące błędy, co wiąże się ze stratą czasu przez gracza na ich korygowanie i poszukiwanie w tym wszystkim straconego sensu, którego najczęściej nie da się odnaleźć.

Są też oczywiście gry bardziej rozbudowane, które wymagają po prostu trochę więcej czasu, by zapoznać się z instrukcją, ale rozgrywka wcale nie musi być długa (zależy to od scenariusza) ani rozstawienie zwykle też nie jest długie. Jestem autorem tego typu gry, ale w czasie 120 minut można w moim systemie rozegrać jedynie scenariusz szkoleniowy, dlatego starałem się być uczciwy wobec zadającego pytanie i jak do tej pory swojej gry nie polecałem.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Mariusz
Adjoint
Posty: 732
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:53
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
Has thanked: 65 times
Been thanked: 27 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Mariusz »

quba40 pisze:Z racji, że to mój pierwszy post więc witam wszystkich forumowiczów.

Po długiej przerwie znowu zacząłem interesować się tematyką gier wojennych (kiedyś gry serii Dragona czy też DBA - mimo, że bitewniak to w duchu gier wojennych). Stąd pojawia się moja prośba o pomoc w doborze "pierwszej" gry do kolekcji po latach :)

Wymagania:
Liczba graczy: 2 (z możliwością gry solo - niekoniecznie z wbudowanym wariantem w produkt oryginalny)
Epoka: Wojny Napoleońskie
Skala: pojedyncza bitwa a nie kampania przez kraje i kontynenty
Czas rozgrywki: 60-120 minut (krótki setup jest dla mnie ważnym elementem)
Liczba żetonów w jednym scenariuszu: do 100 (im mniej tym lepiej)
Cena: do 200 zł

Produkty jakie rozważałem do tej pory:
:arrow: Faiding Glory lub Hundred Days 20 - póki co skłaniam się najbardziej ku temu wyborowi, wydaje się być mniej więcej tym czego szukam, ale mimo wszystko wolę się upewnić po przeczytaniu opinii tutejszych wyjadaczy ;)
:arrow: Napoleon's Triumph - czas rozgrywki dłuższy niż bym chciał, fajne manewrowanie ale trochę abstrakcyjne w stosunku do klimatu wojen Napoleońskich, brak rzutów kostką w zasadzie uniemożliwia rozegranie solo
:arrow: Commands & Colors: Napoleonics - klimatem nie do końca do mnie przemawia, zasady chyba za proste i mało historyczne, wygląda prędzej jak bitewniak, gra oparta na kartach mocno ogranicza grę solo
:arrow: Napoleon: The Waterloo Campaign - niestety obecnie dla mnie zbyt droga cenowo
:arrow: Manoeuvre - zbyt abstrakcyjny skirmish, karty uniemożliwiają w zasadzie rozgrywkę solo
:arrow: Waterloo: Quelle Affaire! - estetycznie wygląda ale wiaderka kości sugerują, że losowość może mieć zbyt kolosalne znacznie, zasady jakby wzięte z bitewniaka

Z góry dziękuję za pomoc i opinie :)
Powitać na forum.
Myślę, że wszystkie gry, które wymieniłeś, są warte uwagi i dobrze je opisałeś. Zależy czego oczekujesz, czy chcesz czegoś prostszego czy bardziej skomplikowanego. Abstrakcyjnego czy mniej abstrakcyjnego. Sam musisz zdecydować i tutaj nikt Cię raczej nie wyręczy. Tak jak pisali przedmówcy (przedpiszcy?) trudno znaleźć grę o zadowalającym poziomie realizmu, żeby się zamykała w 120 minutach.
Chevau-léger pisze:Alternatywnie, jest do wyboru polski system wojen napoleońskich - szybki i prosty, mający jednak oprócz zalet stąd wynikających też pewne wady. Ponieważ jest on na tym forum niejako "wyklęty" nie będę wspominał jego nazwy, ale jest tam dużo mniejszych scenariuszy, np. w czasopiśmie, które wydaje to wydawnictwo.
Chyba kojarzę o co chodzi i szczerze nie polecam. Ciągłe błędy i ich poprawianie, erraty i erraty do errat itd. bez końca, które trzeba kupować w kolejnych czasopismach, a potem już nawet nie wiadomo co do czego było. To już mniej czasu i wysiłku zajmie nauczenie się jakichś bardziej zaawansowanych, dobrze zrobionych zasad.

Moim zdaniem gry dzielą się przede wszystkim na dobre i złe, tzn. źle zrobione, a nie na zaawansowane, proste, abstrakcyjne itd. Każda gra w swojej klasie może być dobrze albo źle zrobiona.
Alea iacta est.
quba40
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: piątek, 21 lipca 2017, 10:43

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: quba40 »

Raleen pisze:Jeśli to ma być taka krótka i szybka gra, to myślę, że dobrym wyborem mogłyby być gry w systemie "Jours de Gloire" wydawane we francuskim magazynie "Vae Victis". Są do nich robione tłumaczenia zasad na angielski, tak że nie trzeba znać francuskiego. Co więcej, na naszym portalu jest tłumaczenie zasad systemowych i tabel na polski, zrobione przez Leliwę:

Zasady (PL): http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Tabele (PL): http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

Bitew wydano sporo. Zdarzyło mi się parę razy zagrać, tu jedna z relacji:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Generalnie spełnia wszystkie Twoje wymagania i co do czasu (tu zależy jeszcze od scenariusza), i co do ceny, i co do liczby żetonów.
Dzięki za sugestię i wskazanie tłumaczenia. Wygląda całkiem ciekawie (jedyne co mnie odpycha to stosy żetonów na jednym polu), ale na pewno się zainteresuję :)
Raleen pisze:Natomiast z tego co zauważyłem z Twojej wypowiedzi, zależy Ci na tym, żeby zasady w miarę realistycznie oddawały epokę, nie były zbyt proste i abstrakcyjne. Problem polega tutaj na tym, że przy rozgrywce na 60-120 minut raczej trudno to osiągnąć. Z pozostałych gier, które wymieniłeś - "Manoeuvre" i "C&C: Napoleonics" to zdecydowanie propozycje dla młodszych i zupełnie początkujących, albo w przypadku "Manoeuvre" - jako przerywnik między "poważniejszymi" rozgrywkami. "Napoleon's Triumph" jak słusznie zauważyłeś jest trochę abstrakcyjne i czas rozgrywki to będzie zwykle koło 4 godzin (przy dobrych wiatrach...), cena gry też nie jest niska, ale to ze względu na wykonanie gry - mimo wszystko polecam spróbować. Co do pozostałych dwóch, nie jestem w stanie się wypowiedzieć, bo nie grałem, natomiast ogólnie to tak jak sugerowałem wcześniej, jeśli nie będzie Ci przeszkadzał dłuższy czas rozgrywki, to paleta gier się poszerza (większość z wymienionych przez Ciebie gier wydaje mi się, że ma czas powyżej 120 minut).
Zdecydowanie zależy mi na oddaniu ducha epoki, ale mimo wszystko wolę pewne uproszczenia niż setki parametrów i tabelek. Najchętniej widziałbym pewne wypośrodkowanie w tej kwestii :)
Parametry, które podałem to ideał, wiadomo, że ciężko będzie znaleźć produkt, który spełni je wszystkie.
Chevau-léger pisze:Te wszystkie parametry na raz są trudne do osiągnięcia chyba że poczekasz na Napoleon Sagę do przyszłego roku, ale to gra karciana.
Zdecydowanie czekam na Napoleon Saga :D
Chevau-léger pisze:Na Twoim miejscu celowałbym w system GMT/Victory Point Games, który wskazałeś sam - Napoleon 20 - czyli Fading Glory i inne gry z tego systemu.
Właśnie tak mi się wydaje, że to jest obecnie najlepszy wybór dla mnie. Mimo wszystko wolę poznać też opinie bardziej doświadczonych osób, być może przeoczyłem coś wartego poznania.
Chevau-léger pisze:Alternatywnie, jest do wyboru polski system wojen napoleońskich - szybki i prosty, mający jednak oprócz zalet stąd wynikających też pewne wady. Ponieważ jest on na tym forum niejako "wyklęty" nie będę wspominał jego nazwy, ale jest tam dużo mniejszych scenariuszy, np. w czasopiśmie, które wydaje to wydawnictwo. To rozsądna alternatywa dla systemów zbyt rozdętych, przedkładających realizm nad grywalnością, którym towarzyszy kilkudziesięciostronicowa instrukcja.
Niestety jestem nowy na Tym forum, więc jeśli to nie tajemnica to poproszę o nazwę tej gry ;)
Raleen pisze:Jeśli chodzi o różnego rodzaju gry i systemy oraz dążenie do realizmu - są gry, które są proste, ale potrafią w miarę dobrze oddać realia na takim poziomie na jakim pozwala przyjęty przez autora poziom uogólnień. Są z kolei gry uchodzące za proste, które żadnych realiów nie oddają, a niewielka objętość instrukcji spowodowana jest wielką ilością niedopowiedzeń, którym towarzyszą kompromitujące błędy, co wiąże się ze stratą czasu przez gracza na ich korygowanie i poszukiwanie w tym wszystkim straconego sensu, którego najczęściej nie da się odnaleźć.
Dokładnie tak jest, dlatego w pierwszej kolejności wykluczałem gry zbyt abstrakcyjne jak np. C&C czy Manoeuvre, których mechanikę można ubrać w szaty dowolnej epoki i będą równie do nich "pasować". System Napoleonic 20 wydaje mi się (pomimo sporej prostoty zasad) dobrze oddawać ducha wojen napoleońskich na szczeblu korpusu.
Raleen pisze: Są też oczywiście gry bardziej rozbudowane, które wymagają po prostu trochę więcej czasu, by zapoznać się z instrukcją, ale rozgrywka wcale nie musi być długa (zależy to od scenariusza) ani rozstawienie zwykle też nie jest długie. Jestem autorem tego typu gry, ale w czasie 120 minut można w moim systemie rozegrać jedynie scenariusz szkoleniowy, dlatego starałem się być uczciwy wobec zadającego pytanie i jak do tej pory swojej gry nie polecałem.
120 minut to na obecną chwilę idealny czas dla mnie, natomiast jeśli da się zagrać w Twoją grę w mniej więcej 180 minut to nadal jestem zainteresowany, tylko poproszę o tytuł :)
Mariusz pisze:Powitać na forum.
Myślę, że wszystkie gry, które wymieniłeś, są warte uwagi i dobrze je opisałeś. Zależy czego oczekujesz, czy chcesz czegoś prostszego czy bardziej skomplikowanego. Abstrakcyjnego czy mniej abstrakcyjnego. Sam musisz zdecydować i tutaj nikt Cię raczej nie wyręczy. Tak jak pisali przedmówcy (przedpiszcy?) trudno znaleźć grę o zadowalającym poziomie realizmu, żeby się zamykała w 120 minutach.
Nie zdaję się na ludzi z forum, sam podejmę decyzję, raczej proszę o wskazanie i rekomendację gier o których nie słyszałem i w nie nie grałem.
Mariusz pisze:
Chevau-léger pisze: Alternatywnie, jest do wyboru polski system wojen napoleońskich - szybki i prosty, mający jednak oprócz zalet stąd wynikających też pewne wady. Ponieważ jest on na tym forum niejako "wyklęty" nie będę wspominał jego nazwy, ale jest tam dużo mniejszych scenariuszy, np. w czasopiśmie, które wydaje to wydawnictwo.
Chyba kojarzę o co chodzi i szczerze nie polecam. Ciągłe błędy i ich poprawianie, erraty i erraty do errat itd. bez końca, które trzeba kupować w kolejnych czasopismach, a potem już nawet nie wiadomo co do czego było. To już mniej czasu i wysiłku zajmie nauczenie się jakichś bardziej zaawansowanych, dobrze zrobionych zasad.
Uch brzmi mało zachęcająco, na pewno nie szukałbym tytułu, który wymaga szukania zasad i poprawek po X numerach magazynów (które jeszcze po latach są jeszcze trudne do zdobycia).
Mariusz pisze:Moim zdaniem gry dzielą się przede wszystkim na dobre i złe, tzn. źle zrobione, a nie na zaawansowane, proste, abstrakcyjne itd. Każda gra w swojej klasie może być dobrze albo źle zrobiona.
Amen :)

Dzięki wszystkim za sugestie i uwagi, póki co poza Fading Glory rozważę jeszcze wskazany przez Raleen'a Jours de Gloire.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43340
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

quba40 pisze:Niestety jestem nowy na Tym forum, więc jeśli to nie tajemnica to poproszę o nazwę tej gry ;)
Chodzi o serię gier wyd. Taktyka i Strategia (TiS): Ostrołęka 1831, Borodino 1812 i parę innych w tej serii. Dyskusje na ich temat są na forum w dziale gier XIX wieku:
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f=10&t=2551
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f=10&t=7966
Linkuję dwie największe. To ta seria gier z błędami i ciągle wydawanymi erratami, ukazującymi się w czasopiśmie wydawcy.

Co do mojej gry, to opis znajdziesz tutaj:
http://www.gamesfanatic.pl/2016/05/07/o ... maja-1831/
oraz tutaj:
https://www.rebel.pl/repository/files/r ... mes-98.pdf
Strona gry na BGG:
https://boardgamegeek.com/boardgame/188 ... -maja-1831
Jest też w sieci wiele innych materiałów, wszystko zlinkowane na BGG.
Obecnie szykujemy się do wydania kolejnych tytułów.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
quba40
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: piątek, 21 lipca 2017, 10:43

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: quba40 »

Od tygodnia jestem szczęśliwym posiadaczem Fading Glory. Rozegrałem do tej pory przy standardowych ustawieniach dwa razy Waterloo 20 i Salamanca 20, oraz po razie Smoleńsk 20 i Borodino 20. Muszę powiedzieć, że nie spodziewałem się po teoretycznie tak prostym mechanicznie tytule tak dużej gamy decyzyjności (zarządzanie pulą morale w forsownym marszu i walce, odpowiednie ustawienie różnych rodzajów korpusów z wykorzystaniem terenu). Każdy scenariusz posiada kilka opcji rozstawienia, jest hipotetyczna dłuższa kampania oraz historyczna krótsza, jest kilka opcji zmieniających balans rozgrywki. Dodajmy do tego karty wydarzeń i niebagatelny wpływ kości (choć mądrze grając można ją w miarę okiełznać) a uzyskamy całkiem regrywalny tytuł. Sama mechanika umożliwia wykorzystanie opcjonalnych zasad, które dodają takie smaczki jak penetracja kawalerii, artyleryjski ostrzał za rzeką, zmęczenie, dowódcy, czy też mgła wojny. Mimo pewnych niejasności w podręczniku z zasadami posiłkując się wersją dostępną na stronie producenta można je w miarę szybko sobie przyswoić. Gra ma bardzo mało elementów, szybko się ją rozstawia a jedna partia trwa około 90-120 minut. Polecam tę grę wszelkim początkującym strategom i tym, którzy szukają szybkiej gry wojennej w epoce napoleońskiej.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43340
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

Cieszę się, że znalazłeś coś co Ci podpasowało (jak to się mówi...). Najgorzej kiedy ludzie trafiają na zupełnie nieudane gry i całkowicie zniechęcają się przez to po pierwszej rozgrywce do gier wojennych (albo są bliscy tego). Jak pograsz więcej, zapraszam do podzielenia się wrażeniami na forum (najlepiej w dziale gier XIX-wiecznych).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
FB1
Caporal-Fourrier
Posty: 82
Rejestracja: czwartek, 7 września 2017, 15:05
Has thanked: 3 times
Been thanked: 17 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: FB1 »

quba40 pisze:Z racji, że to mój pierwszy post więc witam wszystkich forumowiczów.

Po długiej przerwie znowu zacząłem interesować się tematyką gier wojennych (kiedyś gry serii Dragona czy też DBA - mimo, że bitewniak to w duchu gier wojennych). Stąd pojawia się moja prośba o pomoc w doborze "pierwszej" gry do kolekcji po latach :)

Wymagania:
Liczba graczy: 2 (z możliwością gry solo - niekoniecznie z wbudowanym wariantem w produkt oryginalny)
Epoka: Wojny Napoleońskie
Skala: pojedyncza bitwa a nie kampania przez kraje i kontynenty
Czas rozgrywki: 60-120 minut (krótki setup jest dla mnie ważnym elementem)
Liczba żetonów w jednym scenariuszu: do 100 (im mniej tym lepiej)
Cena: do 200 zł

Z góry dziękuję za pomoc i opinie :)
Witam,

mimo, że to mój pierwszy dopiero post na forum, to śledzę je (jak i sam portal strategie) od dłuższego już czas. Przechodząc do rzeczy pozwoliłem sobie podbić post sprzed paru tygodniu i proszę szanownych forumowiczów o poradę w wyborze pierwszych gier z systemu Musket & Pike - względnie Men of Iron (głównie z uwagi na zapowiadane wydanie Vol IV dot. wojen włoskich).

Wskazane powyżej wymagania pokrywają się de facto z moimi oczekiwaniami (choć cena nie gra aż takiej roli, czas trwania rozgrywki do 2,5h również) - dodatkowo gra powinna być w miarę możliwości solo friendly. Przejrzałem oczywiście nie tylko to forum i stronę GMT, lecz także forum BGG w tym zakresie i opinie z jakimi się spotkałem wskazują na Nothing Gained But Glory, względnie Saints in Armor jako dobre gry z systemu do przyswojenia na początek (zapewne z uwagi na zawarte w nich krótsze scenariusze/bitwy). Biorę także pod uwagę ewentualnie dwa produkty Vae Victis - Avec Infini Regret (mam nadzieję, że zawierają też zasady w jęz. angielskim).

Doświadczenia mam sprzed lat ze starymi grami wydawnictwa Dragon (Wiedeń, Kircholm, Tannenberg itp.), nowsze to zaś gry z systemu Napoleonic 20 VPG.

Będę ogromnie zobowiązany za wszelkie sugestie w temacie :)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43340
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

Witaj na Forum.

"Saints in Armor" ma najkrótsze bitwy, więc najprędzej wpasowuje się w Twoje oczekiwania czasowe. Ponadto z racji, że bitwy są krótkie, rozgrywka będzie też zapewne prostsza. W drugiej kolejności "Nothing Gained But Glory", które ma ciekawsze scenariusze niż "Saints in Armor". Co do systemu "Men of Iron", jest on znacznie prostszy niż "Musket & Pike", generalnie inna liga. Tutaj średnio rzecz biorąc chyba wszystkie gry z tej serii będą podobne pod względem czasu i poziomu komplikacji.

To tak pokrótce, ale mam nadzieję, że będzie pomocne.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
FB1
Caporal-Fourrier
Posty: 82
Rejestracja: czwartek, 7 września 2017, 15:05
Has thanked: 3 times
Been thanked: 17 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: FB1 »

Dzięki serdeczne za odpowiedź!

Na tą chwilę chyba poczekam na dostępność w PL "Men of Iron" Vol. IV, co powinno nastąpić w niedalekiej przyszłości. "Nothing Gained But Glory" i "Saints in Armor" (które urządzałyby mnie bardziej, przyznaję) są niestety obecnie niedostępne. Być może GMT przygotuje dodruk, a jak nie, to pozostanie liczyć na egzemplarze z drugiej ręki ;)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43340
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

Warto się rozglądać za egzemplarzami z drugiej ręki. Popytałbym też Konrada ze sklepu Fort Gier czy nie ma egzemplarzy tych interesujących Cię tytułów albo nie ma możliwości ich sprowadzenia.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
quba40
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: piątek, 21 lipca 2017, 10:43

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: quba40 »

FB1 pisze:zięki serdeczne za odpowiedź!

Na tą chwilę chyba poczekam na dostępność w PL "Men of Iron" Vol. IV, co powinno nastąpić w niedalekiej przyszłości. "Nothing Gained But Glory" i "Saints in Armor" (które urządzałyby mnie bardziej, przyznaję) są niestety obecnie niedostępne. Być może GMT przygotuje dodruk, a jak nie, to pozostanie liczyć na egzemplarze z drugiej ręki
Zastanawiałem się czy nie kupić Pavia: Climax of the Italian Wars lub Breitenfeld: Enter the Lion of the North na tej samej mechanice ale w późniejszym okresie. Oglądałem recenzję tej drugiej u Marcowargammer, ale wydała mi się zbyt prosta jeśli chodzi o sytuację taktyczną, choć pomimo prostoty mechanicznej całkiem nieźle oddaje różnice pomiędzy regimentem pike&shot a innymi formacjami, które były bardziej mobilne ale dużo bardziej wrażliwe. Cenowo również nieźle choć z drugiej strony dostajemy tylko jedną bitwę a jakość komponentów nie powala.
Dlatego prawdopodobnie poczekam jednak na Men of Iron vol. IV :)
Hafa
Enfant de troupe
Posty: 1
Rejestracja: środa, 18 października 2017, 12:10

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Hafa »

Cześć,

Jestem doświadczonym euro-graczem. Jednak w kwestii gier wojennych nie mam za grosz doświadczenia. Bitewniaki mnie nie przekonują (mierzenie miarką itp).
Dlatego założyłem konto na forum. Szukam czegoś, od czego można by zacząć. Po wstępnych poszukiwaniach i poleceniach mam na oku gry z cyklu Confilct of Heroes lub też 1775:Rebellion czy też Field Commander. Widziałem też gry z wydawnictwa Taktyka i Strategia, ale nie przemawia do mnie ta uboga szata graficzna. Jestem jednak otwarty na sugestie.

Poza tym kilka dodatkowych pytań:
1. Podane wyżej tytuły są po angielsku, a ja będę grał z osobą nie znającą angielskiego. Jak sobie radzicie w takich sytuacjach? Tłumaczycie karty i tłumaczenia w koszulki? A może inne sposoby? Chyba, że jest już gdzieś na internecie przetłumaczona instrukcja/karty itp.?
2. Gdzie zaopatrujecie się w gry? W Rebelu ciężko (a zawsze kojarzy mi się, że jak czegoś tam nie dostanę to w Polsce tego nie ma :P). Jakiś CoH jest, ale gdybym chciał inne tytuły z serii to pozostaje mi tylko zagranica, tak?
3. Czym charakteryzuje się system w-39 (wiem, że jest to system stworzony (?) na potrzeby gier z wydawnictwa TiS)? Często spotykam się z tym określeniem. Czy są jeszcze jakieś inne systemy, na które warto zwrócić uwagę?

Z góry dzięki za odpowiedzi
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43340
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

Przy poszukiwaniach pierwszej gry warto się zastanowić co Cię interesuje, jakie typy gier czy mechanik by Ci najbardziej pasowały. Możesz się trochę rozejrzeć po tym wątku (polecam zwłaszcza 2-3 ostatnie strony). Tam pojawiały się podobne pytania. Oczywiście jak by coś Cię interesowało i to nadal było mało - pytaj.
Hafa pisze:Widziałem też gry z wydawnictwa Taktyka i Strategia, ale nie przemawia do mnie ta uboga szata graficzna. Jestem jednak otwarty na sugestie.
W przypadku tego wydawnictwa największym problemem są zasady, a nie grafika. Niestety ciężko to stwierdzić komuś nowemu bez zapoznania się z grą, chyba że poczytasz więcej opinie graczy, np. u nas na forum, o niektórych produktach. W porównaniu z problemami z zasadami, wydaje mi się, że w wielu przypadkach szata graficzna jeszcze ujdzie. Jeśli byś już się decydował na to wydawnictwo, to ewentualnie tylko coś z II wojny światowej, spośród systemów, które wydawane są od czasów wydawnictwa Dragon, kiedy ukazały się pierwsze gry na tych zasadach, czyli np. wspomniane W-39 (Wrzesień 1939), aczkolwiek tutaj też raczej nie polecam, przynajmniej na wejście.

Myślę, że Profes powiedział wszystko co najważniejsze. Tłumaczenia zasad i akcesorów np. kart są u nas na portalu w dziale "Ładownia":
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Poza tym bywają na BGG i czasami na stronach wydawców.

Odnośnie kart, oczywiście wiele gier nie ma kart i wtedy problem z ich tłumaczeniem na potrzeby współgracza nieznającego angielskiego znika.

Co do sklepów, również polecam Fort Gier, poza tym gry wojenne znajdziesz np. w Planszostrefie. Warto spytać sprzedawcę o możliwość sprowadzenia interesującego Cię tytułu (jeśli nie ma go w ofercie) i ile by to ewentualnie kosztowało.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”