Magia i miecz i Magiczny miecz (Sfera)

Awatar użytkownika
Daniel
Stabsfeldwebel
Posty: 313
Rejestracja: sobota, 5 grudnia 2009, 17:15
Lokalizacja: Przemyśl
Has thanked: 26 times
Been thanked: 13 times

Post autor: Daniel »

Czy ktoś ma instrukcję do "Jaskini"? Grę posiadam od niedawna, ale nie rozumiem paru punktów w instrukcji.
Czy jeśli postać ma siłę powyżej sześciu puntów, to porusza się jak po głównej planszy czy tylko jak ma moc powyżej sześciu punktów.
(Jest to "Jaskinia" w wersji "MM").
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2493 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Porusza się jak po głównej planszy, tzn. wybiera kierunki ruchu dowolnie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Lord Yves
Adjudant
Posty: 211
Rejestracja: niedziela, 26 marca 2006, 09:27
Lokalizacja: Stalowa Wola

Post autor: Lord Yves »

W Jaskini musisz mieć 6 punktów mocy, aby móc poruszać się po tej planszy swobodnie.
Awatar użytkownika
Claymore
Caporal-Fourrier
Posty: 77
Rejestracja: czwartek, 17 czerwca 2010, 08:20
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Claymore »

W ten weekend udało mi się namówić moją Drugą Połowę do spróbowania Magii i Miecza. Gra spędziła kilkanaście lat w szafie (ostatni raz grałem sporo w LO). Po pierwszych oporach związanych z pozornym natłokiem reguł udało się nam rozegrać kilka gier - co więcej już w pierwszej rozgrywce kierowany przeze mnie Tropiciel dostał łupnia od Gladiatora, który niejako po prostu wszedł na obszar Korony Władzy i nim się spostrzegłem było po grze :> Sukces w pierwszym podejściu sprawiło chyba, że MiM się spodobała :lol:

Wykorzystaliśmy w rozgrywce wersję podstawową gry (1 wydanie) wraz z Podziemiami, Alternatywnymi Zakończeniami i wreszcie z nieco zdekompletowanym Miastem (brakło nam zestawu czarów z tego dodatku). Do Kosmicznej Otchłani nie podchodziliśmy, by nie mieszać w klimacie fantasy. Grało się całkiem przyjemnie, choć w trakcie gry pojawiło się mnóstwo pytań i wątpliwości dotyczących reguł.

Mam pytanie do tych, którzy grali w nowsze wydania. Czy ten chaos w regułach udało się jakoś uporządkować? Po sześciu rozgrywkach mam kilkadziesiąt (ponad 30) pytań i wątpliwości, które w dość poważny sposób mogą zmieniać przebieg gry o_O :roll:

Część z wątpliwości potwierdza się w dyskusjach na forum poświęconemu MiM http://gamekeeper.offnet.pl/forum/ ale nie wszystko można tam odnaleźć, no i nie zawsze jest pod ręką laptop z siecią...
Awatar użytkownika
Leyas
Kasztelan
Posty: 826
Rejestracja: poniedziałek, 15 lutego 2010, 15:48
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 23 times
Been thanked: 13 times

Post autor: Leyas »

Siema.

To może skrobnął byś te pytania tutaj na forum. Ja również jestem w trakcie odświeżania sobie gry po wielu latach przerwy, może jakoś pomogę, a może moje pytania pokryją się z Twoimi...
Ave Caesar... Fame & Glory
Awatar użytkownika
Daniel
Stabsfeldwebel
Posty: 313
Rejestracja: sobota, 5 grudnia 2009, 17:15
Lokalizacja: Przemyśl
Has thanked: 26 times
Been thanked: 13 times

Post autor: Daniel »

W drugim wydaniu które ja posiadam reguły są w miarę przejrzyście napisane nie miałem jakichś szczególnych problemów z ich zrozumieniem.
Dopisuje się do prośby poprzednika o napisanie tych wątpliwości.
Awatar użytkownika
Claymore
Caporal-Fourrier
Posty: 77
Rejestracja: czwartek, 17 czerwca 2010, 08:20
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Claymore »

Proszę bardzo :) Niechcący pewnie stanę do konkursu na jeden z dłuższych postów na Forum :>

Oto pytania/wątpliwości, które wynikły nam podczas tych kilku rozgrywek:

1) Co się dzieje w Gospodzie, gdy wyrzuci się "3" a nie ma się mieszków złota?

2) Czy na polach planszy, które opisane się jako "Możesz udać się..." (Miasto, Wioska, Świątynia, Jaskinia Czarownika) trzeba coś robić, czy po prostu są to pola "odpoczynku" jeśli ktoś nie ma ochoty skorzystać z usług, lub udać się w misję, czy modlić się?

Najbliższy problemowi wydaje się być Punkt 13:1 Instrukcji, gdzie jest dość niejasno napisane: "(...) W żadnym przypadku nie mogą (gracze) nikogo Spotkać, ani w ogóle nic nie robić na Obszarze, z którego Ruch rozpoczynają."

A co z miejscem, w którym ruch się kończy?
I co z koniecznością badania Obszaru opisaną w punkcie 13:2? Instrukcja nakazuje badanie, które dopuszcza dowolność. Dziwne to trochę :roll:

3) Czy przy Tajemnych Wrotach liczy się cechę WRAZ z punktami dodawanymi przez przedmioty, czy jedynie tę wskazywaną na żetonach? Potem w Krainie Wewnętrznej mowa jest już o "Aktualnej Mocy/Sile" co wskazuje na cechy zwiększane przez przedmioty i Przyjaciół...

4) Wyniki mniejsze niż 0 i większe niż 6 w Krypcie i Kopalni należy traktować jako 0 i 6?

5) Postać Żołnierza startuje z mieczem i hełmem. Czy to oznacza, że może poza nimi nieść jeszcze tylko 2 przedmioty (limit 4 przedmiotów)?

6) W walce chcę użyć ciosu psionicznego. Czy jeśli posiadam Rumaka i jednocześnie chciałbym skorzystać z szarży w walce, efekty dodawania Mocy i Siły liczy się podwójnie, czy dochodzi do nakładania się efektu i w ciosie dodaje się zwiększone przez szarżę wartości?

7) Odwieczny problem z Fontanną Życia/Siły/Wiedzy - czy po odkryciu tej karty muszę ją położyć i na niej żetony warte 4 punkty, ale nie mogę z niej skorzystać? W opisie karty jest napisane, że ci którzy tu trafią mogą skorzystać z kolejnych 4 punktów, ale jednocześnie skoro ja odkrywam to miejsce, to czy mam prawo od razu zabrać 1 punkt i pozostawić 3? A może fontanny liczone są niejawnie na 5 punktów?

8) Postać Kobolda: co z umiejętnością teleportowania się. Czy można wykonać teleportację w to samo miejsce? Jego cecha przy Fontannach i odrobinie szczęścia może być niezwykle przydatna...

9) Czy jeśli nowa postać wprowadzana do gry po śmierci poprzedniego Poszukiwacza ma wyznaczone miejsce startu tam, gdzie np. leżą przedmioty, albo Wrogowie, to musi się ona od razu zająć tymi kartami, czy traktuje się to miejsce neutralnie i dopiero po rzucie kostką trafia na Obszar, który można zbadać itd?

10) Postać Samuraja: W strzale z łuku liczy się tylko siłę z żetonów, czy też tę dodawaną przez wszystkie przedmioty i Przyjaciół? Nielogiczne wydaje mi się to szczególnie w odniesieniu np. do innych broni czy Rumaka :roll:

11) Przyjaciel Łucznik: czy zastrzelone przez niego z łuku potwory wchodzą do pakietów zwiększających siłę (wymiana 7 pkt siły na 1 pkt naszej Siły), czy też zostają odłożone?

12) Przejście do Korony Władzy z Podziemi BEZ talizmanu: Czy po napotkaniu Władcy Demonów i konieczności/chęci ucieczki po walce jest to w ogóle możliwe? Obszar z którego się wchodzi na obszar Korony wymaga posiadania talizmanu... Taka sytuacja jest jednoznaczna ze śmiercią?

13) Czy Ropucha ignoruje pojawienie się istot zmieniających Charakter? W zasadzie jaki Charakter ma Ropucha?

14) Czy pojawiające się od czasu do czasu określenie "Walka wręcz" oznacza walkę bez broni, czy walkę z użyciem Siły?

15) Postać Satyra: Czy fletu można użyć jako niezawodnej broni obronnej? Karta postaci określa, że można użyć fletu na każdym spotkanym Poszukiwaczu. Czy to oznacza, że bez względu na to, czy atakujemy, czy zostaliśmy zaatakowani nie można nas tknąć, bo w każdej chwili możemy użyć fletu?

16) Istoty teleportujące/oferujące podwózkę (typu Pegaz, Diablik, Centaur): Czy teleportacja lub przewiezienie dotyczy tylko nas samych, czy też całego naszego kramu (Przyjaciół, koni, rumaków, mułów itp.)?

17) Czy jeśli zostajemy wezwani na Arenę przez innego Poszukiwacza, to przybywamy tam z całą menażerią (jak wyżej), czy tylko sami, wyposażeni w to, co możemy unieść?

18) Czy mając Konia i Wóz i wykorzystując dodatkowe oczko w ruchu powodujemy "zgubienie" Przyjaciół (jak w przypadku Konia), czy też jeżdżą oni sobie razem z nami?

19) Czy używając Magicznych Butów nasi towarzysze podróży i wszystkie poruszające się po ziemi zwierzęta (Koń, Muł, Koń z Wozem, Rumak) fruwają razem z nami, czy wykorzystanie butów kończy się pozostawieniem wszystkich na polu wyznaczonym przez pierwszy rzut kostką?

20) Czy w "Ukrytej kieszeni" można chować jedynie Przedmioty, czy też np. mieszki złota?

21) Jak traktować pojawienie się na jednym polu dwóch kart wymagających lub nie odwiedzin? Przykładowo: Zawadiaka ma możliwość wyciągnięcia dwóch kart na Polach. Wyciąga Czarownicę i Kapliczkę. Co ma zrobić Poszukiwacz, który tu potem trafi? Musi koniecznie odwiedzić i Czarownicę i Kapliczkę?

22) Czy sformułowanie "Rynek Miejski" w instrukcji do "Miasta" to to samo co "Plac Miejski" na planszy? Bo Rynku jako takiego nigdzie na niej nie ma...

23) Czy sformułowanie "Nadbrzeże" to to samo co "Przystań" (patrz wyżej)?

24) Złamanie prawa w Mieście:

- Czy np. po spotkaniu z Żebrakiem i oddaniu mu ostatniego mieszka złota stajemy się automatycznie poszukiwani Listem Gończym?
- Czy to w tym momencie mamy wyciągnąć drugą kartę (i tylko wtedy) żeby sprawdzić, czy nadejdzie Patrol Straży Miejskiej?
- Czy tę kartę ciągnie się za każdym razem od tej pory?
- Czy jak się nam uda nie wyciągnąć karty Strażników, to złamanie prawa ulega zapomnieniu i możemy się spokojnie przemieszczać dalej?
- Na kartach Straży Miejskiej napisane jest "jeśli przed chwilą złamałeś prawo, lub jesteś ścigany listem gończym" - jak określić to "przed chwilą"? Jak się to ma do braku pieniędzy? Czy wówczas stan łamania prawa jest permanentny?

25) Kiedy właściwie wystawiany jest List Gończy? Z automatu? Skąd władze Miasta "wiedzą", że zabrakło nam złota?

26) Przypadek Koń + Poltergeist: Czy Poltergeist ogranicza też możliwość dodawania 1 oczka do ruchu o jeden Obszar dawaną przez konia?

27) Pozbywanie się Poltergeista: czy przekroczenie rzeki oznacza dostanie się tratwą do Krainy Środkowej, czy też wystarczy przejść przez most przy Wiosce, lub Mieście, które wyraźnie oddzielają te pola od przyległych miejsc? W opisie Poltergeista jest mowa o "jakimkolwiek sposobie" przekraczania rzeki. Czy ogranicza się to jedynie do tratwy i czaru Spacer po Wodzie?

28) Sakwa bez dna: brać ją na logikę, czy na opis? Schowanie do niej Konia i Wozu sprawi, że będzie miała nieskończoną pojemność :roll:

29) Czy jeśli zdarzy się, że na polach, gdzie trzeba rzucać kośćmi (np. Gospoda), pozostawione zostaną karty (przedmiotów, przyjaciół), to nadal jest obowiązek rzutu kością, czy też dopóki leżą tam karty działanie tego pola jest niwelowane?

30) Magiczny Miecz: Czy punkty Wytrzymałości dodaje się po każdej walce, czy tylko po walce z innym Poszukiwaczem?

31) Zamieć a sprawa Cyganki: Czy Cyganka ignorując zdarzenie ma odłożyć kartę na stos kart użytych, czy też ją wszelkie zdarzenia nie dotyczą, a wszyscy dostają po łbie?

32) Zyskiwanie Wytrzymałości w grze: Czy limit górny wynosi 4, czy też można spokojnie "pompować" sobie jej punkty? Co z miejscami, które operują opisem "Zyskujesz 1 pkt Wytrzymałości"? Co z Magicznym Mieczem?

W sumie to na razie tyle ;)
Awatar użytkownika
Leyas
Kasztelan
Posty: 826
Rejestracja: poniedziałek, 15 lutego 2010, 15:48
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 23 times
Been thanked: 13 times

Post autor: Leyas »

Spróbuję odpowiedzieć chociaż na kilka pytań:

2) myślę i tak zresztą stosuję, że skoro jest napisane możesz to znaczy że nie trzeba nic robić, wszystko zależy od chęci gracza

5) zgadza się, przedmioty bierzemy z ekwipunku, jeżeli je stracimy to możemy wziąć (zdaję się z umiejętności jak pamiętam) je jeszcze raz. takie przedmioty liczy się do ekwipunku

7) ja stosuję że nie można dopiero następnym razem, czyli kładziemy 4 pkt i przy next odwiedzinach można skorzystać dopiero

9) myślę że nie może od razu badać, tak samo jest z grą na początku, start jest startem a pierwsze akcje wykonuje się po ruszeniu się ze startu

15) wydaje mi się że tylko do tych to się stosuje których spotkał satyr, a nie którzy jego spotkali

16) hmm ciekawe pytanie nigdy się nad nim nie zastanawiałem, jednak zawsze stosowałem to do całego kramu ;D

17) tak samo ja stosuję jak wyżej, ale zaczynam mieć wątpliwości :P

19) razem z nami, w innym wypadku bezsensu przedmiot którego od razu można by się było pozbyć...

21) powinien odwiedzić oba miejsca

26) raczej tak, myślę że poltergeist jest ważniejszy i koń nie może negować jego działań

27) wg mnie chodzi tu o jakiekolwiek przekroczenie granicy między krainą środkową, a zewnętrzną

31) raczej ignoruje w sensie odkłada i do nikogo się to nie stosuje, przynajmniej ja tak grałem, ponieważ w drugiej wersji mogłoby się okazać że cyganka jest zbyt potężna :)

32) oczywiście że można zyskiwać ponad 4 pkt, jednak należy dokładnie czytać treści kart i instrukcji obszarów. zyskujesz znaczy dodajesz np z 4 pkt na 5pkt ale również z 1 pkt na 2 pkt. odzyskujesz 2 pkt to np. z 3pkt na 4pkt , z 1 pkt na 3pkt ale z 4 i więcej nic już się nie odzyska...


Niestety nie posiadam dodatku Miasto i mało w niego grałem więc w tej sferze nie pomogę. Co do reszty pytań to niestety akurat w tygodniu nie jestem w stanie zerknąć do gry i chwilę poczytać instrukcję zerknąć na planszę czy też zrobić małą symulację. Mam nadzieję że jakoś pomogłem, a sam zresztą jestem ciekaw tych pytań i jak inni na nie odpowiedzą.

W MiM grałem w tamtym tygodniu kilka rozgrywek jednak bez żadnego dodatku. Dla mnie najlepszym i podstawowym dodatkiem z którym sobie można już świetnie pograć to oczywiście Podziemia.
Ave Caesar... Fame & Glory
Awatar użytkownika
Claymore
Caporal-Fourrier
Posty: 77
Rejestracja: czwartek, 17 czerwca 2010, 08:20
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Claymore »

Dzięki za odpowiedzi! Ciekaw jestem jak na postawione kwestie patrzą różni gracze - najlepiej chyba przyjąć jakiś "większościowy" klucz do tego typu wątpliwości :)

19) Wrócę jeszcze na moment do tych butów... Używanie ich nie jest pozbawione sensu - po prostu ograniczyłoby się do graczy nie mających Przyjaciół, muła i/lub poruszających się konno, czy na wozie. Natomiast, gdyby ktoś chciał na moment skorzystać z możliwości przejścia dalej za pomocą tych butów (z jakiekolwiek powodu), po prostu pozostawiałby zwierzęta i towarzyszy w "obozie" na polu Obszaru, do którego trafił po pierwszym rzucie kostką. Ten przedmiot wzbudza moje wątpliwości podobne do Sakwy bez dna i umieszczonego wewnątrz Konia i Wozu. No bo jak wytłumaczyć, że jedną parą butów da się opędzić kilka par innych nóg i cały zbiór kopyt?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2493 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Skoro uaktywniliście temat to przy okazji pozwolę sobie wrzucić jeszcze raz linka do mojej recenzji gry, wraz z wszystkimi dodatkami (linkowanej już wcześniej w tym wątku):

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119

Na końcu jest opisany fajny myk, ale to już odsyłam do tekstu. MiMowcom swego czasu bardzo się podobała, a że sami własnej nie napisali przez tyle lat (forum działa bodajże od 2003 r.) to wzięli moją. Dla tych, którzy już czytali: w tekście nic się nie zmieniło, dodałem tylko pojedyncze zdjęcia i niektóre wymieniłem, tak że można pooglądać.
Ostatnio zmieniony czwartek, 3 lutego 2011, 13:21 przez Raleen, łącznie zmieniany 2 razy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2493 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ad. 1) Wydaje mi się, że po prostu nic się nie dzieje.

Ad. 2) Tutaj sprawa jest jasna: tylko jak kończysz na danym polu, możesz skorzystać z jego "usług", natomiast nie musisz, jeśli nie chcesz. Na pewno nie możesz stać cały czas i zamiast wykonywać ruch korzystać z "usług" danego miejsca. O tym właśnie mówi punkt 13.1.

Ad. 3) Na pewno nie liczy się siły dodawanej w walce, natomiast jeśli jest to przedmiot taki jak Korona Salomona czy Święty Graal, to liczy się jak najbardziej. Tak samo Przyjaciele.

Ad. 4) A jakiej sytuacji dotyczy to pytanie, rozumiem, że użycia Łopaty w Krypcie i Mapy w Kopalni?

Ad. 5) Ma już 2 przedmioty, więc moim zdaniem tak, analogicznie jak wszyscy inni, którzy mają jakieś przedmioty. Zawsze można wyrzucić jak się znajdzie coś ciekawszego.

Ad. 6) Wydaje mi się, że trzymając się zasad liczy się podwójnie, aczkolwiek nawet jak by się liczyło pojedynczo, to na prawie każdego przeciwnika powinno wystarczyć ;) .

Ad. 7) Od razu bierzesz 1 punkt siły/mocy/wytrzymałości. Zostają 3 punkty. Jedyny wyjątek, jeśli jakaś karta o wyższym numerze uniemożliwi Ci skorzystanie z miejsca, np. Wróg, którego nie pokonasz. Wtedy jak przegrałeś walkę, to nie możesz skorzystać z miejsca, bo tylko po wygranej można. Tak samo może się zdarzyć jakieś zdarzenie, które spowoduje stratę kolejki albo wcześniej Twój Poszukiwacz zostanie gdzieś teleportowany i wtedy też nie skorzystasz, ale to zdarza się b. rzadko.

Ad. 8) A mógłbyś zacytować dokładny opis tej zdolności? Ja uważałem, że tak, ale tam to było jakoś specyficznie sformułowane i też pamiętam, że kiedyś się nadziałem.

Ad. 9) Chyba to drugie, bo obszar, z którego zaczyna się ruch nie ma znaczenia, zawsze obszar, na którym się kończy.

Ad. 10) Moim zdaniem tylko z żetonu, może także przedmioty magiczne, ale nie np. bronie służące do walki wręcz.

Ad. 11) Moim zdaniem zabici liczą się do limitu. Ale na upartego można i w drugą stronę interpretować.

Ad. 12) Wydaje mi się że tak, to jest śmierć od razu.

Ad. 13) Ma charakter taki jak poszukiwacz. Na zdrowy rozsądek wydaje mi się, że ignoruje.

Ad. 14) Walka wręcz to walka z użyciem siły, jednak ogólnie określenia stosowane są w zasadach niekonsekwentnie.

Ad. 15) Moim zdaniem tak. Jak inny Poszukiwacz nas spotyka to też jest "spotkanie".

Ad. 16) Znów tylko na zdrowy rozsądek: wydaje mi się, że skoro Diablik teleportuje to może teleportować wszystko co jest z Poszukiwaczem. Z kolei Pegaz i Centaur tylko Poszukiwacza.

Ad. 17) Z całą menażerią.

Ad. 18) Jeżdżą razem z nami. To zdaje się jest gdzieś wyjaśnione (karta albo instrukcja).

Ad. 19) Znów tylko na zdrowy rozsądek - powinni zostawać.

Ad. 20) Tutaj zajrzałbym do opisu i ściśle go stosował tak jak jest napisane.

Ad. 21) Ma wybór, chyba że karta przewiduje przymus odwiedzenia, ale wtedy też - jeśli karta jest tej samej kategorii - wybiera kolejność odwiedzin.

Ad. 22) Tak.

Ad. 23) Tak.

Ad. 24)

- Tak
- Tak
- Tak
- Nie do końca rozumiem pytanie, czy chodzi tylko o brak pieniędzy?
- Przy braku pieniędzy stan łamania prawa jest permanentny i co turę trzeba pociągnąć kartę.

Ad. 25) List Gończy jest wystawiany automatycznie.

Ad. 26) Przy Poltergeiście można się ogólnie ruszyć tylko 1 pole.

Ad. 27) Moim zdaniem wystarcza tylko przekroczenie tej małej rzeczki - to też jest rzeczka prawda? Po co innego ona by tam była.

Ad. 28) Też bym brał na logikę :)

Ad. 29) Trzeba rzucać. Niczego takiego instrukcja nie przewiduje, żeby położenie karty niwelowało działanie opisu obszaru. W opisie Pól jest wyraźnie powiedziane "Wyciągnij kartę, chyba że jakaś tutaj jest", a tu niczego takiego nie ma, więc inna interpretacja jest nieprawidłowa.

Ad. 30) Po każdej.

Ad. 31) [Nie mam pod ręką karty Cyganki, zacytuj jeśli możesz tą jej zdolność]

Ad. 32) Można spokojnie pompować, z tym, że trzeba odróżniać "zyskiwanie" od "odzyskiwania". Np. czarem "Uzdrowienie" można tylko odzyskać, ale czarem "Witalność" można zyskać. Duże możliwości ma tu szczególnie poszukiwacz Wampir z "Jaskini".
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Leyas
Kasztelan
Posty: 826
Rejestracja: poniedziałek, 15 lutego 2010, 15:48
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 23 times
Been thanked: 13 times

Post autor: Leyas »

Raleenie przy okazji ponownych oględzin Twojej recenzji zanalazłem mały błąd ;)

"Z kolei jeżeli walczą między sobą Poszukiwacze, zamiast straty punktu siły, Poszukiwacz może odebrać przeciwnikowi posiadany przezeń przedmiot bądź mieszek złota."

Powinno być: punktu wytrzymałości ;)
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez Leyas, łącznie zmieniany 1 raz.
Ave Caesar... Fame & Glory
Awatar użytkownika
Claymore
Caporal-Fourrier
Posty: 77
Rejestracja: czwartek, 17 czerwca 2010, 08:20
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Claymore »

Ad 4) Chodzi o wyniki różnic w rzucie 3 kośćmi. Określone są wyniki od 0 do 6 w Kopalni i od 0 do "6 i więcej" w Krypcie. Zastanowiło mnie co jeśli wynik odejmowania nie wstrzeli się w te przedziały (jeden domknięty obustronnie, drugi jedynie jednostronnie) :roll:

Ad 8) Z opisu postaci Kobolda: "Jeżeli w rzucie, dotyczącym ruchu wyrzucisz 6 oczek, możesz teleportować się do dowolnego Obszaru w tej samej Krainie". No właśnie - czy "dowolny" w tym przypadku oznacza "ten sam".

Ad 16) No z tym Diablikiem można by się spierać. Jako postać złośliwa i psocąca powinna chyba w domyśle przeszkadzać Poszukiwaczowi, a co za tym idzie powinna raczej wysłać go gdzieś z dala od zwierząt jucznych i przyjaciół.

Ad 17) Z Areną też mam wątpliwości. No bo z jednej strony jak wyzywasz kogoś na pojedynek, to raczej bez sensu byłoby zyskiwać handicap w postaci przybocznej gwardii przyjaciół i pozbawiać tego przeciwnika, który nie ma wpływu na pojawienie się tego zdarzenia. Z drugiej zaś strony powinien być chyba jakiś przepis mówiący o tym, że pojedynek taki powinien być toczony jeden na jeden, z wykorzystaniem jedynie broni, którą można unieść, od biedy przy użyciu Rumaka bojowego :roll: Sam nie wiem. Zabawny wydaje mi się obrazek, gdy na pustej, omiatanej wiatrem piaszczystej Arenie pojawia się nagle znikąd cała drużyna Poszukiwacza, z Dziewicami, tragarzami, mułami, Gnomami i kim tam jeszcze. Normalnie jak ostatnie chwile przed bitwą, a nie pojedynkiem dwóch graczy.

Ad 20) Opis mówi: "W tej kieszeni możesz schować jeden przedmiot. (...)". Skoro znajduje się mieszki złota jako Przedmioty oznaczone "5", to chyba można. Z kolei nie wiem, czy żetony reprezentujące złoto mają status przedmiotu. No i jeszcze sprawa kart "Dwa mieszki złota". To w końcu jeden, czy dwa ;) ?

Ad 24) Chodziło mi o dowolne złamanie prawa. Np. Walczę z kimś, ciągnę kartę i kartę dodatkową, nie losuję Patrolu. Czy w kolejnych ruchach ciągnę +1 kartę, czy po prostu stosuję się do instrukcji na polach?

Ad 30) W opisie stoi co następuje: "(...) Ponadto - właściciel Miecza zyskuje 1 punkt Wytrzymałości podczas każdej walki, w której zwycięża, zabierając przeciwnikowi Wytrzymałość". Wytrzymałość mają tylko Poszukiwacze i czasem Upiór, czy Wampir, Władca Demonów (w tych częściach, które mam). Inni wrogowie nie mają tych punktów. Więc jak to interpretować - w stronę wygranej walki, czy w stronę pozbawiania punktu wytrzymałości (która jest jedną z możliwości po wygraniu walki z innym Poszukiwaczem)?

Ad 31) Opis postaci Cyganki głosi, że: "1. Zdolność przewidywania przyszłości pozwala ci na zignorowanie Zdarzenia, które wyciągniesz jako Kartę Przygody". Ignorowanie dotyczy karty i tym samym odkłada się je na talię zużytych kart, czy dotyczy jedynie przedmiotu Zdarzenia, a znajduje ono zastosowanie do innych Poszukiwaczy? W ten sposób Cyganka nie będzie poddawana wszelkim mgłom, podatkom, trzęsieniom ziemi, burzom i innym przykrym wydarzeniom, mimo iż świat wokoło będzie walił się dookoła niej? To chyba zbyt boskie zdolności jak na mój gust... stąd pytanie :)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2493 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Leyas pisze:Raleenie przy okazji ponownych oględzin Twojej recenzji zanalazłem mały błąd ;)

"Z kolei jeżeli walczą między sobą Poszukiwacze, zamiast straty punktu siły, Poszukiwacz może odebrać przeciwnikowi posiadany przezeń przedmiot bądź mieszek złota."

Powinno być: punktu wytrzymałości ;)
Dzięki za zwrócenie uwagi, zaraz poprawię.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2493 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

@Claymore

Ad. 4) Jak zakresy zachodzą to jest błąd i więcej mądrego nic nie wymyślimy. Trzeba się umówić w jedną albo w drugą stronę.

Ad. 8) Czyli chyba jednak można. Zdawało mi się, że tam było napisane "dowolnego innego", ale nie mam w tej chwili gry pod ręką. "Dowolny" to może być ten sam.

Ad. 16) Jak i z pozostałymi. Właściwie to gdyby grać dokładnie według zasad to tam nie ma nic o tym, że się te sprzęty zostawia.

Ad. 17) Wiesz, to już Twoje rycerskie wyobrażenia. Ktoś inny może mieć inne podejście :) . Ja tutaj nie spotkałem się nigdy z inną interpretacją, natomiast owszem zdarzały się nieraz dyskusje o tym ilu broni czy przedmiotów przypominających broń Poszukiwacz może użyć w walce i co jest bronią a co nie. Jak ma np. Złote Rękawice (ze "Smoków") to czy może to łączyć z władaniem mieczem, a jak ma Magiczną buławę (też ze "Smoków) to czy też może. Oba przedmioty magiczne dawały +2 do siły.

Ad. 20) Zgodnie z zasadami mieszek złota na pewno nie jest przedmiotem, choćby z tego względu, że nie liczy się do limitu przedmiotów. Możesz nieść ze sobą dowolną ilość mieszków złota.

Ad. 24) Walka to jednorazowe złamanie prawa, więc za to ciągniesz kartę tylko raz - po walce. Natomiast jak nie masz złota to co turę. Ale poza walką np. rzucanie czarów jest przestępstwem, grabież (zabieranie przedmiotów po walce). Za każdą taką akcję sprawdza się czy nie pojawiła się Straż Miejska. W ogóle to my graliśmy jeszcze tak, że nie ciągnęliśmy tych kart i nie zrzucaliśmy tylko podnosiliśmy stos kart Miasta w wybranym miejscu i jak u dołu była Straż, to wtedy oczywiście dochodziło do jej interwencji. Polecam spróbować.

Ad. 30) To znaczy, wydaje mi się, że wszyscy wrogowie mają wytrzymałość 1. Natomiast jak się walczy z Poszukiwaczem to zamiast punktu wytrzymałości można mu zabrać przedmiot albo mieszek złota i wtedy z tej własności Magicznego miecza nie można skorzystać.

Ad. 31) Mi się wydaje, że mimo wszystko to drugie :) . Co do boskich zdolności, daleko jej do niektórych poszukiwaczy, jak choćby Jasnowidza z "Jaskini". Nie wiem czy miałeś przyjemność grać z tą częścią? :) Tam jest dużo takich przegiętych elementów.


Ogólnie muszę powiedzieć, że bardzo ciekawe pytania. Część, jak z tym Diablikiem czy Pegazem jakoś mi się nie zdarzyła w praktyce. Natomiast niektóre, jak z Poltergeistem, to bywają rzeczywiście notorycznie kwestie sporne. Są jeszcze np. jakieś motywy z Ukrytą Kieszenią.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”