Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Mam takie pytanie z innej beczki, a zadaje je tutaj ponieważ w jakimś stopniu wiąże się z tą grą tutaj.

Czy znacie jakieś inne ciekawe gry strategiczne z okresu wojen peloponeskich pomiędzy Spartą a Atenami (kojarzę, że powstaje albo już nawet jest gra "Victory or Death" albo jest "Perykles") ?

Bo tak pracując nad obecną grą, wraz z postępem prac i testów widzę, że mechanika i to co chcę zawrzeć w obecnej grze doskonale mogłoby się nadać do odtworzenia w podobnej formie tego ciekawego okresu i zastanawiam się czy nie zabrać się za grę o wojnach peloponeskich. A ten pomysł chodzi już za mną od jakiegoś czasu :)

A dlaczego akurat ten okres, bo swojego czasu się nim interesowałem i uważam go za bardzo ciekawy i warty przeniesienia na planszę.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: cadrach »

Polis: fight for the hegemony. Bardzo dobra, można grać online na BGA.
no school, no work, no problem
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Dzięki za odpowiedź. Zobaczę co to za gra z pewnością. Chcę się zapoznać z innymi tytułami, żeby po prostu nie robić gry, która tak na prawdę kopiowała by już istniejący tytuł.

W swojej grze chciałbym zawrzeć między innymi podobnie jak w tej tutaj:
- planszę podzieloną na regiony lądowe i morskie
- ekonomia (zaprezentowana kilka postów wcześniej)
- coś w rodzaju drzewka rozwoju dającego różne korzyści danej frakcji, dodatkowo drzewka rozwoju byłyby w jakimś stopniu zindywidualizowane dla każdej frakcji dając dzięki temu odczucie różnorodności w grze każdą ze stron konfliktu
- żetony jednostek + karty jednostek tak żeby można było w jakimś stopniu oddać na przykład różnice między takim spartańskim hoplitą a ateńskim hoplitą, którymi toczyłoby się walki na lądzie
- żetony okrętów (trier) + karty okrętów, którymi toczyłoby się walki na morzach
- "mgła wojny" (maskowanie żetonów jednostek i trier)
- możliwość budowy miast i twierdz oraz ich rozbudowy (zaprezentowany kilka postów wcześniej)
- punkty wpływów, za pomocą których można by na dłuższą lub krótszą metę zyskiwać sojuszników wśród polis neutralnych
- posiłki w postaci na przykład Persów
To tak w skrócie :)
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Raleen »

Jest też taka eurogra, jednak dość dobrze osadzona w klimacie greckim - Perikles. Kiedyś grałem, ogólnie polecam.

Poza tym jest "Epic of the Peloponnesian War" i jeszcze jedna tego typu.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Silver »

Teraz mapa wygląda niesamowicie czytelnie; przynajmniej ja to bardzo cenię.
Dzięki żetonom miast/twierdz można teraz do gry dodać scenariusz gdzie rozstawianie części z nich jest wybierane kolejno przez graczy.
Podczas ataków na miasto można wprowadzić jakieś żetony/kosteczki pokazujące kolejny stopień niszczenia umocnień, do odbudowania po odstąpieniu od ataku.
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Jest też taka eurogra, jednak dość dobrze osadzona w klimacie greckim - Perikles. Kiedyś grałem, ogólnie polecam.

Poza tym jest "Epic of the Peloponnesian War" i jeszcze jedna tego typu.
Dziękuję z kolejne tytuły. "Peryklesa" znam. Tej drugiej grze się przyjrzę z pewnością.
Teraz mapa wygląda niesamowicie czytelnie; przynajmniej ja to bardzo cenię.
Dzięki żetonom miast/twierdz można teraz do gry dodać scenariusz gdzie rozstawianie części z nich jest wybierane kolejno przez graczy.
Podczas ataków na miasto można wprowadzić jakieś żetony/kosteczki pokazujące kolejny stopień niszczenia umocnień, do odbudowania po odstąpieniu od ataku.
Do tego dążę, czyli maksymalnej przejrzystości i zarazem prostoty wykonania, żeby to móżdżenie nad grą absorbowało a nie jej nazbyt przytłaczające wykonanie.

A teraz jeśli znajdą się chętni na wyrażenie zdania, nad którą grą lepiej żebym pracował, tą obecną w klimatach Tolkienowskiego Śródziemia czy już wspomnianych wojen peloponeskich ? Jestem teraz na zakręcie gdzie muszę zdecydować (i mam dylemat) i jeśli zagłębie się dalej w jednym kierunku to nie wiem czy będzie mi się chciało wracać do drugiego. W szczególności, że mechanikę nad którą pracuję zawrę w jednej lub drugiej grze.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Raleen »

Jest jeszcze taki stary "Perykles" wydawnictwa ARX. Ciekawe czy tego znasz? :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Raczej nie kojarzę, ale w takim razie sprawdzę.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: cadrach »

Pewnie chodzi o Hellenes: Campaigns of the Peloponnesian War. Nie grałem, ale trochę o grze czytałem i w sumie wygląda ciekawie również z tego powodu, że daje inny obraz, czy tez kładzie nacisk na inne rzeczy, niż Polis. Hellenes są bardziej grą wojenną, gdzie występuje zróżnicowanie jednostek oraz trudności związanych z operowaniem nimi (jest też mgła wojny). Nie ma natomiast chyba w ogóle aspektu, powiedzmy, ekonomicznego, związanego z zarządzaniem zasobami, którymi prowadzi się wojnę (z wyjątkiem zarządzania wojskiem) - to jest w Polis.
no school, no work, no problem
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Pewnie chodzi o Hellenes: Campaigns of the Peloponnesian War. Nie grałem, ale trochę o grze czytałem i w sumie wygląda ciekawie również z tego powodu, że daje inny obraz, czy tez kładzie nacisk na inne rzeczy, niż Polis. Hellenes są bardziej grą wojenną, gdzie występuje zróżnicowanie jednostek oraz trudności związanych z operowaniem nimi (jest też mgła wojny). Nie ma natomiast chyba w ogóle aspektu, powiedzmy, ekonomicznego, związanego z zarządzaniem zasobami, którymi prowadzi się wojnę (z wyjątkiem zarządzania wojskiem) - to jest w Polis.
No ja właśnie chciałbym zawrzeć i jedno i drugie w grze + rozwój miast (nawet jeśli uproszczony, to jednak wpływający na grę) i parę innych aspektów, ale nie tworząc jednocześnie niegrywalnego molocha. I jeśli nie ma czegoś takiego to z miłą chęcią się podejmę tematu.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Raleen »

Z tą ostatnią to chodziło mi o starą polską grę "Perykles" autorstwa Roberta Sypka.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 464
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 105 times
Been thanked: 166 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: HoLi »

Raleen czy wiesz może gdzie można znaleźć zasady do Peryklesa bo na BGG jest o tej grze niewiele ?
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Leliwa »

U mnie na półce.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Silver »

Też mam tą grę a także instrukcję w pdf na zawołanie.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Śródziemie - Narodziny Angmaru (Strategia+Ekonomia)

Post autor: Leliwa »

Epic of the Peloponesian War od Clash of Arms i jeszcze starsza solówka Marka Hermana Peloponesian War.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”