Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest niedziela, 24 września 2017, 05:11

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: wtorek, 22 listopada 2011, 16:30 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=132

Dziękuję wszystkim za grę, a przede wszystkim panu Sławkowi Rakowieckiemu, który nas gościł u siebie w pracowni, oraz Xardasowi za przygotowanie scenariusza. Mam nadzieję, że relacja będzie także wstępem do ciekawej dyskusji, również nad różnymi aspektami systemu. Rozgrywka organizowana była trochę z marszu, ale cieszę się, że udało się ją przeprowadzić, i to w szerszym gronie niż początkowo planowaliśmy.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: środa, 23 listopada 2011, 14:52 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Posty: 2779
Lokalizacja: Warszawa
Było bardzo fajnie (no może poza Francuzami w Panterze, którym nikt nie wytłumaczył, że pociski do działa wchodzą ostrym do przodu). Dzięki wszystkim za grę.

_________________
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: środa, 23 listopada 2011, 15:06 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 7 lutego 2007, 11:48
Posty: 4459
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
No na takim areale to sobie można pograć :) Pozazdrościć lokalu i makiet.

_________________
http://wargamingowo.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: środa, 23 listopada 2011, 15:27 
Major General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 21 września 2010, 14:06
Posty: 3877
Lokalizacja: Warszawa
Ja także jeszcze raz dziękuję za grę. Czekam na kolejne rozgrywki, zwłaszcza po zaimplementowaniu zaproponowanych zmian.

_________________
"For when countries are in conflict, then we find the soldier's part
Is to clean up all the troubles that the politicians start."

The Node / Sturmovik Commander PL Zapraszam!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: środa, 23 listopada 2011, 16:26 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
Ja jeszcze chciałem przeprosić, że jakość zdjęć pozostawia trochę do życzenia miejscami, ale robiłem trochę z marszu i bez dobrego oświetlenia. Co do areału, rzeczywiście, możliwości PMiHW są tutaj na dziś dzień niemal nieograniczone, równie dobrze można bez problemu było ustawić dwa razy większy obszar tylko, że nie skończylibyśmy do wieczora... Rozgrywka była trochę szkoleniowa, stąd też nie było takiego nacisku na ilość.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: środa, 23 listopada 2011, 22:25 
General der Panzertruppen
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Posty: 4854
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Ciekawa potyczka, wcale nie największymi siłami a sprawiająca jak widzę sporo frajdy.
Jakie uwagi co do gry masz na myśli Sarmor?

_________________
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: środa, 23 listopada 2011, 22:42 
Major General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 21 września 2010, 14:06
Posty: 3877
Lokalizacja: Warszawa
Zmiany w rozkazach, głównie powrót do dwóch talii (rozumiem, że dla ułatwienia była jedna, ale to trochę nie wyszło), ambush jako overwatch, może niejawność rozkazów (zdaje mi się, że została wspomniana). No i ja mam wątpliwości co do deklaracji, ale to trzeba by porządnie przedyskutować (nie jestem za ich zniesieniem, ale moim zdaniem powinna być pewna możliwość reakcji na działania przeciwnika - oczywiście te widoczne dla jednostki).

_________________
"For when countries are in conflict, then we find the soldier's part
Is to clean up all the troubles that the politicians start."

The Node / Sturmovik Commander PL Zapraszam!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: środa, 23 listopada 2011, 23:12 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
Pomysł jest Przemosie taki, że nie wykładamy od razu rozkazów jawnie tylko najpierw wykładamy dla wszystkich jednostek zakryte równocześnie, a potem odkrywamy i dopiero deklarujemy zamiary. Kwestia do przedyskutowania czy od razu wszystkie odkrywamy czy np. też po jednym. Można się zastanowić nad różnymi opcjami.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: środa, 23 listopada 2011, 23:53 
Major General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 21 września 2010, 14:06
Posty: 3877
Lokalizacja: Warszawa
O, czyli dobrze mi się wydawało, że coś na rzeczy z rozkazami było.

Poza tym Ambush w naszej opinii różni się od Fire tylko bonusem do trafienia, więc pojawił się pomysł, by zamiast deklarować w jaką konkretną jednostkę oddajemy strzał, deklarować miejsce lub kierunek (opisywanym kątem), który jednostka strzeże i oddaje strzał w przeciwnika, który się tam pojawi.

Mnie osobiście nie do końca podobał się system wiążących deklaracji przy wydawaniu rozkazów. Głównie chodziło mi tu o rozkaz Assault, za którego pomocą mój T-34/85 toczył pojedynek z Panterą, w jednej turze wyjeżdżając z lasu i strzelając, w następnej strzelając i cofając się do lasu (nie pamiętam, ile takich tur było). Moje zastrzeżenie dotyczy tego, czemu muszę deklarować od razu, że czołg będzie się cofał - gdyby udało się zniszczyć Panterę, załoga T-34 nie dość, że nie miałaby po co się cofać (innego zagrożenia nie było), ale mogłaby wręcz ruszyć do przodu.
Z drugiej strony, jeśli Pantera ma rozkaz strzelania do piechoty nacierającej hen daleko, a tu nagle na flance pojawia się T-34, powinna mieć możliwość zmiany celu (choć z jakimiś minusami do trafienia).
Oczywiście są to wszystko zmiany do solidnego przedyskutowania i przetestowania, bo może się okazać, że uczynią grę zbyt skomplikowaną.

_________________
"For when countries are in conflict, then we find the soldier's part
Is to clean up all the troubles that the politicians start."

The Node / Sturmovik Commander PL Zapraszam!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: czwartek, 24 listopada 2011, 09:04 
General der Panzertruppen
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Posty: 4854
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
O widzę że tutaj kilka błędych założeń przyjęliście.

1. Rozkazy deklaruje się na przemian, nie od razu wszystkie, można przebijać ale za dużo nie ujawnisz i tak.Przebicie jest reakcją na ruch przeciwnika. W przypadku Assault jeśli przeciwnik "zwieje" można go gonić i tym samym zmienić intencję. Nie zmienia się intencji WŁAŚNIE ze względu na wzajemne przebijanie się aż do priorytetu 1 lub pass.

2. Assault nie służy do cofania się! Należy po najkrótszej drodze zbliżać się do celu i strzelić, albo strzelić i po najkrótszej drodze zbliżyć się.

3. Ambush poza bonusami do trafienia służy także do ukrywania swoich jednostek w pewien sposób - tzn. jednostka z amsbushem jest uznawana jako nieruszająca się/nie strzelająca na potrzeby awareness = jest dostrzegana z dużo mniejszej odległości.

_________________
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: czwartek, 24 listopada 2011, 11:30 
Major General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 21 września 2010, 14:06
Posty: 3877
Lokalizacja: Warszawa
Przyznaję, że nie czytałem zasad, a opierałem się (jak większość z nas) na instrukcjach i wyjaśnieniach xardasa. Nadrobię lekturę i się wypowiem.

_________________
"For when countries are in conflict, then we find the soldier's part
Is to clean up all the troubles that the politicians start."

The Node / Sturmovik Commander PL Zapraszam!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: czwartek, 24 listopada 2011, 11:53 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32499
Lokalizacja: Warszawa
Przemosie

Co do pierwszego, graliśmy według "szkoły" olsztyńskiej, że tak powiem ;) .
Co do drugiego - nie miałem pojęcia, że to tak działa.
Co do trzeciego - dokładnie tak graliśmy jak piszesz.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: czwartek, 24 listopada 2011, 12:56 
Generalleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 27 listopada 2006, 14:05
Posty: 3836
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Cytuj:
2. Assault nie służy do cofania się! Należy po najkrótszej drodze zbliżać się do celu i strzelić, albo strzelić i po najkrótszej drodze zbliżyć się.


Cytuj:
Assault: You must declare the direction, type of
movement (slow or fast), the destination and any
exposed models in an armoured vehicle. You must
also identify the target of your fire as well as any
close combat. Fast movement cannot exceed the
distance shown in the Assault column of the Movement
Table because normally during the Second
World War weapons were used when stationary;
you can assault while moving slowly.

Strona 25 w podręczniku. Nic nie ma o szarży na wroga.
Cytuj:
1. Rozkazy deklaruje się na przemian, nie od razu wszystkie, można przebijać ale za dużo nie ujawnisz i tak. Przebicie jest reakcją na ruch przeciwnika. W przypadku Assault jeśli przeciwnik "zwieje" można go gonić i tym samym zmienić intencję. Nie zmienia się intencji WŁAŚNIE ze względu na wzajemne przebijanie się aż do priorytetu 1 lub pass.


Zdecydowałem się zmienić podejście do kart, by przyspieszyć rozgrywkę. Wykładaliśmy wszystkie karty na przemian razem z deklaracjami celów, a na koniec tury wykonywane były wszystkie rozkazy. Wprowadziło to trochę zamieszania, ale pozwoliło zagrać całkiem sporą grę w ok 5h, a grało tylko 7 niedoświadczonych graczy.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: sobota, 26 listopada 2011, 11:18 
Appointé

Dołączył(a): sobota, 12 lipca 2008, 09:53
Posty: 46
Lokalizacja: Warszawa
Witam. Miło było gościć Was w siedzibie PMiHW. Dobry pomysł Raleena dał się zrealizować, jak sądzę ku zadowoleniu wszystkich. Nie nam z PMiHW odnosić się do przyjętych zasad i zestawu przepisów; my działamy na naszych i "eksportowe" przyjmujemy z całym dobrodziejstwem inwentarza. Ryśkowi za pomysł i realizację, Xardasowi za wyrozumiałość, przygotowanie scenariusza, cierpliwość wyjaśniania i biorącym udział za byt DUŻE PODZIĘKOWANIE. Rzeczywiście nie widzę przeciwwskazań do dalszych,wspólnych poczynań.Sala w najbliższych dniach przejdzie "operację" wymiany okien, ale ta czasowa dezorganizacja morale nam nie naruszy...Podtrzymuję deklarację co do możliwości korzystania z sali; również z zainteresowaniem odbieramy pomysł pociągnięcia Kurska... My zapraszamy do poogladania akcji w naszym, Pracownianym systemie; rozmach, tempo, rola dowódców, logika historyczna i parę innych szczegółów pewnie zainteresuje co bardziej zorientowanych w historii, taktyce,bronioznawstwie, pracy sztabów itd.,itp....

Dziękując za już zapraszamy na więcej - Szef PMiHW, pozdrawiając wszystkich wymieniających wrażenia i sugerując odwiedzenie naszej strony, tam zaraz galeria i nasza relacja z przebiegu działań... ;)

_________________
Spieszmy się szanować ludzi tak szybko zapominają ....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Pomorze 1945 (19.11.2011)
PostNapisane: poniedziałek, 25 czerwca 2012, 21:16 
Generalleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 27 listopada 2006, 14:05
Posty: 3836
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Następna gra odbędzie się prawdopodobnie w najbliższą sobotę.
Dalsze informacje wkrótce.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.