Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 20 sierpnia 2018, 11:16

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Tannenberg 1914 - scenariusz do TOAW
PostNapisane: czwartek, 25 maja 2006, 12:38 
Chef d'escadron
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:51
Posty: 1003
Lokalizacja: Kraków
Podstawowym elementem całej koncepcji jest „Niemiecka Panika”. Jeśli Rosjanom uda się wywołać paniczną reakcję Niemców (wycofanie dwóch korpusów z zachodu), natychmiast zwycięstwo przesuwa się o dwa poziomy w ich stronę. W sumie wygląda to tak:
- Rosyjskie OV (miażdżące zwycięstwo) – Niemcy spanikowali i są operacyjnie pobici (teren+straty+eliminacja sztabów)
- Rosyjskie SV (zwycięstwo znaczące) – Niemcy spanikowali a operacyjnie jest remis
- Rosyjskie MV (marginalne zwycięstwo) – Niemcy spanikowali ale odnieśli marginalne zwycięstwo operacyjne
- Remis - Niemcy spanikowali ale operacyjnie wygrali znacząco LUB nie spanikowali ale są operacyjnie poblici
- Niemieckie MV – Niemcy spanikowali ale operacyjnie wygrali miażdżąco (wynik historyczny) LUB nie spanikowali a operacyjnie jest remis
- Niemieckie SV – Niemcy nie spanikowali i operacyjnie wygrali marginalnie
- Niemieckie OV – Niemcy nie spanikowali i operacyjnie wygrali znacząco

Teraz o panice
Nie ma jednego punktu terenowego, który decyduje o panice. Jest za to zmienna gry (czyli wartość obliczana w tajemnicy przed graczami na podstawie różnych wydarzeń i ich niezależnych decyzji). Zmienna nazywa się GEPART (German Panic Reaction Trigger). Jeśli osiągnie założoną wartość, następuje panika (w kampanii oznacza to także przybycie posiłków z zachodu – w scenariuszu krótkim i tak nie zdążą przybyć, bo się kończy 3.IX).
GEPARTA zwiększają rosyjskie postępy terenowe (w zasadzie każde miasteczko w Prusach daje im 3VP, co ważniejsze trochę więcej)
GEPART zmniejsza się trochę w każdym ruchu

Najważniejsze jednak jest to, że gra przewiduje szereg opcji dla graczy oraz opcji losowych, zwanych HABIT (Handicap/Bonus Increase Trigger). Każdy z graczy dostaje w pierwszym ruchu 3 TO (opcje do wyboru – każda niezależna), pozwalające zwiększyć lub zmniejszyć GEPARTA. W drugim etapie opcje te znikają. Są też 4 HABITY losowe. Celem jest to, by gracz nie mógł przewidzieć, w którym momencie pojawi się panika dowództwa i tym samym nie robił żadnych „rzutów na taśmę” ani „obron Częstochowy”. Ma przyjąć założenia, co dowództwo jeszcze wytrzyma (gracz niemiecki) lub co Niemców zmusi do ściągnięcia sił z zachodu (gracz rosyjski) i ryzykować.

HABITY służą też symulacji zjawisk historycznych, przy zachowaniu ich nieprzewidywalności. Są one takie:

NIEMIECKIE:
1) Ersatz Gwardii – gracz niemiecki dostaje dodatkowe uzupełnienie w postaci Dywizji Zapasowej Gwardii (Garde Ersatz Division) oraz dywizje Landwehry Goltza i Bredowa przybywają szybciej – GEPART +2
2) Zwolnienie Prittwitza – pojawia się sztab Hindenburga (normalnie wchodzi dopiero gdy wybuchnie panika) oraz dodatkowo linia umocnień nad Węgorapą (na kształt Olsztynieckiej Pozycji Leśnej) – GEPART +1
3) Szczerość względem Austriaków – (Niemcy nie mamią sojuszników i ci nie robią zuchwałej ofensywy na Lubelszczyźnie) – Rosjanie dostają dodatkowo Korpus Gwardii jako niespodziewane uzupełnienie dla 2 Armii gdzieś pod koniec sierpnia – GEPART –3

ROSYJSKIE:
1) Wczesna gotowość rosyjskich rezerw – dywizje rezerwowe pojawiają się wcześniej – GEPART -2
2) Żyliński pogania Rennenkampfa – korpusy 1 Armii nie popadają w losowe unieruchomienie, co się zdarza w wariancie podstawowym – GEPART –1
3) I Korpus maszeruje na Toruń – korpus ten nie pojawia się w grze jako rosyjskie uzupełnienie – GEPART +3

LOSOWE:
1) Złamany kod – Niemcy mają podwyższony poziom rozpoznania – GEPART +2
2) Zawiść Samsonowa – korpusy 2 Armii są losowo unieruchamiane – GEPART +1
3) Zaopatrzenie dla Samsonowa – początkowy poziom zaopatrzenia wojsk 2 Armii podnosi się – GEPART –2
4) Niesubordynacja von Francoise – tu nie mam jeszcze pomysłu na efekt – GEPART –1

Pozostaje oczywiście problem zrównoważenie, chętnie jednak poznam Waszą opinię o samej koncepcji.

_________________
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 27 maja 2006, 18:17 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:53
Posty: 583
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
Kiedy scenariusze pojawią się na stronie, czy można już je ściągać (np. albo dostać na maila od autora)?

_________________
Alea iacta est.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 27 maja 2006, 18:19 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Jeszcze chyba nie można. Legun pracuje nad tym.
A jak skończy, to stąd: http://www.the-strategist.net/RD/news.php

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 27 maja 2006, 18:32 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33885
Lokalizacja: Warszawa
Stronka już jakiś czas działa, choc niezbyt intensywnie, ale jak na nas całkiem dużo ludzi..

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.