Rok 1920 (Encore)

..i inne gry Leguna.
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: Umpapa »

Uważam, , że Łotdywizję należy pozostawić.

Obecne zasady wprowadzania jej do gry są bardzo dobre.

Jest to jednostka bardzo klimatyczna, niesie duży ładunek flavour'u.

Prawdopodobieństwa pojawienia się Łotyszy na froncie polskim w świetle przedstawionych faktów rzeczywiście jest mała, ale pamiętajmy, że to byli de facto w większości najemnicy, walczący za carskie złoto. Gdyby im bolszewicy zapłacili więcej (przyciśnięci potrzebą albo wręcz przeciwnie, z nadmiaru wolnych środków wskutek nadspodziewanych sukcesów na froncie przeciwpolskim) jest możliwe, że dezercji by nie było.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Powoli krystalizuje się pomysł z generalnymi opcjami gracza polskiego. Tak jak gracz sowiecki wybiera on w pierwszym etapie jeden z trzech żetonów. Jeden to na pewno będzie "Powstanie Śląskie" - ujawnia się go od razu. Z planszy zdejmuje się 11,16 i 17 DP. Gracz polski traci też co ruch jedno uzupełnienie (lub osłabia jedną polską jednostkę, jeśli żadnego nie ma). Jeśli jednak do etapu (tu jeszcze muszę przemyśleć - najpewniej 4.VII) gracz sowiecki nie będzie miał na żadnym z TDW przewagi moralnej na poziomie 2, wtedy dywizje te wchodzą do gry w pełnej sile, gracz otrzymuje dodatkowo 23 DP (a może też DOch?) a jego przewaga moralna rośnie o 10 (do rozdziału pomiędzy TDW). Jeśli jednak gracz bolszewicki będzie miał taką przewagę, dywizje wracają, lecz z dodatkowych posiłków i wzrostu przewagi nici.
Druga opcją mogłoby być "Wsparcie Wrangla" - wchodzą wcześniej (więcej?) jednostki rosyjskich kontrrewolucjonistów. Nie mam jednak na razie pomysłu na jakieś koszty, czy pojawiające się problemy. Można by tu było ewentualnie pomyśleć o opcji "endeckiej" - jeśli gracz polski wybrał tę opcję i nie zajął Kijowa, to coś dostaje. Macie jakieś pomysły?
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Jest jeszcze pomysł na trzecią opcję - filoukraińską. Polska godzi się na stworzenie w Galicji Wschodniej kadłubowego państwa ukraińskiego i z nim razem rusza na Kijów. Pojawiają się dodatkowe jednostki ukraińskie, jednak coś tam mniej wchodzi z polskich (mniej uzupełnień w początkowych etapach).
Przychodzi mi do głowy, że w każdym z tych wypadków - i wsparcia Wrangla, i filoukraińskim - zmniejsza się rozmiar Armii Ochotniczej i wzrost morale przy jej formowaniu. Wynika to z pogłębienia podziałów politycznych w kraju. Co Wy na to?
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Marcon
Podporucznik
Posty: 375
Rejestracja: czwartek, 13 sierpnia 2009, 20:15
Lokalizacja: Wieliczka
Been thanked: 2 times

Post autor: Marcon »

Nie jestem znawcą ale wydaje mi się, że im więcej tego typu smaczków i wyborów będzie w grze tym lepiej, gdyż otwiera się przed graczem więcej możliwości.
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: Umpapa »

Polska godzi się na stworzenie w Galicji Wschodniej kadłubowego państwa ukraińskiego i z nim razem rusza na Kijów. Pojawiają się dodatkowe jednostki ukraińskie, jednak coś tam mniej wchodzi z polskich (mniej uzupełnień w początkowych etapach). Przychodzi mi do głowy, że w każdym z tych wypadków - i wsparcia Wrangla, i filoukraińskim - zmniejsza się rozmiar Armii Ochotniczej i wzrost morale przy jej formowaniu. Wynika to z pogłębienia podziałów politycznych w kraju. Co Wy na to?
My na to jak na lato! ;)

Serio, oba pomysły rewelacyjne. :pom:
Ale Lwów nam zostawisz?
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: Umpapa »

Poland's role in the Promethean process was marked by the conclusion of a Polish–Ukrainian political and military alliance (the Warsaw Agreement, April 1920) with Symon Petlura's Ukrainian People's Republic, Piłsudski's expedition to Kyiv (begun April 25, 1920), the designation (February 1919) of Bohdan Kutylowski as Polish minister to the Ukrainian People's Republic, the accreditation of a Polish minister to Caucasus, the naming of a military mission to Caucasus, and the Crimean Republic's motion at the League of Nations (May 17, 1920) that Crimea be made a protectorate of Poland.[12]
http://en.wikipedia.org/wiki/Prometheism

A mogliśmy mieć województwo krymskie. ^^


A może jakąś wariację na ten temat?
http://en.wikipedia.org/wiki/Polish&#82 ... n_alliance
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

W obu przypadkach problemem jest początkowe rozłożenie. Jeśli chodzi o Wrangla, to po prostu nie ustawia się na planszy Ukraińców, tylko w Kamieńcu Podolskim zaczyna grę trójkowa 5DP z II Korpusu Bredowa. Potem wchodzą jeszcze dodatkowe jednostki - jednak dwójkowa dywizja i jedna jedynkowa brygada kawalerii (ze standardowych jednostek kontrrewolucyjnych). Nie wiem jednak, co zrobić w przypadku opcji "Podział Galicji" (tak się pewnie będzie oficjalnie nazywała) -
Przyszła mi też do głowy sankcja - w przypadku porozumienia z Wranglem Kijów nie może być atakowany ani okupowany przez polskie oddziały.
Wyjeżdżam na tydzień na narty i pewnie będzie okazja do przemyśleń - po powrocie wrócę do tematu.
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Sojusz polsko-gruziński byłby niezłym smaczkiem, lecz trudno sobie wyobrazić jakiś jego realny wpływ na przebieg wojny. T_T
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Zmiana na podstawie najnowszych danych - zamiast dwójkowej brygady kozackiej esauła Jakowlewa pojawiają się dwie jednostronne brygady o sile 1. Występują już w "Wyprawie Kijowskiej".

23.3. BRYGADY KOZACKIE
Po polskiej stronie walczyły brygady kozackie esauła Jakowlewa i pułkownika Salnikowa, złożone z dezerterów z Konnej Armii. Gdy któraś z dywizji Konnej Armii poniesie straty, w najbliższej swojej fazie uzupełnień gracz polski może wprowadzić do gry jedną taką brygadę. Brygada jest wprowadzana do gry w dowolnej miejscowości położonej w odległości co najmniej 3 pól od jednostek przeciwnika. Wyeliminowane brygady mogą wchodzić do gry na tej samej zasadzie. Brygady te operują tak jak inne polskie jednostki, nie mogą być jednak odtwarzana za pomocą polskich uzupełnień
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Kolejna zmiana - nie ma już automatycznego wzrostu morale po wejściu Konnej Armii, ani przy okazji "Mobilizacji Rewolucyjnej". Jest za to taki przepis, który może być anulowany przez "Poparcie Wrangla":

22. APEL BRUSIŁOWA
Od momentu, gdy gracz polski zdobędzie Kijów, aż do rozpoczęcia formowania Armii Ochotniczej (reg.33), w bolszewickiej fazie uzupełnień, przewaga moralna gracz bolszewickiego rośnie o tyle, ile wynosi aktualna modyfikacja na korzyść gracza polskiego, wynikająca z jego przewagi moralnej. Jeśli gracz polski nie ma takiej przewagi, bolszewicka przewaga nie rośnie. Efekt ten jest ustalany dla każdego z TDW oddzielnie.
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Zmniejszeniu ewentualnego losowego wpływu na balans pierwszego etapu ma służyć zmiana przepisów o Strzelcach Siczowych:

21.2. BUNT
W momencie, gdy pierwsza polska jednostka zbliży się do jednej z tych brygad, gracz polski losuje jeden z czterech żetonów (rys.). Na żetonie oznaczono, co dzieje się z każdą z brygad.
21.2.1. BUNT oznacza, że jednostka przechodzi na polską stroną. Nie może się ruszyć, lecz może zaatakować sąsiadującą jednostkę sowiecką w najbliższej fazie ataków. Po takim ataku, niezależnie od wyniku, jest eliminowana. Jednostki polskiego gracza mogą swobodnie przechodzić przez pole zajmowane przez taką jednostkę.
21.2.2. WALKA oznacz, że jednostka pozostaje lojalna wobec bolszewików i podejmuje walkę. Od tego momentu traktowana jest tak jak inne jednostki bolszewickie.
21.2.3. ROZMOWY oznaczają, że jeśli gracz polski nie zaatakuje takiej jednostki, to zostanie ona wyeliminowana na koniec etapu. Może on ją jednak zaatakować, wtedy pozostaje lojalna wobec bolszewików.
21.2.4. Jeśli na żetonie napisano „Bryg.Halicka”, gracz polski otrzymuje tę jednostkę w najbliższej fazie uzupełnień jako jednostkę wojsk ukraińskich.

21.3. DEZERCJA
Wszystkie obecne na planszy brygady Strzelców Siczowych są eliminowane, jeśli wojska polskie zdobędą na Ukraińskim TDW przewagę moralną na poziomie 2. Brygada Halicka jest eliminowana, jeśli gracz bolszewicki zdobędzie na Ukraińskim TDW przewagę moralną na poziomie 2.
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Post autor: Silver »

Jest coraz więcej ciekawych zdarzeń wprowadzonych do gry i coraz trudniej zapamiętać różne zależności to, gdyby nie mgła wojny, można byłoby zamiast losować te żetony dla Strzelców Siczowych na początku gry tajnie je podłożyć pod te jednostki.
Nie śledzę już zmian ale, jeśli przepisów szczegółowych będzie multum, aby nie zapomnieć, może by je wprowadzić do tabel segregujących: na różne tereny geograficzne, dotyczące danej tury (na torze tur można dać odnośniki/skróty), itd
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: Umpapa »

23.3. BRYGADY KOZACKIE i 22. APEL BRUSIŁOWA są bardzo fajne. Idealne.


21.2. BUNT - to ogromna różnica w stosunku do obecnej wersji.

Dotychczasowo jednostki StSiczowych były używane do blokowania postępów WP. Chcąc zminimalizować losowość i zmaksymalizować szansę na uzyskanie ukraińskich uzupełnień, Polak zazwyczaj dążył w 1 rundzie do ominięcia StrSiczowych, a Sowiet to wykorzystiwał zasłaniając się StrSiczowymi. I tak Polak musiał zazwyczaj dotknąć 1 jednostkę StrSiczowych (zazwyczaj w środku) i losował czy dostanie, czy nie dostanie PU. Szczerze to zawsze było nieco irytujące. Trąciło tzw gamey'ingiem. Czyli ahistorycznym wykorzystywaniem zasad gry.

Wolałbym też mieć jakąś kontrolę, niż czysty los.

W nowej wersji StSiczowi nie będą mogli "odstraszać" Polaków. Ma to sens. Mniej irytuje. Sowietom nieco trudniej będzie uciec (bo zazwyczaj im sie udawało). :pom:
21.2.1. BUNT oznacza, że jednostka przechodzi na polską stroną. Nie może się ruszyć, lecz może zaatakować sąsiadującą jednostkę sowiecką w najbliższej fazie ataków. Po takim ataku, niezależnie od wyniku, jest eliminowana. Jednostki polskiego gracza mogą swobodnie przechodzić przez pole zajmowane przez taką jednostkę.
Tu widzę problem.
A jeśli nie zaatakuje, to co dalej?
Polak posługuje się Sowieckim żetonem?
A co jeśli obie strony dysponują StSiczowymi? :/
Kłóci sie to z:
21.3. DEZERCJA Wszystkie obecne na planszy brygady Strzelców Siczowych są eliminowane, jeśli wojska polskie zdobędą na Ukraińskim TDW przewagę moralną na poziomie 2. Brygada Halicka jest eliminowana, jeśli gracz bolszewicki zdobędzie na Ukraińskim TDW przewagę moralną na poziomie 2.

Tzn, że "polski" żeton StSiczowych zniknie jak Polacy będą miec przewagę?

To już lepiej dodać dodatkowy żeton Polakom z "nawróconymi" StSiczowymi, może być w kolorze ukraińskim.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Umpapa pisze:23.3. BRYGADY KOZACKIE i 22. APEL BRUSIŁOWA są bardzo fajne. Idealne.
Dzięki.
Umpapa pisze:A jeśli nie zaatakuje, to co dalej?
I po to właśnie są fora :cool: . Moją intencją było, że jednostka zbuntowana jest eliminowana niezależnie od tego, czy zaatakuje, czy nie. Tak, że problemu dodatkowych jednostek nie ma - po pierwszym posunięciu tak, czy owak, nie pozostaje na planszy żadna jednostka inna, niż taka, która została wierna bolszewikom. Muszę to po prostu inaczej napisać.

Co do poczucia kontroli, to była opracowywana taka wersja, że każdy z graczy ma dwa żetony i wybiera tajnie jeden z nich. Następnie na podstawie ich układu ustala się, która z czterech wersji się wydarza.
Silver pisze:Jest coraz więcej ciekawych zdarzeń wprowadzonych do gry i coraz trudniej zapamiętać różne zależności to, gdyby nie mgła wojny, można byłoby zamiast losować te żetony dla Strzelców Siczowych na początku gry tajnie je podłożyć pod te jednostki.


Właśnie wpadł mi do głowy pomysł, że każdy z graczy zapisuje przed początkiem gry numer brygady - gracz polski tej, która się buntuje, gracz bolszewicki tej, która zostaje wierna (szczególna opieka CzeKa :f ). Trzecia podpada pod "rozmowy", podobnie jak pozostałe dwie, jeśli obaj gracze zapiszą ten sam numer. Jeśli gracze wpiszą ten sam numer, Brygada Halicka nie wchodzi. Co Wy na to?
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Post autor: Silver »

Takie rozwiązania, których przykładem jest to co podałeś na końcu postu ubarwiały by grę.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Rok 1920, Ostatnia wojna cesarzy”