Witam,
jeśli mogę to chciałbym poruszyć ten problem,widzę,że to zaraz prawie 6lat minie...wklejam zredagowane swoje posty z sąsiedniego forum o grach...mam nadzieję,że nie urażę żadnej zainteresowanej osoby...sam po części,widzę teraz,że Ameryki nie odkryłem,bo już dawno odkryta...ale jestem ciekaw różnych,nowych opinii
Zapytam,czy jakkolwiek i kiedykolwiek będzie uwzględniona pogoda,zadymienie w wyniku walki i jej wpływ na pole bitwy?
Czyli jakaś tabela pogody,zadymienia na dany etap gry lub na dzień bitwy jako całość,coś na podobieństwo z B-35 i innych systemów?
Taka mgła poranna ukryje ruchy przeciwnika i/lub zmniejszy ruchliwość w etapie,deszcz spowoduje również spowolnienie i brak pędu kul armatnich z salw artyleryjskich czyli mniejsze straty z powodu ich ugrzęźnięcia w błocie,dalej każda salwa artyleryjska lub karabinowa powoduje zadymienie oddziału,terenu obok,następnie wiatr spowoduje przemieszczenie chmury dalej lub brak wiatru spowoduje zaleganie chmury na wiele tur i brak widoczności,linii strzału.Pociski artyleryjskie wzniecają pożary lasu,drewnianych chat w wioskach,nie tylko trzeba strzelać do stojących oddziałów wroga,można przecież blokować ich manewr,przejście przez dany obszar,teren,most.
Nie mówiąc już o efekcie psychologicznym na żołnierzach,słyszą wroga,doboszy,dudy,tętent kopyt koni,szczęk broni,a nic nie widać...
Macie jakieś propozycje?Efekt śnieżyc już znamy - np. bitwa pod Pułtuskiem w 1806.
Tak piszę,bo właśnie zacząłem oglądać radziecką epopeję Lwa Tołstoja"Wojna i Pokój" z 1967 roku,reżysera Siergieja Bondarczuka,411minut...a efekty w filmie,bitew pod Schoengrabern i pod Austerlitz robią wrażenie.
Mogłoby coś być...jakieś żetony pomocnicze...typu"dym","chmura dymu","kurz","tuman kurzu",po angielsku po prostu by było"smoke(dust)","cloud of smoke(dust)".Symbolizowało by to oddanie salwy artyleryjskiej, karabinowej lub efekt maszerującej kolumny wojsk po drogach i polach i wzniecenie przez nich kurzu...
Jeżeli mamy żetony z brakiem dowodzenia lub czworobokiem to żeton z chmurą dymu nie będzie za bardzo uciążliwy.Kilkanaście takich żetonów na polu bitwy spowoduje efekt braku widoczności,zadymienia pola walki,taki fog of war.Artyleria nie odda strzału do nadciągającej konnicy,piechota dostanie -1 dodatkowe do próby utworzenia czworoboku z powodu wyłaniającej się nagle z dymu tej konnicy...
Z awersem liczba 2,z rewersem 1 lub piktogram z symbolem chmury pełnej,ciemnej i przerzedzone,jasnej.Rozumiemy to jako etap oddania strzału to 2,w następnym etapie odwracamy do góry nogami na 1,w trzecim zdejmujemy z planszy.Jeżeli uwzględnimy wpływ wiatru,to ta chmura będzie przemieszczać się zgodnie z różą wiatrów.Można przyjąć kierunek niezmienny,ustalony przed bitwą lub zmieniający się co etap.W końcu to półgodziny(godzina) rzeczywistego czasu bitwy.Bitwa zaczynała się często o 6-9 rano,trwała do 18-21 godziny.Na pole bitwy mogła nadejść burza z deszczem,bitwa może być przerwana...
Kontynuując dodajmy bombardowanie pustych,konkretnych celów na polu bitwy...jakiś żeton typu"obszar pod obstrzałem","nawała artyleryjska"...
Bombardujemy heks lasu,aby wzniecić pożar i dym,jest powiedzmy aura(pogoda)słoneczna,podłoże(grunt)suchy,wiatr rozniesie na sąsiednie pole i uczyni drogę przez las nie przejezdną lub utrudnioną...dalej tak samo z drewnianą zabudową wiosek...oddziały przechodzące przez takie pola z automatu staja się zdezorganizowane,tu mam raczej na myśli system pułkowy niż brygadowy,ewentualnie jakaś próba rzutu kostką na w/w sytuację...lub strzelać w most,obszar wokół brodu...aby spowolnić lub uniemożliwić przeprawę...następstwem ostrzału byłby żeton"Pożar","Zgliszcza"...
Oczywiście aura może być słoneczna,grunt mokry z powodu domniemanych deszczów przed konkretną bitwą,wtedy próby podpalenia,zadymienia są niemożliwe lub czasochłonne.
Panowie realizm,przede wszystkim realizm...
Mgła,noc,burza,zamieć i inne to może być widoczność 1heks,zakaz poruszania się lub zdolność na 1 pole i/lub z efektem dezorganizacji,opóźnienia i innych reguł...chodzi o to,że i tak gracze widzą swoje armie wzajemnie,nadchodzące posiłki,konkretne miejsca i czasy...aby po prostu tego nie wykorzystywali w skrytym podejściu lub odejściu,a drugi zrobi kontrpodejście lub kontrpościg...
Jasne,tylko w skali szwadron kawalerii/kompania strzelców/batalion piechoty(?) czy to pułk czy brygada i wyżej(?) też nic nie zrobimy,nie da się tego zastosować...więc jak i gdzie można?
Jak zasymulować ogień przez 1-2 godziny(1-2 tury)Wielkiej Baterii pod Borodino?To tylko 120dział...i ten ciągły,narastający dym,huk,ogień,zapach trotylu,sadzę,drżenie ziemi,zmęczenie działonów i identyczny kontrogień Rosjan?Może w przepisach,regułach,jakiś współczynnik-modyfikator Zadymienia Pola Walki(ZPW).Z każdą godziną walki lub ilością odgórną,zapisaną,ustaloną oddanych salw artyleryjskich,po prostu by narastał czyli +1,+2,+3...wieczorem mógłby maleć...wiadomo zmęczenie walczących narasta,częstotliwość ognia spada...spadający deszcz,wpływ wiatru mógłby wyzerować lub zminimalizować w/w...
Wróćmy do bombardowania pustych heksów...przykład...bateria artylerii stoi na wzgórzu...przez las,puszczę(kilka-kilkanaście heksów) idzie wojsko npla...jest brak widoczności,istnieje tylko pomiędzy heksem skrajnym lasu a baterią...ale rozpoznanie wzrokowe,poprzez pikiety widzi,słyszy się nadciągające wojsko...można i powinno się skierować ogień granatami w korony drzew...efekt psychologiczny echa łamanych gałęzi,liczne drobne rany od konarów i pożary poszycia leśnego wpłynęłyby na oddziały,poruszanie ich,zajmowanie pozycji do natarcia...może żetony z pożarem,ruinami,zgliszcza,pogorzelisko znajdą swoje miejsce...zniszczony most i most już jest przecież.A most pontonowy?Inne żetony pomocnicze?Też są bardzo ważne!
W sumie dążymy do realizmu,ale chcemy łatwe,lekkie i przyjemne przepisy
Pozdrawiam.