[Zasady] Ruch

Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ok, to akurat może i nie będzie wielki problem, pogrzebię jeszcze i może jakoś to napiszę bez tego.

Nie wiedziałem że ten ruch specjalny Was tak zaintryguje :) .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Tak mi się wydaje, że to będzie jeden z ciekawszych wątków z fazami, więc postaram się pokazac jak wygląda taktyka..

Wieczorkiem albo jutro coś szerzej skrobnę.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

6.0 RUCH
6.1 Wykonywanie ruchu, zasób punktów ruchu
1. Ruch zwykły oddziały mogą wykonywać wyłącznie podczas własnych faz ruchu oraz własnych faz ruchu i szarży, a oddziały w stanie ucieczki we własnej fazie ruchu i szarży (patrz 4.3.3). Każdy oddział posiada podczas każdego etapu określony zasób punktów ruchu, który może wykorzystywać do wykonywania ruchu; oddział, poruszając się (przemieszczanie się z heksu na heks) bądź wykonując inne formy ruchu (w szczególności: zwroty i zmiany szyków), zużywa na wykonanie każdej tego rodzaju czynności określoną liczbę punktów ruchu, przy czym żaden oddział nie może zużyć w ciągu etapu więcej punktów ruchu niż wynosi jego zasób. Koszty poruszania się i wykonywania innych form ruchu zostały określone w tabelach CHARAKTERYSTYKA TERENU oraz CHARAKTERYSTYKA SZYKÓW. Zasób punktów ruchu może być przez oddział wykorzystywany tylko w ciągu etapu, na który przysługuje, jego wielkość dla każdego oddziału wyznacza współczynnik "ruchliwość".
2. Podstawowym sposobem poruszania się oddziałów jest ruch do przodu, polegający na tym, że oddział przemieszcza się na heksy stanowiące jego front. Oddział może zmienić kierunek poruszania się wykonując zwrot. Kolejność wykonywania przez oddziały ruchu zależy od gracza wykonującego nimi ruch. Oddział nie może poruszyć się na pole stanowiące teren niedostępny (ani przekroczyć niedostępną krawędź heksu) oraz na pole zajmowane przez wrogi oddział; dozwolone jest jedynie poruszenie się na pole zajmowane przez samotnie stojący żeton dział bądź jaszczy amunicyjnych.
3. Oddziały wykonują ruch pojedynczo, możliwe jest jednak jednoczesne wykonywanie ruchu kilku oddziałami. Jeżeli w danej fazie gracz wykonuje ruch jednocześnie kilku oddziałami, żaden z nich nie może poruszyć się na pole, na którym się już wcześniej w tej fazie znajdował.
4. Oddział może zmienić szyk oraz wykonywać zwroty w fazie, w której może wykonywać ruch zwykły, a w innych fazach jedynie w przypadkach wskazanych w instrukcji. W ciągu jednej fazy można zmieniać szyk wielokrotnie.
5. Szyku nie można zmienić we wrogiej strefie kontroli, chyba że instrukcja stanowi inaczej.

6.2 Wpływ terenu na ruch
1. Rodzaj terenu występujący na danym polu ma wpływ na koszt poruszenia się na nie - patrz tabela CHARAKTERYSTYKA TERENU. Niekiedy punkty ruchu wydaje się za przekroczenie określonych rodzajów terenu stanowiących krawędzie pól (np. strumienie). Wpływ terenu na koszt wykonania ruchu kumuluje się.
2. Oddział kawalerii w szyku kolumny, artyleria w szyku transportowym oraz piechota w szyku kolumny poruszająca się ruchem strategicznym (w szyku kolumny marszowej), poruszając się wzdłuż drogi, wydaje 1 PR za pole, a jeżeli cały ruch wykonuje wzdłuż drogi, zwiększa ruchliwość o 1 PR (ruchliwość nie zwiększa się, jeżeli oddział porusza się ruchem strategicznym).
Uwaga: Tylko piechota poruszająca się w kolumnie ruchem strategicznym może wykorzystywać drogi. Kolumna piechoty poruszająca się ruchem niestrategicznym nie może ich wykorzystywać ponieważ front takiej kolumny miał standardowo szerokość od 40 do 80 metrów, czyli znacznie większą niż szerokość drogi. Czym innym były natomiast kolumny marszowe, służące do przemieszczania się ? miały one wąski front, ale były długie, rozciągnięte; dobrze nadawały się do wykonywania marszów, ale nie nadawały się do prowadzenia walki.

6.3 Ruch do tyłu oraz do boku*
Tyraliera za ruch do tyłu wydaje tyle punktów ruchu, ile za ruch do przodu. Dla pozostałych szyków koszty ruchu do tyłu zamieszczono w tabeli CHARAKTERYSTYKA SZYKÓW. Ruch do boku jest formą ruchu możliwą do wykonania jedynie przez linię piechoty, polegającą na poruszeniu się przez nią na heks stanowiący jej bok. Koszt jego wykonania wynosi 4 punkty ruchu. Oddział nie może wykonać ruchu do tyłu ani ruchu do boku, w wyniku którego wszedłby w strefę kontroli oddziału wroga. Nie można też wychodzić z wrogiej strefy kontroli przez ruch do boku.

6.4 Ruch strategiczny*
1. Ruch strategiczny mogą wykonywać wyłącznie: piechota w szyku kolumny, kawaleria w szyku kolumny oraz artyleria w szyku transportowym. Poruszający się oddział nie może przed ruchem, w trakcie ruchu ani po jego zakończeniu znaleźć się bliżej niż 3 pola od najbliższego niebędącego w stanie ucieczki oddziału wroga. W ciągu jednej fazy oddział nie może wykonywać ruchu strategicznego i ruchu zwykłego niestrategicznego.
2. Oddział wykonujący ruch strategiczny mnoży swoją ruchliwość przez określoną liczbę, zależnie od tego, jaką część ruchu wykonuje wzdłuż drogi:
1) jeżeli co najmniej 2/3 ruchu wykonuje poruszając się wzdłuż drogi, mnoży swoją ruchliwość przez 2,
2) jeżeli mniej niż 2/3 ruchu wykonuje poruszając się wzdłuż drogi, mnoży swoją ruchliwość przez 1,5.
3. Aby przejść w ruch strategiczny, oddział musi znajdować się w zasięgu dowodzenia dowódcy korpusu. Przejście nie wymaga wydatkowania punktów ruchu. Oddział przykrywany jest żetonem RUCH STRATEGICZNY.
4. Przejście z ruchu strategicznego w ruch zwykły niestrategiczny nie może nastąpić w tej samej fazie, w której oddział wykonywał ruch strategiczny. Dopiero po przejściu oddziału w ruch zwykły niestrategiczny z oddziału zdejmowany jest żeton RUCH STRATEGICZNY, koszt przejścia wynosi: dla wojsk pieszych 1 punkt ruchu, a dla wojsk konnych 2 punkty ruchu.
5. Oddział przykryty żetonem RUCH STRATEGICZNY:
1) Ma w walce morale obniżone o 1, a efektywność obniżoną o 2.
2) Nie może: prowadzić ostrzału, atakować, wykonywać pościgu ani manewrów (patrz 14.0).
3) Nie oddziałuje na oddziały w stanie ucieczki w sposób przedstawiony w 4.3.4.
6. Oddziały wykonujące ruch strategiczny nie wydają punktów ruchu za zwroty oraz nie ponoszą negatywnych konsekwencji za przechodzenie przez sojusznicze pełnosprawne oddziały (patrz 6.5). Ruchliwość oddziałów w ruchu strategicznym mogą modyfikować dowódcy korpusów - patrz 17.10.3.
7. Po mniejszych drogach w ruchu strategicznym mogą poruszać się tylko pojedyncze oddziały; zabronione jest w takim wypadku tworzenie stosów, chyba że jednostki tworzące stos mają siłę nieprzekraczającą standardowej siły pojedynczego oddziału danego rodzaju. Jeżeli nie podano standardowej siły, należy przyjąć, że jest to wyjściowa siła najsilniejszego oddziału danego rodzaju broni, spośród występujących w grze (scenariuszu).
8. Pod koniec fazy, w której wykonywano ruch strategiczny, na jednym polu nie mogą stać oddziały przykryte i nieprzykryte żetonem RUCH STRATEGICZNY.
Uwaga: Przepisy o ruchu strategicznym symulują szyk marszowy oddziałów.

6.5 Przechodzenie przez sojusznicze oddziały
1. Oddział przechodzący i oddział, przez który porusza się oddział przechodzący (oddział przechodzony), ponoszą koszt 1 punktu ruchu (piechota i artyleria piesza) albo 2 punktów ruchu (kawaleria i artyleria konna) za każdy mijający ich oddział. Jeżeli oddziałem przechodzonym lub przechodzącym jest tyraliera, oddziały nie wydają dodatkowych punktów ruchu. Zabronione jest jedynie przechodzenie przez sojusznicze oddziały znajdujące się na polach, na które może być wykonana kontrszarża.
2. Jeżeli jednostka w stanie dezorganizacji (D1 lub D2) przechodzi przez inny oddział, bądź na odwrót, wykonuje się test efektywności dla oddziału: wynik negatywny oznacza obniżenie jego poziomu sprawności bojowej o 1. Jeżeli jednostka w stanie ucieczki przechodzi przez oddział niebędący w stanie ucieczki, bądź na odwrót, oddział automatycznie traci 1 poziom sprawności bojowej.
Przykład: Oddział w stanie dezorganizacji przechodzi przez inny oddział w stanie dezorganizacji: oba oddziały wykonują test efektywności.
Ostatnio zmieniony środa, 24 czerwca 2009, 18:05 przez Raleen, łącznie zmieniany 1 raz.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
wizun
Lieutenant
Posty: 533
Rejestracja: wtorek, 1 stycznia 2008, 21:55
Lokalizacja: Poznań i ziemia gnieźnieńska

Post autor: wizun »

Raleen pisze: 6.4 Ruch strategiczny*

4. Przejście z ruchu strategicznego w ruch zwykły niestrategiczny nie może nastąpić w tej samej fazie, w której oddział wykonywał ruch strategiczny. Dopiero po przejściu oddziału w ruch zwykły niestrategiczny z oddziału zdejmowany jest żeton RUCH STRATEGICZNY, koszt przejścia wynosi: dla wojsk pieszych 1 punkt ruchu, a dla wojsk konnych 2 punkty ruchu.
Zawsze mnie to ciekawiło dlaczego tak jest - dlaczego możemy się w danym etapie poruszać tylko jednym sposobem - ruchem zwykłym lub strategicznym? i nie chodzi mi tutaj jedynie o Twoje Ryśko interpretacje tego aspektu - tylko raczej ogólną tendencje do takiego formułowania przepisów w zakresie Ruchu strateg. w grach w których mamy konnicę...
Czy mógłby mi to ktoś wyjaśnić ?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Bo gdyby tak było, to wszyscy łączyliby ruch strategiczny z niestrategicznym po przesunięciu się o maksymalną odległość, albo tuż przed wejściem do wrogiej strefy kontroli przechodząc w ruch zwykły.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
wizun
Lieutenant
Posty: 533
Rejestracja: wtorek, 1 stycznia 2008, 21:55
Lokalizacja: Poznań i ziemia gnieźnieńska

Post autor: wizun »

czy to jest jedyny powód ? Nadal mnie to jednak ciekawi - w końcu rozwinięcie się do szyku bojowego z marszowego nie było aż tak czasochłonne jak by to wynikało z takich przepisów.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Czy ja wiem, zależy jak długa kolumna. Po prostu, gdyby tą zasadę przyjąć to każdy unikałby tego by przeciwnik zaatakował go w szyku marszowym, bo na koniec etapu przechodziłby w szyk bojowy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Zablokowany

Wróć do „Archiwum”