Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest niedziela, 18 listopada 2018, 04:12

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Zasady] Ruch
PostNapisane: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34164
Lokalizacja: Warszawa
Tu zakładam temat o zasadach ruchu i wszelkich sprawach z tym związanych.

Najogólniej: ruch odbywa się na zasadach znanych z wielu gier - oddziały mają limity punktów ruchu, które zużywają na jego wykonanie. Oczywiście są też odstępstwa od tego typowego schematu.


Ostatnio edytowano poniedziałek, 19 lutego 2007, 17:44 przez Raleen, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 18 stycznia 2006, 19:50 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34164
Lokalizacja: Warszawa
Z nowości trochę może formalistyczna sprawa, ale po raz pierwszy w grach wojennych w Polsce udało mi się oddzielic dwa rodzaje ruchu: zwykły i specjalny. W instrukcjach z reguły jest to ze sobą mieszane.

Ruch specjalny to oczywiście głównie pościgi, ucieczki itp.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 18 stycznia 2006, 21:17 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Z lektury instrukcji nauwa mi się taka myśl:

Rysiu powinien punkt po punkcie wytłumaczyć moel ruchu, bo ja niestety miałem problemy ze zrozumieniem.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 18 stycznia 2006, 21:20 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:42
Posty: 2042
Lokalizacja: Dublin
Ja myśle, że duża ilość przykładów powinna rozjaśnić przepisy. Wiele z nich jest intuicyjnych lecz cięzko czasem je w prosty sposów napisać.
Przykłady tekstowe i rysunkowe.

_________________
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 18 stycznia 2006, 22:05 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Grenadyer napisał(a):
Ja myśle, że duża ilość przykładów powinna rozjaśnić przepisy. Wiele z nich jest intuicyjnych lecz cięzko czasem je w prosty sposów napisać.
Przykłady tekstowe i rysunkowe.


Po prostu miałem probklem z ustaleniem, kiedy jaki ruch się wykonuje, no i z podporządkowaniem tego ruchu do znanych mi realiów, bo to zawsze usiłuję robić.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 19 stycznia 2006, 10:26 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34164
Lokalizacja: Warszawa
Zulu, to napisz dokładniej co sprawiało problem. Rozumiem, że chodzi o rozdział o ruchu. Żadną wielką tajemnicą zasady ruchu nie są, więc bez obaw. A z układu faz co najważniejsze już dawno jest na forum.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 19 stycznia 2006, 11:00 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Raleen napisał(a):
Zulu, to napisz dokładniej co sprawiało problem. Rozumiem, że chodzi o rozdział o ruchu. Żadną wielką tajemnicą zasady ruchu nie są, więc bez obaw. A z układu faz co najważniejsze już dawno jest na forum.


Obiecuję przeczytać jeszcze raz i wtedy powiem.
Na pewno niejasne dla mnie było, kiedy jaki ruch się wykonuje.
No i jakoś nie mogłem sobie wyobrax tego, podporzadkując do realiów.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 19 stycznia 2006, 12:11 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34164
Lokalizacja: Warszawa
Podział wstępny jest prosty:

Są dwa rodzaje ruchu:
1. ruch zwykły
2. ruch specjalny

Ruch zwykły to ruch ograniczony limitem punktów ruchu. Każdy oddział w ciągu swojej fazy ma limit i w ramach tego limitu może wykonac określoną liczbę czynności.

Ruch specjalny to w Ostrołęce: odwrót, wycofania, przemieszczenia. Są to dodatkowe formy ruchu, wykonywane niezależnie od limitu punktów ruchu. I to jest właśnie różnica i kryterium podziału: czy ruch jest wykonywany w ramach limitu PR czy poza limitem. Z ruchem specjalnym jest tak, że jest on czymś dodatkowym, nadzwyczajnym, z kolei ruch zwykły jest zwyczajną procedurą powszechnie występującą w grze.

Taki podział tak naprawdę występuje w każdej z gier Dragona, z tym że nie był on wyodrębniany.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 19 stycznia 2006, 12:41 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
To jest podział.
A mi chodzi o układ tego wszystkiego i współdziałanie razem ze sobą.


Ostatnio edytowano czwartek, 19 stycznia 2006, 16:13 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 19 stycznia 2006, 12:44 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34164
Lokalizacja: Warszawa
Mój układ faz z Orłem nie ma nic wspólnego bo i to zupełnie co innego.

Zresztą jest wypisany na forum.

Rozumiem, że o to Ci chodzi?

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 19 stycznia 2006, 16:12 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Raleen napisał(a):
Mój układ faz z Orłem nie ma nic wspólnego bo i to zupełnie co innego.

Zresztą jest wypisany na forum.

Rozumiem, że o to Ci chodzi?


Chodzi mi nie tyle o układ faz, co o rozpisanie ruchu na poszczególne fazy - to znaczy w którym momencie i co można zrobić, na tle całokształtu gry.
Inaczej, jak gra jest ułożona.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 20 stycznia 2006, 12:27 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34164
Lokalizacja: Warszawa
1. Faza ruchu i szarży
Część 1: Ruch kawalerii i artylerii konnej. Przeciwnik może wykonywać kontrszarże. Ruch oddziałów w stanie ucieczki (zarówno pieszych jak i konnych).
Część 2: Walka. Pościgi i wycofania. Przeciwnik może kontrszarżować na wykonujące pościg jednostki. Jednostki, które w szarży odniosły zdecydowany sukces mogą wykonywać kontynuacje szarż - po pościgu atakują ponownie.

2. Faza ruchu
Ruch piechoty i artylerii pieszej. Przeciwnik może wykonywać kontrszarże.

3. Faza walki
Pościgi i wycofania. Przeciwnik może kontrszarżować wykonujące pościg jednostki.

Przed fazą ruchu i szarży była jest jeszcze faza dowodzenia, w której był ruch odwodów, nie różnił się on zbytnio od ruchu zwykłego poza tym, że mógł być wykonywany w sposób ukryty i oddziały mogły mieć większy limit punktów ruchu.

Pominąłem ostrzał - pytałeś o sam ruch, ale może dzięki temu będzie póki co jaśniej.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 20 stycznia 2006, 16:00 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Czyli jak ja to zrozumiałem:

A) kawaleria:

- ja się ruszam - Ty w każdym momencie możesz wykonać kontrszarżę

- ja atakuję

- ja ścigam - Ty w każdej chwili mozesz wykonac kontrszarżę.

B) piechota:

Właściwie identycznie, jak kawaleria - najpierw ruch z możliwością reakcji, potem walka i pościg z możliwością reakcji.

Nie widzę w takim układzie sensu dzielić ruchu na rodzaje - po prostu ruch i reakcja też w formie ruchu. Walka i jako jej wynik ruch, i reakcja też w formie ruchu.

Wybacz, ale nie wydaje się to prostsze?
Ewentualnie uściślić odrębności każdego momentu wykonywania ruchu - np. ruch w fazie ruchu - limit pr, ruch jako pościg - tyle....

Dotychczasowy układ sprawiał wrażenie, że jest np. wycofanie (bo to chyba też rodzaj ruchu), co mi ewidentnie kojarzyło się z wycofaniem przed walką w Waterloo.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 20 stycznia 2006, 16:05 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34164
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
Nie widzę w takim układzie sensu dzielić ruchu na rodzaje - po prostu ruch i reakcja też w formie ruchu. Walka i jako jej wynik ruch, i reakcja też w formie ruchu.

To znaczy nie widzisz sensu w podziale na ruch specjalny i zwykły czy nie widzisz sensu w układzie faz :?:

Podział na ruch specjalny i zwykły nie ma większego znaczenia, jest bardziej po to by można lepiej sformułowac niektóre przepisy, z tego względu, ze pojawiły się tak naprawdę dwie fazy ruchu i dwie fazy walki. Do tego był jeszcze ruch odwodów w fazie dowodzenia, który sobie na razie darowałem.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 20 stycznia 2006, 18:38 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Raleen napisał(a):
Cytuj:
Nie widzę w takim układzie sensu dzielić ruchu na rodzaje - po prostu ruch i reakcja też w formie ruchu. Walka i jako jej wynik ruch, i reakcja też w formie ruchu.

To znaczy nie widzisz sensu w podziale na ruch specjalny i zwykły czy nie widzisz sensu w układzie faz :?:


Nie widzę sensu dzielić ruchu na kilka rodzajów, a czym innym jest ukłąd czynności.
Inaczej:
układ czynności mi odpowiada, za to podział jednej z tych czynności, tj. ruchu, na kilka rodzajów, jest komplikacją, którą można chyba ominąć.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.