Scenariusze
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
Scenariusze
Jak tylko odpoczniemy wszyscy po świątecznym obżarstwie postaram się powrzucac trochę informacji na temat scenariuszy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Wojpajek
- Captain
- Posty: 934
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
Polecam zobaczyć jak wygląda dobrze przygotowana instrukcja ze scenariuszami. This Accurssed Civil War (GMT): pełny opis wydarzeń na kilka stron. Nota od autora, wychwycone smaczki gry w rozdziale o taktyce, przy rozstawieniu podane pełne ODB z różnymi histroycznymi przypisami. Jak otworzyłem grę z tej serii poprostu mnie zatkało- bo było tam wszystko, o nic nie musiałem pytać i prosić.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
No tak, ale jak napisałem komentarz historyczny dosc długi to szereg osób narzekało i musiałem skracacpełny opis wydarzeń na kilka stron
A argument był, że to nie książka historyczna i że jak będzie dłuższe niż 1-2 strony to nikt nie będzie czytał .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
No tak, ale tu inna skala, i scenariusze trochę na innej zasadzie. Ich wyodrębnienie jest zresztą wyborem autora, a mniej wynika z jakiegoś historycznego podziału danej operacji na kilka bitew czy coś podobnego jak to będzie w DWS.
Zawsze uważnie czytam opinie, i nawet nie patrzę po samej ilości, ale po treści, czasem pojedyncza osoba ma pomysł/uwagę, która dużo wnosi.
Zawsze uważnie czytam opinie, i nawet nie patrzę po samej ilości, ale po treści, czasem pojedyncza osoba ma pomysł/uwagę, która dużo wnosi.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Moim zdaniem komentarz historyczny powinien być po prostu wyraźnie oddzielony od "zasadniczej" treści instrukcji. Ciekawie rozwiązał to Jarek Flis w Ostatniej Wojnie Cesarzy: dał obszerny szkic historyczny na początku (w Roku 1920 - na końcu), a historyczne wyjaśnienia poszczególnych reguł wyróżnił kursywą. Kogo to nie interesuje, ten może bez trudu odpowiednie fragmenty pominąć.
Dla mnie osobiście zaniechanie umieszczenia całego "aparatu historycznego" w instrukcji do gry, odnoszącej się do konkretnego wydarzenia dziejowego, niesłychanie zubożyłoby grę jako całość. Bez kolorytu, atmosfery, specyfiki epoki, zostanie jakiś zbiór przepisów jak do (bez urazy) - warcabów.
Dla mnie osobiście zaniechanie umieszczenia całego "aparatu historycznego" w instrukcji do gry, odnoszącej się do konkretnego wydarzenia dziejowego, niesłychanie zubożyłoby grę jako całość. Bez kolorytu, atmosfery, specyfiki epoki, zostanie jakiś zbiór przepisów jak do (bez urazy) - warcabów.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
Tak też ja zrobiłem - komentarz jest na początku, wyraźnie oddzielony. Liczy sobie po cięciach ok. 2 stron. Z wyjaśnień historycznych starałem się przede wszystkim ukazac strukturę piechoty lekkiej w grze i uzasadnic rozwiązania jej dotyczące. W zasadzie w Dragonie też był taki standard, że zawsze na początku był komentarz hist.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
I tak trzymać! Przywróć tylko fragmenty, które poddałeś cięciom i będzie OK.
Osobiście lubię jeszcze przy poszczególnych przepisach takie historyczne objaśnienia, "co dana reguła ma oddawać" (oczywiście wyróżnione ramką, kolorem czy krojem czcionki). Przykłady (całkowicie abstrakcyjne):
Reg. 5.8 W przypadku wykonywania ostrzału przez 6 pułk strzelców konnych należy wykonać dwa rzuty kostką i wybrać korzystniejszy wynik.
Wyjaśnienie: 6 pułk strzelców konnych słynął z doskonałego wyszkolenia strzeleckiego i przewyższał pod tym względem podobne oddziały innych armii.
albo:
Reg. 11.3 Wszystkie oddziały kawalerii dysponują 4 punktami ruchu, z wyjątkiem kirasjerów Gwardii, którzy mają 5 PR.
Wyjaśnienie: konie pułków kirasjerskich Gwardii poddawane były specjalnej selekcji i charakteryzowały się wyjątkową siłą i wytrzymałością.
Osobiście lubię jeszcze przy poszczególnych przepisach takie historyczne objaśnienia, "co dana reguła ma oddawać" (oczywiście wyróżnione ramką, kolorem czy krojem czcionki). Przykłady (całkowicie abstrakcyjne):
Reg. 5.8 W przypadku wykonywania ostrzału przez 6 pułk strzelców konnych należy wykonać dwa rzuty kostką i wybrać korzystniejszy wynik.
Wyjaśnienie: 6 pułk strzelców konnych słynął z doskonałego wyszkolenia strzeleckiego i przewyższał pod tym względem podobne oddziały innych armii.
albo:
Reg. 11.3 Wszystkie oddziały kawalerii dysponują 4 punktami ruchu, z wyjątkiem kirasjerów Gwardii, którzy mają 5 PR.
Wyjaśnienie: konie pułków kirasjerskich Gwardii poddawane były specjalnej selekcji i charakteryzowały się wyjątkową siłą i wytrzymałością.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
To w zasadzie staraliśmy się dotychczas robic zamieszczając z Grenadyerem dwa, jak sądzę ciekawe artykuły o Wielkiej Armii - w dziale Epoka napoleońska. Akurat napisane są pod kątem taktyki, więc tego co jest i w Ostrołęce.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
Juści, trzymasz mnie za słowo .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
W grze są 3 scenariusze:
1. Odwrót Łubieńskiego
Będzie ukazywał walki na wschodnim brzegu Narwi i odwrót awangardy polskiej przed przeważającymi liczebnie siłami rosyjskimi. Scenariusz jest krótki, gdyż symuluje jedynie walki, które miały miejsce do południa.
2. Historyczny
Scenariusz symulował będzie główną częsc bitwy, która toczyła się na zachodnim, polskim brzegu. Oddawał będzie specyfikę dowodzenia armią polską przez generała Skrzyneckiego wprowadząjąc utrudnienia dla Polaków.
3. Plan zasadzkowy Prądzyńskiego
Scenariusz będzie symulował tą samą częsc bitwy co scenariusz 2, jednak działania wojsk polskich nie będą ograniczone osobowością gen. Skrzyneckiego. Pozwoli to stronie polskiej przeprowadzic bitwę możliwie optymalnie, z wykorzystaniem pomysłów jakie na jej stoczenie miał szef sztabu armii gen. Prądzyński. Rozstawienie będzie prawie identyczne, inne będą jednakże cele.
Zamierzałem szerzej opisac te scenariusze, ale ostatecznie nie będę rozwijał tematu ze względu na praktyki niektórych wydawców sprowadzające się do kopiowania cudzych pomysłów i następnie prezentowania ich jako własne.
1. Odwrót Łubieńskiego
Będzie ukazywał walki na wschodnim brzegu Narwi i odwrót awangardy polskiej przed przeważającymi liczebnie siłami rosyjskimi. Scenariusz jest krótki, gdyż symuluje jedynie walki, które miały miejsce do południa.
2. Historyczny
Scenariusz symulował będzie główną częsc bitwy, która toczyła się na zachodnim, polskim brzegu. Oddawał będzie specyfikę dowodzenia armią polską przez generała Skrzyneckiego wprowadząjąc utrudnienia dla Polaków.
3. Plan zasadzkowy Prądzyńskiego
Scenariusz będzie symulował tą samą częsc bitwy co scenariusz 2, jednak działania wojsk polskich nie będą ograniczone osobowością gen. Skrzyneckiego. Pozwoli to stronie polskiej przeprowadzic bitwę możliwie optymalnie, z wykorzystaniem pomysłów jakie na jej stoczenie miał szef sztabu armii gen. Prądzyński. Rozstawienie będzie prawie identyczne, inne będą jednakże cele.
Zamierzałem szerzej opisac te scenariusze, ale ostatecznie nie będę rozwijał tematu ze względu na praktyki niektórych wydawców sprowadzające się do kopiowania cudzych pomysłów i następnie prezentowania ich jako własne.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43397
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
Mi się wydawało, że konkurencja powinna polegac przede wszystkim na tym, żeby robic coś lepszego i przy tym pozytywnego, ale w Polsce niestety bywa inaczej.
Tak jak w tym dowcipie:
Niemiec, który ma 10 krów widzi u swojego sąsiada w zagrodzie, że tematen ma 50 i modli się: Panie Boże spraw, żebym ja też miał 50.
Polak, który ma 10 krów widzi u swojego sąsiada w zagrodzie, że tematen ma 50 i modli się: Panie Boże spraw, żeby on też miał 10.
Tak jak w tym dowcipie:
Niemiec, który ma 10 krów widzi u swojego sąsiada w zagrodzie, że tematen ma 50 i modli się: Panie Boże spraw, żebym ja też miał 50.
Polak, który ma 10 krów widzi u swojego sąsiada w zagrodzie, że tematen ma 50 i modli się: Panie Boże spraw, żeby on też miał 10.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)