Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 16 lipca 2018, 01:03

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 35 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Zasady] Szarża
PostNapisane: sobota, 24 grudnia 2005, 12:59 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33733
Lokalizacja: Warszawa
Poniższe rozwiązania są elementem systemu Bitwy napoleońskie, a co za tym idzie gry Ostrołęka 1831, i stanowią jego integralną część.

Modyfikatory szarży kawalerii zostały wyrażone na żetonach jednostek kawalerii za pomocą różnokolorowych gwiazdek. Liczba gwiazdek oznacza wielkość modyfikacji uzyskiwanej przez jednostkę szarżującą:
1) 5 gwiazdek :arrow: modyfikator +5,
2) 4 gwiazdki :arrow: modyfikator +4,
3) 3 gwiazdki :arrow: modyfikator +3,
4) 2 gwiazdki :arrow: modyfikator +2,
5) 1 gwiazdka :arrow: modyfikator +1.
Poszczególne rodzaje gwiazdek mają zastosowanie tylko w określonych sytuacjach - zależnie od rodzaju terenu, przez który jest wykonywana szarża i w którym stoi szarżowany oddział, rodzaju atakowanego oddziału, a niekiedy także jego ukierunkowania.
Rodzaje gwiazdek:
Czarne - mają zastosowanie wobec wszystkich rodzajów oddziałów i w każdym rodzaju terenu, w którym możliwa jest szarża.
Czerwone - mają zastosowanie wobec wszystkich rodzajów oddziałów. Nie mają zastosowania przy szarży w terenie trudnym.
Pomarańczowe - mają zastosowanie wobec wszystkich rodzajów oddziałów, z wyjątkiem kawalerii. Mają zastosowanie w każdym rodzaju terenu, w którym możliwa jest szarża.
Żółte - mają zastosowanie wobec wszystkich rodzajów oddziałów, z wyjątkiem ułanów i innych rodzajów kawalerii uzbrojonych w lance (w szczególności: lansjerzy, Krakusi, Mazurzy, jazda lubelska), w przypadku walki z nimi od frontu. Mają zastosowanie w każdym rodzaju terenu, w którym możliwa jest szarża.
Białe - mają zastosowanie jedynie wobec oddziałów znajdujących się w stanie ucieczki oraz wobec oddziałów w szyku tyralierskim i artylerii. Mają zastosowanie w każdym rodzaju terenu, w którym możliwa jest szarża.
Terenem trudnym jest: miasto, wieś, las, zagajnik, teren podmokły, teren pofałdowany/grząski.
Przykład: Kirasjerzy posiadający dwie gwiazdki czarne i dwie czerwone, szarżując na piechotę w terenie trudnym, uzyskują modyfikator szarży +2, a w terenie innym niż trudny - modyfikator szarży +4.

Tabela MODYFIKATORY SZARŻY

RODZAJ KAWALERII Modyfikator szarży (gwiazdki)
Kirasjerzy-lansjerzy: tak jak kirasjerzy
Kirasjerzy (1): 2 czarne, 2 czerwone
Kirasjerzy (2): 2 czarne, 1 czerwona, 1 pomarańczowa
Dragoni, Karabinierzy (1): 1 czarna, 1 czerwona, 1 żółta
Dragoni, Karabinierzy (2): 1 czarna, 1 czerwona, 1 żółta, 1 pomarańczowa
Dragoni, Karabinierzy (3): 2 czarne, 1 żółta
Ułani, Lansjerzy: 1 czarna, 1 żółta, 1 pomarańczowa
Huzarzy, Strzelcy konni,Szwoleżerowie (1): 1 czarna, 1 żółta
Huzarzy, Strzelcy konni,Szwoleżerowie (2): 1 czarna, 1 pomarańczowa
Krakusi, Mazurzy itp.: tak jak ułani
Kozacy, Eklererzy: 1 czarna, 1 biała

Mogą zostać wyodrębnione jeszcze inne rodzaje kawalerii, jak i inne układy modyfikatorów (gwiazdek). Zawsze znaczenie będzie miało posiadanie przez jednostkę kirysów bądź lanc, a także czy dana jednostka należała do kawalerii ciężkiej, średniej (liniowej), czy lekkiej, co głównie zależało od jej przeznaczenia, wyszkolenia i wykorzystywanych przez nią koni.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Ostatnio edytowano poniedziałek, 19 lutego 2007, 17:37 przez Raleen, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 24 grudnia 2005, 13:00 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33733
Lokalizacja: Warszawa
Teraz parę słów komentarza. Jak z powyższego widać konieczne jest opanowanie jedynie definicji poszczególnych gwiazdek - kiedy dana gwiazdka ma zastosowanie. Wyodrębnienie gwiazdek nastąpiło w oparciu o 2 kryteria:
1. Na jakie jednostki ma zastosowanie.
2. Czy ma zastosowanie w terenie trudnym, czy nie. Tylko czerwona gwiazdka nie ma zastosowania w terenie trudnym, pozostałe - mają. Czerwone gwiazdki są charakterystyczne dla kawalerii ciężkiej i średniej (dragonów).

To zestawienie modyfikatorów po wzajemnym zniesieniu się ich w starciu frontalnym poszczególnych rodzajów kawalerii:

Kir.(1) vs. ułani :arrow: +2
Kir. (1) vs. dr. (1), (2), (3) :arrow: +1
Kir. (1) vs. huz. (1) :arrow: +2
Kir. (1) vs. huz. (2) :arrow: +3
Kir. (1) vs. koz. :arrow: +3
Kir-lans. (1) vs. ułani :arrow: +3
Kir.-lans. (1) vs. dr. :arrow: +2
Kir.-lans. (1) vs. huz. :arrow: +3
Dr. vs. ułani :arrow: 0
Dr. vs. huz. (1) :arrow: +1
Dr. vs huz. (2) :arrow: +2
Dr. vs. koz. :arrow: +2
Ułani vs. huz. (1) :arrow: +1
Ułani vs. huz. (2) :arrow: +1
Ułani vs. koz. :arrow: +1
Kir. (2) vs. ułani :arrow: +1
Kir. (2) vs. dr. (1), (2), (3) :arrow: 0
Kir. (2) vs. huz. (1) :arrow: +1
Kir. (2) vs. huz. (2) :arrow: +2
Kir. (2) vs. koz. :arrow: +2

Kir. - kirasjerzy, Kir-lans. - kirasjerzy-lansjerzy, dr.(Dr.) - dragoni, karabinierzy, huz. - huzarzy, strzelcy konni, szwoleżerowie, lekka dragonia, koz. - kozacy, eklererzy.

Wszystkich modyfikatorów nie zestawiam, ale te najważniejsze. System umożliwia jeszcze sporo kombinacji :) .

Jak widać system kolorowych gwiazdek oferuje dużo możliwości. Można tworzyć jeszcze inne układy (konstelacje :wink: ). Można wyodrębnić więcej typów kawalerii, różnicować typy kawalerii w miarę zmian, jakie następowały na przestrzeni lat (np. ewolucja dragonów). Mamy dużą elastyczność i o to przede wszystkim chodzi - żeby mieć zawsze pewne pole manewru. W powyższym zestawieniu nie uwzględniłem jeszcze np. grenadierów konnych, karabinierzy francuscy za Napoleona będą mieć zapewne inne modyfikatory niż nasi z powstania listopadowego. Jeśli będziemy robić bitwy z okresu wojny siedmioletniej, zapewne też inaczej trzeba będzie dobrać gwiazdki, jeśli weźmiemy się kiedyś np. za powstanie na Węgrzech podczas Wiosny Ludów 1848, również mogą być potrzebne inne układy gwiazdek. Np. na Bałkanach mogą występować jeszcze inne typy kawalerii - takie wyzwania stoją przed systemem i stąd musi on stwarzać stosunkowo dużą liczbę kombinacji, aby to wszystko dało się zróżnicować i przez to zindywidualizować poszczegóne typy kawalerii.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 24 grudnia 2005, 13:00 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33733
Lokalizacja: Warszawa
Przeglądałem jeszcze możliwości wykorzystania kawalerii w samej bitwie pod Ostrołęką i mam taki dylemat jak tam terenowo to rozwiązać, co teren był ogólnie podmokły na polskim brzegu tak że kawaleria ugrzęzła podczas szarży.

Ale z drugiej strony jak by szarżowała trochę inną trasą, mogło być lepiej. I pojawia się stary dylemat, czy wiernie odtwarzać czy nie do końca czyniąc ukłon na rzecz grywalności :) .

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 24 grudnia 2005, 13:01 
Sergent
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:59
Posty: 123
Lokalizacja: Wawa
Ja bym się kłaniał grywalności a rzeczywistość bym dołączył w dodatku dla fanatyków :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 14 marca 2007, 11:55 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
Hmm, mysle ze w praktyce sprawa nie wyglada tak skomplikowanie jak na papierze...napewno jest to rzecz ktora z rosnacym doswiadczeniem nie stoi grywalnosci w przeszkodzie -> sprytny podzial na zasady podstawowe i dodatkowe napewno jest tutaj pomocny.

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 15 marca 2007, 08:10 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 27 listopada 2006, 15:32
Posty: 161
Lokalizacja: Legnica
Dokladnie zasady podstawowe i dodatkowe bedzie najlepszym rozwiazanie. Chyba niek nie chcial by aby powstala powtorka z pod Raszyna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 23 lutego 2008, 18:00 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 1 stycznia 2008, 22:55
Posty: 537
Lokalizacja: Poznań i ziemia gnieźnieńska
tak sie zastanawiałem czy zastosowanie gwiazdki czerwonej jest właściwe ?
czytam, analizuje i dochodzę do wniosku, ze miałaby ona zastosowanie chyba w bardzo niewielu przypadkach (choć mogę sie mylić). Przyjmujemy, ze kawaleria nie szarżuje na las/zagajnik/sad oraz na zabudowania -wtedy nie ma problemu- a jeżeli przewiduje to instrukcja to są odpowiednie modyfikatory minusowe za taki atak co oddawałoby właśnie stosowanie cech przypisanych czerwonej gwiazdce. Patrząc jakie oddziały są obdarzone tym współczynnikiem (kawaleria ciężka - która zapewne posiada mniej PR niż kaw. Lekk.) dochodzę do wniosku iż współczynnik czerwonej gwiazdki jest zbędny.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 23 lutego 2008, 18:14 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:42
Posty: 2042
Lokalizacja: Dublin
Nie wiem co dokładnie Raleen ma na myśli pod pojęciem terenu trudnego ale dla mnie takim przykładem mogło by być zaorane czy podmokle (po deszczach) pole.

_________________
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 23 lutego 2008, 18:30 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 1 stycznia 2008, 22:55
Posty: 537
Lokalizacja: Poznań i ziemia gnieźnieńska
No właśnie sie zastanawiałem - bo w Ostrołęce z tego co wiem bagna miały istotne znaczenie - ale to czy nie dostatecznym utrudnieniem prowadzenia szarży po terenie trudnym są modyfikatory do ruchu i walki ?
Zwraca tez uwagę fakt iż jedynie czerwona gwiazdka tyczy sie wartości terenowych - podczas gdy pozostałe mają wpływ na poszczególne rodzaje broni (piechoty, kawalerię z lancami etc). Reszta gwiazdek nie podejmuje tematu terenu. Chciałbym poznać w tym względzie intencje autora :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 24 lutego 2008, 13:34 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33733
Lokalizacja: Warszawa
Już się odzywam. Motyw był taki jak podaje Grenadyer, plus drugi motyw to teren mocno nierówny, po którym szarżowanie było utrudnione, traciła na tym właśnie zwłaszcza ciężka jazda.

Bonus do walki moim zdaniem musi być. Fakt, że ktoś nie dojedzie wiele nie zmienia, bo akurat pod Ostrołęką plansza jest niewielka, a ruchliwość kawalerii stosunkowo duża (licząc w polach).

PS. Co za przerażający awatarek Wizunie :) Brrr.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 24 lutego 2008, 15:05 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 1 stycznia 2008, 22:55
Posty: 537
Lokalizacja: Poznań i ziemia gnieźnieńska
No tak - tyle, ze nadal nie bardzo rozumiem sensu tejże gwiazdki... każdy może mieć swoje zdanie. Staram się zrozumieć i jakoś nie bardzo mogę - być może dlatego, ze nie mam przed sobą pełnej instrukcji :) przypuszczam, że jednak wprowadziłeś minusy (modyfikatory do walki) za atak na teren trudny - toteż czerwona gwiazdka ma tutaj wg mnie po prostu zbędne zadanie. No ale jak już mówiłem - nie czytałem jeszcze instrukcji - ale mam nadzieje, ze to się zmieni :)

PS. Avatar - to czarna mamba :) afrykański wąż - a, że ten osobnik to facet - wiec jest to Czarny Mamba :) ps. nick który czasem zdarza mi się używać :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 24 lutego 2008, 19:24 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33733
Lokalizacja: Warszawa
Chodziło o rozróżnienie rodzajów kawalerii, żeby w terenie trudnym kirasjerzy więcej tracili niż lekka kawaleria, bo powinni. Poza tym pojawiały się subtelne dążenia do rozróżnienia dragonów i kirasjerów i takie tam. Rosjanie mieli jeszcze taką formację jak kirasjerzy-lansjerzy (kirasjerzy z lancami) i także jakoś pamiętam, że staraliśmy się ją wyróżnić.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 25 lutego 2008, 13:22 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 1 stycznia 2008, 22:55
Posty: 537
Lokalizacja: Poznań i ziemia gnieźnieńska
acha :) no na to nie wpadłem - no to rzeczywiście chyba zda to egzamin.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 25 lutego 2008, 13:35 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33733
Lokalizacja: Warszawa
Największe zagwozdki z gwiazdkami były z ułożeniem optymalnego ich systemu. Zestawiałem różnice między poszczególnymi rodzajami kawalerii, od razu też zastanawiałem się jakie układy i przypisać. Finalnie, jak chyba już kiedyś pisałem, ważne było to, że udało mi się stworzyć układy, których nie da się oddać gwiazdkami z Waterloo czy innych gier czyli uzyskać oryginalny efekt.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 10 kwietnia 2008, 17:41 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 1 stycznia 2008, 22:55
Posty: 537
Lokalizacja: Poznań i ziemia gnieźnieńska
Raleen chciałem jeszcze spytać o to jak chciałbyś rozwiązać szarże zbiorowe jednostek kawalerii które posiadają różne gwiazdki? tak nad tym myślałem i szukałem na forum ale niestety nie znalazłem odpowiedzi. Jest to związane z przewidywaną przez Ciebie fazą szarż (gdzie kawaleria może atakować zbiorowo) - jak zatem będzie policzona szarża zbiorowa? Czy gwiazdki się sumują i z nich wprost wyciąga się modyfikator?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 35 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.