Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest piątek, 21 września 2018, 02:27

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Pozorowana ucieczka lekkiej jazdy
PostNapisane: piątek, 11 grudnia 2015, 21:48 
Appointé

Dołączył(a): wtorek, 2 sierpnia 2011, 13:38
Posty: 34
Witam,

Tworzę właśnie własny system do bitew średniowiecznych, bardzo rzecz jasna uproszczony. Jest jednak problem z odwzorowaniem taktyki lekkiej jazdy a bez tego nie ma mowy o krucjatach czy inwazji Mongołów. Wzoruje się na kilku systemach, jak DBA, b. Impetus i Poleaxe 2, ale nigdzie ta kwestia nie wydaje mi się zadowalająco rozstrzygnięta. Spotkaliście się z taką mechaniką? Czy pozorowane ucieczki były nakazywane przez wodzów, czy wykonywane spontanicznie w obliczu szarży wroga?

Jak często i w jakich warunkach rycerstwo dawało się wyciągnąć. Jak to zbalansować w mechanice?

W ogóle mechanika walki jazdy jest skomplikowana, bo przecież, inaczej niż piechota, nie mogła pozostawać przez dłuższy czas w zwarciu z wrogiem. Musiała zwyciężyć lub odskoczyć, nawet rycerstwo.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pozorowana ucieczka lekkiej jazdy
PostNapisane: sobota, 12 grudnia 2015, 11:04 
Colonel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 26 lutego 2011, 16:03
Posty: 1601
Lokalizacja: Edynburg/Wielka Brytania
merikallio napisał(a):
W ogóle mechanika walki jazdy jest skomplikowana, bo przecież, inaczej niż piechota, nie mogła pozostawać przez dłuższy czas w zwarciu z wrogiem. Musiała zwyciężyć lub odskoczyć, nawet rycerstwo.


W wiekszości systemów uderzenie jednej kawalerii na drugą, juz w pierwszej turze walki rozstrzyga ten spór. Zazwyczaj zwarcie trwa do dwóch tur i wtedy następują testy, które jedną ze stron zmuszają do wycofania a drugą do (albo obowiązkowego albo dobrowolnego) pościgu. Jest teżkwestia czy inicjująca walkę szarża uderzyła we flankę czy też od czoła, czy od tyłu atakowanego oddziału. Do tego dochodza jeszcze kontrszarże itp. Więc zagadnienie jest naprawdę skomplikowane.
Najciekawsze rozwiązanie szarży kawaleryjskiej według mnie jest w OiM, polecam pójść tym tropem.

_________________
http://asienieboje.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pozorowana ucieczka lekkiej jazdy
PostNapisane: sobota, 12 grudnia 2015, 17:15 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Posty: 5107
Lokalizacja: Wrocław
Tutaj stary poradnik jak to wygląda w BW-N - jest aktualny.
Dotyczy to tylko szarżowania i nie ma opisanej walki, ale walka kawalerii może trwać tylko 1 turę - jeśli żadna jazda nie zwycięży to obie muszą się wycofać.

https://www.youtube.com/watch?v=rZ_Yux7p09E

_________________
http://www.gmboardgames.com

https://goo.gl/images/4FzYoe


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pozorowana ucieczka lekkiej jazdy
PostNapisane: wtorek, 22 grudnia 2015, 15:00 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5656
Lokalizacja: Warszawa
Pozorowana ucieczkę można rozwiązać na sposób wzorowany na starym Grunwaldzie planszowym - tylko tam była zwykła ucieczka w wyniku walki powodująca przymusowy pościg jednostki krzyżackiej która była zbyt daleko od swojego dowódcy; tu można by dodać manewr "wycofania przed walką" - czyli lekka jazda na którą uderza ciężka mogłaby próbować uchylić się od walki uciekając a ciężka musiałaby sprawdzić, czy nie pogna w pościg.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pozorowana ucieczka lekkiej jazdy
PostNapisane: środa, 23 grudnia 2015, 13:17 
Lieutenant-Adjudant-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 3 września 2008, 08:16
Posty: 690
Lokalizacja: Lublin
Ja w Heroic Ballads (niewydanym...ech...), zrobiłem lekką kawalerię następująco: normalnie jednostka ma dwie aktywacje które może wykorzystać do akcji dynamicznych lub statycznych (ruch, strzał, szarża, etc.), natomiast lekka jazda ma dodatkowo trzecią, która może być wykorzystana tylko do akcji "statycznych" np. strzał, zbieranie jednostki (normalnie uciekające jednostki mogą być zebrane tylko przez dowódców). Przez to ten typ jednostki może strzelać pokonując pełen standardowy ruch jednostek (lub strzelić i się oddalić), lub uciec i się zabrać bez pomocy bossa.

Poza tym taka uwaga: IHMO naprawdę trudno było określić, kiedy zaczynała się ucieczka "pozorowana" and kiedy zwykłe spierniczanie.

_________________
ASSAULT PUBLISHING STUDIO
WESPRZYJ NAS I ZOSTAŃ PATRONEM ASSAULT PUBLISHING STUDIO


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pozorowana ucieczka lekkiej jazdy
PostNapisane: środa, 23 grudnia 2015, 16:31 
Général de Division
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 8 marca 2012, 23:56
Posty: 3253
Lokalizacja: Warszawa
Warto dokonać analizy taktyki ludów koczowniczych. Z Elizą wertowaliśmy różne zapiski (kroniki, latopisy, analizy i inne) i spędziliśmy kilka dni na odzwierciedlaniu ucieczek, pozorowanych ataków i innych podobnych manewrów z okresu wczesnego średniowiecza - to bardzo ciężka kwestia jeśli mamy umieścić ten rodzaj techniki w naszych zasadach: bo muszą być spójne z resztą zasad, zbytnio nie komplikować gry a na pewno jej nie schrzanić i w minimalnym stopniu odzwierciedlać manewr z prawdziwego pola bitwy. Z pozorowaną ucieczką pierwotnie popełniliśmy z Elizą błąd co zauważył GRZ i wykorzystał bug w rozgrywce. Podobnie było z pozorowaniem ataku co zauważył Borsuk. Na szczęście już po problemie - mamy nadzieję. Dzielić się rozwiązaniem póki co nie możemy.

Musisz wykoncypować metodę spójną z regułami Twoich zasad. Nasze niekoniecznie będą pasować do Twoich chociaż oczekiwane zachowania tego manewru są identyczne.

Pozdrawiam
Sławek.

_________________
http://warhammster.blogspot.com/
W żywocie Herborda - starszyzna nie może podjąć żadnej decyzji bez konsultacji z ludem.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pozorowana ucieczka lekkiej jazdy
PostNapisane: wtorek, 29 grudnia 2015, 12:08 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 7 października 2009, 12:40
Posty: 2148
Lokalizacja: Warszawa
Ciekawie jest rozwiązana sytuacja w Field of Glory. Lekka jazda może zmusić niezdyscyplinowaną jazdę przeciwnika (jeśli ta nie przejdzie testu dowodzenia) do ataku. Fajnie jest rozwiązany odskok, bo turlasz K6 jak daleko odskoczy uciekający i jak daleko wyjedzie atakujący. W zależności od rzutu ucieczka/pogoń może być dłuższa lub krótsza od ruchu bazowego. Przy odrobinie szczęścia/pecha, goniący może dopaść nawet szybszą lekką jazdę.

Szykuję właśnie armię Scytów do FOGa więc będę miał pewnie sporo okazji wypróbowania tych manewrów.

_________________
Ba'tki Machny wspomnij czasy
Gdy do walki brak ci sił
Jak na stepach Ukrainy
Białych i czerwonych bił!
_____________________
www.polewalki.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.