Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 22 listopada 2017, 01:02

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 117 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: poniedziałek, 6 lutego 2017, 13:20 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4004
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Bambrough napisał(a):
Niedawno zakończyliśmy kolejna partię na vassalu, tym razem zakończona świętym zwycięstwem Saracenów. Niestety mam wrażenie, że rozstawienie początkowe coraz bardziej determinuje przebieg gry. Wiadomo, że wschód jest bardzo podatny na dżihady, a stąd już krótka droga do imperialnego i świętego zwycięstwa. Nawet Państwo Papieskie nie ma szans się obronić jeśli z Konstantynopola wyjdzie taki atak. Jeśli ktoś che odnieść święte zwycięstwo chrześcijanami to musi się nieźle natrudzić. Większość rozgrywek przebiega właśnie w podobny sposób. Walka toczy się o posiadanie jak największej liczby kart imperiów i odbieranie ich sobie za pomocą dżihadów. Prowadzi to rozszerzenia teokracji i tym samym nadarza się szansa na święte zwycięstwo. Wygranie za pomocą Globalizacji czy Renesansu jest zdecydowanie trudniejsze. Niemniej gra się ciągle bardzo fajnie.

Jak widać gra robiona pod coraz liczniejszą muzułmańską część Szwecji.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: wtorek, 14 lutego 2017, 17:00 
Carabinier

Dołączył(a): wtorek, 22 lutego 2011, 23:22
Posty: 23
Lokalizacja: Warszawa
W piątek udało nam się zagrać kolejną (czwartą) czteroosobową partię, tym razem zakończoną zwycięstwem przez globalizację.

Ciekawe było to, że przez cały czas trzymaliśmy się bardzo blisko pod względem ilości koncesji i kontrolowanych państw, imperia zmieniały właścicieli wręcz taśmowo (to samo państwo w jednej rundzie lądowało w rękach trzech graczy), biskupów było jak na lekarstwo więc nie było mowy o zwycięstwie religijnym, każdemu brakowało "tej jednej akcji", żeby w tej samej rundzie wykupić kometę, spełnić warunki i zadeklarować zwycięstwo.

Z perspektywy czasu mam wręcz wrażenie, że błędem było, że jeden z graczy odpalił kometę w efekcie dając tą jedną akcję innej osobie (nawet jeśli kilka rund później).

Wnioski niby oczywiste, ale w czasie gry zdarza się o tym zapominać: cały czas trzeba obserwować innych graczy, ich majątek, karty które kupują (a nawet to, ile mają ich na ręce) oraz karty, które wychodzą. Do tego wschód i zachód są wyrównane pod względem przydatności do zwycięstwa, a decyduje to, która część jest nierównomiernie doinwestowana przez graczy (w poprzedniej grze o zwycięstwie zdecydowało to, że poszedłem we wschód dużo mocniej niż pozostali uczestnicy, a teraz trzech z nas za mało skupiło się na zachodzie).

Wcześniej trochę się śmiałem z porównań PR do HISa, które pojawiały się na bbg, ale emocje, zwłaszcza pod koniec są dla mnie faktycznie porównywalne.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: wtorek, 14 lutego 2017, 17:50 
Colonel en second
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 20:08
Posty: 1458
Lokalizacja: Warszawa
Potwierdzam obserwacje deema, tym bardziej, że ja też uczestniczyłem w tej rozgrywce. Jak gracze się mocno pilnują nawzajem, to zwycięstwo imperialne jest bardzo trudne. Inna rzecz, że nie zawsze się da zapobiec akcjom innych - ja wiedziałem czym mi grozi utrata Portugalii, ale i tak nic z tym nie mogłem zrobić.

_________________
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: wtorek, 14 lutego 2017, 18:02 
Carabinier

Dołączył(a): wtorek, 22 lutego 2011, 23:22
Posty: 23
Lokalizacja: Warszawa
Myślę, że były inne rozwiązania prowadzące do uderzenia w ilość koncesji - mogliśmy dokonać zmiany reżimu we Francji lub Cesarstwie dokładając swoje koncesje i wtedy samo zdobycie Portugalii nie tworzyłoby różnicy wystarczającej do zwycięstwa. Zgapiłem się, bo mogłem osłabić któreś z tych państw siegem na Zachodzie, ale jakoś z mojej matematyki mi wychodziło, ze to jeszcze nie ostatnia tura :lol:

Swoją drogą czytałem instrukcję już pięć razy, a nadal znajduję niuansiki do poprawy (ostatni - emancypowane figury i kostki muszą zająć wolne miejsca i nie mogą wypchnąć tych znajdujących się na planszy; detal, ale mógł mieć znaczenie).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: piątek, 17 lutego 2017, 19:05 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2006, 19:47
Posty: 418
Lokalizacja: Warszawa
Nie mogę dołożyć wiecej figur na kartę niz jest to na niej wskazane. Czy tak? Żeby to zrobic, czyli wykorzystując możliwość wystawienia figury z karty musze Ew. Istniejące usunąć z mapy. Czy tak? Czy możecie mi napisać jakość łopatologicznie jak wyglada bitwa? Czytam i czytam i nie mogę tego ułożyć sobie w głowie.

_________________
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: sobota, 18 lutego 2017, 02:05 
Carabinier

Dołączył(a): wtorek, 22 lutego 2011, 23:22
Posty: 23
Lokalizacja: Warszawa
ghostdog napisał(a):
Nie mogę dołożyć wiecej figur na kartę niz jest to na niej wskazane. Czy tak? Żeby to zrobic, czyli wykorzystując możliwość wystawienia figury z karty musze Ew. Istniejące usunąć z mapy. Czy tak? Czy możecie mi napisać jakość łopatologicznie jak wyglada bitwa? Czytam i czytam i nie mogę tego ułożyć sobie w głowie.


Nie możesz wstawić na mapę więcej figur niż te dostępne w pudełku (jeśli wszystkie figury danego rodzaju są już na mapie, a chcesz/musisz jakąś dostawić, przenosisz ją z mapy/kart zaczynając od figur zrepresjonowanych). Figury możesz wstawiać tylko w miastach.

Bitwa - najpierw określasz atakujących i obrońców (tu jest to ładnie zestawione https://boardgamegeek.com/filepage/1419 ... heat-sheet), a następnie zdejmujesz atakujących i obrońców 1 do 1. Jeśli po zdjęciu wszystkich obrońców, został jakiś atakujący, napastnik wygrywa.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: sobota, 18 lutego 2017, 11:19 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2006, 19:47
Posty: 418
Lokalizacja: Warszawa
deem napisał(a):
ghostdog napisał(a):
Nie mogę dołożyć wiecej figur na kartę niz jest to na niej wskazane. Czy tak? Żeby to zrobic, czyli wykorzystując możliwość wystawienia figury z karty musze Ew. Istniejące usunąć z mapy. Czy tak? Czy możecie mi napisać jakość łopatologicznie jak wyglada bitwa? Czytam i czytam i nie mogę tego ułożyć sobie w głowie.


Nie możesz wstawić na mapę więcej figur niż te dostępne w pudełku (jeśli wszystkie figury danego rodzaju są już na mapie, a chcesz/musisz jakąś dostawić, przenosisz ją z mapy/kart zaczynając od figur zrepresjonowanych). Figury możesz wstawiać tylko w miastach.

Bitwa - najpierw określasz atakujących i obrońców (tu jest to ładnie zestawione https://boardgamegeek.com/filepage/1419 ... heat-sheet), a następnie zdejmujesz atakujących i obrońców 1 do 1. Jeśli po zdjęciu wszystkich obrońców, został jakiś atakujący, napastnik wygrywa.

Czyli liczba figur na karcie mapy nie ma znaczenia?

_________________
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: sobota, 18 lutego 2017, 11:31 
Carabinier

Dołączył(a): wtorek, 22 lutego 2011, 23:22
Posty: 23
Lokalizacja: Warszawa
Sprecyzuj proszę co masz na myśli - nie ma znaczenia dla jakich potrzeb? Chodzi Ci o fizycznie znajdujące się na karcie figury czy o ich rysunki na kartach mapy? I jedne i drugie mają znaczenie. Rysunki to miasta i określają maksymalną ilość figur na karcie. Fizyczne figury to atakujący albo obrońcy (w zależności od akcji część z nich może być pominięta).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: sobota, 18 lutego 2017, 19:46 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2006, 19:47
Posty: 418
Lokalizacja: Warszawa
deem napisał(a):
Sprecyzuj proszę co masz na myśli - nie ma znaczenia dla jakich potrzeb? Chodzi Ci o fizycznie znajdujące się na karcie figury czy o ich rysunki na kartach mapy? I jedne i drugie mają znaczenie. Rysunki to miasta i określają maksymalną ilość figur na karcie. Fizyczne figury to atakujący albo obrońcy (w zależności od akcji część z nich może być pominięta).

Chodziło o to ile może być max figur wystawionych na kartę. Np na Papal jest narysowana tylko jedna.

_________________
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lutego 2017, 09:06 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2006, 19:47
Posty: 418
Lokalizacja: Warszawa
Jestem z kolegą po dwóch partiach. Grą jestem zachwycony. Niesamowicie dużo myślenia, nie wiemy jeszcze co robić aby było dobrze :) mało mieliśmy królowych w taliach.
Wciąż nie wiem jak to z tymi figurami na kartach map jest

_________________
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lutego 2017, 09:37 
Carabinier

Dołączył(a): wtorek, 22 lutego 2011, 23:22
Posty: 23
Lokalizacja: Warszawa
Na karcie może być maksymalnie tyle figur ile jest na nich miejsc. Wstawiasz je na kilka sposobów:
a) z karty - możesz wstawić figury z prawego górnego rogu zagrywanej karty. Rodzaj i kolor figury nie muszą się zgadzać z tymi wydrukowanymi na karcie. Jeśli wstawiasz figurę zamiast już stojącej, tę już istniejącą musisz zrepresjonować płacąc 1 florena. Można zastąpić figurę dokładnie identyczną np. białego konia białym koniem.

b) z handlu - wstawiasz po jednej figursze na każdej karcie przez którą przechodzi szlak handlowy pod warunkiem, że są na niej wolne miejsca. Rodzaj i kolor figury muszą się zgadzać z tymi na karcie. Jeśli jest więcej niż jedno wolne miejsce, wybiera wstawiący.

c) z emancypacji - po zmianie reżimu możesz przywrócić zrepresjonowqne figury i kostki na kartę mapy, ale możesz je wstawić tylko na wolne pola (nie możesz nimi represjonować). Rodzaj i kolor nie muszą się zgadzać z wydrukowanymi.

Czy o to chodziło?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lutego 2017, 09:38 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2006, 19:47
Posty: 418
Lokalizacja: Warszawa
deem napisał(a):
Na karcie może być maksymalnie tyle figur ile jest na nich miejsc. Wstawiasz je na kilka sposobów:
a) z karty - możesz wstawić figury z prawego górnego rogu zagrywanej karty. Rodzaj i kolor figury nie muszą się zgadzać z tymi wydrukowanymi na karcie. Jeśli wstawiasz figurę zamiast już stojącej, tę już istniejącą musisz zrepresjonować płacąc 1 florena. Można zastąpić figurę dokładnie identyczną np. białego konia białym koniem.

b) z handlu - wstawiasz po jednej figursze na każdej karcie przez którą przechodzi szlak handlowy pod warunkiem, że są na niej wolne miejsca. Rodzaj i kolor figury muszą się zgadzać z tymi na karcie. Jeśli jest więcej niż jedno wolne miejsce, wybiera wstawiący.

c) z emancypacji - po zmianie reżimu możesz przywrócić zrepresjonowqne figury i kostki na kartę mapy, ale możesz je wstawić tylko na wolne pola (nie możesz nimi represjonować). Rodzaj i kolor nie muszą się zgadzać z wydrukowanymi.

Czy o to chodziło?

Tak. Dziękuję.

_________________
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lutego 2017, 11:48 
Carabinier

Dołączył(a): wtorek, 22 lutego 2011, 23:22
Posty: 23
Lokalizacja: Warszawa
ghostdog napisał(a):
deem napisał(a):
Na karcie może być maksymalnie tyle figur ile jest na nich miejsc. Wstawiasz je na kilka sposobów:
a) z karty - możesz wstawić figury z prawego górnego rogu zagrywanej karty. Rodzaj i kolor figury nie muszą się zgadzać z tymi wydrukowanymi na karcie mapy. Jeśli wstawiasz figurę zamiast już stojącej, tę już istniejącą musisz zrepresjonować płacąc 1 florena. Można zastąpić figurę dokładnie identyczną np. białego konia białym koniem.

b) z handlu - wstawiasz po jednej figurze na każdej karcie mapy przez którą przechodzi szlak handlowy pod warunkiem, że są na niej wolne miejsca. Rodzaj i kolor figury muszą się zgadzać z tymi na karcie. Jeśli jest więcej niż jedno wolne miejsce, wybiera wstawiający.

c) z emancypacji - po zmianie reżimu możesz przywrócić zrepresjonowqne figury i kostki na kartę mapy, ale możesz je wstawić tylko na wolne pola (nie możesz nimi represjonować). Rodzaj i kolor nie muszą się zgadzać z wydrukowanymi.

Czy o to chodziło?

Tak. Dziękuję.


Tylko szybkie doprecyzowanie, bo użyłem słowa "karta" i dla określenie zagrywanej karty jak i karty mapy.

No i oczywiście biskupów/inkwizytorów nie wstawiamy na mapę, a na karty w tableau.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lutego 2017, 12:14 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2006, 19:47
Posty: 418
Lokalizacja: Warszawa
To akurat wydało mi się dość oczywiste. Ja miałem niedosyt mimo, że druga partia ciągnęła nam się dość długo - głównie przez zerkanie do zasad, pomocy itp.
Mało również nam się udawało wyciągnięcie imperium do tableau, nie mówiąc już o królowych :D

_________________
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Renaissance (Sierra Madre Games)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lutego 2017, 12:44 
Carabinier

Dołączył(a): wtorek, 22 lutego 2011, 23:22
Posty: 23
Lokalizacja: Warszawa
ghostdog napisał(a):
To akurat wydało mi się dość oczywiste. Ja miałem niedosyt mimo, że druga partia ciągnęła nam się dość długo - głównie przez zerkanie do zasad, pomocy itp.
Mało również nam się udawało wyciągnięcie imperium do tableau, nie mówiąc już o królowych :D


Również mieliśmy bardzo mało imperiów w tableau w naszej pierwszej grze i wydaje mi się, że naturalność ich zdobywania przychodzi wraz z kolejnymi partiami (w sobotę grając we troje po trzech rundach mieliśmy w sumie 6 imperiów w tableau, przy czym żadne nie było z królowych).

W ile osób graliście i jak poradził sobie Fugger?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 117 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.