Grunwald 1410 (Dragon)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Paweł Sulich
Podporucznik
Posty: 413
Rejestracja: wtorek, 7 listopada 2006, 10:16
Lokalizacja: Józefów
Been thanked: 3 times

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Paweł Sulich »

Szykuje mi się partia w Grunwald :) Odświeżałem sobie dziś zasady i mam do Kolegów pytanie:
faza walki zaczyna się od ucieczki własnych oddziałów stojących w strefie kontroli przeciwnika, potem przechodzimy do zwykłych ataków.

1. Co z własnymi jednostkami stojącymi we wrogiej strefie ataku? Dokładnie to samo?
2. Czy przeciwnik niedowodzony ma obowiązek ścigać takie jednostki? Jeśli stoją w jego strefie ataku to oczywiście tak, ale jeśli tylko w strefie kontroli? Moim zdaniem nie, ale proszę o opinie.
Awatar użytkownika
Dajmiech
Adjudant-Major
Posty: 303
Rejestracja: sobota, 21 lipca 2007, 21:50
Has thanked: 25 times
Been thanked: 11 times

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Dajmiech »

Według mnie:

AD 1) Jednostki te otrzymują automatyczny rezultat AU, ale w trakcie rozstrzygania walki - tak jakby to był jej rezultat, w przeciwieństwie do jednostek na pozostałych heksach strefy kontroli, które uciekają na początku fazy, przed jakąkolwiek walką
AD 2) W strefie ataku - TAK, w strefie kontroli poza strefą ataku - NIE (pościg jest nie tyle nieobowiązkowy, co w ogóle niemożliwy)


Źródło - angielski przekład instrukcji (do polskiej nie mam w tym momencie dostępu):
[9.33] All disordered units that, at the beginning of their own combat phase, find themselves in enemy zones of control, must before any combat is resolved, rout (an automatic AD result) – in such circumstances, no enemy pursuit is allowed.

[9.34] A disordered unit that, at the beginning of its own combat phase, finds itself in an enemy attack zone, automatically suffers an AD result - in such circumstances, enemy pursuit is allowed.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43339
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Raleen »

Dokładnie tak jak napisał Dajmiech. Zajrzałem do wersji polskiej i powyższe tłumaczenie się z nią pokrywa.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 467
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Leviathan »

Rozegrałem ze swoim Synem partię w Grunwald 1410. To była druga heksówka, do której wspólnie usiedliśmy i świetnie się przy niej bawiliśmy! Pokusiłem się o relację z tej partii, okraszoną 31 zdjęciami:

Grunwald 1410: relacja z rozgrywki

Zapraszam do lektury!
Awatar użytkownika
Kristo.kk
Adjoint
Posty: 704
Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Kristo.kk »

Trochę zazdroszczę grania z synem. Mam nadzieję, że zagram kiedyś ze swoim.
Życzę kolejnych zacieśniających więzi partyjek.
Pozdrawiam
Kristo.kk
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 467
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Leviathan »

Kristo.kk pisze:Trochę zazdroszczę grania z synem. Mam nadzieję, że zagram kiedyś ze swoim.
Życzę kolejnych zacieśniających więzi partyjek.
Pozdrawiam
Kristo.kk
Dziękuję! Zdecydowanie tak będzie
:)
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 467
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Leviathan »

Była relacja z partii, a teraz jest również recenzja. Zapraszam do lektury tekstu na Board Times:

Grunwald 1410, czyli zakon krzyżacki na kolanach. Recenzja
Grunwald 1410 to gra, która na dzień pisania niniejszego tekstu ma już 24 lata. To szmat czasu i od momentu jej wydania w świecie wojennych gier planszowych wiele się zmieniło. Mimo tego na wspomnienie tego tytułu wiele osób reaguje niezwykle pozytywnie, a są i pasjonaci (sam się do nich zaliczam – nie ukrywam tego), którzy lubią rozłożyć ją na stole i od czasu do czasu rozegrać partię.
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 467
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Leviathan »

Wideorecenzja Grunwaldu 1410 na Wojennik TV:

Wojennik TV # 2: Grunwald 1410 - recenzja
kolosm
Caporal
Posty: 73
Rejestracja: sobota, 5 marca 2016, 20:20
Lokalizacja: Rybnik, Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: kolosm »

Świetna relacja z rozgrywki z synem (ile ma lat?). Właśnie planuję wejść w świat strategii planszowych i zastanawiam się czy nie zacząć właśnie od Grunwaldu - tym bardziej ze ten okres mnie dosyć interesuje. Mam dwóch synów (7 i 9), z ktorymi również chciałbym zacząć pogrywać w spokojniejsze strategie. Mamy Husarię oraz od kilku dni figurkowego X-winga (kapitalna gra z chlopakami) dlatego po przeczytaniu w/w recenzji i AAR się tym zainteresowalem :). Ktoś potwierdzi czy dobrze kombinuję czy jednak jest coś lepszego na start? (w dalszej przyszłości myślę nad systemem WB 95).
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 467
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Leviathan »

Mój Syn ma obecnie 11 lat, ale grywamy w gry od kiedy skończył 3 lata. W 2012 roku siadałem z Nim już do Nighfightera i dobrze sobie radził! Im więcej gra się z dzieciakami, tym lepiej sobie radzą. To procentuje!

Grunwald 1410 jest niezłą grą na początek, choć niewykluczone, że lepiej sprawdziłaby się jakaś atrakcyjniejsza wizualnie i z krótszym czasem rozgrywki. Np. C&C Napoleonics albo Conflict of Heroes.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Leliwa »

Leviathan pisze:Mój Syn ma obecnie 11 lat, ale grywamy w gry od kiedy skończył 3 lata. W 2012 roku siadałem z Nim już do Nighfightera i dobrze sobie radził! Im więcej gra się z dzieciakami, tym lepiej sobie radzą. To procentuje!

Grunwald 1410 jest niezłą grą na początek, choć niewykluczone, że lepiej sprawdziłaby się jakaś atrakcyjniejsza wizualnie i z krótszym czasem rozgrywki. Np. C&C Napoleonics albo Conflict of Heroes.
I "Wings of War".
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
kolosm
Caporal
Posty: 73
Rejestracja: sobota, 5 marca 2016, 20:20
Lokalizacja: Rybnik, Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: kolosm »

Wings of War jest bardzo podobne do X-Winga, zatem na razie odpada. Pozostałe propozycje już szukam i czytam, wyglądają bardzo ciekawie - dzięki!
lampon
Appointé
Posty: 38
Rejestracja: sobota, 22 lipca 2017, 23:35
Been thanked: 1 time

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: lampon »

Witam!
Mam pytanie odnośnie tatarów; trzy oddziały Tatarów mają siłę 2 i ruchliwość 12 (2-12), po odwróceniu żetonu jest tak samo wydaje się że jest to niedopatrzenie autora. Czy czasem po odwróceniu jednostki nie powinno być 2-10?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43339
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3918 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: Raleen »

Ruchliwości żadne jednostki jazdy w tej grze nie tracą przy stracie gwiazdki, więc wydaje mi się, że jest dobrze. W tym wypadku, jako że są to bardzo lekkie i słabe w walce jednostki, może nie być różnicy między siłą pierwszego uderzenia a siłą jaką mają później.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
lampon
Appointé
Posty: 38
Rejestracja: sobota, 22 lipca 2017, 23:35
Been thanked: 1 time

Re: Grunwald 1410 (Dragon)

Post autor: lampon »

Właśnie dlatego żeby nie tracić punktu siły (bo ma tylko dwa), a żeby oddać mniejsze możliwości jednostki (zmęczenie itp.) sensownie wydaje się, że te oddziały powinny mieć ruchliwość 10. Bo po co odwracać te oddziały.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”