Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 19 września 2018, 11:05

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Fornovo 1495 (Compass Games)
PostNapisane: czwartek, 30 marca 2017, 15:41 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 11:30
Posty: 583
Lokalizacja: Las
Przypadkiem dowiedziałem się o tej grze, bo zrobił ją autor Steel Wolves i Silent War, a druga ciekawostka jest taka, że w tym systemie powstaje też Grunwald 1410 (tutaj odnośnik do tematu, gdzie od razu znajdziecie parę zdjęć: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.1dd6dbdb/51).

Ktoś z forumowiczów zna tę grę? Fornovo to dla mnie bitwa w zasadzie zupełnie nieznana, ale dawno niczego nie kupowałem w ciemno i tak się zastanawiam, czy poszerzyć horyzonty losowym rzutem na taśmę ;-).

Będę bardzo wdzięczny za jakieś opinie.

_________________
Nie bądź obojętny! Dołóż swoją cegiełkę do upadku patriarchatu!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Fornovo 1495 [Compass Games]
PostNapisane: sobota, 1 kwietnia 2017, 23:42 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4206
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
cadrach napisał(a):
Przypadkiem dowiedziałem się o tej grze, bo zrobił ją autor Steel Wolves i Silent War, a druga ciekawostka jest taka, że w tym systemie powstaje też Grunwald 1410 (tutaj odnośnik do tematu, gdzie od razu znajdziecie parę zdjęć: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.1dd6dbdb/51).

Ktoś z forumowiczów zna tę grę? Fornovo to dla mnie bitwa w zasadzie zupełnie nieznana, ale dawno niczego nie kupowałem w ciemno i tak się zastanawiam, czy poszerzyć horyzonty losowym rzutem na taśmę ;-).

Będę bardzo wdzięczny za jakieś opinie.

Znów jakieś potworki językowe. "Von Plawyen"?

Szyk pod Grunwaldem na odwal zrobiony. Brak rezerw na polskim skrzydle. Nie bardzo widzę też osobne oddziały tatarskie.

Fornovo to ciekawa bitwa, ale w połaczeniu z nieco późniejszymi by pokazać ewolucję taktyki i sztuki wojennej w wojnach włoskich. Samotnie w takiej cenie raczej zbyt kosztowna.

I jeszcze na mapie polska nazwa jest w miejscowniku.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Fornovo 1495 (Compass Games)
PostNapisane: niedziela, 2 kwietnia 2017, 18:14 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 11:30
Posty: 583
Lokalizacja: Las
Rzeczywiście, na mapie Grunwaldu jest błąd. Nie zauważyłem.

To zdjęcie jest stare, zrobione raczej jako obrazek prototypu i stanu prac nad nim. Nie ma powodu skreślać za jego sprawą systemu czy w ogóle gry.

Co do szyku pod Grunwaldem: nie jestem pewny, czy dałoby się to zrobić lepiej, bo nie znam w ogóle skali, w ramach której robione są jednostki w tym systemie. Widać, ze jest tam z 10 razy mniej żetonów, niż w dragonowym Grunwaldzie. Biorąc to pod uwagę trzeba przyjąć, że to raczej całe grupy chorągwi zajmujących większy teren. Można by oczywiście rozciągnąć pola, by oddały dłuższy front polskiej armii, ale wtedy z kolei, skoro autor przyjął taką a nie inną skalę, oznaczałoby to też mniejszą głębokość polskiego ugrupowania - a czy to byłoby właściwe? W tym sensie to, co tam jest (i podkreślając, że to tylko prototyp), jestem w stanie jakoś zaakceptować, o ile zrozumiem argumenty, dlaczego tak zrobiono, na czym polega sam system, jaka jest skala, jak działają jednostki itd. W tym miejscu muszę też przyznać, że o bitwie pod Grunwaldem wiem bardzo niewiele i wyobrażam ją sobie głównie za sprawą znajomości gry planszowej, a nie dzięki fachowej literaturze. Może więc bredzę jak naćpany.

W sumie to rzeczywiście może to być jakaś szmira. Przyciągnęło mnie do Fornovo wyłącznie nazwisko autora. Brien Miller robi gry z dbałością o historyczne detale, nawet o takie detale, które nie mają żadnego wpływu na grę i mechanikę i są samym tylko "smaczkiem", który nie nadawał się na oddanie w mechanice "chromem" zasad (niezłą grypserą zarzuciłem). Przykładowo, w Steel Wolves większość żetonów ma te same współczynniki, więc w sumie nie trzeba było każdemu u-bootowi robić osobnego rysunku, a jednak sporo okrętów tak zostało potraktowanych. Różnice są często minimalne, ale ikonki je oddają. I podobnie gdy chodzi o inne aspekty związane z historycznością, wiele rzeczy wprowadzono jako detal w imię wojenniczej "wczuwy" gracza - np. kody konwojów etc. Stąd akurat cieszę się, że Miller zajmuje się tematem i ciekawi mnie, jak poradzi sobie z Grunwaldem i jak mu wyszło Fornovo.

Niestety, raczej nie miałbym w to z kim grać, więc na razie i tak rezygnuję, choć bedę pozostawał przy temacie.

_________________
Nie bądź obojętny! Dołóż swoją cegiełkę do upadku patriarchatu!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Fornovo 1495 (Compass Games)
PostNapisane: poniedziałek, 19 lutego 2018, 15:09 
Sergent
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 4 lutego 2015, 14:26
Posty: 117
Lokalizacja: Kraków/Szczucin
Skuszony podchoinkową promocją Compasu (z "bardzo drogo" na "drogo") zakupiłem Fornovo i po ledwie 40 dniach oczekiwania gra dopłynęła do Krakowa. Mechanika bazująca ponoć na silniku "Eagles of the Empire" (nie wiem bo nie znam) jest zasadniczo dość prosta jednakże ma dość sporo szczegółów których trzeba wyszukiwać pierwszymi razy a niektórych trzeba się domyślić. W ogarnięciu systemu pomagają bardzo przejrzysta instrukcja i elegancko zrobione pomoce do gry z dużą ilością flowchartów. Co do samej gry mamy więc obszarową mapę, system aktywacji oparty na kostce i zdolnościach taktycznych wodzów armii, długie (rycerstwo) i krótkie żetony jednostek które muszą mieścić się fizycznie w polach a ich precyzyjne ukierunkowanie ma zasadnicze znaczenie. Same aktywacje podzielone są na fazy szarży, ostrzału wszelakimi machinami i działami, ruchu, ostrzału bronią ręczną oraz walki wręcz. Ciekawym konceptem jest możliwość przerodzenia się starcia wręcz zwartych formacji w niekontrolowaną bijatykę czy raczej rzeź, gdzie tracimy kontrolę nad oddziałami aż do czasu gdy któraś ze stron nie zostanie wycięta do nogi. Jako że to już dość późne średniowiecze działa są już dość potężne ale akurat nie pod Fornovo gdzie głównie leje i ciężko coś odpalić. Strzelają bez problemów za to kusznicy ale ich skuteczność zależy dość mocno od opancerzenia celu, zresztą jakość blacharki ma wpływ na wielkość strat we wszystkich rodzajach walk. Oczywiście solą gry są szarże które w dogodnych warunkach sieją spustoszenie w szeregach przeciwnika aczkolwiek można im przeciwdziałać formując kontrszarże lub przechwyty. Wielkie znaczenie mają dowódcy którzy oprócz tego że są źródłem kontroli nad poszczególnymi formacjami to dają możliwość skorzystania z wielu dodatkowych opcji taktycznych, jak choćby owe kontrszarże, obroty jednostek, czy inne bonusy typu "Fortes Fortuna Iuvat" zwiększający wpływ dowódcy na sukces ataku kładąc na szali jego żywot. W bitwie pod Fornovo kluczowa jest też pogoda czyli deszcz który naprzemiennie z ulewą doprowadza do wylania rzeki Taro zamieniając ją w nieprzekraczalną przeszkodę, biada temu kto nie zdąży z przeprawą.

Ogólnie mnie się podoba mimo że rozgrywka zajmuje ledwie 3-4 godziny, dużo smaczków i chromu, spośród niezbyt wielu znanych mi systemów średniowiecznych ten Compasowy jest zdecydowanie najlepszy.

Teraz tylko znaleźć przeciwnika...

_________________
buty pełne piasku
na zmęczonych nogach
w oczach noc bez brzasku
w ustach smak pieroga


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.