Co nowego w temacie starożytności

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Darth Stalin »

No niezłe, niezłe!
Chyba będę musiał sobie sprawić.

A dzisiaj zamówiłem sobie (w mikołajowej super-ofercie FortuGier ;) ) takie coś:
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... nic-island

Zapowiada się bardzo ciekawie.
Awatar użytkownika
duc de Fort
Capitaine
Posty: 843
Rejestracja: sobota, 21 stycznia 2012, 18:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: duc de Fort »

Bellum Gallicum II można już zamówić w Forcie Gier.
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f ... 89#p218189
FortGier.pl - najlepszy sklep z wojennymi grami planszowymi
piterpan
Enfant de troupe
Posty: 2
Rejestracja: wtorek, 11 grudnia 2012, 16:28

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: piterpan »

Nie wiem jakim sposobem przegapiłem pojawienie się tego! Dzięki za link ;)
Awatar użytkownika
duc de Fort
Capitaine
Posty: 843
Rejestracja: sobota, 21 stycznia 2012, 18:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: duc de Fort »

Chciałbym zwrócić uwagę na nowy hiszpański produkt z Asylum Games - Polis: Fight for the Hegemony.
http://fortgier.pl/p/12/22950/polis-fig ... jenne.html
Wojna peloponeska, dla 2 graczy, karty wydarzeń, bitewne. Różne aspekty rywalizacji, nie tylko militarny. Może być ciekawe.
FortGier.pl - najlepszy sklep z wojennymi grami planszowymi
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Silver »

Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Teufel »

Być może po Hoplite kolejną grą w serii GBoH GMT Games będzie Triumvir, czyli bitwy tyranobójców z partią cezarian aż po wojnę peruzyjską :) To wymarzona gra dla mnie :)

Wypowiedź R. Berga z CW:
At this point, I will be trying to stuff into TRIUMVIR all of the land battles in the 2+ years of legionary whackosity that followed Caesar's bad trip to Pompey's forum. That means: FORUM GALLORUM, MUTINA, DYRRACHIUM, LAODICCA, 1st PHILLIPI and 2nd PHILLIP and PERUGIA. Mpw. finding specific info on all of these is, in at least 2 cases, if not impossible, imprbable . . .specifically battlefield map specifics. However, that has not stopped us before . . .and we'd like to make this a classic GBoH package that provides a complete look at an evenmt . . .as well as giving all of you (well minus the one shlembollikite above) small, medium and big-sized games . . .
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Leliwa »

Silver pisze:Wyszperałem efektownie wydaną grę o 2 wojnie punickiej:
http://www.boardgamegeek.com/boardgamee ... unic-war-2
http://www.yourmovegames.com/pages/army_punic_wars.html
To raczej figurki.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Leliwa »

Teufel pisze:Być może po Hoplite kolejną grą w serii GBoH GMT Games będzie Triumvir, czyli bitwy tyranobójców z partią cezarian aż po wojnę peruzyjską :) To wymarzona gra dla mnie :)

Wypowiedź R. Berga z CW:
At this point, I will be trying to stuff into TRIUMVIR all of the land battles in the 2+ years of legionary whackosity that followed Caesar's bad trip to Pompey's forum. That means: FORUM GALLORUM, MUTINA, DYRRACHIUM, LAODICCA, 1st PHILLIPI and 2nd PHILLIP and PERUGIA. Mpw. finding specific info on all of these is, in at least 2 cases, if not impossible, imprbable . . .specifically battlefield map specifics. However, that has not stopped us before . . .and we'd like to make this a classic GBoH package that provides a complete look at an evenmt . . .as well as giving all of you (well minus the one shlembollikite above) small, medium and big-sized games . . .
Ja tam tymi Łymianami się nie ekscytuję. Nowe rozszerzone wydanie Alexandra to jest to. Na pewno będą zmiany w systemie aktywacji a z nowych bitew na pewno wydane wcześniej w C3i 2 bitwy Filipa Macedońskiego (Z Illirami i Onomarchosem), bitwy z modułów Phalanx i Diadochoi i wreszcie RAFIA!!! Tym razem w systemie Aleksandryjskim a nie Senacko-Ludowo-Rzymskim.
Zapowiadana z grubsza na 2 kwartał tego roku.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Raleen »

Tym razem w systemie Aleksandryjskim a nie Senacko-Ludowo-Rzymskim.
A na czym miałyby polegać różnice w aktywacji, jak tam nie ma Rzymian (rozumiem, że mowa o Rafii z 217 r. p.n.e.)?

Poza tym jeszcze jakiś czas temu RyTo wspominał mi, że mają ujednolicać zasady SPQR i GBoH, generalnie w kierunku tych pierwszych (oczywiście zostawiając specyfikę dowodzenia/aktywacji właściwą legionom).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
renald
Sous-lieutenant
Posty: 409
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: renald »

Dołączam się do pytania o zmiany w aktywacjach. Sztafeta wodzów odrzuca mnie od tej gry i SPQR.
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: RyTo »

Przyznam się, że nie wiem o co chodzi Leliwie :) ze zmianami w systemie aktywacji. To, co szykuje się w Hoplicie jest właściwie rzeczą znaną już z Rydwanów w Ogniu.

Tzn. armia podzielona jest na formacje (trochę jak w Men of Iron albo SGBoH). Każda formacja ma swój żeton aktywacji. Każda armia ma jeszcze żeton Momentum. Formacje są aktywowane, kiedy wylosowany jest żeton danej formacji z kubeczka. Każda formacja ma w takim razie (przynajmniej) jedną aktywację na etap. Istnieje Momentum, ale rzucić na nie można tylko wtedy, kiedy wylosowany jest żeton Momentum (ważne jest też położenie głównodowodzącego). Kiedy losowany jest żeton przeciwnika, gracz może próbować Trump - jeśli się uda, żeton jest uznany za użyty i rusza się formacja gracza, któremu udało się przejęcie. Jeśli się nie uda, wylosowana formacja może się ruszać i działać normalnie plus jeszcze coś. Detale znajdziecie w instrukcji do Rydwanów w Ogniu.
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Leliwa »

Co prawda Alan Ray pisał, że będzie kilka zmian w przepisach gry, ale nie zdradził jakich. Moje stwierdzenie było raczej przypuszczeniem opartym na zmianie, która nastąpiła w serii od "Rydwanów Ognia" "Chariots of Fire" i jest też zastosowana w Hoplicie. Zapewne też będzie stosowana w przyszłych częściach.

Zdaje mi się że w Aleksandrze może to być zastosowane ze względu na bliskość chronologiczną i geograficzną obu części.

W Hoplicie i Rydwanach są aktywacje formacji przez LAM-y (jeden na formację) + znaczniki momentum (jeden na stronę). Zawsze też można spróbować wytrąbić (trump) znacznik nieprzyjaciela i przejąć inicjatywę. Za to jeśli się wytrąbienie nie uda przeciwnik ma dodatkowy znacznik momentum w etapie. I tyle w skrócie.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Leliwa »

RyTo pisze:Przyznam się, że nie wiem o co chodzi Leliwie :) ze zmianami w systemie aktywacji. To, co szykuje się w Hoplicie jest właściwie rzeczą znaną już z Rydwanów w Ogniu.

Tzn. armia podzielona jest na formacje (trochę jak w Men of Iron albo SGBoH). Każda formacja ma swój żeton aktywacji. Każda armia ma jeszcze żeton Momentum. Formacje są aktywowane, kiedy wylosowany jest żeton danej formacji z kubeczka. Każda formacja ma w takim razie (przynajmniej) jedną aktywację na etap. Istnieje Momentum, ale rzucić na nie można tylko wtedy, kiedy wylosowany jest żeton Momentum (ważne jest też położenie głównodowodzącego). Kiedy losowany jest żeton przeciwnika, gracz może próbować Trump - jeśli się uda, żeton jest uznany za użyty i rusza się formacja gracza. Jeśli się nie uda, wylosowana formacja może się ruszać i działać normalnie plus jeszcze coś. Detale znajdziecie w instrukcji do Rydwanów w Ogniu.
Zbyt pochopnie swoje przypuszczenia określiłem jako pewne. Powyżej mniej więcej to samo co napisał Ryszard.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Raleen »

To ogólnie zmiany zapowiadają się na plus i być może zaradzą trochę jednej z ważniejszych słabości systemu.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Leliwa »

Poniżej notka Alana Ray'a na temat zawartości Nowej edycji. W sumie podwojona niemal liczba bitew (19). A biorąc pod uwagę Rafię to mozna ją liczyć jako dwie bitwy.
Great Battles of Alexander ExpandedDeluxe Edition  
This will be a significantly enhanced productfromthe previous version. The Expanded Edition will
include: 
- The 10 battles in the 4th Edition – Chaeronea (338 BCE), Pelium (336 BCE), The Lyginus (336BCE), 
Granicus (334 BC), Issus (333 BCE), Gaugamela (331 BCE), Jaxartes (329 BCE), Samarkand (328 
BCE), Arigaeum (327 BCE), Hydaspes (326 BCE) 
- Supplemented by two of Phillip II early battles ‐ Erigon Valley (358 BCE) and Crocus Fields (352 
BCE) originally published in C3I and updated for the Expanded Edition. 
- Diadochoi Module – 2nd edition module rules and an expanded counter sheet (280 counters) 
retaining those from the prior edition plus new counters to reduce the amount of counter 
substitution. Battles include – Paraitacene (317 BCE), Gabiene (316 BCE), Gaza (312 BCE), and 
Ipsus (301 BCE) 
- Phalanx Module – 2nd edition module rules, 140 counters, 1 map sheet with two half sized maps. 
  Battles include Sellasia (221 BCE) and Mantinea (207 BCE)  
- Raphia Module – module rules and 140 counters – reappraisal of the Battle of Raphia (217 BCE) 
using the GBoA rules 
- Errata sheet for the Tyrant module 
 
 
Great Battles of Alexander Expanded Deluxe Edition Components 
- 9 x 12 x 3 box  
- 3 back printed map sheets, 1 singled side maps sheet 
- 5 counter sheets  
- Great Battles of Alexander 5th Edition rules booklet 
- Great Battles of Alexander Scenario booklet 
- Module booklets for Diadochoi, Phalanx, and Raphia 
- Player aid cards 
- One D10 

Podsumowując GBoH z helleńską tematyką a bez Rzymian to będziemy mieli oficjalnie 31 bitew z Aleksandra (19+12 z Tyranta) i 11 z Hoplity. Razem 42.

Oraz jego wypowiedź z forum Consimworld. Być może chodzi mu właśnie o zmiany w aktywacji. Możliwe też, że zastosują podział łuczników na kompozytowych i zwykłych, których nie było w poprzednich edycjach, a który to podział istnieje (i jest bolesny dla Greków) w Hoplicie.

The attached document has the details of what is included. The components have also undergone an upgrade. The maps now all have terrain keys. The counters have been freshened up and have a standard look across all the modules. There are a number of new counters replacing the "blanks" counters + plus 40 new counters in the Diadochoi module due to the change to the new standard 280 sheet. These additions will reduce the amount of counter substitution. The scenario and module booklets will have a standard look and feel similar to the way SPQR was handled with all know errata included -- this difference will be most noticeable with the Diadochoi module. And, we will be introducing a couple changes to the rules with the 5th edition based on the playtest experience with Hoplite.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”