Arsuf (Decision Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Arsuf (Decision Games)

Post autor: Raleen »

Gra o bitwie pod Arsuf (1191) wydawnictwa Decision Games – z serii szybkich, łatwych i nastawionych na grywalność gier heksowych. Na tytuł trafiłem poszukując czegoś stosunkowo prostego, co mógłbym polecić początkującym. Chodziło mi przy tym, żeby to było coś na heksach.

Obrazek

Instrukcja systemowa liczy sobie 8 stron, z czego po odliczeniu obrazków i spisu treści zostaje 6,5 strony, w tym jedna strona to tabele. Do tego jedna kartka zawierająca zasady scenariusza, czyli warunki zwycięstwa, rozstawienie, zasady specjalne i uwagi historyczne dla graczy.

Żetonów jest niewiele (zobaczcie na zdjęcie poniżej – ta kwadratowa ramka zawiera wszystkie żetony obu stron). Markerów nie ma w ogóle, poza żetonem tury. Plansza nie jest za duża, ale i nie za mała, tak że można pograć. Naniesiono na nią dane do rozstawienia początkowego.

Obrazek

Sama gra wydana została bez pudełka, ale dzięki temu stosunkowo niewiele kosztuje (jak na gry zagraniczne).

Skala gry:
1 etap to 30-90 minut
1 pole to 100-200 metrów (na okładce podają dokładnie 200 yd, czyli 183 metry)
Jednostki w skali „batalionu” (sic!)
Skala jest systemowa, stąd zapewne takie duże rozbieżności co do czasu trwania etapu.

Generalnie mechanika jest dość prosta. Obie strony wykonują naprzemiennie swoje aktywacje. Każdy z graczy ma następujące fazy:
1) faza ruchu
2) faza ostrzału łuczników
3) faza walki
4) faza zbierania i reorganizacji

Zasady wyróżniają łuczników, kawalerię (w tym ciężką) i przede wszystkim oddziały lekkie (jako tacy często traktowani są łucznicy), które mogą unikać walki i odrywać się od przeciwnika. Jak na tak uproszczony system, bardzo ciekawie wyglądają zwłaszcza te oddziały lekkie i ich możliwości unikania walki (konni łucznicy, ale i lekka piechota walcząca w luźnym szyku).

Bardzo proste, ale sensownie wyglądające są rozwiązania dotyczące strat i morale. Oddziały nie giną zbyt szybko, generalnie głównym efektem jest dezorganizacja. Dowódcy mogą zbierać („odzyskiwać”) zniszczone oddziały, które „odradzają się” na polach sąsiednich w stosunku do pól przez nich zajmowanych.

Zasady scenariuszowe (tylko do tej bitwy) przewidują dla Saracenów osobny rodzaj taktyki (związany z unikaniem walki i wciąganiem przeciwnika). Nie da się ukryć, że w grach poświęconych bitwom krzyżowców z Turkami często dobre oddanie tego jest kluczowym problemem.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Re: Arsuf (Decision Games)

Post autor: Raleen »

Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Khamul
Lieutenant
Posty: 524
Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
Lokalizacja: Będzin
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Arsuf (Decision Games)

Post autor: Khamul »

Dlugo graliście? Jakie ogólne wrażenia z rozgrywki i systemu?
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Re: Arsuf (Decision Games)

Post autor: Raleen »

Khamul pisze:Dlugo graliście? Jakie ogólne wrażenia z rozgrywki i systemu?
Gadaliśmy i mieliśmy wątpliwości co do zasad, więc zeszło jakieś 3 godziny.
Co do ogólnych wrażeń, system jest mocno uproszczony, ale znaleźć można parę pozytywów, np. dość dobrze oddane jest to, że kawaleria krzyżowców jak wychodzi z atakiem zza linii piechoty, to jest silna, ale potem jak się zapędzie dalej, to w fazie przeciwnika, gdy on ją atakuje, jest słaba (w obronie), i to oddaje mechanizm, który znalazłem czytając m.in. książkę Smaila o tym okresie.

Natomiast uproszczenia, zwłaszcza brak ukierunkowania czy system oddawania strat, będą na dłuższą metę uwierały typowego wargamera, który ma już jakieś doświadczenie. Co do ostrzału łuczników - może tylko zdezorganizować przeciwnika, nigdy nie powoduje eliminacji oddziału.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5300
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 256 times

Re: Arsuf (Decision Games)

Post autor: Leliwa »

Tak, te wzajemne zniszczenia jednostek są dziwne.

A jak oddawana jest szarża kawalerii?
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Re: Arsuf (Decision Games)

Post autor: Raleen »

Jednostki nie giną tak łatwo, ale i nie bardzo trudni, ale poza tym istotne jest, że mogą się "odtwarzać", jedna na etap (o ile się odpowiednio rzuci).

Szarża - kawaleria krzyżowców zwiększa siłę razy 3, mamelucka razy 2, ale po szarży wraca do swojej bazowej siły. Poza tym, w fazie, w której kawaleria szarżuje ma zmniejszoną ruchliwość. Dlatego jak wychodzi z atakiem zza parawanu piechoty, to jest silna, ale potem jak się zatrzyma poza nim po skończonej szarży, już nie jest taka silna.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5300
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 256 times

Re: Arsuf (Decision Games)

Post autor: Leliwa »

Nawet ciekawe. A czy może atakować w trakcie szarży więcej niż raz?
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Re: Arsuf (Decision Games)

Post autor: Raleen »

Nie, tylko raz można atakować.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”