Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest niedziela, 24 czerwca 2018, 06:48

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 213 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: środa, 30 września 2015, 12:33 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:53
Posty: 8363
Lokalizacja: Łódź
Treść tej karty o ile pamiętam: została zmieniona w Epic na bardziej efektywną i jest jeszcze chyba jedna karta pełniąca podobną rolę. W najnowszej wersji Epic jest nowa specjalna talia dedykowana do tej formy rozgrywki.

_________________
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: środa, 30 września 2015, 15:25 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4131
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
To też wiem bo grałem z Sylwkiem w Epic dwa razy, ale uważam że to raczej za mało.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: środa, 30 września 2015, 15:43 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:53
Posty: 8363
Lokalizacja: Łódź
Też mi tego w trakcie gry czasem brak, ale z drugiej strony chyba to przemyślana kwestia, naprawdę ma to być szybka gra.

_________________
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 października 2015, 16:35 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:53
Posty: 8363
Lokalizacja: Łódź
Neoberger napisał(a):
W grze dany rodzaj piechoty powinien rzucać w walce z taką samą piechotą 2 kostki. A im wyższa różnica to dodajemy 1 kostkę.
Ciężka - ciężka =2
Ciężka - średnia =3
Ciężka - auxilia =4
Ciężka - lekka=5
Ale to tylko dygresja, bo zmieniłoby to zasadniczo mechanizmy w grze.


Przyszedł mi do głowy (z cyklu napotykając czyjś wynalazek lub dwa wynalazki myśl jak Japanese :P ) jeszcze jeden pomysł wykorzystania tego bardzo ciekawego pomysłu.
Idea jest taka formacje ścierające się w starożytnej bitwie na początku zachowują szyk i spójność ,reagują na komendy oficerów itd. . W miarę upływu czasu bitwa przybiera coraz bardziej chaotyczny obraz , żołnierze słabną stając się mniej odporni na ciosy .

A gdyby tak przyjąć propozycję Neobergera jako obowiązującą przez pierwszą cześć bitwy a potem w tej samej bitwie odpalić zasady systemowe prowadzące do szybszych rozstrzygnięć walk "ciężkiej" i "średniej" piechoty z równorzędnymi przeciwnikami ?

Takim momentem kiedy zmieniamy reguły walki mogłaby być określona ilość tur lub np. dwukrotne pojawienie się w grze karty Spartacus.
Co o tym myślicie ?

_________________
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 października 2015, 16:55 
Podporucznik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 13 sierpnia 2009, 20:15
Posty: 377
Lokalizacja: Wieliczka
Fakt, że ciężką piechotę bije się praktycznie tak samo jak lekką faktycznie jest w tej grze kuriozalny. Myślę że prostszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie w grze większej kości, podobnie jak np. w Bitwach Westeros. Tam rzucamy jedną k8 i rozkład wygląda w ten sposób:
3 x Lekkie
2 x Średnie
1 x Ciężkie
1 x Wódz
1 x Odwrót
Brakuje co prawda symbolu mieczy wiec nie do końca kostki te nadają się do prostego importowania (bo trzeba by też opracowac inne zasady dla strzelców), ale i tak moim zdaniem lepiej oddaje odporność poszczególnych jednostek na straty


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 października 2015, 17:27 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4131
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Nie bije się tak samo jak lekką.

ciężka - 5 kostek * 1/3 szansy na zadania straty = 5/3 potencjalnej straty
lekka - 2 kostki * 1/6 szansy na zadanie straty = 1/3 potencjalnej straty
Zatem 5 razy większa różnica

Chyba że masz na myśli "auxilia" - quasi lekka piechotę - pierwotnie myślano tu chyba o kontyngentach sprzymierzeńców italskich współtworzących legion. to wtedy owszem różnią się w sile o 67% tylko. No ale są też reguły dotyczące falangi, które można zastosować i tutaj. Zmieniają one zdecydowanie sytuację na korzyść piechoty ciężkiej.

Co do karty Spartakus to może wcale się nie pojawić, i co wtedy. Ja odczuwał tu pewien brak kart specyficznych dla danej nacji.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 października 2015, 17:38 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:53
Posty: 8363
Lokalizacja: Łódź
leliwa napisał(a):
Co do karty Spartakus to może wcale się nie pojawić, i co wtedy.

Uruchamy wyobraźnię :). Była fajna pogoda, dobra pożywna ale nie obfita dieta, nie oparta też na niedojrzałych owocach, niewolnice- marietanki były dla żołnierzy miłe i dały im dużo siły do walki, to i bronili się nadspodziewanie dobrze. ;) Gramy "Neobergerwariant" do końca.

Mnie ta perspektywa nie przeraża bo ja jestem "w te klocki" epicko-kampanijny gracz.

Można też wylosować przed bitwą przy pomocy k 10 ilość tur, po których mamy wariant "systemowy". Niech będzie, prawie za każdym razem, inaczej ale z szansą na przekształcenie walk w jednym kierunku.

_________________
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 października 2015, 19:54 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1834
Lokalizacja: Wwa
Chyba na BGG ktoś proponował żeby gracze wybierali karty na rękę przed grą. To jest to pierwotne kombo, które ulega chaosowi bitwy w miarę napływania na rękę przypadkowych kart.
Nawet były pomysły stałych zestawów kart dla nacji. Rzymianie karty ataku linią, atak piechotą itp.

leliwa - chodziło o coś innego.
Ciężka bije ciężką 5 kostkami.
I ciężka bije lekką 5 kostkami.
Oczywiście w pierwszym wypadku 5 z szansą 1/6, a w drugim z szansą 1/3.

Ale mnie w wątpliwości chodziło o to, że zdarzyć się może, że prawie cały oddział zginie (widziałem takie rzeczy), szczególnie jak ma 2-3 kostki. A ciężkie oddziały od starożytności do schyłku pikinierów w XVI wieku (TYW to już jednak inna bajka) zmagały się ze sobą długo i nie oszukujmy się, często bitwy rozstrzygały się w innym miejscu.

Poza tym coraz bardziej obrażam się w grach na rzuty kostką. Zazwyczaj nie ma ich tyle by w grze rachunek prawdopodobieństwa był prawdopodobny. :D
I wychodzą przedziwne rzeczy.

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 października 2015, 20:25 
Caporal

Dołączył(a): czwartek, 25 czerwca 2015, 20:36
Posty: 52
Lokalizacja: Kraków
Ej panowie, ale komplikujecie. Przecież gra zawiera już balansujące elementy, wystarczyłoby je tylko lekko zmodyfikować. Np ciężka piechota ignoruje jedno trafienie kolorem od lekkiej (tak jak słonie od kawalerii), a tłucze lekkozbrojnych na kolorach i symbolu wodza nawet jeśli wodza nie ma w pobliżu. Albo rzuca jeszcze raz gdy wypadną miecze (też jak słonie). Można też zwiększyć "staying power" przez dołożenie kostki jak w spartańskim dodatku. Z kolei niesupportowana falanga mogłaby tracić te bonusy przeciwko lekkiej, albo nawet ponosić jakieś negatywne konsekwencje (jak Spartanie na Sfakterii :twisted: ) Itd.
Możliwości jest mnóstwo. Oczywiście trzeba by to ograć i ocenić, ale to jest właśnie zaleta tej gry - zasady łatwo się modyfikuje i nie trzeba potem tracić 765 godzin na ogranie, żeby stwierdzić "a nie, to jednak nie działa".

Losowy dobór kart potrafi być rzeczywiście irytujący. Pamiętam jak rozniosłem Rzymem Hannibala pod Kannami bo koledze przez całą grę nie przyszła ani jedna (!!!) karta ruchu lewego skrzydła. Myślę, że Napoleon czuł się podobnie czekając na Grouchy'ego ;) Wiem że to nie ta skala, ale oddaje to w jakiś sposób chaos pola bitwy, a z drugiej strony pozwala graczom się wykazać - czasem nawet z kiepskiej ręki można nieoczekiwanie coś wycisnąć. Boję się, że określone karty na początku mocno determinowałyby pierwsze ruchy - a przecież już ustawienie w scenariuszach narzuca pewną dynamikę gry.

Chętnie spróbowałbym wariantu epic. Tylko tu mam problem - kupić dodatkową planszę nie problem, ale skąd wziąć karty do epica? GMT sprzedaje je osobno?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 października 2015, 20:44 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:53
Posty: 8363
Lokalizacja: Łódź
Propozycja z kartami otwarcia zupełnie mi nie odpowiada.

Gra w wariancie Epic powoduje, że zawsze jest co robić i jest nawet czas na chomikowanie kart. Pamiętam jak rozgrywając z Silverem dwie wymyślone przez nas kampanie w Epic (wojny Rzymu z Kartaginą i Aleksandra Wielkiego + Diadochowie) przez dużą cześć bitew manewrowaliśmy tak na ogromnej mapie aby przygotować uderzenie z rozkazem liniowym albo "podwójnym ruchem" piechoty czasem mając w rezerwie kartę kontrataku a wcześniej systematycznie osłabialiśmy się ostrzałem sił lekkich, wykonywaliśmy szarże kawalerii na skrzydłach czasem na zasadzie atak odskok atak osłabiające skrzydła i wskazujące wyraźnie kto na nich ma teraz nierozstrzygająca o wyniku całej bitwy, ale przewagę.
Przebieg walki wyglądał nieodparcie symulacyjnie aż się prosiło aby fotografować planszę co jakiś czas i przedstawiać jako mapę hipotetycznej starożytnej bitwy.

_________________
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 października 2015, 20:48 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Posty: 246
Heh,
widzę, nie ja jedyny obraziłem się na pewne uproszczenia CiC :).

Osobiście, po wielu różnych próbach dodania chromu, ostatecznie gram z następującymi zmianami:

Cięższa jednostka może zignorować w walce wręcz 1 symbol mieczy zadany przez lżejszą jednostkę. To się kumuluje - jednostka cięższa o "2 kategorie", może zignorować 2 trafienia z mieczy. Czyli czerwona jednostka anuluje 1 miecz z ataku niebieskiej i 2 miecze z ataku zielonej.

Falanga Hoplitów – jeśli supported, ignorują 1 dodatkową flagę oraz 1 trafienie (dowolne), ale (nieanulowane) flagi liczą się jako dodatkowe trafienia.

Falanga Sarrissoforoi – jeśli supported, ignorują 1 dodatkową flagę, 1 dodatkowe miecze oraz oddają +2 kośćmi. Jeśli nie-supported, oddają -2 kośćmi. Atakują zawsze normalną liczbą kości.
Nieanulowane flagi liczą się jako dodatkowe trafienia.

Plus kilka prostych zasad, aby wyróżnić czymś jednostki czymś się wyróżniające, np: peltaści traków, barbarzyńska lekka piechota (auxilia), legioniści, jazda numidów etc :)

pozdr,
farm

_________________
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 października 2015, 21:00 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:53
Posty: 8363
Lokalizacja: Łódź
Wygląda ciekawie!

_________________
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: piątek, 2 października 2015, 09:21 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5658
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
widzę, nie ja jedyny obraziłem się na pewne uproszczenia CiC


Ale na co tu się obrażać? Chcesz komplikacji to sobie SPQR kup. Cała seria tych gier (i innych opartych na podobnych zasadach) jest prosta ale daje fun. Czy to Memoir, czy C%S czy Battlecry.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: piątek, 2 października 2015, 09:57 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Posty: 246
Profesie,
gdzie goły CiC,
gdzie CiC z kilkoma dodatkowymi zasadami na krzyż. Prostymi zasadami.
a gdzie SPQR? :)

pozdr,
farm

_________________
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Commands and Colors: Ancients (GMT)
PostNapisane: piątek, 2 października 2015, 09:57 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:53
Posty: 8363
Lokalizacja: Łódź
Potraktujmy Profesie sformułowanie Kolegi o "obrażaniu się na uproszczenia" jako metaforę :) .
Bez względu na motywację :) takie zmiany jak anulowanie jednego trafienia "miecza", zaliczanie trafienia za nieskonsumowaną flagę itd. itp. na szczęście nie stanowią w istocie poważnej komplikacji a nawet są zgodne z tendencją do ostrożnego uwzględniania przez sam system pewnych niuansów jak premie dla Cezara, Aleksandra Wielkiego, Spartiatów czy legiony w miarę ich rozwoju.
Przypomnę fani przygotowali propozycje składu armii ponad 80 ludów starożytnych, ale czy nie warto byłoby okrasić to niewielkimi HR dotyczącymi ich specyfiki jakościowej. Moim zdaniem warto! A jakie fajne kampanie w Epic można wymyślać!
Jeśli zachowany umiar to eksperymenty nie zmienią zasadniczej różnicy między C&C a SPQR :) .

Nie da się praktycznie grać w wymyśloną kampanie SPQR a w C&C jak najbardziej i tak z pewnością zostanie mimo HR.

_________________
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu


Ostatnio edytowano piątek, 2 października 2015, 10:03 przez Strategos, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 213 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Witzland i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.