Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 19 września 2018, 20:43

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 87 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 4 października 2010, 18:34 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Posty: 448
Lokalizacja: Kraków
Chciałbym prosić jakoweś kompetentne osoby, który grały zarówno w Crusader Rex jak i Onward, Christian Soldiers o próbę porównania tych dwóch poświęconych krucjatom gier.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 4 października 2010, 18:39 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33994
Lokalizacja: Warszawa
Są raczej nieporównywalne - piszę to bez znajomości tej drugiej (chociaż niedługo powinna się nadarzyć okazja, żeby zagrać). Pierwsza jest bloczkowa i prosta, druga to typowy, bardziej rozbudowany card driven jak np. Sukcesorzy Aleksandra Wlk.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 6 października 2010, 15:42 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:53
Posty: 8363
Lokalizacja: Łódź
Raleen napisał(a):
Są raczej nieporównywalne


Tak są zdecydowanie inne : gra OCS zawiera w sumie dwie gry i dwa zestawy zasad każdy po około 50 stron ( osobno dla I i II wraz z III krucjatą) a standard instrukcyjny większości gier bloczkowych Columbii to kilka stroniczek :).

_________________
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu


Ostatnio edytowano czwartek, 1 stycznia 1970, 02:00 przez Strategos, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 6 października 2010, 18:48 
Praetor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 16:17
Posty: 3190
Lokalizacja: Kielce
Nie da się porównać gry, która jest dostosowana do uniwersalnych zasad Columbia Games (instrukcje mogliby dawać takie same do każdej swojej gry i tylko dodawać jedną osobną kartkę ze zmianami w konkretnym tytule) i gry zawierającej 3 krucjaty i mocno rozbudowanej. I Crusader Rex ma upierdliwą wadę - za małą planszę do bloczków.

_________________
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: czwartek, 23 czerwca 2011, 11:00 
Major

Dołączył(a): czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Posty: 1188
Lokalizacja: Szczecin
Cytuj:
instrukcje mogliby dawać takie same do każdej swojej gry i tylko dodawać jedną osobną kartkę ze zmianami w konkretnym tytule


I jeszcze pewnymi klaryfikacjami. Zasady krótko napisane niestety rzadko oznaczają zasady dobrze napisane (to samo można napisać o nowych zasadach Strike of the Eagle dostępnych na stronie Academy Games - mam nadzieję, że wprowadzą jeszcze pewne zmiany). W Crusadera wciąż grywam i kiedy dochodzi do jakichś spornych kwestii zasady niewiele pomagają; np. Wypad z zamku może towarzyszyć siłom, które idą oblężonej twierdzy z odsieczą - pytanie:od początku, czy od drugiej rundy? W tym kontekście odkryłem bardzo dobry FAQ, który znajduje się na stronie BGG w dziale files; gdybym kiedyś od razu zajrzał na sam koniec tego FaQa, gdzie omówiono możliwe nadużycia zasad, uniknęlibyśmy spoooorych przestojów w tej prostej przecież grze...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: niedziela, 8 lipca 2012, 17:18 
Błędny rycerz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 5 maja 2006, 20:08
Posty: 1158
Lokalizacja: Łomża
W świetle zakupu który poczyniłem/poczynię mam pytanie o różnice pomiędzy 1 a 2 ed. Czytałem że w 2ed. zrezygnowano z kart MUD, są zmienione niektóre miejsca rozstawień oraz nowe "Siły" niektórych bloczków. Ale generalnie majac 1ed da się grać jak w 2 ed - mając zasady.
Prawda to?

_________________
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: niedziela, 8 lipca 2012, 17:30 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33994
Lokalizacja: Warszawa
Ja mogę powiedzieć w oparciu o ściągnięte niedawno zasady z BGG (najświeższe, więc to już chyba II ed.), że grało się prawie tak samo. Rozstawienia bloczków nie analizowałem, ale nie dostrzegłem jakichś oszałamiających różnic w porównaniu z tym jak grałem kiedyś.

Zauważyłem jedną b. istotną zmianę: dawniej jak na zimę Twoje jednostki znajdowały się be zaopatrzenia, to z tego co pamiętam każda traciła po 1 punkcie siły. Teraz traci się całe jednostki. I tak, grając sobie beztrosko z młodziakami raz zostawiłem sobie o 2 bloczki za dużo na jakimś pustkowiu, przyszła zima i eliminacja. Innym razem załatwiła mnie właśnie karta "Błoto" (Mud), z którą akurat graliśmy. W ostatnim posunięciu przed zimą przeciwnik zagrał tą kartę i ja nie zdążyłem się przegrupować - efekty były porażające. Pod Antiochią chyba z 5 jednostek straciłem. Tak, że jeśli karta "Mud" zniknęła, to z tego powodu, i wcale się nie dziwię.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: czwartek, 4 października 2012, 12:56 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Posty: 259
Jest bardziej istotna zmiana - limit zimowania w miastach. Zamiast 3krotności poziomu miasta, limit zmalał do 1krotności tegoż poziomu.
Zmiana niby mała, a rewelacyjnie wpływa na rozgrywkę, likwidując w zarodku problem z ogromnymi zgrupowaniami armii w jednym miejscu.
Pomaga w tym też zmniejszony limit dróg (zamiast 4/8 i 2/4 jest 4/4 i 2/2 - odpowiednio drogi główne i mniejsze).

pozdr,
farm

_________________
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: czwartek, 4 października 2012, 14:09 
Major

Dołączył(a): czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Posty: 1188
Lokalizacja: Szczecin
Cytuj:
Zauważyłem jedną b. istotną zmianę: dawniej jak na zimę Twoje jednostki znajdowały się be zaopatrzenia, to z tego co pamiętam każda traciła po 1 punkcie siły. Teraz traci się całe jednostki.

Mnie się zdaje, że w I ed. tez musiałes ściągnąć bloczek.

Cytuj:
Jest bardziej istotna zmiana - limit zimowania w miastach. Zamiast 3krotności poziomu miasta, limit zmalał do 1krotności tegoż poziomu.

W I ed. limit trzykrotny miałes tylko w miastach o swoim kolorze (w innych - jednokrotność). Jeżeli zupełnie to zmieniono, to mam mieszane uczucia, bo gdzieś te jednostki jednak muszą się podziać, a system nie odróżnia bloczka o poziomie wytrzymałości 1 od bloczka o poziomie wytrzymałości 4...
Cytuj:
likwidując w zarodku problem z ogromnymi zgrupowaniami armii w jednym miejscu

Ale czy przypadkiem nie występowały wtedy takie duże zgrupowania?

Natomiast zmniejszony limit dróg nawet mi sie podoba.

Z tego, co pamiętam z nowego modułu Vassala, to krzyzowcy maja na starcie dodatkowy bloczek niedaleko Antiochii (w I ed. jest nadliczbowy bloczek, więc nie ma problemu) i chyba Renald z Keraku ma nieco lepsze parametry.

Mnie ciekawi czy odniesiono się do problemu nadużywania przepisów z I ed., czyli szturmu bez szturmu w wypadku saracenów, które to posunięcie wyklucza wypad, i jeszcze jednej kwestii, której nie pamiętam.

Tak przy okazji prezglądnąłem sobie wątek i okazao sie, że niektóre posty były edytowane 1 I 1970r. - a to ciekawostka :lol:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: czwartek, 4 października 2012, 14:30 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
adalbert napisał(a):
Tak przy okazji przeglądnąłem sobie wątek i okazało się, że niektóre posty były edytowane 1 I 1970r. - a to ciekawostka :lol:

Tak działała cenzura ery schyłkowego Gomułki.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: czwartek, 4 października 2012, 14:54 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33994
Lokalizacja: Warszawa
Andy napisał(a):
adalbert napisał(a):
Tak przy okazji przeglądnąłem sobie wątek i okazało się, że niektóre posty były edytowane 1 I 1970r. - a to ciekawostka :lol:

Tak działała cenzura ery schyłkowego Gomułki.

To wskutek zmiany skryptów forum, których było kilka po drodze i nie wszystko było ze sobą kompatybilne. Inny problem z tej serii to emotikony, które gdzieniegdzie poznikały, tzn. pozostały po nich oznaczenia kodowe.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: wtorek, 7 maja 2013, 19:37 
Błędny rycerz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 5 maja 2006, 20:08
Posty: 1158
Lokalizacja: Łomża
Panowie, ogromna prośba bo nie mogę nigdzie wyszukać.
Mam I ed CR, ale wszystko zrobiłem hand made dostosowując grę do II ed (dzięki pracy farmera). I tu moja prośba - czy mógłby ktoś mi podpowiedzieć jakie są zmiany w miejscach startowych wojsk? Ew. pokazać zdjęcie planszy II ed - zdaje się że jest tam napisane.
Mam nowe naklejki na bloczki, nowe karty, nowe zasady - coś jeszcze powinienem wiedzieć, zmienić poza miejscem rozstawienia?

_________________
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: środa, 22 maja 2013, 13:46 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Posty: 259
Rozstaw jednostki według nazw miast, jakie mają na bloczkach - i po kłopocie :).

pozdr,
farm

_________________
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: środa, 29 maja 2013, 19:48 
Major

Dołączył(a): czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Posty: 1188
Lokalizacja: Szczecin
Ale w ogóle sa jakies zmiany rozstawienia oprócz tego, że Renald ma trochę lepsze parametry i jest jeden dodatkowy bloczek krzyżowców?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Crusader Rex (Columbia Games)
PostNapisane: poniedziałek, 10 czerwca 2013, 14:46 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Posty: 259
Nie mam przed oczyma mapy, ale nie wydaje mi się - wszak rozstawienie załatwione jest przez opisy na bloczkach, tak więc wszystko jest czarno na białym.
W pierwszym rozstawieniu poza planszą znajdują się:
- wszyscy krzyżowcy (3 x Francuzi, 3 x Niemcy, 3 x Anglicy)
- wszyscy pielgrzymi (3 bloczki)
- 8 z 12tu nomadów (najpierw wszystkie odkładacie do puli, losujecie spośród nich 4 i rozstawiacie w odpowiednich miastach - zgodnie z opisem na bloczkach)
- Bizantyjczycy, jeśli ktoś gra z tym fanowskim dodatkiem :)

pozdr,
farm

_________________
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 87 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.