Crusader Rex (Columbia Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Indar »

Pytanie co do zasad 2-giej edycji.
Harrying (Dręczenie), w 1 ed. używając zdolności oddział miał modyfikator (np z B3 na B2). W instrukcji do II edycji nie mogę tego znaleźć. Zrezygnowali z tej zasady czy wciąż jest?

Karta Assasinów. Dzięki niej mogę zaatakować assasinami, albo...? Dodaję po 1 punkcie siły do oddziałów czy co?
K.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

2 x TAK,
nie ma już redukcji siły przy nękaniu, ALE, ograniczono liczbę jednostek, która potrafi nękać (wcześniej wszyscy, teraz mogą to robić tylko nomadowie).

Assasins to albo, albo.
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Za pasem mam już dobrych kilka gier w nowa edycję, głównie saracenami, ale też dwa razy krzyżowcami. Mój współgracz bardzo lub gry bloczkowe. Crusader daje sporo frajdy, stąd dość często ląduje na stole.
Z naszych gier wynika, że saraceni nadal mają łatwiej, ale pojawiają się pewne szanse dla krzyżowców, tylko raczej konieczne jest granie z dodatkową zasadą Iron Bridge, która utrudnia zdobycie Antiochii. Bardzo istotny jest początek. Jeżeli od razu padnie Trypolis, to krzyżowcy z miejsca są na musiku.
Ogólnie wrażenia są lepsze niż z I edycji.
Awatar użytkownika
ghostdog
Sous-lieutenant
Posty: 488
Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: ghostdog »

adalbert pisze:Za pasem mam już dobrych kilka gier w nowa edycję, głównie saracenami, ale też dwa razy krzyżowcami. Mój współgracz bardzo lub gry bloczkowe. Crusader daje sporo frajdy, stąd dość często ląduje na stole.
Z naszych gier wynika, że saraceni nadal mają łatwiej, ale pojawiają się pewne szanse dla krzyżowców, tylko raczej konieczne jest granie z dodatkową zasadą Iron Bridge, która utrudnia zdobycie Antiochii. Bardzo istotny jest początek. Jeżeli od razu padnie Trypolis, to krzyżowcy z miejsca są na musiku.
Ogólnie wrażenia są lepsze niż z I edycji.
Jakie są zmiany pomiedzy edycjami? Oprócz wyglądu oczywiście.
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Spore.
Limit ruchu przez drogi został zmniejszony (4/2 bloczki przez główną/poboczną drogę, niezależnie czy to atak czy zwykły ruch).
Limit bloczków przy szturmie został zmniejszony (z dwu do jednokrotności wielkości miasta).
Szarża rycerstwa została zmieniona (zamiast dwukrotnej liczby K6, dostaje się bonus +1 do trafienia. 6-tki boja bez zmian).
Wspomniana już zmiana zasady harrying.
Krzyżowcy wchodzą do gry kosztem 1 PO za 1 bloczek (wcześniej 1 PO za cała grupę 3-ech bloczków).
Tylko bloczki rodziny Saladyna (5) są tracone bezpowrotnie (wcześniej wszyscy emirowie byli jednorazowi).
Utrudnione są zasady zimowania (nie pamiętam jednak, jak to było wcześniej) - nie da się przezimować większą, skoncentrowaną armią.
Tyle pamiętam na szybko.

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Indar »

Zdaje się że różnice są w mapie - inne są miejsca rozstawienia Krzyżowców. Jest też różnica w sile bloczków w przypadku kilku jednostek.
Ale da się grać na II ed. zasadach posiadając I edycję, trzeba tylko delikatnie przerobić mapę i zaadaptować zmiany na bloczkach. Karty też można zrobić we własnym zakresie bo chyba coś tam się różni.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Są inne wydarzenia na kartach. Zimowanie jest o tyle trudniejsze, że nie ma potrojenia limitu we własnych miastach. Z drugiej strony można zimować na każdym polu.
Po stronie krzyżowców doszedł jeden bloczek startowy (kosztem 1 bloczka pielgrzymów w puli) i niektóre mają zwiększony ruch (na pewno Renald z Keraku). Wydaje mi się, że jest jakaś drobna zmiana po stronie Saracenów (w Damaszku), ale mogę się mylić.
Awatar użytkownika
ghostdog
Sous-lieutenant
Posty: 488
Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: ghostdog »

Czy ktoś ma skan nowych kart i może go udostępnić?
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1088
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Indar »

Na pewno mam grafiki wojsk pod II edycję, zapewne również skany kart. Ale muszę sprawdzić w domu.
Jak nie ja to Farmer poratuje.
Ja zbieram się do "zupgrejdowania" I ed do II, ale jakoś mi się nie śpieszy :(
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Tylko tyle znalazłem.
Różnice w wydarzeniach nie są wielkie - spokojnie można grać tymi starymi, jakby co.

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
ghostdog
Sous-lieutenant
Posty: 488
Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: ghostdog »

Indar pisze:Na pewno mam grafiki wojsk pod II edycję, zapewne również skany kart. Ale muszę sprawdzić w domu.
Jak nie ja to Farmer poratuje.
Ja zbieram się do "zupgrejdowania" I ed do II, ale jakoś mi się nie śpieszy :(
Też planuję. Czy na mapie jest dużo zmian?
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Głównie wizualne,
kojarzę jedynie:
- 1 nowe godło (siedziba nowego krzyżowca),
- zwiększona pojemność Damaszku (z 3 na 4).

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Crusader dobrze przechodzi próbę czasu i wciąż jest jedną z moich ulubionych gier bloczkowych. Z perspektywy czasu oceniam, że 2 edycja okazała się lepsza od pierwszej (można tu wspomnieć zmiany dotyczące zimowania, szturmowania, limitów dróg). Gra ma jednak wciąż swoje problemy, jeżeli chodzi o balans. Chodzi o to, że muzułmanie już w pierwszej turze mogą ze sporą łatwością zająć Trypolis (jeśli tak się nie stanie, to będzie to wyjątek od reguły), co oznacza, że to oni od początku wygrywają, a słabi w tym okresie krzyżowcy już są w pozycji tych, którzy powinni coś odbić. Wszystko jest nadal możliwe, (ostatnio straciłem w pierwszym roku Trypolis i Antiochię, aby potem odbić Antiochię, zdobyć Damaszek i zabić Saladyna jeszcze zanim przypłynęły wyprawy krzyżowe), niemniej jest to realny problem. Po co w ogóle kłopotać się o Jerozolimę, skoro utrzymanie swoich miast i Trypolisu już gwarantuje zwycięstwo, a zdobycie Antiochii, które z reguły prędzej czy później nastąpi, dodatkowo to zwycięstwo pieczętuje?
Zastanawiam się nad jakimiś własnymi zasadami, ale nie przychodzi mi do głowy nic genialnego. Wydaje mi się, że np. zabicie Saladyna powinno dawać punkt krzyżowcom.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Raleen »

Co do tej Jerozolimy - czy ona była wtedy rzeczywiście aż taka istotna? Przynajmniej dla muzułmanów, bo dla chrześcijan oczywiście, ale bardziej tych przybywających z Europy niż miejscowych, bo ci podobnie jak muzułmanie byli w większym stopniu realistami. Poza tym, pamiętam, że obserwowałem nie tak dawno (przed pandemią oczywiście...) rozgrywkę w tę grę w Agresorze i wrażenia co do zmian też były pozytywne. Z ogólnym balansem, musiałbym sobie odświeżyć trochę temat. Jak wypada pod tym względem nowa edycja w porównaniu ze starą?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Serio upada Wam Trypolis?
W moich grach częściej pierwsza pada Jerozolima, ewentualnia Arka, rzadziej Antiochia. Trypolis to rzadkość...

Rozumiem, że Muzułmanie miasto biorą szturmem?

Merdają mi się trochę zasady (dawno nie grałem), ale czy nadal obowiązują:
- limit szturmujących bloczków,
- ograniczone straty w wyniku blokady miasta dla umocnionych portów: Trypolisu i Tyru,
- możliwość wpływania i wypływania z umocnionych portów, mimo oblężenia (co umożliwia stałego wzmacnianie obrońców)?

Pamiętam jedną, epicką rozgrywkę, w której Muzułmanie (po uzyskaniu znacznej przewagi w toku pierwszych 3 lat) przez 2 lata bezskutecznie skrwawiali swoje siły pod Trypolisem.
Ostatecznie miasta nie zdobyli, rozgrywkę przegrali.


A przy okazji czymś się pochwalę...
Zawsze irytowało mnie potraktowanie (potężnego) Egiptu jako 1 miasto - wiązała się z tym stosunkowa łatwość, z jaką Krzyżowcy ten Egipt mogli opanować.
W końcu zdecydowałem się to naprawić - zamiast "Egiptu" mamy tam maista: Al Arisch, Al Farama oraz oraz Dimyat (punktowane).
Przy okazji na mapie wprowadziłem oznaczenia dla wszystkich fanowskich dodatków (Bizancjum, Cypr, Krzyżacy, Lazaryci, dodatkowe siły Muzułmanów).
Obrazek

PS
A gra faktycznie jest przyjemna - jedna z "fajniejszych" bloczkówek.

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”