Szczury Pustyni (Dragon)
-
- Adjudant-Major
- Posty: 277
- Rejestracja: czwartek, 17 października 2013, 09:55
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 27 times
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43394
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3968 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Szczury Pustyni (Dragon)
No właśnie, tu pojawia się dylemat czy pomylili się przy robieniu tabel i w związku z tym prawidłowe są żetony, a tabele błędne, czy na odwrót.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- cretu
- Sergent-Major
- Posty: 169
- Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 17:35
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: Szczury Pustyni (Dragon)
Mamy 3 opcje:
1. pomijamy brakujące oddziały
2. dorabiamy sami
3. używamy żetonów z innych jednostek, nie biorących udziału w danym scenariuszu (chyba najbardziej optymalny).
Dla wytrwałych - najpierw wertujemy dostępne źródła historyczne jakie było faktycznie OOB tych jednostek a potem wybieramy jedną z powyższych opcji.
Sęk w tym, że mogłoby się okazać, iż rozbieżności jest dużo więcej. Gra ma swoje lata i dostęp do źródeł jest nieporównywalny
1. pomijamy brakujące oddziały
2. dorabiamy sami
3. używamy żetonów z innych jednostek, nie biorących udziału w danym scenariuszu (chyba najbardziej optymalny).
Dla wytrwałych - najpierw wertujemy dostępne źródła historyczne jakie było faktycznie OOB tych jednostek a potem wybieramy jedną z powyższych opcji.
Sęk w tym, że mogłoby się okazać, iż rozbieżności jest dużo więcej. Gra ma swoje lata i dostęp do źródeł jest nieporównywalny
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43394
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3968 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Szczury Pustyni (Dragon)
Ja bym był najbardziej za tym, żeby jednak pogrzebać w źródłach. Dla II wojny św. nie powinien to być wielki problem.
Bez tego najrozsądniej wydaje mi się, że byłoby zaznaczyć w wykazie, że są dwie możliwe wersje, choć ostatecznie to jest wykaz żetonów, czyli tego co jest w grze, a nie odwzorowanie tabel.
Bez tego najrozsądniej wydaje mi się, że byłoby zaznaczyć w wykazie, że są dwie możliwe wersje, choć ostatecznie to jest wykaz żetonów, czyli tego co jest w grze, a nie odwzorowanie tabel.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43394
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3968 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Szczury Pustyni (Dragon)
Naniosłem poprawki do wykazu żetonów zamieszczonego na portalu, zgodnie z tym co pisaliście.
Gdyby jeszcze coś się nie zgadzało, dajcie znać.
Gdyby jeszcze coś się nie zgadzało, dajcie znać.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: Szczury Pustyni (Dragon)
Pozwolę sobie odkopać nieco temat. W podanej recenzji jest krytyka rozwiązania w grze odwrotu. Moim zdaniem nie do końca słusznie, albo raczej krytyka powinna być skierowana na inne aspekty odwrotu.
Po pierwsze odwrót w pewnych sytuacjach może być dużo korzystniejszy niż obrona. Po pierwsze w przypadku, gdy jakieś modyfikacje wpływają niekorzystnie na obrońcę, np. atakujący ma czołgi średnie, z czego wynikać może wyjątkowo niekorzystna sytuacja. Wtedy tabela odwrotu może okazać się łaskawsza, gdyż uwzględnia tylko siłę. Po drugie jeśli starcie ma miejsce w fazie ruchu (walka z marszu) to odwrót może być dużo bezpieczniejszy. W przypadku zmuszenia obrońcy do ucieczki w walce, traci on strefy kontroli do końca ruchu jednostki atakującej. W przypadku odwrotu nie ma tego skutku, dzięki czemu można uniknąć okrążenia lub przeniknięcia wroga na tyły. Jak widać jest pole zastosowań dla odwrotów w "Szczurach Pustyni".
Ja problem widzę gdzie indziej. Dziwne jest właśnie to, że tabela odwrotu uwzględnia tylko siłę. Zdecydowanie lepiej było to rozwiązane w Tannenbergu, gdzie przy odwrocie znaczenie miła jakość wojsk, teren i rodzaj wojsk. Odwrót piechoty przed czołgami powinien być znacznie trudniejszy, niż odwrót czołgów przed piechotą. W grze skutek w obu przypadkach byłby ten sam.
Po pierwsze odwrót w pewnych sytuacjach może być dużo korzystniejszy niż obrona. Po pierwsze w przypadku, gdy jakieś modyfikacje wpływają niekorzystnie na obrońcę, np. atakujący ma czołgi średnie, z czego wynikać może wyjątkowo niekorzystna sytuacja. Wtedy tabela odwrotu może okazać się łaskawsza, gdyż uwzględnia tylko siłę. Po drugie jeśli starcie ma miejsce w fazie ruchu (walka z marszu) to odwrót może być dużo bezpieczniejszy. W przypadku zmuszenia obrońcy do ucieczki w walce, traci on strefy kontroli do końca ruchu jednostki atakującej. W przypadku odwrotu nie ma tego skutku, dzięki czemu można uniknąć okrążenia lub przeniknięcia wroga na tyły. Jak widać jest pole zastosowań dla odwrotów w "Szczurach Pustyni".
Ja problem widzę gdzie indziej. Dziwne jest właśnie to, że tabela odwrotu uwzględnia tylko siłę. Zdecydowanie lepiej było to rozwiązane w Tannenbergu, gdzie przy odwrocie znaczenie miła jakość wojsk, teren i rodzaj wojsk. Odwrót piechoty przed czołgami powinien być znacznie trudniejszy, niż odwrót czołgów przed piechotą. W grze skutek w obu przypadkach byłby ten sam.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43394
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3968 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Szczury Pustyni (Dragon)
Ja z kolei powiem, że niedawno dowiedziałem się bardzo ciekawej rzeczy odnośnie tej gry: otóż pierwotnie jej autorem miał być kto inny niż Wojciech Zalewski i potem prawdopodobnie projekt był zmieniany przez niego albo gruntownie przerabiany na modłę rozwiązań stosowanych przez niego w innych grach. Stąd też odmienności rozwiązań w stosunku do standardowego B-35, mimo że przecież jest to tytuł wydany później niż pierwsze pudełkowe B-35.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)