Pluton (Dragon Hobby)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2515 times
- Kontakt:
Pluton (Dragon Hobby)
Pierwsza część zasad gry na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=120
Autorem gry jest Marek Domański.
Zapraszam do lektury, mam nadzieję, że w niedługim czasie pojawi się część druga o walkach pancernych.
Zasady gry do ściągnięcia na Portalu Strategie (w wersji pierwotnej, z czasopisma "Dragon Hobby")
Część 1: http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Część 2: http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=120
Autorem gry jest Marek Domański.
Zapraszam do lektury, mam nadzieję, że w niedługim czasie pojawi się część druga o walkach pancernych.
Zasady gry do ściągnięcia na Portalu Strategie (w wersji pierwotnej, z czasopisma "Dragon Hobby")
Część 1: http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Część 2: http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Ostatnio zmieniony czwartek, 17 marca 2011, 21:02 przez Raleen, łącznie zmieniany 5 razy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- FrankGiovanni
- Lieutenant
- Posty: 527
- Rejestracja: poniedziałek, 27 lutego 2006, 21:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 4 times
Witam. Późna pora jest więc nie będę się rozwodził. Napiszę tylko, że błędy są w tabelach: Teren, Siła piechoty [powinno być tabela Modyfikator] i w drugiej tabeli Siła piechoty.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:22 przez FrankGiovanni, łącznie zmieniany 1 raz.
Fenix zawsze wraca nawet z popiołów
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2515 times
- Kontakt:
Marku, porównaj z tym co masz w "Dragonie Hobby", bo z niego było przepisywane. Niewykluczone oczywiście, że ktoś z nas się pomylił.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:21 przez Raleen, łącznie zmieniany 1 raz.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Re: Pluton (M. Domański, Dragon Hobby)
Osobiście mam wrażenie, że system był zainspirowany grami Talonsoft-u:
Eastern Front, Western Front i Rising Sun....
Swego czasu pozmieniałem i dodałem sobie trochę przepisów:
[1.0] Żetony
b) pomocnicze - takie jak nakrycie artyleryjskie, stopnie sprawności bojowej, kierunek ostrzału z wieży pojazdów bojowych i zasłony dymne oraz wraki.
[3.0] Skala gry
jak w oryginale, lecz ostatnie zdanie winno brzmieć: Jednostki są w skali plutony lub drużyny (sekcji), a w przypadku artylerii plutonu lub baterii (kompanii).
[4.0] Rozgrywka
[4.1] Etapy gry
F.2 - Ruch jednostek gracza 1 w tej fazie gracz 1 porusza swoje jednostki, a podczas ruchu gracz 2 może je ostrzelać (patrz [7.0]). Po zakończeniu wszystkich ruchów gracza 1, jednostki gracza 2, które nie prowadziły ostrzału, mogą to zrobić. Gracz 1 poświęcając połowę punktów ruchu, może dokonać ostrzału przeciwnika w marszu lub na zakończenie ruchów po ostrzale przeciwnika. W przypadku gdy gracz 1 nie poruszał się może wykonać dwa ostrzały jednostek przeciwnika, po ostrzałach gracza 2. Ostatnią czynnością w tej fazie jest określenie skutków walk wręcz (patrz [10.0]), jeśli oczywiście miały one miejsce. W dowolnym momencie tej fazy wprowadzamy na planszę uzupełnienia.
[5.0] Koncentracja jednostek
[5.5] Stos o wielkości przekraczającej 12 PS powoduje ograniczenie widoczności, dla jednostek mających go w polu widzenia. Ma to wpływ na rozpoznawanie i ostrzeliwanie jednostek stojących za tym heksem.
[7.0] Walka ogniowa
[7.3] Procedura prowadzenia ognia strzeleckiego:
- ustalić czy cel jest widoczny [nie jest przesłonięty przez przeładowane stosy (>12 PS), ukształtowanie terenu, lasy, zabudowania itp.];
- dalej jak oryginał.
- sprawdzamy czy oddział wytrzymał ostrzał i pozostał na zajmowanych pozycjach. Wykonujemy rzut K10, w przypadku oddziału pełnosprawnego wynik 1 powoduje wycofanie o jedno pole; dla oddziału pod ogniem wyniki od 1 do 4 powoduje wycofanie się o jedno pole; dla oddziału uziemionego wyniki od 1 do 7 powoduje wycofanie się o jedno pole. Wycofanie oddziału można przeprowadzić tylko w stronę własnych jednostek.
[7.5] Modyfikatory walki ogniowej:
- jeśli cel jest częściowo przesłonięty [czyli ten, do którego linia ognia przebiega przebiega przez własny nie przeładowany stos (- 12 PS)] to ostrzeliwujący otrzymuje modyfikator -1;
- ostrzał samotnie poruszającego się dowódcy ma modyfikator +2;
- pozostałe bez zmian.
[7.6] Podczas jednej fazy ruchu przeciwnika jednostka może ostrzelać tylko jeden cel. Wyjątkiem od tej zasady jest przypadek gdy oddział podzieli ogień na różne cele, ale tylko wtedy gdy dane cele będą ostrzeliwane tylko przez tą jednostkę. Przykład podziału ognia: w kie-runku plutonu strzeleckiego zmierzają dwa wrogie oddziały, gracz podejmuje decyzję, aby ostrzelać obie jednostki, a więc wyznacza że pierwszą z nich ostrzela 2 PS ("kratkami"), a drugą pozostałymi PS.
[7.10] Ostrzał kawalerzystów poruszających się konno ma modyfikator +1.
[8.0] Ostrzał pośredni
[8.3] Procedura prowadzenia ognia pośredniego:
- jak w oryginale
- sprawdzamy czy oddział wytrzymał ostrzał i pozostał na zajmowanych pozycjach. Wykonujemy rzut K10, w przypadku oddziału pełnosprawnego wynik 1 powoduje wycofanie o jedno pole; dla oddziału pod ogniem wyniki od 1 do 4 powoduje wycofanie się o jedno pole; dla oddziału uziemionego wyniki od 1 do 7 powoduje wycofanie się o jedno pole. Wycofanie oddziału można przeprowadzić tylko w stronę własnych jednostek.
[8.5] Zasięgi ostrzału dla poszczególnych typów dział i moździerzy znajdują się w tabeli PARAMETRY SPRZĘTU ARTYLERYJSKIEGO.
[9.0] Jednostki artylerii wsparcia
[9.5] W scenariuszu podawane są odległości jednostek wsparcia od krawędzi mapy, oraz pole (lub grupa pól) na skraju mapy od którego liczymy zasięg artylerii.
[9.6] Zasięgi ostrzału dla poszczególnych typów dział i moździerzy znajdują się w tabeli PARAMETRY SPRZĘTU ARTYLERYJSKIEGO.
[10.0] Walka wręcz
[10.1] Do walki wręcz dochodzi gdy na jednym polu znajdują się jednostki piechoty (kawalerii) lub/i artylerii obu walczących stron.
[10.3] Procedura rozstrzygania walki wręcz:
- każda ze stron sumuje liczebność jednostek biorących udział w walce wręcz, a następnie określa się stosunek sił, dzieląc liczebność atakujących przez liczebność obrońców. Wynik zaokrągla się arytmetycznie. Przykład: wynik 2,5:1 zaokrągla się do 2:1, a 2,51:1 zaokrągla się do 3:1. Wyjątkiem od tej reguły jest stosunek sił 1,5:1.
- dalej jak oryginał.
[10.6] W walce wręcz mogą wziąć udział tylko plutony strzeleckie (kawaleryjskie) oraz obsługi artyleryjskie i ckm.
[10.7] W przypadku gdy w ataku biorą udział również czołgi (samochody pancerne), to najpierw rozstrzyga się atak broni pancernej i obronę przed nią, a potem (jeżeli atak czołgów został odparty) walkę wręcz.
[13.0] Dowódcy
[13.8] patrz punkt [17.6]
[14.0] Liczebność
[14.1] Każda jednostka ma swoją liczebność, wyrażająca ilość sił [liczebność piechoty i kawalerii to ilość drużyn × 2, a liczebność artylerii (ckm, broni pancernej) to ilość dział (ckm, wozów bojowych), natomiast liczebność środków transportowych odpowiada liczebności transportowanego oddziału i zaznacza się ją na arkuszu liczebności. Każda kratka oznacza jedną liczebność.
[14.2] punkt skreślony.
[17.0] Morale
[17.2] Występuje 10 poziomów morale, oznaczone cyframi rzymskimi w przedziale od I do X i nazwą.
[17.3] Morale nie może być mniejsze od I i większe od X. Oddziały którym morale spadło poniżej I są zdejmowane z planszy (oznacza to, że się poddały lub rozproszyły).
[17.4] Morale początkowe podawane jest w scenariuszu i powinno być wpisywane w kratkę morale na arkuszu liczebności.
[17.5] Morale początkowe jest modyfikowane w wyniku wycofywania się oddziałów i ich zwycięskich bojów. Jeżeli w wyniku ostrzału lub walki wręcz oddział został zmuszony do wycofania się to jego morale zostaje zmniejszone o 1, co zaznaczany w kratce morale. Jeżeli w wyniku ostrzału (z wyjątkiem pośredniego) oddział przeciwnika wycofał się, morale oddziału ostrzeliwującego zwiększa się o - punktu, a jeżeli oddział przeciwnika został zmuszony do odwrotu w wyniku walki wręcz, to zwycięski oddział modyfikuje swoje morale o 1 punkt.
[17.6] Morale nie może być większe od początkowej wartości podanej w scenariuszu (wyjątek - punkt 17.7)
[17.7] Dowódca należący do tej samej kompanii (batalionu, pułku itd.) modyfikuje o 1 morale wszystkim podległym mu oddziałom stojącym z nim na jednym heksie lub gdy oddziały mają morale mniejsze od niego do morale równego wartości jego morale.
Eastern Front, Western Front i Rising Sun....
Swego czasu pozmieniałem i dodałem sobie trochę przepisów:
[1.0] Żetony
b) pomocnicze - takie jak nakrycie artyleryjskie, stopnie sprawności bojowej, kierunek ostrzału z wieży pojazdów bojowych i zasłony dymne oraz wraki.
[3.0] Skala gry
jak w oryginale, lecz ostatnie zdanie winno brzmieć: Jednostki są w skali plutony lub drużyny (sekcji), a w przypadku artylerii plutonu lub baterii (kompanii).
[4.0] Rozgrywka
[4.1] Etapy gry
F.2 - Ruch jednostek gracza 1 w tej fazie gracz 1 porusza swoje jednostki, a podczas ruchu gracz 2 może je ostrzelać (patrz [7.0]). Po zakończeniu wszystkich ruchów gracza 1, jednostki gracza 2, które nie prowadziły ostrzału, mogą to zrobić. Gracz 1 poświęcając połowę punktów ruchu, może dokonać ostrzału przeciwnika w marszu lub na zakończenie ruchów po ostrzale przeciwnika. W przypadku gdy gracz 1 nie poruszał się może wykonać dwa ostrzały jednostek przeciwnika, po ostrzałach gracza 2. Ostatnią czynnością w tej fazie jest określenie skutków walk wręcz (patrz [10.0]), jeśli oczywiście miały one miejsce. W dowolnym momencie tej fazy wprowadzamy na planszę uzupełnienia.
[5.0] Koncentracja jednostek
[5.5] Stos o wielkości przekraczającej 12 PS powoduje ograniczenie widoczności, dla jednostek mających go w polu widzenia. Ma to wpływ na rozpoznawanie i ostrzeliwanie jednostek stojących za tym heksem.
[7.0] Walka ogniowa
[7.3] Procedura prowadzenia ognia strzeleckiego:
- ustalić czy cel jest widoczny [nie jest przesłonięty przez przeładowane stosy (>12 PS), ukształtowanie terenu, lasy, zabudowania itp.];
- dalej jak oryginał.
- sprawdzamy czy oddział wytrzymał ostrzał i pozostał na zajmowanych pozycjach. Wykonujemy rzut K10, w przypadku oddziału pełnosprawnego wynik 1 powoduje wycofanie o jedno pole; dla oddziału pod ogniem wyniki od 1 do 4 powoduje wycofanie się o jedno pole; dla oddziału uziemionego wyniki od 1 do 7 powoduje wycofanie się o jedno pole. Wycofanie oddziału można przeprowadzić tylko w stronę własnych jednostek.
[7.5] Modyfikatory walki ogniowej:
- jeśli cel jest częściowo przesłonięty [czyli ten, do którego linia ognia przebiega przebiega przez własny nie przeładowany stos (- 12 PS)] to ostrzeliwujący otrzymuje modyfikator -1;
- ostrzał samotnie poruszającego się dowódcy ma modyfikator +2;
- pozostałe bez zmian.
[7.6] Podczas jednej fazy ruchu przeciwnika jednostka może ostrzelać tylko jeden cel. Wyjątkiem od tej zasady jest przypadek gdy oddział podzieli ogień na różne cele, ale tylko wtedy gdy dane cele będą ostrzeliwane tylko przez tą jednostkę. Przykład podziału ognia: w kie-runku plutonu strzeleckiego zmierzają dwa wrogie oddziały, gracz podejmuje decyzję, aby ostrzelać obie jednostki, a więc wyznacza że pierwszą z nich ostrzela 2 PS ("kratkami"), a drugą pozostałymi PS.
[7.10] Ostrzał kawalerzystów poruszających się konno ma modyfikator +1.
[8.0] Ostrzał pośredni
[8.3] Procedura prowadzenia ognia pośredniego:
- jak w oryginale
- sprawdzamy czy oddział wytrzymał ostrzał i pozostał na zajmowanych pozycjach. Wykonujemy rzut K10, w przypadku oddziału pełnosprawnego wynik 1 powoduje wycofanie o jedno pole; dla oddziału pod ogniem wyniki od 1 do 4 powoduje wycofanie się o jedno pole; dla oddziału uziemionego wyniki od 1 do 7 powoduje wycofanie się o jedno pole. Wycofanie oddziału można przeprowadzić tylko w stronę własnych jednostek.
[8.5] Zasięgi ostrzału dla poszczególnych typów dział i moździerzy znajdują się w tabeli PARAMETRY SPRZĘTU ARTYLERYJSKIEGO.
[9.0] Jednostki artylerii wsparcia
[9.5] W scenariuszu podawane są odległości jednostek wsparcia od krawędzi mapy, oraz pole (lub grupa pól) na skraju mapy od którego liczymy zasięg artylerii.
[9.6] Zasięgi ostrzału dla poszczególnych typów dział i moździerzy znajdują się w tabeli PARAMETRY SPRZĘTU ARTYLERYJSKIEGO.
[10.0] Walka wręcz
[10.1] Do walki wręcz dochodzi gdy na jednym polu znajdują się jednostki piechoty (kawalerii) lub/i artylerii obu walczących stron.
[10.3] Procedura rozstrzygania walki wręcz:
- każda ze stron sumuje liczebność jednostek biorących udział w walce wręcz, a następnie określa się stosunek sił, dzieląc liczebność atakujących przez liczebność obrońców. Wynik zaokrągla się arytmetycznie. Przykład: wynik 2,5:1 zaokrągla się do 2:1, a 2,51:1 zaokrągla się do 3:1. Wyjątkiem od tej reguły jest stosunek sił 1,5:1.
- dalej jak oryginał.
[10.6] W walce wręcz mogą wziąć udział tylko plutony strzeleckie (kawaleryjskie) oraz obsługi artyleryjskie i ckm.
[10.7] W przypadku gdy w ataku biorą udział również czołgi (samochody pancerne), to najpierw rozstrzyga się atak broni pancernej i obronę przed nią, a potem (jeżeli atak czołgów został odparty) walkę wręcz.
[13.0] Dowódcy
[13.8] patrz punkt [17.6]
[14.0] Liczebność
[14.1] Każda jednostka ma swoją liczebność, wyrażająca ilość sił [liczebność piechoty i kawalerii to ilość drużyn × 2, a liczebność artylerii (ckm, broni pancernej) to ilość dział (ckm, wozów bojowych), natomiast liczebność środków transportowych odpowiada liczebności transportowanego oddziału i zaznacza się ją na arkuszu liczebności. Każda kratka oznacza jedną liczebność.
[14.2] punkt skreślony.
[17.0] Morale
[17.2] Występuje 10 poziomów morale, oznaczone cyframi rzymskimi w przedziale od I do X i nazwą.
[17.3] Morale nie może być mniejsze od I i większe od X. Oddziały którym morale spadło poniżej I są zdejmowane z planszy (oznacza to, że się poddały lub rozproszyły).
[17.4] Morale początkowe podawane jest w scenariuszu i powinno być wpisywane w kratkę morale na arkuszu liczebności.
[17.5] Morale początkowe jest modyfikowane w wyniku wycofywania się oddziałów i ich zwycięskich bojów. Jeżeli w wyniku ostrzału lub walki wręcz oddział został zmuszony do wycofania się to jego morale zostaje zmniejszone o 1, co zaznaczany w kratce morale. Jeżeli w wyniku ostrzału (z wyjątkiem pośredniego) oddział przeciwnika wycofał się, morale oddziału ostrzeliwującego zwiększa się o - punktu, a jeżeli oddział przeciwnika został zmuszony do odwrotu w wyniku walki wręcz, to zwycięski oddział modyfikuje swoje morale o 1 punkt.
[17.6] Morale nie może być większe od początkowej wartości podanej w scenariuszu (wyjątek - punkt 17.7)
[17.7] Dowódca należący do tej samej kompanii (batalionu, pułku itd.) modyfikuje o 1 morale wszystkim podległym mu oddziałom stojącym z nim na jednym heksie lub gdy oddziały mają morale mniejsze od niego do morale równego wartości jego morale.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:20 przez DT, łącznie zmieniany 2 razy.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2515 times
- Kontakt:
Grałeś z tymi zasadami DT? Ciekawe co na to autor
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Grałem, ale tylko z jednym przeciwnikiem i to mało... ale Tobie będzie dużo łatwiej stworzyć grupę testową.....Raleen pisze:Grałeś z tymi zasadami DT? Ciekawe co na to autor
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:19 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
- FrankGiovanni
- Lieutenant
- Posty: 527
- Rejestracja: poniedziałek, 27 lutego 2006, 21:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 4 times
Witam.
Po przeczytaniu zasad dodatkowych lub zmienionych niestety mam wrażenie że one zmniejszają dość drastycznie grywalność gry co i bez tych zasad "Pluton" nie jest za szybki i lekką grą gdy wejdą zasady broni pancernej.
Pozdrawiam.
Po przeczytaniu zasad dodatkowych lub zmienionych niestety mam wrażenie że one zmniejszają dość drastycznie grywalność gry co i bez tych zasad "Pluton" nie jest za szybki i lekką grą gdy wejdą zasady broni pancernej.
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:27 przez FrankGiovanni, łącznie zmieniany 1 raz.
Fenix zawsze wraca nawet z popiołów
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Próbowalem grac z nowymi przepisami i moim sugestywnym zdaniem nie bylo tak zle, ale sprawa grywalnosci jest bardzo plynna, to co dla jednych jest "grywalne" nie musi byc dla drugich takie same.....FrankGiovanni pisze:Witam.
Po przeczytaniu zasad dodatkowych lub zmienionych niestety mam wrażenie że one zmniejszają dość drastycznie grywalność gry co i bez tych zasad "Pluton" nie jest za szybki i lekką grą gdy wejdą zasady broni pancernej.
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:28 przez DT, łącznie zmieniany 2 razy.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2515 times
- Kontakt:
Co do długości i czasochłonności rozgrywki to pamiętam, że spośród nas Wojpajek próbował kiedyś zasady walk pancernych w Plutonie i też strasznie narzekał, miał wersję z czasopisma jak sądzę.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- FrankGiovanni
- Lieutenant
- Posty: 527
- Rejestracja: poniedziałek, 27 lutego 2006, 21:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 4 times
Temat grywalności gier dosyć często się powtarza, dlatego i ja wypowiem sie na ten temat co o tym mysle w kontekście "Plutonu".
Aby gra była grywalna należy dobrze znać reguły, orientować się w tabelkach i procedurach, to fakt, ale gra by była grywalna trzeba w nią zagrać pare razy.
Jęsli nie damy grze szans spokojnym podejściem do zasad to szybko ją odrzucimy przyklejając jej etykiete " zła bo nie grywalna ". I tak jest z "Plutonem". Szybko urosło przekonanie że gra jest "zła" i kto by nie zagrał szybko przejmuje to myślenie, bo tak łatwiej.
Pluton z mojego punktu widzenia jest grą [na tyle ile może być bo to gra nie zakończona w całości, ale i tak do grania] która ma duży potencjał możliwości i w miarę dobrze odzwierciedla realia, dynamikę [nawet jak piechota tak wolno porusza się, co urealnia sposób podchodzenia pod pozycje przeciwnika].
Tak też aby ocenić grę, trzeba w nią zagrać i to niekoniecznie raz na szybko, łapu capu.
Aby gra była grywalna należy dobrze znać reguły, orientować się w tabelkach i procedurach, to fakt, ale gra by była grywalna trzeba w nią zagrać pare razy.
Jęsli nie damy grze szans spokojnym podejściem do zasad to szybko ją odrzucimy przyklejając jej etykiete " zła bo nie grywalna ". I tak jest z "Plutonem". Szybko urosło przekonanie że gra jest "zła" i kto by nie zagrał szybko przejmuje to myślenie, bo tak łatwiej.
Pluton z mojego punktu widzenia jest grą [na tyle ile może być bo to gra nie zakończona w całości, ale i tak do grania] która ma duży potencjał możliwości i w miarę dobrze odzwierciedla realia, dynamikę [nawet jak piechota tak wolno porusza się, co urealnia sposób podchodzenia pod pozycje przeciwnika].
Tak też aby ocenić grę, trzeba w nią zagrać i to niekoniecznie raz na szybko, łapu capu.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:17 przez FrankGiovanni, łącznie zmieniany 1 raz.
Fenix zawsze wraca nawet z popiołów
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2515 times
- Kontakt:
Druga część zasad gry na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=120
Autorem gry jest Marek Domański.
Nie ma jeszcze tabelek i autor będzie być może jeszcze niektóre rzeczy uzupełniał, ale już wrzucam. Najdalej do końca czerwca powinno być już wszystko poprawione i kompletne.
Miłej lektury, zwłaszcza tym, którzy gry nie znają.
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=120
Autorem gry jest Marek Domański.
Nie ma jeszcze tabelek i autor będzie być może jeszcze niektóre rzeczy uzupełniał, ale już wrzucam. Najdalej do końca czerwca powinno być już wszystko poprawione i kompletne.
Miłej lektury, zwłaszcza tym, którzy gry nie znają.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:14 przez Raleen, łącznie zmieniany 2 razy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2515 times
- Kontakt:
Parę dni temu ostatecznie uzupełniliśmy drugą część zasad o tabelki, tak że obecnie wszystko jest już na stronie SiS. Także do pierwszej części dodane zostały tabelki jednostek. Drugą część tabel, ze względu na problemy z przerobieniem na html - niektóre z tabel były dość nietypowo rozbite na kolumny i rzędy - wrzuciliśmy jako skany z czasopisma. Wraz z tabelami jakiś czas temu zostały też nieco przeredagowane obie części, tzn. w tekście zasadniczo nic się nie zmieniło, ale wprowadziłem nieco inne podkreślenia, pogrubienia itp. oraz przestawiłem kolejność niektórych fragmentów. Wszystko to w niewielkim zakresie zmieniło tekst, dzięki czemu całość powinna być czytelniejsza, ale jednocześnie ci, którzy korzystali z wersji w czasopiśmie łatwo odnajdą, co będzie im potrzebne. Autor mam nadzieję sprawdzi jeszcze wszystko w ciągu najbliższych dni i ewentualnie skoryguje, oczywiście w stosunku do tego co było w czasopiśmie, bo dalsze modyfikacje, które były planowane, to już odrębna kwestia.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:13 przez Raleen, łącznie zmieniany 1 raz.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- FrankGiovanni
- Lieutenant
- Posty: 527
- Rejestracja: poniedziałek, 27 lutego 2006, 21:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 4 times
Patrze i patrze i nie widzę zmian :] na stronie, tabelek do 2 cz. tez nie zaobserwowałem.
W 2007 roku napisałem o błędach i nie zostały poprawione.
W wolnym czasie opracowuje nowa mechanikę [tabelka komabajn :> ] dla Plutonu, kładę nacisk na grywalności.
W 2007 roku napisałem o błędach i nie zostały poprawione.
W wolnym czasie opracowuje nowa mechanikę [tabelka komabajn :> ] dla Plutonu, kładę nacisk na grywalności.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 14 marca 2011, 19:14 przez FrankGiovanni, łącznie zmieniany 1 raz.
Fenix zawsze wraca nawet z popiołów