Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest sobota, 17 listopada 2018, 19:32

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Hitler's Reich (GMT)
PostNapisane: środa, 29 sierpnia 2018, 12:16 
Major

Dołączył(a): czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Posty: 1197
Lokalizacja: Szczecin
Naprawdę ta gra nie ma jeszcze swojego wątku?
Hitler's Reich to bardzo abstrakcyjne i jednocześnie innowacyjne podejście do tematu II wojny światowej w Europie. Nie ma tu w ogóle armii, jedynie w ograniczonym zakresie można wystawić flotę.
Żeby wykonać jakąkolwiek akcję musisz zagrać z ręki kartę konfliktu. Posiadają one wartości od 1 do 13 i niektóre z nich mają specjalne zdolności. W talii obu graczy znajdują się łącznie po 2 zestawy takich kart (niemieckie i włoskie oraz sowieckie i zachodnie), a dodatkowo występują jeszcze karty Double Agent, które w przypadku porażki mogą zasilić talię przeciwnika. Kart możemy zatem użyć m.in. do wystawienia floty, ufortyfikowania obszaru, ale przede wszystkim do rozstrzygania ataków i pozyskiwania wydarzeń. Gracze wybierają po jednej karcie konfliktu i do jej wartości dodają wynik rzutu trzema (co do zasady) kośćmi k6. Wydarzenia mogą zwiększyć nasz limit kart na ręce, albo obniżyć go przeciwnikowi (gracz, któremu spadnie on do zera natychmiast przegrywa), zapewnić bonusy w ataku, obronie, umożliwić desant, pozyskać sojuszników itp. Udany atak sprawia, że zajmujemy atakowany obszar, co również może wiązać się ze zwiększeniem naszej ręki, bądź utratą kart przez przeciwnika. Wszystko to brzmi prosto i może niezbyt ciekawie, ale w połączeniu z rozmaitymi dodatkowymi zasadami, pozyskiwaniem akcji bonusowych, możliwością przeprowadzania wielkich operacji, daje sporo frajdy.
Pewne problemy z opanowaniem zasad gry może sprawić niezbyt udany rulebook, kilka błędów na kartach i jednak pewna ilość zasad szczególnych.
Po rozgrywkach 3 (pierwsza – zapoznawcza nie rozstrzygnięta i po 1 zwycięstwie obu stron) wydaje mi się, że nieco łatwiej mają Niemcy, którzy rozpoczynają z przewagą w ilości kart i możliwością Barbarossy. Do tego mogą pozyskiwać bardzo silne kombosy w wydarzeniach (np. Rundstedt i Waffen SS zapewnią 5 kart w obronie, a Waffen SS można użyć również w ataku). Wydaje mi się, że gry Aliantami trzeba się nieco bardziej nauczyć. Wydaje mi się również, że pomimo potencjalnej mnogości strategii pewnych rzeczy związanych z losowością raczej nie da się tu przeskoczyć. Jeżeli zaangażujemy środki (silne karty konfliktu, karty wydarzeń) w określonym celu, to porażka może bardzo zaboleć. Jeżeli np. Niemcy przygotują się na Overlorda, to jego powodzenie wisi na włosku.
Ogólnie jednak zdecydowanie chce mi się w to grać.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Hitler's Reich [GMT]
PostNapisane: środa, 29 sierpnia 2018, 13:06 
Chef de bataillon
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 12 września 2006, 08:56
Posty: 1016
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Ta abstrakcyjność właśnie mnie zraziła, ale może niesłusznie.
Jaki jest czas rozgrywki?
Czy gra daje odczuć, że to druga wojna światowa, czy teoretycznie mógłby to być dowolny konflikt?

_________________
Nie dyskutuj z idiotą.
Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, potem pokona doświadczeniem.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Hitler's Reich [GMT]
PostNapisane: środa, 29 sierpnia 2018, 13:36 
Major

Dołączył(a): czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Posty: 1197
Lokalizacja: Szczecin
Pełna gra ma chyba szansę zejść do 3 godzin (oczywiście możliwa jest też nagła śmierć).
Wg mnie czuć tu dwś całkiem nieźle, choćby poprzez mechanizm wielkich operacji: Barbarossy, Overlorda i Bagrationa, walkę o wydarzenia zwiększające własny potencjał (czyli ilość kart) lub redukujące potencjał przeciwnika (np. Wolffpack, Strategic Bombing), wbudowane mechanizmy podbudowujące potencjał Aliantów w kolejnych latach, konieczność przygotowania sobie podstaw pod desanty (odpowiednie wydarzenie, niekwestionowana kontrola odpowiedniego obszaru morskiego). Miałem jedynie wrażenie, że pewnym obostrzeniom w stosunku do zagrywania sowieckich kart konfliktu nie odpowiada dostateczna ilość wydarzeń podbudowujących ZSRR.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Hitler's Reich (GMT)
PostNapisane: środa, 29 sierpnia 2018, 13:54 
Major

Dołączył(a): czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Posty: 1197
Lokalizacja: Szczecin
Na pewno warto wspomnieć, że wydarzenia dzielą się na 3 rodzaje: Allied, Axis oraz Allied & Axis - o te ostatnie mogą walczyć obaj gracze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Hitler's Reich (GMT)
PostNapisane: środa, 29 sierpnia 2018, 14:02 
Carabinier

Dołączył(a): sobota, 6 stycznia 2007, 20:24
Posty: 21
To ja się podzielę moim unboxingiem i pierwszymi wrażeniami:

http://kaimada.znadplanszy.pl/2018/08/26/hitlers-reich-unboxing-i-pierwsze-wrazenia/

Mnie się bardzo podobało. Wierzę w zejście do 2,5h na pełną rozgrywkę.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Hitler's Reich (GMT)
PostNapisane: środa, 29 sierpnia 2018, 14:04 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Posty: 2365
Kiedyś byłem bardzo zainteresowany ale później poczytałem i pooglądałem i mi odeszło. Zbyt duży poziom abstrakcji jak dla mnie.
"Włoski generał" dowodzący niemiecką ofensywą na Moskwę? Nie przekonuje mnie to...

_________________
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Hitler's Reich (GMT)
PostNapisane: środa, 29 sierpnia 2018, 16:15 
Carabinier

Dołączył(a): sobota, 6 stycznia 2007, 20:24
Posty: 21
Do tego akurat się odniósł autor bodajże, że Włoskie karty konfliktu symbolizują ogólnie faszystów i sojuszników Rzeszy na froncie wschodnim. Czyli wszelkich Rumunów czy Węgrów.

Fakt faktem teleportujący się Guderian to tutaj norma. Mnie to nie przeszkadza, tobie tak twoje prawo. Z QG mamy na odwrót ;).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Hitler's Reich (GMT)
PostNapisane: środa, 29 sierpnia 2018, 18:15 
Major

Dołączył(a): czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Posty: 1197
Lokalizacja: Szczecin
Te karty wg mnie mają ogólnie odzwierciedlać zasoby wojenne stron. Tylko tak do tego podchodząc, można zracjonalizować kwestie podnoszone przez Raja.
Podobnie jest z wydarzeniami: możesz np. pozyskać kartę o nazwie Tygrysy już w 41', stracić ją w wyniku porażki i znów odzyskać. Po prostu są to pewne twoje zasoby i zdolności, a nazwa jest dla dodania klimatu.
Trochę trudniej, ale chyba również w powyższym kluczu, można sobie zracjonalizować "skakanie" generałów. W jednej turze mogę korzystać z Rommla w Afryce Północnej, by już w następnej użyć go na froncie wschodnim, a w jeszcze kolejnej w Europie Zachodniej.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Hitler's Reich (GMT)
PostNapisane: czwartek, 30 sierpnia 2018, 12:30 
Major

Dołączył(a): czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Posty: 1197
Lokalizacja: Szczecin
seba90 napisał(a):
Wierzę w zejście do 2,5h na pełną rozgrywkę.

A ja nie za bardzo, przynajmniej nie przy pełnej wyrównanej grze (w przypadku nagłej śmierci oczywiście). Pamiętaj o rekonstrukcji talii obu graczy po Overlordzie, co ma być właśnie mechanizmem wydłużającym rozgrywkę.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.