Elusive Victory (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Elusive Victory (GMT)

Post autor: Nico »

Elusive Victory to gra dotycząca walk powietrznych na Bliskim Wschodzie w latach 1967-1973 pomiędzy Egiptem a Izraelem.

http://www.gmtgames.com/evictory/main.html

Testowa mapa i żetony:
http://www.gmtgames.com/EVictory/EVCounters.bmp
http://www.gmtgames.com/EVictory/MapCanal.bmp
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

Ciekawe że nie ma żadnych cyferek na żetonach, podobnie jak w Burning Blue. Może każdy żeton ma swoje dane w tabelkach, oby nie...
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Teufel pisze:nie ma żadnych cyferek na żetonach, podobnie jak w Burning Blue.
Jakieś cyferki w Burning Blue jednak dostrzegam: http://www.airbattle.co.uk/b_look_at_game.html
:wink:
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

Ano :D
Ale tu http://www.gmtgames.com/EVictory/EVCounters.bmp jednak ich nie ma, ciekawe jaka zastosowali mechanikę. Jest to chyba temat chodliwszy od nalotów na Hanoi (mowa o Downtown), gdzie oprócz kilkunastu MiGów i Samów chyba ciężko jest przeciwdziałać Amerykanom.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Teufel pisze:...Jest to chyba temat chodliwszy od nalotów na Hanoi (mowa o Downtown), gdzie oprócz kilkunastu MiGów i Samów chyba ciężko jest przeciwdziałać Amerykanom.
*/Zależy jak ustawisz warunki zwycięstwa. Downtown to chyba bardzo ciekawa gra. Jeśli strata jednego samolotu bardzo boli, jeśli akcja ratownicza nie powiedzie się , jeśli Samy będą dobrze zamaskowane itd.

Przewaga Izraela w powietrzu też była duża a mimo to spodziewam się po tej nowej grze dużo dobrego.

PS*/Nie jestem za bardzo obiektywny :wink: bo ostatnio pochłonęła mnie podobna tematyka, po zakupie od Kolegi z naszego Forum superprodukcji z dawnych lat gry "Vietnam" Victoria Games (to pełna symulacja całej wojny - gra o najwyższym stopniu komplikacji).
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

Ciekawe czy będzie też lotnictwo syryjskie, z tego co wyczytałem to chyba nie, szkoda trochę, bylaby walka w dwa ognie ;)
Mogliby kiedyś zrobić symulację wojny w Europie, powiedzmy poczatek lat 70 (nie ma jeszcze tak dużej przewagi jakosciowej po stronie NATO) - wycinek ataku UW na płn Niemcy i Danię z naszym lotnictwem :)
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Teufel pisze:...
Mogliby kiedyś zrobić symulację wojny w Europie, powiedzmy poczatek lat 70 (nie ma jeszcze tak dużej przewagi jakosciowej po stronie NATO) - wycinek ataku UW na płn Niemcy i Danię z naszym lotnictwem :)
Magicy z GMT myślą o Tobie :wink:

http://www.airbattle.co.uk/zulualert.html
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

Wiedziałem, że mailowa korespodencja z Panem Bergiem nie będzie bezowocna ;)
Awatar użytkownika
ozy
Tai-sa
Posty: 1498
Rejestracja: czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Lokalizacja: Opole

Post autor: ozy »

AAR z Downtown -> http://www.airbattle.co.uk/d_example.html
Bardzo ciekawe rozwiązania, trzeba przyznać.

Czy Elusive Victory chodzi na tym samym silniku?
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Biorąc pod uwagę podobieństwa BoB do Downtown to chyba jeden wspólny silnik będzie :)
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Elusive Victory (GMT)

Post autor: Raleen »

Udało nam się pograć w grę z czmielonem w ciągu ostatniego weekendu. Gra powtarza niemal wszystkie rozwiązania znane z wcześniejszego „Downtown: Air War over Hanoi 1965-1972”. Są nieznaczne różnice np. w zakresie mniejszych restrykcji dotyczących użycia rakiet BVR (Beyond Visual Range), poza tym różnice sprzętowe i w uzbrojeniu. Mamy kilka innych typów samolotów np. bardzo skuteczne na niskim pułapie Mirage, z kolei jeśli chodzi o bomby EOGB (Electro-Optical Guided Bombs) i rakiety do zwalczania SAM’ów i Fire Can’ów, jest tego trochę mniej, bo Izrael nie dysponował tak bogatą paletą sprzętu jak USA. Jest za to trochę większa paleta SAMów (zwłaszcza SA-6) po stronie Egiptu. SA-6 ma tę zaletę, że jest wykrywana dopiero jak namierzy wrogi samolot, tzn. samo włączenie radaru nie ujawnia jednostki, ma też więcej amunicji, natomiast minusem jest krótszy zasięg.

Zagraliśmy dwa scenariusze z początkowego okresu i przewaga Izraela była znaczna, tak że w pewnym momencie rozgrywka jawiła mi się jako do jednej bramki. Nie są tu moim zdaniem winne same zasady systemowe, ale bardziej konstrukcja scenariuszy. Układ planszy też jest taki, że potencjalnie ułatwia Izraelczykom omijanie obrony p-lot. Egiptu. „Downtown” wydaje mi się pod tym względem ciekawsze. Trudno jeszcze w oparciu o zaledwie dwa scenariusze oceniać. Przypuszczam też, że dla późniejszego okresu rozgrywka może być ciekawsza i bardziej wyrównana. Sam system nadal dla mnie bardzo ciekawy, głównie jeśli chodzi o oddanie realiów walki powietrznej i działania systemu obrony przeciwlotniczej oraz klimat. Wiem, że wychodzi albo wyszła trzecia część o hipotetycznym konflikcie w Europie, o której pisano swego czasu w tym wątku.

Podczas rozgrywki mieliśmy spore wątpliwości co do dodatkowych zbiorników paliwa zwiększających zasięg samolotów izraelskich, tak żeby mogły dolecieć w głąb Egiptu i tego kiedy i z jakimi skutkami można je odrzucać. Nie wiem jak to wyglądało od strony realiów tego konfliktu, ale z zasad wynika, że w grze dość łatwo można odrzucić te zbiorniki, samoloty przestają być wtedy obciążone („laden”) i tym samym szybciej lecą i manewrują w walce powietrznej (poza misjami bombowymi, których samoloty obciążone są bombami).

Obrazek
Izraelska misja lotnicza zbliża się do granicy egipskiej na Kanale Sueskim

Obrazek
Fragment obrony przeciwlotniczej Egiptu. Z lotnisk wystartowały dwa klucze MiGów by bronić egipskiego nieba
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Elusive Victory (GMT)

Post autor: Raleen »

Właściwie to niepotrzebne zawracanie głowy graczom, bo skoro tak to jako Izraelczyk odstrzeliwuję/odczepiam zbiornik od razu jak wlatuję na planszę i nie mam żadnych problemów, bo później z jego brakiem nie wiążą się żadne konsekwencje. Tylko Mirage IIICJ mają specjalną, opcjonalną zasadę, która pozwala dzięki tym zbiornikom mieć 5 dodatkowych jednostek paliwa.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Elusive Victory (GMT)

Post autor: Raleen »

Jak spojrzeć na log-sheety, że tam miejsca na wpisywanie wyposażenia samolotów jest ograniczona ilość - to powinien, ale z zasad to nie wynika, wręcz się pisze, że każdy samolot może mieć broń RHM i niezależnie od tego IRM oraz działko - to jeśli chodzi o misje niebombowe. Z kolei misje bombowe też nie mają żadnych ograniczeń (piszę na podstawie podrozdziału 16.2).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Niedziak
Caporal
Posty: 54
Rejestracja: środa, 18 października 2006, 10:56
Lokalizacja: Komorów

Re: Elusive Victory (GMT)

Post autor: Niedziak »

Część o Europie nigdy chyba niestety nie wyszła (jak by wyszła, to pewnie bym o niej słyszał :D).

PS. Po napisaniu tego posta wszedłem na stronę GMT i właśnie zobaczyłem, że jest w przygotowaniu. Dawno nie zaglądałem na stronę GMT i myślałem, że projekt upadł albo jest zawieszony.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”