No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
ozy
Tai-sa
Posty: 1498
Rejestracja: czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Lokalizacja: Opole

No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: ozy »

Cześć!

Obrazek

Obecnie na P500, już się ufundowała. Premiera gdzieś we wrześniu ma być.
http://www.gmtgames.com/p-465-no-retrea ... ronts.aspx

Carl poszukuje polskich proofreaderów i testerów. Gdyby ktoś był zainteresowany, to Autor bardzo prosi o kontakt na maila: licinius małpa hotmail kropka com
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Maćko »

Cześć wiadomo coś więcej o projekcie po mniej więcej roku od info?
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: RAJ »

Będzie w tym roku.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Piskor
Podporucznik
Posty: 347
Rejestracja: czwartek, 31 grudnia 2009, 17:53
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Piskor »

Nie wiem jak to będzie wyglądać finalnie, ale na tą chwilę na froncie polskim jest sporo błędów i literówek...
"Polska nie zna pojęcia pokoju za wszelką cenę!"
Edek Leszczyk
Carabinier
Posty: 25
Rejestracja: wtorek, 3 października 2017, 09:14
Lokalizacja: Gniezno

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Edek Leszczyk »

Russian Front jest świetnie. Nie wiem jak pozostałe. Trafia na moją listę "must have".
Filipowicz
Sergent
Posty: 124
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Filipowicz »

Witam
Wczoraj rozpakowałem "No Retreat 3: The French and Polish Fronts" - pod kątem jakości wykonania gra stoi na najwyższym poziomie - jeżeli oczywiście przymknąć oko na kilka błędów w żetonach i erratę.

Obecnie jestem na etapie studiowania zasad.

Może znajdą się chętni do przetestowania gry w Planszomanii (Warszawa Bemowo) lub okolicach?

Pozdrawiam
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: RAJ »

Ja chętnie. :) pytanie kiedy?
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1594
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 14 times

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Leo »

Jestem po pierwszej rozgrywce w kampanię polską. Zagraliśmy z Rajem, ja Niemcami. Tak więc było wybitnie zapoznawczo, ale pewne wnioski już można wysnuć:
1. Gra jest długa - zrobiliśmy trzy etapy w cztery godziny. Oczywiście pewnie da się grać znacząco szybciej, ale na pewno nie na początku.
2. Jeśli ktoś chce zacząć swoją przygodę z system No Retreat, to lepiej nie od tego tytułu - gra jest skomplikowana, wielopoziomowa i upakowana chromem po sam czubek tankietki.
3. Szacunek budzi zadbanie o polskie realia - mapa dobrze oddaje teren, a na kartach mamy dużo polskich smaczków. Widać, że autor wie o czym zrobił grę.

Tak więc podsumowując - mój początkowy sceptycyzm stopniał jak śnieg we wrześniu i już sobie ostrzę kostki na następne rozgrywki 8-)
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: RAJ »

Zgadzam się z Leszkiem z jednym zastrzeżeniem - gra jest długa ale nie aż tak. Dwie godziny nam zeszły na wstępne przygotowania.
Jeżeli gracze będą znać zasady i będą wiedzieć jak rozstawić wojska (rozstawienie jest w pewnym stopniu dowolne) to będzie dużo szybciej, ale nie sądzę aby udało się zejść poniżej 0,5h na etap. Późniejsze etapy będą szybsze, bo większość polskich oddziałów zostanie zniszczona...
Czekam na kolejne gry i na poznanie Francji.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Filipowicz
Sergent
Posty: 124
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Filipowicz »

Testowałem dziś plan sztabowców z WSW (między innymi płk dypl Lityńskiego) opracowany w ogólnych zarysach na początku 1939, jego opis znajduje się w WPH nr 4/96.

https://boardgamegeek.com/image/4346731/caen

Pięć tur w 5 godzin.....

Ale było warto..... wynik bynajmniej nie był historyczny ....

Rozstawienie początkowe:

https://boardgamegeek.com/image/4346732/caen

Początek 6 tury (świt 15-go września)
https://boardgamegeek.com/image/4346733/caen

Jak widzicie Niemców też trochę ubyło.

Grałem bez kart, dowodził Polakami Sosnkowski - było to raczej testowanie wariantu ahistorycznego niż gra.
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1594
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 14 times

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Leo »

Ciekawy eksperyment. Efekt na 15 września wygląda nieco lepiej niż w było w rzeczywistości, ale też bez szału. Zgrupowanie warszawskie zaraz zostanie okrążone, na południu też kociołek.

Granie bez kart odbiera Niemcom ogromny atut w postaci lotnictwa. To mocno wypacza realia września '39.
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: RAJ »

Gra jest wyskalowana na granie z kartami. Pominięcie ich wypacza balans.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Edek Leszczyk
Carabinier
Posty: 25
Rejestracja: wtorek, 3 października 2017, 09:14
Lokalizacja: Gniezno

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Edek Leszczyk »

Używasz kapsli do monet na znaczniki ataku i counterblow?
Jak się sprawdza?
Filipowicz
Sergent
Posty: 124
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Filipowicz »

W innej grze testowej przy zachowaniu historycznego ustawienia i graniu bez kart wynik był w 90% historyczny - czyli tego wypaczenia i zaburzenia balansu nie było.... karty Polskie pozwalają blokować lotnicze karty niemieckie więc mam wrażenie, że odebranie kart obu stronom konfliktu nie zaburza w znacznym stopniu balansu gry.

Lotnictwo niemieckie symulują też znaczniki Blitz....karty niestety dla mnie przypominają D&D i Magiczne Miecze+2.....IMO nie są konieczne dla symulacji.

Dla mnie gra ma być takim sandboxem do sprawdzania koncepcji prowadzenia wojny w 39 - następnym razem być może Plan Porwita przetestuję.

Wynik w sensie zajętych rubieży w zasadzie podobny (choć broni się jeszcze Poznań), ale straty Niemieckie są kolosalne......

Kapsle powinny być sporo mniejsze, ale ogólnie są bardzo pomocne...
Awatar użytkownika
Aldarus
Chef de bataillon
Posty: 1021
Rejestracja: wtorek, 12 września 2006, 08:56
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Been thanked: 12 times

Re: No Retreat! 3 - The French & Polish Fronts (GMT)

Post autor: Aldarus »

RAJ pisze:Zgadzam się z Leszkiem z jednym zastrzeżeniem - gra jest długa ale nie aż tak. Dwie godziny nam zeszły na wstępne przygotowania.
Jeżeli gracze będą znać zasady i będą wiedzieć jak rozstawić wojska (rozstawienie jest w pewnym stopniu dowolne) to będzie dużo szybciej, ale nie sądzę aby udało się zejść poniżej 0,5h na etap. Późniejsze etapy będą szybsze, bo większość polskich oddziałów zostanie zniszczona...
Czekam na kolejne gry i na poznanie Francji.
To i tak nieźle - my z Jaszem dwa tygodnie temu ruszyliśmy po trzech.
Jak dla mnie, to z tym chromem autor troszkę przeszarżował - za dużo wyjątków. Dlatego też, jak Leszek napisał, poziom wejścia w grę jest bardzo wysoki. Człowiek co chwila zagląda do instrukcji, ale i tak nie jest pewien czy gra dobrze (my z Jaszem z całą pewnością zgubiliśmy tyle przepisów, że gra mocno odbiegała od założeń autora).
Zagrałem solo trzy etapy, chyba już w miarę zgodnie z przepisami. Niemcy wcale nie mają spacerku. Często potężne uderzenia zmieniają się w pojedynczą stratę (chyba, że da się zaatakować Polaków w tabelce walki mobilnej lub blitzkriegu - co nie jest takie proste, jeśli się dobrze ustawią).
Nie dyskutuj z idiotą.
Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, potem pokona doświadczeniem.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”