Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 14 listopada 2018, 10:55

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: poniedziałek, 2 października 2017, 18:46 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 4 czerwca 2011, 17:35
Posty: 157
Lokalizacja: Gdańsk
nexus6 napisał(a):
Brzmi fajnie. Chyba się skuszę na Kasserine.


Jak znajdziesz coś w rozsądnej cenie to daj znać ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: poniedziałek, 2 października 2017, 22:28 
Adjudant

Dołączył(a): sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Posty: 206
Lokalizacja: Ziemia
Zrobiłem pół pierwszej aktywacji.

Bardzo ważne jest rozsądne planowanie własnych akcji--kolejność działania, osie natarcia, odpowiednie rozdzielenie sztabów, by nie wchodziły sobie w paradę; wpp. dostajemy ujemne modyfikatory do rzutu, co może skutkować brakiem aktywacji.

Aktywacja jest bardzo płynna--możemy ruszyć jednostkę, podjechać do przeciwnika, ruszyć drugą, zaatakować tą drugą, ruszyć trzecią, zaatakować. Sekwencja tury pozwala na bardzo wiele, chodzi o to, by z tych wielu stopni swobody ułożyć to wszystko w takiej kolejności, by przyniosło zamierzony efekt.

_________________
~ Łukasz, https://boardgamegeek.com/user/grouchysmurf


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: środa, 4 października 2017, 22:46 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2375
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Jak idzie smerfie? Jakie wrażenia z kolejnych rozgrywek ?

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: czwartek, 5 października 2017, 10:01 
Adjudant

Dołączył(a): sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Posty: 206
Lokalizacja: Ziemia
BCS jest systemem na tyle odmiennym od tego, co jest na rynku, że myślę, że warto byłoby napisać o każdym z jego aspektów osobno.

Zacznę od dowodzenia.

Jednostką jest batalion--każdy jest przypisany do dywizji, dywizja ma jeden sztab. Sztab ma określony zasięg dowodzenia / komunikacji. Jeśli jakaś jednostka z niego wyjdzie, to przy następnej aktywacji--jeśli się porusza--musi wrócić w zasięg dowodzenia. Zatem: trzymamy się w kupie.

Aktywacja sztabu wymaga, między innymi, rzutu 2k6 (rzut SNAFU; wcześniej ten rzut nazywał się rzutem na logistykę--mniej więcej faktycznie on to reprezentuje). W zależności od wyniku dostajemy albo pełną aktywację, albo częściową, albo żadnej. Częściowa aktywacja różni się tym od pełnej--między innymi--że mamy mniej wsparcia oraz jedynie połowę punktów ruchu.

Zatem--aktywacja.

W każdej aktywacji wyznaczamy cele. W terminologii BCS to się nazywa OBJ. To są takie żetony, które kładzie się na wrażych jednostkach. Wszelkie walki--nie ostrzał, ale natarcie--muszą się dziać w dwuheksowym otoczenia celów. Sztab może wyznaczyć w dwa cele (przy aktywacji pełnej) albo jeden (przy aktywacji częściowej). Ataki na cele z dwoma OBJ dają +1 DRM (w BCS im więcej się rzuca, tym lepiej).

Koniec każdej aktywacji to rzut na zużycie / zmęczenie. W zależności od tego, co robiliśmy fatygę zwiększa się na 1, albo 1-2 albo 1-3 przy rzucie 1k6. Zmęczenie przyjmuje wartości od 1 do 4. Wysokość zmęczenia odejmuje się do rzutu SNAFU--zatem im bardziejśmy zmęczeni, tym trudniej mieć pełną aktywację.

Dowodzenie może być zaburzone na wiele sposobów: poza zmęczeniem, dostajemy też ujemne modyfikatory do rzutu SNAFU w przypadku, gdy nasze formacje zajmują mniej więcej ten sam teren (geograficznie). Zasadniczo--nie należy mieszać dywizji, bo powoduje to kłopoty. Jeśli nasz sztab się wycofa, to również dostaniemy ujemny współczynnik do rzutu. Bardzo duże kary są za brak zaopatrzenia--ale o tym kiedy indziej. O ruchu i walce też napiszę później.

_________________
~ Łukasz, https://boardgamegeek.com/user/grouchysmurf


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: czwartek, 5 października 2017, 10:34 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4642
Lokalizacja: Festung Stettin
Nieźle, nieźle Smerfiasty Kolego :) czekamy na więcej :idea:

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: czwartek, 5 października 2017, 12:06 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2375
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Podoba mi się.
Może dlatego kupiłem... :lol:

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: czwartek, 5 października 2017, 15:39 
Adjudant

Dołączył(a): sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Posty: 206
Lokalizacja: Ziemia
No, mi też się podoba--bardzo.

O zaopatrzeniu.

Zaopatrzenie jest zaimplementowane bardzo ciekawie--z jednej strony ma bardzo duży wpływ na rozgrywkę, z drugiej strony zasady traktują je z pewną taką (nie, nie nieśmałością) dezynwolturą. To dobre słowo.

Zaopatrzenie dostarczane jest Combat Trainami. To chyba tabory--w czasach Napoleona. Chyba chodzi o ciężarówki z amunicją i paliwem. Ich niepoprawne umiejscowienie skutkuje tym, że mamy ujemne modyfikatory do rzutu na aktywację (SNAFU). Poprawne umiejscowienie to taki heks, z którego można dojść do źródła zaopatrzenia (na brzegu mapy) i do sztabu. Omijać musimy EZOC, oczywiście i tak dalej. Co więcej--żeby wszystko sprawnie działało, tabory muszą być w odległości od 5 do 15 heksów od sztabu--ani za blisko, ani za daleko. I jeszcze: tabory nie mogą wyprzedzić sztabów tj. muszą być między sztabem a źródłem. I jeszcze: cała droga zaopatrzenia też musi leżeć poza EZOC. Czyli trochę growy standard, a trochę nie.

Jeśli po tej samej drodze dostarczane jest zaopatrzenie do więcej niż jednej formacji-- -1 do rzutu.

Jeśli podczas aktywacji ruszyliśmy tabory, co skutkuje przerzuceniem ich na "Ghost Side"-- -1 do rzutu.

Jeśli zaopatrzenie dostarczamy do leśnych ścieżkach-- -1 do rzutu.

Jeśli tabor znajduje się w heksie, który nie jest "legalny" tj. nie jest na drodze, albo leży w EZOC (to raczej niemożliwe), albo choćby część drogi leży w EZOC, to dostajemy, werble, -3 do rzutu. Przypomnę (albo napiszę po raz pierwszy), że rzut SNAFU to 2k6. I tak: 3-6 to częściowa aktywacja, >=7 to pełna aktywacja. Jeśli uwzględni się to, że dodatnich modyfikatorów mamy niewiele (dwa, pomijając modyfikatory specyficzne dla gry / scenariusza) i że średnio na 2k6 wypada najczęściej coś między 6 a 8, no to... widać, że pełną aktywację uzyskamy rzadko.

Dlaczego dezynwoltura. No bo tak: taborów się nie zabija. Jak podjedzie do nas wraża jednostka--wycofaj tabory o 10 heksów. Taborów się nie rusza--przenosi je się na "poprawny" heks. Proste to i łatwe do zagrania na planszy.

_________________
~ Łukasz, https://boardgamegeek.com/user/grouchysmurf


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: czwartek, 5 października 2017, 15:45 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 26 stycznia 2011, 11:04
Posty: 400
Lokalizacja: Lublin
Kpt. Bomba napisał(a):
Podoba mi się.
Może dlatego kupiłem... :lol:


Mam i ja
:)

_________________
Wojennik TV


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: piątek, 6 października 2017, 08:02 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4642
Lokalizacja: Festung Stettin
Ciekawe co będzie następną grą w serii :?: front wschodni?

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: piątek, 6 października 2017, 09:19 
Adjudant

Dołączył(a): sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Posty: 206
Lokalizacja: Ziemia
clown napisał(a):
Ciekawe co będzie następną grą w serii :?: front wschodni?


Operacja Crusader.

_________________
~ Łukasz, https://boardgamegeek.com/user/grouchysmurf


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: piątek, 6 października 2017, 11:46 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4642
Lokalizacja: Festung Stettin
Piaskowe dziady? Nudy Panie :?

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: piątek, 6 października 2017, 12:09 
Adjudant

Dołączył(a): sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Posty: 206
Lokalizacja: Ziemia
A to już co kto lubi. Mi osobiście się ulewa frontem wschodnim. Afryka jest OK. Choć osobiście wolałbym Włochy - bo to mało ograny temat, albo jakieś Jugosławie czy coś takiego.

_________________
~ Łukasz, https://boardgamegeek.com/user/grouchysmurf


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: piątek, 6 października 2017, 12:34 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4642
Lokalizacja: Festung Stettin
Włochy? Nuuuuudy do kwadratu. Bicie głową w mur i cofający się Niemcy pod wodzą Alberta Śmieszkerlinga.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: piątek, 6 października 2017, 13:24 
Legatus Legionis
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:55
Posty: 2278
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Z Włoch najciekawsze to jest Salerno, zajęcie Tarentu, Anzio i Cassino, reszta faktycznie się średnio nadaje. Ale wszystkie te tematy widziałbym równie dobrze w systemie GMT Battle for ... (Normandy i niedługo Sicily) albo wycinki z serii GTS od MMP.

_________________
Legiony i ja mamy się dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Battalion Combat Series
PostNapisane: piątek, 6 października 2017, 13:38 
Legatus Legionis
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:55
Posty: 2278
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Smerf Maruda napisał(a):
Aktywacja sztabu wymaga, między innymi, rzutu 2k6 (rzut SNAFU; wcześniej ten rzut nazywał się rzutem na logistykę--mniej więcej faktycznie on to reprezentuje). W zależności od wyniku dostajemy albo pełną aktywację, albo częściową, albo żadnej. Częściowa aktywacja różni się tym od pełnej--między innymi--że mamy mniej wsparcia oraz jedynie połowę punktów ruchu.


Zastanawiam się, czy to do końca szczęśliwe rozwiązanie, bo jak rozumiem, jest niezależne od innych (wyższego szczebla) sztabów i zaopatrzenia? Bo jak uzasadnić brak aktywacji pomimo rozkazu w erze radia?

_________________
Legiony i ja mamy się dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.