Battalion Combat Series

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Adjudant
Posty: 216
Rejestracja: sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Lokalizacja: Ziemia
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Smerf Maruda »

BCS jest systemem na tyle odmiennym od tego, co jest na rynku, że myślę, że warto byłoby napisać o każdym z jego aspektów osobno.

Zacznę od dowodzenia.

Jednostką jest batalion--każdy jest przypisany do dywizji, dywizja ma jeden sztab. Sztab ma określony zasięg dowodzenia / komunikacji. Jeśli jakaś jednostka z niego wyjdzie, to przy następnej aktywacji--jeśli się porusza--musi wrócić w zasięg dowodzenia. Zatem: trzymamy się w kupie.

Aktywacja sztabu wymaga, między innymi, rzutu 2k6 (rzut SNAFU; wcześniej ten rzut nazywał się rzutem na logistykę--mniej więcej faktycznie on to reprezentuje). W zależności od wyniku dostajemy albo pełną aktywację, albo częściową, albo żadnej. Częściowa aktywacja różni się tym od pełnej--między innymi--że mamy mniej wsparcia oraz jedynie połowę punktów ruchu.

Zatem--aktywacja.

W każdej aktywacji wyznaczamy cele. W terminologii BCS to się nazywa OBJ. To są takie żetony, które kładzie się na wrażych jednostkach. Wszelkie walki--nie ostrzał, ale natarcie--muszą się dziać w dwuheksowym otoczenia celów. Sztab może wyznaczyć w dwa cele (przy aktywacji pełnej) albo jeden (przy aktywacji częściowej). Ataki na cele z dwoma OBJ dają +1 DRM (w BCS im więcej się rzuca, tym lepiej).

Koniec każdej aktywacji to rzut na zużycie / zmęczenie. W zależności od tego, co robiliśmy fatygę zwiększa się na 1, albo 1-2 albo 1-3 przy rzucie 1k6. Zmęczenie przyjmuje wartości od 1 do 4. Wysokość zmęczenia odejmuje się do rzutu SNAFU--zatem im bardziejśmy zmęczeni, tym trudniej mieć pełną aktywację.

Dowodzenie może być zaburzone na wiele sposobów: poza zmęczeniem, dostajemy też ujemne modyfikatory do rzutu SNAFU w przypadku, gdy nasze formacje zajmują mniej więcej ten sam teren (geograficznie). Zasadniczo--nie należy mieszać dywizji, bo powoduje to kłopoty. Jeśli nasz sztab się wycofa, to również dostaniemy ujemny współczynnik do rzutu. Bardzo duże kary są za brak zaopatrzenia--ale o tym kiedy indziej. O ruchu i walce też napiszę później.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Battalion Combat Series

Post autor: clown »

Nieźle, nieźle Smerfiasty Kolego :) czekamy na więcej :idea:
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Adjudant
Posty: 216
Rejestracja: sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Lokalizacja: Ziemia
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Smerf Maruda »

No, mi też się podoba--bardzo.

O zaopatrzeniu.

Zaopatrzenie jest zaimplementowane bardzo ciekawie--z jednej strony ma bardzo duży wpływ na rozgrywkę, z drugiej strony zasady traktują je z pewną taką (nie, nie nieśmałością) dezynwolturą. To dobre słowo.

Zaopatrzenie dostarczane jest Combat Trainami. To chyba tabory--w czasach Napoleona. Chyba chodzi o ciężarówki z amunicją i paliwem. Ich niepoprawne umiejscowienie skutkuje tym, że mamy ujemne modyfikatory do rzutu na aktywację (SNAFU). Poprawne umiejscowienie to taki heks, z którego można dojść do źródła zaopatrzenia (na brzegu mapy) i do sztabu. Omijać musimy EZOC, oczywiście i tak dalej. Co więcej--żeby wszystko sprawnie działało, tabory muszą być w odległości od 5 do 15 heksów od sztabu--ani za blisko, ani za daleko. I jeszcze: tabory nie mogą wyprzedzić sztabów tj. muszą być między sztabem a źródłem. I jeszcze: cała droga zaopatrzenia też musi leżeć poza EZOC. Czyli trochę growy standard, a trochę nie.

Jeśli po tej samej drodze dostarczane jest zaopatrzenie do więcej niż jednej formacji-- -1 do rzutu.

Jeśli podczas aktywacji ruszyliśmy tabory, co skutkuje przerzuceniem ich na "Ghost Side"-- -1 do rzutu.

Jeśli zaopatrzenie dostarczamy do leśnych ścieżkach-- -1 do rzutu.

Jeśli tabor znajduje się w heksie, który nie jest "legalny" tj. nie jest na drodze, albo leży w EZOC (to raczej niemożliwe), albo choćby część drogi leży w EZOC, to dostajemy, werble, -3 do rzutu. Przypomnę (albo napiszę po raz pierwszy), że rzut SNAFU to 2k6. I tak: 3-6 to częściowa aktywacja, >=7 to pełna aktywacja. Jeśli uwzględni się to, że dodatnich modyfikatorów mamy niewiele (dwa, pomijając modyfikatory specyficzne dla gry / scenariusza) i że średnio na 2k6 wypada najczęściej coś między 6 a 8, no to... widać, że pełną aktywację uzyskamy rzadko.

Dlaczego dezynwoltura. No bo tak: taborów się nie zabija. Jak podjedzie do nas wraża jednostka--wycofaj tabory o 10 heksów. Taborów się nie rusza--przenosi je się na "poprawny" heks. Proste to i łatwe do zagrania na planszy.
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 467
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Leviathan »

Mam i ja
:)
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Battalion Combat Series

Post autor: clown »

Ciekawe co będzie następną grą w serii :?: front wschodni?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Adjudant
Posty: 216
Rejestracja: sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Lokalizacja: Ziemia
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Smerf Maruda »

clown pisze:Ciekawe co będzie następną grą w serii :?: front wschodni?
Operacja Crusader.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Battalion Combat Series

Post autor: clown »

Piaskowe dziady? Nudy Panie :?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Adjudant
Posty: 216
Rejestracja: sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Lokalizacja: Ziemia
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Smerf Maruda »

A to już co kto lubi. Mi osobiście się ulewa frontem wschodnim. Afryka jest OK. Choć osobiście wolałbym Włochy - bo to mało ograny temat, albo jakieś Jugosławie czy coś takiego.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Battalion Combat Series

Post autor: clown »

Włochy? Nuuuuudy do kwadratu. Bicie głową w mur i cofający się Niemcy pod wodzą Alberta Śmieszkerlinga.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Teufel »

Z Włoch najciekawsze to jest Salerno, zajęcie Tarentu, Anzio i Cassino, reszta faktycznie się średnio nadaje. Ale wszystkie te tematy widziałbym równie dobrze w systemie GMT Battle for ... (Normandy i niedługo Sicily) albo wycinki z serii GTS od MMP.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Teufel »

Smerf Maruda pisze: Aktywacja sztabu wymaga, między innymi, rzutu 2k6 (rzut SNAFU; wcześniej ten rzut nazywał się rzutem na logistykę--mniej więcej faktycznie on to reprezentuje). W zależności od wyniku dostajemy albo pełną aktywację, albo częściową, albo żadnej. Częściowa aktywacja różni się tym od pełnej--między innymi--że mamy mniej wsparcia oraz jedynie połowę punktów ruchu.
Zastanawiam się, czy to do końca szczęśliwe rozwiązanie, bo jak rozumiem, jest niezależne od innych (wyższego szczebla) sztabów i zaopatrzenia? Bo jak uzasadnić brak aktywacji pomimo rozkazu w erze radia?
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Re: Battalion Combat Series

Post autor: farmer »

Zaopatrzenie nie dotarło :D
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Adjudant
Posty: 216
Rejestracja: sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Lokalizacja: Ziemia
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Smerf Maruda »

I będzie Yom Kippur - na to się cieszę bardzo:

https://boardgamegeek.com/blogpost/6965 ... -ago-today
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Adjudant
Posty: 216
Rejestracja: sobota, 29 sierpnia 2009, 22:27
Lokalizacja: Ziemia
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Smerf Maruda »

Teufel pisze:Zastanawiam się, czy to do końca szczęśliwe rozwiązanie, bo jak rozumiem, jest niezależne od innych (wyższego szczebla) sztabów i zaopatrzenia? Bo jak uzasadnić brak aktywacji pomimo rozkazu w erze radia?
SNAFU jest zależne od zaopatrzenie również - brak daje duże ujemne modyfikatory.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Battalion Combat Series

Post autor: Teufel »

Smerf Maruda pisze:
Teufel pisze:Zastanawiam się, czy to do końca szczęśliwe rozwiązanie, bo jak rozumiem, jest niezależne od innych (wyższego szczebla) sztabów i zaopatrzenia? Bo jak uzasadnić brak aktywacji pomimo rozkazu w erze radia?
SNAFU jest zależne od zaopatrzenie również - brak daje duże ujemne modyfikatory.
No właśnie wychodzi, że kwestia aktywacji została oddzielona od zaopatrzenia, bo jest ujęte oddzielnie. Z tego co zrozumiałem jednak konkretny sztab jest uzależniony od rzutu kością, niezależnie od zaopatrzenia, które występuje w grze. Czy są jakieś modyfikatory przy sprawdzaniu rodzaju aktywacji?

Co do Yom Kippur super, wiadomo czy w pudle będą dwa fronty?
Legiony i ja mamy się dobrze.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”