War Without Mercy [CoA]

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Pułkownik
Posty: 1325
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 15:26
Lokalizacja: Opole
Been thanked: 6 times
Kontakt:

War Without Mercy [CoA]

Post autor: Lord Voldemort »

War Without Mercy

Dla wszystkich milosnikow II Wojny Swiatowej!

Pierwsza czesc trylogii "Struggle for Europe", przedstawiajaca zmagania na froncie wschodnim. O ile obrona Polski we wrzesniu 1939 to wzglednie prosty scenariusz wprowadzajacy, o tyle scenariusze takie jak Barbarossa zajmuja juz obszar prawie calej mapy (ktora siega od Odry az po Ural i od Murmanska az po Kaukaz).

Jeden heks to 30 mil (niecale 50 km), a kazdy etap to dwa tygodnie.
Podstawowa jednostka ladowa sa korpusy, ale wystepuja tez dywizje, a nawet brygady (spadochronowe oraz komandosow). Ale wosjka ladowe to nie wszystko! bardzo istotna role odgrywa tutaj lotnictwo oraz... marynarka wojenna. Dysponujemy wiec caloscia sil zbrojnych i tylko od nas zalezy, w jaki sposob zostana uzyte.

Duza mapa wykonana na czerpanym (!) papierze w jasny i przejrzysty sposob przedstawia arene walk. Front wschodni charakteryzuja duze, otwarte przestrzenie - i to widac:!: Jeszcze fajniej wyglada to, kiedy rozlozymy na planszy zetony niemieckich korpusow w kolorze feldgrau
i czerwone morze zetonow Krasnoarmiejcow.

Juz na pierwsz rzut oka, widac ktore jednostki sa "lepsze": SS jest w kolorze czarnym, bardzo ladnie prezentuje sie na zetonach szarotka niemieckich jednostek gorskich. Sowieckie Jednostki gwardyjskie rowniez budza respekt swoim wygladem!
Oprocz tego, koloryt gry uzupelniaja jednostki finskie, rumunskie, wegierskie i slowackie... [sa tez np. jednostki tureckie, ale ich uzycie jest mozliwe przy rozegraniu scenariusza obejmujacego cala trylogie gier].

Zasady dotyczace ruchu i walki jednostek ladowych sa wrecz banalnie proste. Ale kluczem do sukcesu jest odpowiednie wykorzystanie lotnictwa i broni pancernej.
Tylko wojska zmechanizowane moga wykonac podwojny ruch (exploitation movement). Dowdcy broni pancernej (w grze wystepuja tylko wybrani, np. Guderian, Hoth, Kleist, Zukow i Koniew) pozwalaja tez na wykonanie powtornych atakow.
Zmasowane uzycie lotnictwa moze sparalizowac jakiekoliwek ruchy nieprzyjaciela. Jesli planujemy przelamanie, uzycie lotnictwa szturmowego i bombowego jest wrecz konieczne. Niezbedna jest jednak oslona lotnictwa mysliwskiego, wszak przeciwnik nie odpusci sobie okazji zestrzelenia niechronionych szturmowcow.
Planujac uderzenie, musimy wiec brac pod uwage polozenie lotnisk: wlasnych i wroga, przeciez zasieg oslony wlasnego lotnictwa jest ograniczony. A kiedy walka toczy sie na wybrzezu, trzeba umiec tez wlasciwie wykorzystac wlasna flote!

Poniewaz gra toczy sie na poziomie strategicznym, raz utracone jednostki moga byc z powodzeniem odtwarzane. Szczegolnie widac to u Sowietow :)
A kiedy przychodzi pogorszenie pogody, niemieckie czolowki moga zostac pobity przez elitarne jednostki syberyjskie - one sa przygotowane do dzialan zimowych :!:

Krotsze scenariusze da sie ukonczyc w jednym dniu (grajac od rana do wieczora). Rozegranie calej wojny na wschodzie wymaga wiecej czasu ;-)

Goraco polecam!

V.

P.S. Kilka zdjec jest na http://www.boardgamegeek.com/game/5171
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”