Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 14 listopada 2018, 06:21

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 114 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 8 marca 2015, 11:15 
Lieutenant

Dołączył(a): wtorek, 28 października 2014, 23:01
Posty: 599
Lokalizacja: pradawny gród Trygława
Nie dotarłem wczoraj do 18 tury. Po 6 godzinach grania skończyliśmy na 10... Kiedy niemiecka ofensywa utyka, gra potrafi się strasznie ciągnąć.

_________________
Du musst herrschen und gewinnen,
Oder dienen und verlieren,
Leiden oder triumphieren,
Amboss oder Hammer sein.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 8 marca 2015, 14:21 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 21 lipca 2007, 21:50
Posty: 244
Cóż, trudno, dzięki za wiadomość.

Tak czy inaczej, jeśli Ty, lub ktoś inny dojdzie do tego, jak działa sowiecka "education" po 17 turze, chętnie się dowiem (wydaje mi się, że to wtedy po prostu darmowe uzupełnienie jednego poziomu na turę, ale przydałoby się potwierdzenie).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 8 marca 2015, 14:52 
Lieutenant

Dołączył(a): wtorek, 28 października 2014, 23:01
Posty: 599
Lokalizacja: pradawny gród Trygława
Sądzę że masz rację co do działania. Dzisiaj założę temat na bgg ale to formalność.

_________________
Du musst herrschen und gewinnen,
Oder dienen und verlieren,
Leiden oder triumphieren,
Amboss oder Hammer sein.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 22 marca 2015, 22:12 
Appointé

Dołączył(a): środa, 8 stycznia 2014, 14:24
Posty: 32
Po pierwsze nalezy zauwazyc ze to NIE jest gra historyczna poniewaz nie uwzglednia realiow geograficznych.

Powiedzcie mi jakim oslem trzeba byc i skonczonym matolem zeby siedziec godzinami w ksiazkach, numerowac armie, szukac mechanik uwzgledniajacych takie czynniki frontu jak pogoda, roznice w dywizjach, posilkach itp.... i nie otworzyc poprawnie atlasu geograficznego.
No spojrzcie na te nasza bidna Polske na mapie NO RETREAT. Autor zle zorientowal i przeskalowal mape naszych ziem. Wisla mu odplynela gdzies na wschod, tak jak i Lublin ktory spierniczyl w okolice Lwowa. Lublin to jest apropo tak kluczowe miasto jak wies Jablonna 15km dalej, ktora to niedawno odwiedzilem. Grajac nazywalem dlatego tez Lublin 'Minas Tirith', nazwa rownie adekwatna. Ten Bug hmm nie wiem co robi na tej mapie; no i do Krymu mozna sie lodkami dotelepac bez zatrzymania armii hahaha - to chyba symulacja desantu Putinowskich soldatow na polwysep sprzed miesiecy. Ja naprawde nie mam zadnej wiedzy z geografii a takie kwiatki zauwazylem - z pewnoscia jest tego duzo wiecej.

To jest wlasnie sposob jak spierdolic totalnie swietna gre. Bo walczac o Minas Tirith bawilem sie niezle, mimo ze nie jestem ani fanem tego okresu historycznego ani akurat tego gatunku strategii, ktora polega na przepychaniu zetonow o pol hexa. Zombie walk - usuniete armie wracaja na pole bitwy nieraz 50km od miejsca swojej kleski; taki urok tych strategii. I Zamiast 8/10 dam tylko 6.

Ja tam nie czuje sie jakim szczegolnym patriota, ale ignorancja jaka zaprezentowal autor tosie prosi o reakcje. Zastanawia mnie w sumie wyjatkowa olewka PL, np. Virgin Queen i wczesniejsze - cala Europa ale Korony/RON nie; bo po co. Wakacje sprzed laty w Chorwacji, camping. Wszystkie kraje wymienione Europy chyba w broszurze informacyjnej, tylko jakos o nas zapomniano. O co tu chodzi, moze narod wybrany? Ja sam nie wiem :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 22 marca 2015, 22:23 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1840
Lokalizacja: Wwa
LUDzik - ale to jest sławetna edukacja zachodnia oparta na testach i kluczach. Niedługo w Polsce nikt nie będzie tez wiedział dlaczego się tak gorączkujesz. :)
Polska w grach? Bywa, ale zazwyczaj w tle lub jako chłopiec do bicia.
Dlatego byłem zaskoczony gdy w Napoleon against Europe zobaczyłem polskie korpusy, do tego z niezłym morale i dobre w walce. A jeszcze jako jedyne z sojuszników Francji nie poddają się nawet jak Polska jest zajęta przez wrogów.
Przeciętnie jednak Polska nie bywa na salonach. W każdej grze o Wojnie Trzydziestoletniej Polski nie ma, mimo, że Szwecja wchodzi późno własnie przez nas, mimo, że Szwedzi wchodzą z dużym doświadczeniem wojskowym właśnie dzięki nam. Itp. Itd.

Mapy? Pierwsza wersja szwedzkiej gry o wojnie północnej Piotra I i Karola XII szokowała. Autor wziął współczesny atlas.
W grze niemieckiej Friedrich na mapie jest Łódź mimo, że w XVIII wieku naprawdę można było w okolicy znaleźć większe miasteczko.

Gry ze stajni Victory Point Games charakteryzują się uproszczeniem zasad, rzeczywistości i historii, a są chętnie kupowane i cieszą się popularnością bo nie męczą aż tak mózgów i nie zajmują aż tyle czasu co normalne gry. :twisted:

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 22 marca 2015, 22:32 
Oberleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
Posty: 737
Lokalizacja: Gdańsk
Ludzik, naprawdę Tobie przeszkadza, że na umownej, heksagonalnej mapie odległości się nie zgadzają, a pewne abstrakcyjne przedstawienie Europy i zachodniej Azji niweczą bardzo dopracowaną mechanikę i instrukcję?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 22 marca 2015, 23:51 
Consul
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 18:58
Posty: 5885
Lokalizacja: Płock
Neoberger napisał(a):
Przeciętnie jednak Polska nie bywa na salonach. W każdej grze o Wojnie Trzydziestoletniej Polski nie ma, mimo, że Szwecja wchodzi późno własnie przez nas, mimo, że Szwedzi wchodzą z dużym doświadczeniem wojskowym właśnie dzięki nam. Itp. Itd.

No bo myśmy w W30L nie uczestniczyli. To nie była "nasza wojna" - myśmy swoją mieli z Moskwą. Nb. zauważ, że praktycznie wszystko, co na wschód od Odry, nie pojawia się w tych grach - może i słusznie, bo RON nie wywierała aktywnego, samoistnego wpływu na przebieg tamtejszych wydarzeń.
W W30L walczyli raptem nasi najemni lisowczycy, bo siły Korony absorbowali a to Turcy, a to Moskwa, a to - czasami - Szwedzi, którzy potem poszli wojować do Rzeszy, nam zostawiając powstania kozackie i kolejne odsłony wojny o Smoleńsk.

WWP skończyła się dla nas jako aktywnego podmiotu bardzo szybko, a potem już byliśmy tyljko przedmiotem, w dodatku mającym na głowie wojnę domową.
Efektem był upadek militarny i rola "autrostrady wschód-zachód" w czasie Wojny 7-letniej.

_________________
Darth Stalin - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów

Główny potencjalny przeciwnik WP ma tradycje decydowania się na uzyskiwanie korzyści operacyjnych niezależnie od potencjalnych strat
https://militariaszmula.wordpress.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: poniedziałek, 23 marca 2015, 09:31 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4642
Lokalizacja: Festung Stettin
Autor tłumaczył, że umiejscowienie miast i rzek raczej spowodowane jest tym, że mapa nie jest ułożona w osi wschód-zachód i północ-południe, tylko nieco przekrzywiona. Kiedyś ten temat przerabialiśmy.
Natomiast po ostatniej rozgrywce z Volkhem miał on ciekawą sugestię dotyczącą przesunięcia Berlina o jeden heks na zachód. Wyjaśnienie miał racjonalne: operacja forsowania Odry/Nysy plus Wzgórza Seelow to była jedna operacja (impuls) a operacja berlińska to drugi impuls.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: poniedziałek, 23 marca 2015, 11:18 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1840
Lokalizacja: Wwa
Darth Stalin - Pozwoliliśmy na zaciąg lekkiej jazdy, posłaliśmy naszą wspaniałą "flotę" do Wismaru gdzie próbowano stworzyć flotę cesarską.
Namawiano Zygmunta byśmy się przyłączyli.
Nasza wojna ze Szwecją spowodowała brak aktywności i możliwości wejścia Szwecji do konfliktu europejskiego już pod koniec lat 20-tych.
Zaiste, nie uczestniczyła Rzeczpospolita bezpośrednio w Wojnie Trzydziestoletniej, ale jednak uczestniczyła pośrednio, a mogła bezpośrednio.
Pytanie co w grach próbują pokazać Amerykanie.
Zazwyczaj wkładają w karty wydarzenia, które miały miejsce z warunkami lub na rzut kostką.
Do głowy im nie przychodzi żeby poczytać książki i zobaczyć, że były również możliwe zdarzenia, które nie zaszły, ale mogły i były wielce prawdopodobne.
Nie mówię o przejściu Mansfelda na stronę cesarską, bo się Cesarzowi ówcześnie nie mieściło to w głowie, ale już przejście Bawarii do obozu francuskiego po uzyskaniu tytułu elektora od cesarza było możliwe i prawdopodobne (w zależności od sytuacji na wojnie).
Także lekko bym polemizował. Ale lekko i raczej nie z pozycji patriotycznych, ale logiki gier, która w wydaniu amerykańskim jest niekonsekwentna. :)

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: poniedziałek, 23 marca 2015, 12:05 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4240
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Neoberger napisał(a):
Dlatego byłem zaskoczony gdy w Napoleon against Europe zobaczyłem polskie korpusy, do tego z niezłym morale i dobre w walce. A jeszcze jako jedyne z sojuszników Francji nie poddają się nawet jak Polska jest zajęta przez wrogów.


Być może dlatego, że autor gry nazywa się Stanislas Thomas. Kryptolechita?

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: poniedziałek, 23 marca 2015, 14:37 
Appointé

Dołączył(a): środa, 8 stycznia 2014, 14:24
Posty: 32
Cytuj:
Ludzik, naprawdę Tobie przeszkadza, że na umownej, heksagonalnej mapie odległości się nie zgadzają, a pewne abstrakcyjne przedstawienie Europy i zachodniej Azji niweczą bardzo dopracowaną mechanikę i instrukcję?


Cytuj:
Autor tłumaczył, że umiejscowienie miast i rzek raczej spowodowane jest tym, że mapa nie jest ułożona w osi wschód-zachód i północ-południe, tylko nieco przekrzywiona. Kiedyś ten temat przerabialiśmy.

Co innego uproscic reguly walki czy poruszania co innego tak wybitnie skrewic mape, to razi w oczy jesli ktos widzi te nonsesy. I nie udawaj ze mapa abstrakcyjna, bo nie jest - stara sie zawierac kluczowe elementy wschodu Europy ot co.
Mnie najbardziej zastanawia to, ze naprawde w tej grze mase detali jest swietnie dopracowanych, jest mase smaczkow, wydanie jest wysokiej jakosci... A tu taki kwiatek. Wystarczyloby godzine z mapa z epoki posiedziec, ba nawet atlasem dla podstawowki. Strasznie szkoda dobrej gry.

W takiej grze naprazde roznice robi czy po raz ktorys tocze kostki aby zatrzymac front na Lublinie a nie na abstrakcyjnym Minas Tirith. W chwili gdy wychodzisz z roli wodza z epoki, i zamieniasz sie w turlacza kostek to caly czar strategii historycznej pryska. Niczym wyciskany pryszcz.

Berlin kratke na zachod? Dystans chyba bedzie zbyt wielki wtedy od Poznania, ale moze to miec pewien sens. Natomiast Lublinowi mowimy stanowcze nie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: poniedziałek, 23 marca 2015, 17:36 
Lieutenant

Dołączył(a): wtorek, 28 października 2014, 23:01
Posty: 599
Lokalizacja: pradawny gród Trygława
Bez przesady, mapa jest uproszczona ale w żadnym wypadku nie nonsensowna.

Odległość na mapie między Berlinem a Poznaniem to około 200 km, w rzeczywistości to 239 km. Przesunięcie Berlina o heks na zachód nie wypaczy odległości a doda realizmu.

Lublin rzeczywiście jest niefortunnie umiejscowiony, wystarczy jednak przesunąć go o heks w kierunku północno-zachodnim aby nadal zgadzała się odległość do Wrocławia i Budapesztu a poprawiona odległość do Kijowa i Warszawy (do Wawy zdecydowanie za daleko powinno być maks 2 heksy).

Wprowadziłem również houserule dotyczący Lublina - wprowadzenia do gry polskiego żetonu odbywa się po zdobyciu Warszawy lub Lublina

_________________
Du musst herrschen und gewinnen,
Oder dienen und verlieren,
Leiden oder triumphieren,
Amboss oder Hammer sein.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: poniedziałek, 23 marca 2015, 21:01 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 21 lipca 2007, 21:50
Posty: 244
clown napisał(a):
Autor tłumaczył, że umiejscowienie miast i rzek raczej spowodowane jest tym, że mapa nie jest ułożona w osi wschód-zachód i północ-południe, tylko nieco przekrzywiona. Kiedyś ten temat przerabialiśmy.


Trochę pachnie mi to usprawiedliwianiem niedbalstwa. Np. nazwania Dniestru Bugiem nijak nie można w ten sposób wyjaśnić. A co do Lublina, to powinien być przesunięty nie o jeden, a dwa heksy na północny zachód i zdecydowanie nie powinien w tej skali przylegać do gór.

SPIDIvonMARDER napisał(a):
Ludzik, naprawdę Tobie przeszkadza, że na umownej, heksagonalnej mapie odległości się nie zgadzają, a pewne abstrakcyjne przedstawienie Europy i zachodniej Azji niweczą bardzo dopracowaną mechanikę i instrukcję?


Niestety muszę, przynajmniej częściowo, zgodzić się z Ludzikiem. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że liczne błędy geograficzne rażą tym bardziej, że to naprawdę dobra i dopracowana pod innymi względami gra. Co innego zrozumiałe ze względu na grywalność uproszczenia w zasadach, a co innego mapa, która jeśli pozwalają na to dostępne źródła, nie może być w grze historycznej jedynie umowna. Chyba że z góry założymy, że to nie front wschodni II Wojny Światowej, lecz podobny konflikt w alternatywnym świecie.

Jako że pod innymi względami uważam grę za znakomitą, może nawet bliską ideału, oceniłbym ją na 8/10. Więcej przez powyższe uchybienia dać nie mogę.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: poniedziałek, 23 marca 2015, 21:43 
Appointé

Dołączył(a): środa, 8 stycznia 2014, 14:24
Posty: 32
Lubie miec poplecznikow.

Mnie serio dziwi, ze autor tak bez korekty mape puscil, bo naprawde gra jest bardzo dobra gdyby nie to. Autor juz kilka errat napisal, ale mapa nadal nie ruszona. Mistrz!

PS. Praga tez otoczona gorami dosc bezmyslnie. W sumie mozna by zalozyc taki trollpost z wszystkimi niedorobkami mapy do no retreat


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)
PostNapisane: wtorek, 24 marca 2015, 08:42 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4642
Lokalizacja: Festung Stettin
Cytuj:
Trochę pachnie mi to usprawiedliwianiem niedbalstwa. Np. nazwania Dniestru Bugiem nijak nie można w ten sposób wyjaśnić. A co do Lublina, to powinien być przesunięty nie o jeden, a dwa heksy na północny zachód i zdecydowanie nie powinien w tej skali przylegać do gór.

Pisz w tej sprawie do autora.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 114 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.