Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 333
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Raszyn 1809
Has thanked: 306 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: Witold Janik »

W lato zdaje się będę miał więcej czasu i będę chciał trochę popchnąć do przodu ten pomysł: http://www.gryleonardo.pl/forum/viewforum.php?f=22
Zapraszam :)
Ostatnio zmieniony czwartek, 16 czerwca 2011, 13:39 przez Witold Janik, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: clown »

Witku brzmi całkiem zachęcająco - czekam na kolejne wieści z frontu :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1596
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 16 times

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Leo »

Kolejna gra o Tannenbergu? Litości!
Jest tyle jeszcze nieopracowanych tematów i bitew...
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2074
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 89 times
Been thanked: 194 times

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: adalbert »

Jeszcze moje 3 grosze:
Grom opartym o mechanikę OiG mówimy zdecydowane TAK. Ciekawe jak uda się ją zaimplementować do takiej skali obszarowej.

Kilka spraw pod rozwagę: 1) sprawa limitu jednostek na polu - np. problem odwrotu na pole zajmowane przez własne jednostki, który to odwrót powoduje przepełnienie; 2) ilość jednostek (szczególnie obrońcy), które mogą zostać zaangażowane w bitwie a system rozstrzygania starć i konstrukcja tabeli walk; w zachodniej wersji obrońca może zaangażować dowolną ilość jednostek (wedle mojej interpretacji przepisów w polskiej max. cztery), co daje spore możliwości "programowania" wyniku bitwy i zdobywania inicjatywy oraz PZ za wielkie zwycięstwa...; 3) unikanie tego typu określania warunków zagrania kart wydarzeń, jakie znajdujemy np. na Dalekich odwodach frontu, Oficerach carskich itp.

Wydaje mi się, że rezygnacja z rozkazów Do Pola to dobry trop, tak samo ograniczenie rozkazów rozpoznania (aczkolwiek blefy by się przydały...).

Uwaga ekonomiczna: kosteczki uzupełnień to pewien luksus, który na pewno wpłynie na podniesienie ceny, a przecież tor z żetonami jak w OiG sprawdza się b. dobrze.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3965 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Re: Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: Raleen »

I ja dodam swoje 3 grosze. Odnośnie tego czy należy sięgać po rzadkie i mało znane konflikty czy po te bardziej znane. Niestety z punktu widzenia zapewnienia grom sprzedawalności i popularyzacji gier wojennych w naszym kraju, oraz popularyzacji mechaniki jaka jest w Orle i gwieździe, a także biorąc pod uwagę większy nakład - jeśli ma się on sprzedać, prawda jest taka, że raczej muszą postawić na popularniejsze tematy. Chociaż co do meritum zgadzam się z Leo, że fajniej byłoby gdyby było więcej gier o różnych mniej znanych bitwach i wydarzeniach historycznych. Natomiast z punktu widzenia dyskusji forumowych powstanie takiej gry może być dobre, o tyle, że stanowiłoby wdzięczny temat do porównań ze starym "Tannenbergiem" Dragona.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
ozy
Tai-sa
Posty: 1498
Rejestracja: czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Lokalizacja: Opole

Re: Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: ozy »

E tam. Bitwę pod Bzurą róbcie i dwubój pod Tomaszowem Lubelskim. Szczególnie ta druga mogła by być fascynująca w tej skali.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 333
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Raszyn 1809
Has thanked: 306 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: Witold Janik »

"róbcie"
To nie do mnie z tą propozycją... Ja to po Tannenbergu jakby się udał mógłbym spróbować np taką wojnę rosyjsko-japońską 1904-05 albo francusko-pruską 1870, takie rzeczy mnie bardziej kręcą.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: wujaw »

Nigdy za wiele Tannenbergów!
Myślę tylko, że sporo trzeba będzie nakombinować, żeby Niemcy mieli szansę osiągnąć sukces podobny do historycznego, ale żeby były emocje.
T.Raicer zrobiłby pewnie tak : Rosjanie dostaliby mnóstwo punktów za osiągnięcie historycznych postępów w natarciu armii Samsonowa, byłoby to łatwe i jakoś by sparaliżował I Armię, co najmniej na jakiś czas.
Zbalansowałby siły tak, że Niemcy tłukliby Rosjan jak to rzeczywiście było, ale w punktach całkowity suksec dawałby wygraną "na styk".
Tak mniej więcej wygląda jego Galicja.
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 333
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Raszyn 1809
Has thanked: 306 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: Witold Janik »

"Nigdy za wiele Tannenbergów!"
Hahaha, lubię to :lol:

"Myślę tylko, że sporo trzeba będzie nakombinować, żeby Niemcy mieli szansę osiągnąć sukces podobny do historycznego, ale żeby były emocje."
Emocje są póki co, już trochę różnych kombinacji z balansem jest, pytanie jak z punktacją... To na razie największa zagadka.

Dzisiaj dodałem 1 wpis na forum Leonardo.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: Silver »

Kolejne gry na silniku Orła i Gwiazdy kupuję w ciemno.
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 333
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Raszyn 1809
Has thanked: 306 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: Witold Janik »

Mam kolejną, ciekawą rozkminkę.
Umysł raz spaczony eurogrami inaczej myśli konstruując pewne mechanizmy :lol: Wczoraj na forum Leonardo przedstawiłem opcjonalny pomysł dotyczący zależności między dociągnięciem karty a kostki zaopatrzenia (do czego są kostki - wyjaśnione na forum) - aby w fazie zaopatrzenia móc odrzucić kartę za kostkę/kostki - oraz zmiany wartości inicjatywy w zależności od typu rozkazu ogólnego.
Początkowo pomyślałem o stałej wartości - jednej lub dwóch.

Dzisiaj idę dalej. Aby jeszcze bardziej zbalansować karty w ramach talii danej armii (żeby każda karta była w miarę przydatna), pomyślałem żeby karty miały także wartości ile kostek zaopatrzenia mogą dać za jej odrzucenie.
W styczniowym teście wyszedł także pomysł, że raz wydany rozkaz obrony dla danej jednostki zostaje na niej do odwołania (zmiana rozkazu) - odzwierciedlało by to budowę okopów i ciągłe zajmowanie pozycji. Myślę jednak o objęciu tym przepisem pozostałych rozkazów.

Przykłady kart nowej koncepcji (rozkaz ogólny; inicjatywa; zaopatrzenie; zasady dodatkowe):

ODWRÓT -2 2
Tak jak w OiG z tym, że wszystkie niezaatakowane jednostki po walkach i tak muszą poruszyć się co najmniej 1 pole w stronę swojej krawędzi planszy (ew. innych punktów określonych szczegółowiej w grze/scenariuszu).
Rozkaz ogólny "Odwrót" jest zawsze dostępny dla gracza (tak jak Rozpoznanie w OiG). Zagrany bez karty daje -3 do inicjatywy (nie wiem czy ma to jakieś znaczenie? chciałem dać pewne rozróżnienie pomiędzy odwrotem zaplanowanym, z karty, a takim mniej).

OBRONA -1 1
Generalnie jak w OiG. Dodatkowo jednostki, które drugi etap posiadają ten rozkaz dostają bonus - anulują 2 ataki z flanki zamiast jednego (w Tannenbergu jest gęstsza sieć połączeń).

REORGANIZACJA 0 2
Żadna z jednostek armii nie może się poruszyć w tej turze. Każda jednostka nie posiadająca wszystkich PS (pełnych stanów) może uzupełnić 1 PS (zgodnie z przepisami OiG). Każda jednostka może uzupełnić drugi PS kosztem 1 kostki zaopatrzenia.
(do dopracowania wpływ "Reorganizacji" na jednostki posiadające wcześniejszy rozkaz "Obrona")
W tej turze w fazie zaopatrzenia gracz może dodatkowo przedłużyć linię zaopatrzenia o 1 pole.

MARSZ +2 0*
Co najmniej 1 jednostka z każdego pola musi wykonać ten rozkaz. Dodatkowo (*) gracz musi odłożyć z puli armii 1 kostkę zaopatrzenia.

Pominąłem wartości modyfikatora walki oraz "wartość" rozkazu szczegółowego.

Co sądzicie o takim pomyśle?
Jak widzicie takie euro-rozwiązania w grach wojennych? Czy myślicie, że może być to:
a) klimatyczne
b) w miarę historyczne?
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: AWu »

A nie można by kurka jakiejś Limanowej/Gorlic ?
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 333
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Raszyn 1809
Has thanked: 306 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Tannenberg 1914? (Gry Leonardo)

Post autor: Witold Janik »

A nie wydaje Ci się kurka że byłaby to gra do jednej bramki? :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”