The First World War (Phalanx Games)
Czyli wzorowy przykład współpracy sojuszniczej adalberta z adalbertem!
Pamiętam, że kiedyś udało mi się wygrać całą wojnę Austriakami (w partii czteroosobowej).
Pamiętam, że kiedyś udało mi się wygrać całą wojnę Austriakami (w partii czteroosobowej).
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Na BGG rozszalał się jakiś Amerykanin i sypie homerulesami jak z rękawa: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/11202
Nie wiem, czy to coś warte, bo on tych propozycji chyba nie testował. Może kogoś zainteresują.
Nie wiem, czy to coś warte, bo on tych propozycji chyba nie testował. Może kogoś zainteresują.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Przez to, że nie testował nie muszą być od razu złe. Pytanie czy są dobre, czy kiepskie.Andy pisze:Na BGG rozszalał się jakiś Amerykanin i sypie homerulesami jak z rękawa: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/11202
Nie wiem, czy to coś warte, bo on tych propozycji chyba nie testował. Może kogoś zainteresują.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Général de Brigade
- Posty: 2075
- Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 196 times
pobieżnie przeglądałem i zacząłem się zastanawiać, czy wszystkie te warianty są możliwe do przeprowadzenia. w jednym autor pisze o wprowadzenia 8 uzupełnień po stronie aliantów zachodnich. pytanie tylko skąd je wziąć?
jeśli chodzi o dyskusję w sprawie sposobu doprowadzenia do kapitulacji stron. moim zdaniem należy połączyć test na kapitulację w postaci takiej, jaka jest, z sumowaniem punktów kapitulacji dla sojuszu. odrzucaenie testu na kapitulację wdłg zasad skutkuje odpuszczaniem sobie jednych frontów licząc na szczęście, a nabijaniem sobie PZ na innych. test musi być, jako realne zagrożenie przegranej za każdym razem, kiedy ktoś chce sobie gdzieś odpuścić, a do tego jeszcze sumowanie (przedstawia ogólne wyczerpanie wojną, zniechęcenie opinii publicznej ponoszonymi klęskami, czy coś w tym stylu). limit górny to kwestia do pomyslenia. na pewno jestem za sumowaniem dla sojuszu ( może również dla frakcji). należy tu pamiętać, że PC mają dużo mniejsza możliwość zadawania PK, a większą zdobywania PZ - szczególnie Niemcy na froncie zachodnim.
- zwykły test na kapitulację
- limity górne dla sojuszu (4/5 ?)
- limity dla każdej frakcji?
wniosek z ostatniej rozgrywki jest też taki, że PC ponoszą zbyt małą karę za odpuszczanie frontów (np Flandrii). jesli tylko przejda test na kapitulację, to wygrywaja na punkty, bo za bazy według zasad się nie punktuje (zwróćcie uwagę, że w tym układzie alianci nie mogą zdobyć na froncie 1 żadnego punktu zwycięstwa). punktowanie za bazy zmusiłoby PC do racjonalniejszej/realniejszej strategii. rozważyłbym też może dodatkowe przesunięcie w PZ za każdy nieobsadzony front na koniec tury.
- punktowanie za bazy
- punktowanie za nieobsadzone fronty na koniec tury?
stosuje też home rule dot. ataku Niemców na froncie 1 w 1 rundzie w ustawieniu historycznym: przy wyrzucie 4 - S na korzyść Belgów, Niemiec może powtórzyć rzut.
wniosek ogólny: mechanika gry bardzo dobra w ogóle, aczkolwiek być może nie zawsze dopracowana w szczególe (front 11!).
jeśli chodzi o dyskusję w sprawie sposobu doprowadzenia do kapitulacji stron. moim zdaniem należy połączyć test na kapitulację w postaci takiej, jaka jest, z sumowaniem punktów kapitulacji dla sojuszu. odrzucaenie testu na kapitulację wdłg zasad skutkuje odpuszczaniem sobie jednych frontów licząc na szczęście, a nabijaniem sobie PZ na innych. test musi być, jako realne zagrożenie przegranej za każdym razem, kiedy ktoś chce sobie gdzieś odpuścić, a do tego jeszcze sumowanie (przedstawia ogólne wyczerpanie wojną, zniechęcenie opinii publicznej ponoszonymi klęskami, czy coś w tym stylu). limit górny to kwestia do pomyslenia. na pewno jestem za sumowaniem dla sojuszu ( może również dla frakcji). należy tu pamiętać, że PC mają dużo mniejsza możliwość zadawania PK, a większą zdobywania PZ - szczególnie Niemcy na froncie zachodnim.
- zwykły test na kapitulację
- limity górne dla sojuszu (4/5 ?)
- limity dla każdej frakcji?
wniosek z ostatniej rozgrywki jest też taki, że PC ponoszą zbyt małą karę za odpuszczanie frontów (np Flandrii). jesli tylko przejda test na kapitulację, to wygrywaja na punkty, bo za bazy według zasad się nie punktuje (zwróćcie uwagę, że w tym układzie alianci nie mogą zdobyć na froncie 1 żadnego punktu zwycięstwa). punktowanie za bazy zmusiłoby PC do racjonalniejszej/realniejszej strategii. rozważyłbym też może dodatkowe przesunięcie w PZ za każdy nieobsadzony front na koniec tury.
- punktowanie za bazy
- punktowanie za nieobsadzone fronty na koniec tury?
stosuje też home rule dot. ataku Niemców na froncie 1 w 1 rundzie w ustawieniu historycznym: przy wyrzucie 4 - S na korzyść Belgów, Niemiec może powtórzyć rzut.
wniosek ogólny: mechanika gry bardzo dobra w ogóle, aczkolwiek być może nie zawsze dopracowana w szczególe (front 11!).
Pełna zgoda. Jak już pisałem wielokrotnie, jeśli mamy odtwarzać I wojnę światową, to o żadnym odpuszczaniu sobie frontów nie może być mowy i groźba natychmiastowej kapitulacji powinna wisieć nad głową gracza jak miecz Damoklesa.adalbert pisze:test musi być, jako realne zagrożenie przegranej za każdym razem, kiedy ktoś chce sobie gdzieś odpuścić
I tu mam podobne wrażenie: przypominam sobie jakąś partię z RAJem, który sobie programowo odpuścił front nr 1 i potem jechał na szczęśliwych rzutach kostką, ostatecznie - o ile sobie dobrze przypominam - wygrywając wojnę.wniosek z ostatniej rozgrywki jest też taki, że PC ponoszą zbyt małą karę za odpuszczanie frontów (np Flandrii).
Pamiętam, że zwracaliśmy uwagę na inny ahistoryczny mechanizm: po poniesieniu klęski na danym froncie gracz ogałacał go z wojsk, wykonując z niego ruch wszystkich własnych jednostek na inne fronty, wiedząc że tu i tak stracił miasto, a na początku następnego etapu "coś się tam wrzuci".
Adalbercie, przejrzyj cały ten wątek. Pamiętam, że były tu interesujące propozycje "wariantów Leguna", niektóre z nich testowaliśmy.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
-
- Général de Brigade
- Posty: 2075
- Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 196 times
przeglądałem. proponowane warianty szły po linii opuszczania zwykłego testu na kapitulację i zastąpienia go limitem PK oraz możliwością wiekszej ilości PK na jednym froncie podczas tury. chodzi o zaradzenie tym samym problemom, ale w trochę inny sposób. odrzucenie zwykłego testu na kapitulację i zastąpienie go limitem moim zdaniem nie zaradza problemowi odpuszczania frontów. raczej trzeba to połączyć (test + limit) i być może jeszcze dołożyć (dodatkowa strata PZ za nieobsadzone fronty pod koniec tury, nie mylić z rundą)
-
- Général de Brigade
- Posty: 2075
- Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 196 times
odpowiedzi od Uliego, moze ktoś skorzysta:
w turze 2 gracz A-H zgodnie z zasadą minimalnego garnizonu ma obowiązek umieścić na początku armie na frontach 5 i 6. numer polega na tym, że w tej turze nie są możliwe żadne działania na tych frontach. dozwolone jest przesunięcie tych armii transferem strategicznym (transferami, jeśli obie, bo są na różnych frontach) i użycie na frontach 9, 10 bez kary za puste fronty na koniec tej tury.
no właśnie, transfer strategiczny możliwy jest tylkoz jednego frontu nawet, jeśli przemieszczamy dwie armie (to w sumie jest w zasadach, ale chciałem sie upewnić)
jeszcze pare serii odpowiedzi odnośnie frontu 11 ^^ :
what happens if AFTER deploying OR/MEF on front 11 German allies seize Monastir on front 10? the rules say: no deploying (well, they're already there)/moving into 11/attacking on 11. what about defending? and if they can't operate at all, including defense, can they be moved to front 10? we had that problem during our last game. there was no BL treaty.
Ok, an interesting situation. They may deefend - but not anew deploy, move into, attack.
after B-L: 1) being eastern allied player, am I obliged to deploy MEF/OR on front 11?
No.
2)if I don't what happens to A-H armies left there from previuos turn?
They may stay or move away.
3) If I deploy dummies only, what happens when A-H player declares combat, does he lose that move?
See 6.0 - combat against dummies.
last time we played the game (wchich we enjoy) we decided not to deploy any armies at all on front 11 (to avoid rules problems) and CP player used his first round on moving his "old" army to another front (ok?)
Yes.
so, now my understanding of front 11 after B-L is that it closes whenever MEF/OR are: lost due to unsuccesfull attack/defence, not deplyed at all, moved away. so, it's pretty much all up to eastern allied player (right?).
Yes.
1) now, when one of the mentioned above happens (suppose EA has Monastir), is 11 a) closed for good, b)for the rest of the current turn, c)can be reopened at any time?
Can be reopened by MEF or FR Orient.
2) we play variable order of rounds. suppose A-H player deploys armies first and he deploys some of them on front 11, but EA don't. no combat possible?
No combat possible after B-L.
suppose the other way round: EA deploys his armies first and he does deploy on 11. can he operate on this front regardless of A-H deploying or not?
If MEF or FR Oreint, combat is possible.
3) do A-H score capitulation points for "capturing" (as a result of combat) MEF/OR base on 11? think yes, just want to make sure.
Yes
w turze 2 gracz A-H zgodnie z zasadą minimalnego garnizonu ma obowiązek umieścić na początku armie na frontach 5 i 6. numer polega na tym, że w tej turze nie są możliwe żadne działania na tych frontach. dozwolone jest przesunięcie tych armii transferem strategicznym (transferami, jeśli obie, bo są na różnych frontach) i użycie na frontach 9, 10 bez kary za puste fronty na koniec tej tury.
no właśnie, transfer strategiczny możliwy jest tylkoz jednego frontu nawet, jeśli przemieszczamy dwie armie (to w sumie jest w zasadach, ale chciałem sie upewnić)
jeszcze pare serii odpowiedzi odnośnie frontu 11 ^^ :
what happens if AFTER deploying OR/MEF on front 11 German allies seize Monastir on front 10? the rules say: no deploying (well, they're already there)/moving into 11/attacking on 11. what about defending? and if they can't operate at all, including defense, can they be moved to front 10? we had that problem during our last game. there was no BL treaty.
Ok, an interesting situation. They may deefend - but not anew deploy, move into, attack.
after B-L: 1) being eastern allied player, am I obliged to deploy MEF/OR on front 11?
No.
2)if I don't what happens to A-H armies left there from previuos turn?
They may stay or move away.
3) If I deploy dummies only, what happens when A-H player declares combat, does he lose that move?
See 6.0 - combat against dummies.
last time we played the game (wchich we enjoy) we decided not to deploy any armies at all on front 11 (to avoid rules problems) and CP player used his first round on moving his "old" army to another front (ok?)
Yes.
so, now my understanding of front 11 after B-L is that it closes whenever MEF/OR are: lost due to unsuccesfull attack/defence, not deplyed at all, moved away. so, it's pretty much all up to eastern allied player (right?).
Yes.
1) now, when one of the mentioned above happens (suppose EA has Monastir), is 11 a) closed for good, b)for the rest of the current turn, c)can be reopened at any time?
Can be reopened by MEF or FR Orient.
2) we play variable order of rounds. suppose A-H player deploys armies first and he deploys some of them on front 11, but EA don't. no combat possible?
No combat possible after B-L.
suppose the other way round: EA deploys his armies first and he does deploy on 11. can he operate on this front regardless of A-H deploying or not?
If MEF or FR Oreint, combat is possible.
3) do A-H score capitulation points for "capturing" (as a result of combat) MEF/OR base on 11? think yes, just want to make sure.
Yes
-
- Général de Brigade
- Posty: 2075
- Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 196 times
sens "kontrowersyjnych" chitów (od Uliego)
British Rifles represents the special mark[s]manship of British soldiers at the start of the war (the pre-war trained units).
czyli umiejętności strzeleckie Brytyjczyków wyszkolonych przed wojną
Kaisertreu is the dashing elan of Austrian cavalry - however, it resulted in huge losses and no gain...
czyli entuzjazm i zrywność austriackiej kawalerii. niestety, za cenę ogromnych strat...
W ostatnim Planszowym Weteranie jest artykuł odnośnie mgły wojny. klimat tFWW tworzy właśnie w znacznym stopniu bardzo fajne rozwiązanie w tej kwestii - wprowadzenie armii fikcyjnych. według mnie super sprawa
British Rifles represents the special mark[s]manship of British soldiers at the start of the war (the pre-war trained units).
czyli umiejętności strzeleckie Brytyjczyków wyszkolonych przed wojną
Kaisertreu is the dashing elan of Austrian cavalry - however, it resulted in huge losses and no gain...
czyli entuzjazm i zrywność austriackiej kawalerii. niestety, za cenę ogromnych strat...
W ostatnim Planszowym Weteranie jest artykuł odnośnie mgły wojny. klimat tFWW tworzy właśnie w znacznym stopniu bardzo fajne rozwiązanie w tej kwestii - wprowadzenie armii fikcyjnych. według mnie super sprawa
O tak. Bez nich rozgrywka zupełnie zmieniłaby charakter!adalbert pisze:klimat tFWW tworzy właśnie w znacznym stopniu bardzo fajne rozwiązanie w tej kwestii - wprowadzenie armii fikcyjnych. według mnie super sprawa
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
-
- Général de Brigade
- Posty: 2075
- Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 196 times
gralismy (rozgrywka dwuosobowa, rozstawienie dowolne)ostanio na takie opty, jesli chodzi o PZ i kapitulację:
sumowanie punktów kapitulacji: limit dla sojuszu (6), limit dla frakcji (4) punkty kapitulacji zdobywane normalnie + to, co w zasadach jest nieprzejściem testu na kapitulację oznaczało dodanie punktuów kapitulacji (w ciągu tury dostałem 1 PK za u"utratę" bazy na jednym froncie, na koniec tury rzuciłem 1 = ogółem 2 PK i gramy dalej)
PZ - "utrata" bazy karana jest stratą 1 PZ przez frakcję; tak samo frakcja traci dodatkowo 1 PZ, za każdy nieobsadzony front na końcu tury.
sumowanie punktów kapitulacji: limit dla sojuszu (6), limit dla frakcji (4) punkty kapitulacji zdobywane normalnie + to, co w zasadach jest nieprzejściem testu na kapitulację oznaczało dodanie punktuów kapitulacji (w ciągu tury dostałem 1 PK za u"utratę" bazy na jednym froncie, na koniec tury rzuciłem 1 = ogółem 2 PK i gramy dalej)
PZ - "utrata" bazy karana jest stratą 1 PZ przez frakcję; tak samo frakcja traci dodatkowo 1 PZ, za każdy nieobsadzony front na końcu tury.
W naszej ofercie pojawiła się spolszczona wersja FWW w bardzo przystępnej cenie
http://www.phalanxgames.pl/pages/posts/ ... gry.62.php
http://www.phalanxgames.pl/pages/posts/ ... gry.62.php
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Albert Warszawa
- Adjoint
- Posty: 717
- Rejestracja: poniedziałek, 12 listopada 2007, 18:54
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Dla mnie świetna wiadomość, bo właśnie rozważałem zakup, fakt spolszczenia to kolejny argument za tą grąozy pisze:W naszej ofercie pojawiła się spolszczona wersja FWW w bardzo przystępnej cenie
http://www.phalanxgames.pl/pages/posts/ ... gry.62.php