Triumph of Chaos (CoA)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Uprzemie informuję w miare mojej skromnej wiedzy :Instrukcja składa się z 31 stron zasadniczych reguł i suplementu również 31 stronicowego będącego rozwinieciem jednego (!)z pkt nstrukcji dotyczącego fazy politycznej . Opisane są tam szcególowo zasady dotyczace każdej z 'frakcji" . Frakcje to Estonia, Łotwa , Litwa , Ukraina , Zachodnia Ukraina, Machno, Białoruś, Finlandia, Polska, Wlk Brytania, Francja, USA,Kaukaz, Państwa centralne, Chiwa, Asrachań, Czeski Legion, Turkiestan.
Gra rozgrywa się w 16 etapach z czego 9 obejmuje opisaną już fazę polityczną.

Punkty zwycięstwa otrzymuje się w każdym etapie za :różnicę w zdobytych miastach tzw Victory Cites , w zwiazku z wycofaniem mocarstwa z wojny - traci punkty panstwo kontrolujące,eliminacja lidera, Czerwoni punktują za podporządkowanie sobie niektórych rejonów,krane jest w VP wypowiedzenie wojny.Automatyczne zwycięstwo( każda strona ) daje 30 VP ale Czerwoni zeby wygrac w ten sposób muszą kontrollować co najmniej 1 VP w rejonie Donu, Kubania, Ukrainy i Centralnego Uralu.
Czerwoni wygrywają też automatycznie jeśli dzierżą co najmniej 6 Victory Cites w rejonach Home Białych i kontroluja 9 VC w swoich Home regions oraz 2 na terenie Ukrainy. Biali wygrywają też automatycznie jeśli zajmą Moskwę i Piter .Jeśli nie dojdzie do automatu trzeba liczyć punkty po 16 etapie ale Czerwoni zeby wygrać muszą kontrolować wszystkie VC na Białorusi, rejonie Machno Na Ukrainie, Donie i Kubaniu, Orenburg oraz wszystkie VC w swoich macierzystych rejonach majac łacznie wiecej zgromadzonych punktów zwycięstwa . Jeśli nie spełniają tych warunków zwycięstwo należy do Białych.

W przeciwieństwie do Reds! gdzie wycofanie się wielkich mocarstw z konfliktu nie jest absolutnie zdeterminowa ilościa tur i zależy przede wszytkim od zajmowania przez Białych celów stratergicznych w Triumfie Chaosu dojdzie do automatycznego wycofania interwenientów w 9 etapie ( :cry: )NNiekiedy nastapi to wczesniej o czym zdecyduje klasyczny rzut k6 . Z mapy znikaja PC, Francja Czesi, USA Francja i Wlk Brytania)

Polska uczestniczy w grze posiadając różny status.
Zaczyna jako kraj niezaangażowany . Może jednak dokonać interwencji lub być w stanie wojny.
Interwencja zachodzi wtedy kiedy Bolszewicy zaangażują się na terenie Białorusi , Litwy Ukrainy lub Zachodniej Ukrainy.
Nastepuje rzut k6 z modyfikacjami za kontrolę Polski .Nasz kraj może w wyniku tego sprawdzianu prowadzić interwencje "na własną rękę" lub w pełnej kooperacji z Białymi . Oddziały polskie mogą operować jedynie w kraju gdzie doszło do ingerencji ze strony Czerwonych. W ramach tabeli "Polish Response " jest możliwość , iż od razu dojdzie do wojny z Bolszewią i wtedy operujemy do linii osiągnietej przez PC w WW..Jest też ciekawa opcja on On -to -Moskva.
Musża byc spełnione nastepujące warunki .
1/Wynik War z tabeli Polish Response,
2/Biali kontroluja POlskę Wlk Brytanię i USA
3 / Biali graja kartę AC #28 jako polskie posiłki .
Nastepuje dodatkowy rzut k6 z modyfikatorem i jesli wyrzucimy 1-2 możemy hulać po całej mapie. 3-4 powtórka rzutu w następnym etapie .5-6 oznacza pozostanie pzry dotychczasowych ograniczeniach.
Są też inne możliwości.
Użycie jedej dwu kart(AC 44,46) przez Białych i wprowadzenie w ten sposób Polski do wojny z Bolszewikami oraz sprowokowanie "polskiej agresji" pzrez karte(AC 37) Czerwonych.( chća wojny z Polkśą to ją mają )
Zagranie tej ostatniej karty wprowadza konieczność sparwdzenia jak zachowa sie Zachodnia Ukraina bo sama Ukraina staje się probolszewicka.
W przypadku Zachodniej Ukrainy może dojść do powstania niezależnych sił zbrojnych albo do zorganizowania 2 "Polish- Ukr Armies"
Przewidziano też ( samobójczą chyba !) możliwość wypowiedzenia wojny przez Białych Polsce.Własną wojnę z Polską skończyć mogą Czerwoni używajac karty "separatystycznego"pokoju która może być dotępna w roku 1920 - 10 tura.Przewidywany jest wariant w którym oprócz Białych Czerwonych będzie w grze jako strona Polska i Ukraina .( Wariant 4 osobowy).

cdn.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Andy pisze:A może czegoś jeszcze nie doczytałeś, albo wyjaśni się w czasie rozgrywki? Zawsze też może być niekompletny zestaw żetonów, albo pomyłka w przepisach (chyba już jest errata, warto zajrzeć).
Gorzej, jeśli twórcom gry udzielił się tytułowy chaos. :wink:
To jak rozumieć to ? :
"3.6 Leaders Optional
The deck of 44 Lcs provides additional detail to supplement leader counters. Whereas the rating on leader counter is utilized for all leaders capabilites, the Leader Card replaces that standart rating whit specific ratings for each basic leader capability. Additionally , all rules related to particular leader are listed on the LC . Use of these cards is optional and, as indicated earlier , 12 additional cards { marked whit a Nc in the leader portrait}( above the 32 leader counters supplied) have been provided."

Chodzi mi o te NC ( bez żetonów- tak chyba należy rozumieć ten skrót ).
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Mowilem, ze Reds! lepsze! Ha! ;P
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Reds! to unikalny sytem - mówiłem,że niezależnie od tego jakie będzie Toch- Reds ! jest świetne :)
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Udało mi się zagrać etap( i trochę ) w ToCh.Sparingpartnerką okazała się moja żona. :D . Ja grałem Białymi .
Zobaczyłem jak w praktyce działa poltyka w tej grrze . Było przepysznie ,zainwestowaliśmy wysokopunktowane karty aktywacji w fazie politycznej ,żeby móc wybierać a nie losować karty polityczne. Z tym ,że żona poszalała kartami za 5 . Oczywiście zamordowała mi bez zmrużenia oka Cara( no dobra sam to zasugerowałem)Ogólnie wybrała karty które spowodowały rozbudowanie wpływów bolszewickich na terenie państw bałtyckich i Zachodniej Ukrainy. Nie zapomniała też o Astrachaniu . Nie udało się jej jednak przejać nad nim kontroli.Uczyniła też niezbędne kroki aby komunizować Czeski Legion. Ja skoncentrowałem sie na uzyskaniu poparcia Zachodu ( trochę pomógł mi los) Wlk Brytania i USA wybrały jedynie słuszną stronę .
Doszło niezwłocznie do pierwszych walk. Ofensywa Denikina zmierzała do odcięcia dwóch armii bolszewickich na południu.Nastapiła też koncentracja wojsk kozaków dońskich dowodzonych przez Krasnowa.W takiej sytuacji na pomoc Carycynowi, z Saratowa ,wyruszył towarzysz Stalin z posiłkami jednk zorganizowana porzez niego pospiesznie ofernsywa mjąca na celu odblokowanie idących z południa bolszewickich armii zakończyła się niuepowodzeniem . Jedna z czerwonych armi została zredukowana. Na północy Biali rozbili armie Boncz Brujewicza .Na silne uderzenie kozaków Krasnowa dowodzący w tym rejonie Trocki odpowiedział planowym odwrotem . Pościg Białych zakończył się niepowodzeniem. Czerwoni usiałowali bezskutecznie wpropwadzić do akcji "zielonych" -buntownicze oddziały mające tylko jeden cel łupić i kąsać wszystko co się da (które spuszczać ze smyczy mogą obie strony- przy odrobinie szczęścia)
Biali zagrali kartę Czech Legion Commits co pozwoliło im na pełną kontrole nad dzielnymi czeskimi żołnierzami . Przybył też nowy lider Gajda.Czerwoni zagrali bardzo niebezpieczną kartę " White in fighting ". Biali musieli tajnie wylosować żeton oznaczajacy jedną z(10) przykrych konsekwencji ( ujawnia się jego nazwę na koniec etapu ) Czerwoni nie wiedzieli więc ,ze ofensywa Denikina i Krasnowa zostałą zatrzymana gdyż aktywowane mogły być zgodnie z wylosowanym żetonem tylko oddziały syberyjskie . Biali siegneli wobec tego po uzupełnienia zamierzając je użyc jako punkty wpływów politycznych w Poslce i Francji . Czerwoni rónież się uzupełnili ale wyłącznie w celu odbudowy strat armii.Biali konsekwentnie zagrali karte umoozliwająca w pzryszłości po zgromadzeniu odpowiedniej iloiści wpływów przejęcie Polski . A czerwoni wykonali mistrzowskie posunięcie zagrywając kartę Cheka Treachery jako posunięcie dyplomatyczne. Udany rzut k6 zaopewnił im kontrole nad niezywkle w tym momencie ważnym Astrachaniem . Tędy bowiem zapewnili sobie zaopatzrenie do odciętych dwu armii.

Nowy etap.Faza polityczna zapewniła Białym kontrolę nad Polską i osłabienie wpływów bolszewickich na Łotwie.Francja postaniła pomścić śmierć swojego wiernego sojusznika Cara. Czerwoni przejęli kontrolę nad Zachodnią Ukrainą . Turkiestanemi i Litwą - w tym momencie, widząc pierwsze oznaki zmęczenia u mojej żony , postanowiłem przerwać grę.
Gra jest niezwykła przez to połaczenie polityki zdarzeń losowych i zmagań na planszy. Bardzo się nam to spodobało . :D
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Strategos pisze:To jak rozumieć to ? :
"3.6 Leaders Optional
Sprawa jest zaiste zdumiewająca, ale jednak oczywista: w reg. 3.21 (ramka) autor z rozbrajającą szczerością wyjaśnia, że zostało im trochę mocy produkcyjnych w trakcie druku kart, więc sobie dorobili 12 liderów ekstra! Jak rozumiem, te karty mają pełnić funkcję edukacyjną, zaznajamiając graczy z postaciami historycznymi, które nie biorą udziału w grze. No i pogłębić tytułowy chaos. :wink:
Co do skrótu, masz rację - NC ma zapewne znaczyć No Counter - bez żetonu.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Andy pisze:...
Jak rozumiem, te karty mają pełnić funkcję edukacyjną, zaznajamiając graczy z postaciami historycznymi, które nie biorą udziału w grze. No i pogłębić tytułowy chaos. :wink:
Na razie pogłębiają chos :wink: bo na tych dodatkowch kartach oprócz opisu dotyczącego postaci historycznych - są też 2 biali generałowie wygenerowani "losowo"- wprowadzono (podobnie jak w kartach mających odpowiedniki w żetonach) doatkowe prametry opisujace zdolnośc do wycofania przed bitwą, pościgu po takim wycofaniu, kontrataku,zdolności sprowadzenia posiłków z sąsiedniego pola i eksploracji po udanym ataku sił szybkich)Parametry te jako opcję dodatkowo można wykorzystywać w grze zamiast jednego parametru wydrukowanego na żetonach.
To ja się domagam żetonów do tych 12 kart ! Najpierw człowiekowi dają smaczne ciastko a potem... :wink:
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Pozostaje pójście drogą wskazaną przez pana Słodowego: karton, flamastry, nożyczki, klej. :wink:
Z tym, że będzie to próba opanowania chaosu, więc być może gra z nowymi żetonami po prostu przestanie działać. :D
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Właśnie już zacząłem o tym myśleć, ale pogonić CoA też warto :idea: :wink:
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

My sobie tak lekko o tym móiwmy ale tylko posiadanie wodza pozwala na synchronizacje ataku z więcej niż jedego pola.
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

OK. Ale gdyby tych dwunastu gniewnych ludzi było w grze do czegokolwiek potrzebnych, to chyba jednak dorobiliby do nich żetony, zamiast zaznaczać na kartach, że są to wodzowie wybrakowani?
Czy mógłbyś wymienić te kalekie persony, łatwiej mi będzie zidentyfikować je na zdjęciach kart.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Mowilem, ze to mizeryja bedzie ;P
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Andy pisze:OK. Ale gdyby tych dwunastu gniewnych ludzi było w grze do czegokolwiek potrzebnych, to chyba jednak dorobiliby do nich żetony, zamiast zaznaczać na kartach, że są to wodzowie wybrakowani?
Czy mógłbyś wymienić te kalekie persony, łatwiej mi będzie zidentyfikować je na zdjęciach kart.
Ha , te niektóre persony są bardzo istotne :
Kamieniew,zaznaczono ,że nalezy do frakcji Stalina- to też w grze ma znaczenie !
Vatcetis,frakcja Trockiego,
Kaledin,
Ungern Sternberg,
Ironside,
Graves,
Einhorn,
Konowalec,
Bułak- Balachowicz,
Ivano-Reenov,
i wirtualni Koshelev oraz Bielski.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Nico pisze:Mowilem, ze to mizeryja bedzie ;P
Kra, kra ,kra , kra.... :twisted:
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1467
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Raubritter »

Słyszałem co nieco o Ungern-Sternbergu. To Ci był dopiero świr jakich mało!
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”