Quartermaster General 1914

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Herman
Lieutenant
Posty: 593
Rejestracja: poniedziałek, 24 października 2011, 17:05
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Been thanked: 3 times

Quartermaster General 1914

Post autor: Herman »

Trzecia odsłona tego kozackiego tytułu.

https://www.kickstarter.com/projects/19 ... neral-1914
Awatar użytkownika
Herman
Lieutenant
Posty: 593
Rejestracja: poniedziałek, 24 października 2011, 17:05
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Herman »

Po 4 partiach mogę śmiało stwierdzić, że gra jest bardzo fajna. W grze jest trochę zmian względem wersji drugowojennej, ale zdecydowanie są to zmiany na plus. Widać, że gra jest bardziej dojrzała i przemyślana. Jest większa kontrola nad talią, emocje przy walkach i uproszczone zaopatrzenie. Generalnie śmiało polecam. W naszych pierwszych grach ciężej grało się PC (1 wygrana kontra 3 wygrane Aliantów). Ta strona wymaga trochę więcej doświadczenia i jest minimalnie bardziej podatna na los.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: RAJ »

Ogólnie losowość jest dość duża, ale nie przeszkadza w rozgrywce. Gra jest naprawdę dobra.
Teoretycznie można grać w mniej niż 5 osób ale zdecydowanie nie polecam. Zarządzanie swoim powerem jest a tyle bardziej skomplikowane niż w QG WW2, że może to powodować znaczne spowolnienie rozgrywki, która w założeniu powinna być bardzo szybka.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Herman
Lieutenant
Posty: 593
Rejestracja: poniedziałek, 24 października 2011, 17:05
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Herman »

Hmmm...czy rzeczywiście losowość jest tu aż tak duża?

Polega ona na dociągu kart, a i można bardziej nią sterować niż w oryginale (karty z pierwszego odrzutu wracają do talii, można odkładać karty do "rezerwy", jest też opcja muligana). Na tym koniec, bo w walce czy innych aspektach losowości nie ma w ogóle. Przy mniejszym stopniu losowości gra byłaby bardzo powtarzalna.

Generalnie względem oryginały jest znacznie mniej losowa, ale też jest mniejsza regrywalność.

Niemniej gra jest bardzo dobra. Całość rozgrywki zamyka się w dwóch, maksymalnie trzech godzinach, a decyzji do podjęcia jest tu całkiem sporo. Zgrabnie jest też rozwiązana asymetria stron, ale tu rzeczywiście losowość w dociągu kart może bardziej zaboleć PC.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: RAJ »

Jest kilka bardzo silnych kart, których otrzymanie na początku może zupełnie zmienić rozgrywkę.
Np. niemiecki status pozwalający na przygotowanie dodatkowej karty. Jeżeli wyjdzie na początku, to Niemcy stają się nie do rozwalenia.
Inna sytuacja - gracz może mieć na ręku zestaw kluczowych kart, po czym dostaje wojnę wkonomiczną i traci pięć z nich... itd itp.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Herman
Lieutenant
Posty: 593
Rejestracja: poniedziałek, 24 października 2011, 17:05
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Herman »

RAJ pisze:Jest kilka bardzo silnych kart, których otrzymanie na początku może zupełnie zmienić rozgrywkę.
Raczej powiedziałbym, że może ją taka karta ukierunkować niż jakoś zmienić.

Przykład: Optymalnym pierwszym ruchem A-W jest zajęcie Tyrolu. Wiadomo, że dobrze jest przycisnąć Francję wraz z Niemcem. Jednak jeśli wejdzie nam karta, która pozwala wywalić Rosjan z Serbii to jest to godne rozważenia, a wręcz wskazane.

Karty są moim zdaniem o wiele lepiej zbalansowane niż w oryginale. Nie ma już takich potężnych różnic wewnątrz poszczególnych talii. Oczywiście karty Niemca są najpotężniejsze z w wiadomego względu. Można też szybciej moderować ręką - przygotowaną kartę, która pasuje wybitnie na końcową fazę odkładamy do rezerwy, a później ją sobie wyjmujemy.

Np. niemiecki status pozwalający na przygotowanie dodatkowej karty. Jeżeli wyjdzie na początku, to Niemcy stają się nie do rozwalenia.
Nie do rozwalenia? :lol: Jak zaczną na prawo i lewo szastać kartami na przygotowanie to w 3/4 będą mieli pustą talię i padną na koniec. Trzeba się wtedy elegancko bronić, czekać i atakować ekonomicznie. Gwarantuje Ci, że w okolicach 12-13 rundy Niemcy zostaną wtedy bez kart. Wtedy już nic nie pomoże.
Wiadomo, że można iść na "automat", ale to też nie jest takie proste.
Inna sytuacja - gracz może mieć na ręku zestaw kluczowych kart, po czym dostaje wojnę wkonomiczną i traci pięć z nich... itd itp.
Może zawsze odrzucić z przygotowanych lub z talii.

"Discards may be taken from your
hand, prepared cards, or from the
top of your draw deck. (You cannot
inspect the cards in your draw deck
first!) You cannot discard face-up Status
cards from the table."
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: RAJ »

Niech Ci chłopaki opowiedzą jak wyglądała rozgrywka gdy miałem ten status na pierwszej ręce (+ gazy bojowe - discard przygotowanej karty przez zaatakowany power).
Karty w talii skończyły mi się w okolicach 12-13 etapu, w tym czasie kontrolowałem obszar od Paryża do Polski a dodatku AW miały prze większość gry spokój i mogły punktować. Miałem dość przygotowanych kart, żeby Alianci byli w stanie tylko odbić Paryż. Wygrana automatem przy przedostatnim scoringu, ale to bez znaczenia, bo Alianci niewiele już byli w stanie zrobić.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Herman
Lieutenant
Posty: 593
Rejestracja: poniedziałek, 24 października 2011, 17:05
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Herman »

To z tego co piszesz to po prostu Alianci słabo zagrali. Skoro panowałeś nad połową mapy, a A-W jak piszesz miały względny spokój całą grę, to czym zajmowali się Alianci? :)

My mieliśmy bardzo podobną rozgrywkę. Niemcy z tym kombosem poszły na automat. W okolicach 13 tury PC totalnie dominowały na mapie, ale Niemcom skończyła się talia. PC miały 14 punktów przewagi. Szły na automat. Wtedy Alianci zaczęli uderzać wyłącznie ekonomicznie w Niemcy. Za każdą kartę, której nie mogli oni zrzucić tracili 1 pkt. W przeciągu jednego okrążenia przewaga z 14 stopniała do 6 i o automacie PC mogli zapomnieć. Później były kolejne ciosy ekonomiczne i odbijanie terenu. Finalnie Alianci wygrali 3 punktami.

Oczywiście ta strategia jest mocna, ale nie zgadzam się, że Niemcy są wtedy "nie do rozwalenia".

Tak czy siak grajest bardzo dobra. Ciekawy jestem VoD, który jednak już znacznie słabsze oceny...
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: RAJ »

Automat jest przy 12 VP, więc skąd 14?
Poza tym uderzenia ekonomiczne to ja przyjąłem wcześniej. Chyba, że masz na myśli atrittion?
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1467
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Raubritter »

Uważam, że gra jest lepsza niż drugowojenny pierwowzór, głównie dzięki dodatkowym możliwościom związanym z przygotowywaniem kart.

Niemniej, ciągle jest to stary, dobry, bardzo losowy Quartermaster General :-) Grałem dwa razy, w jednej rozgrywce kartę pozwalającą przygotować dwie karty zamiast jednej Niemcy dostali na początku, w drugiej - na końcu. Różnica w możliwościach i faktycznych osiągnięciach Niemców była gigantyczna. Gra oczywiście jest mniej losowa niż QG, jednak to nie zmienia faktu, że losowanie kart ma duże znaczenie dla wyniku rozgrywki. Ale to z kolei nie zmienia faktu, że gra jest bardzo dobra, szybka, płynna i regrywalna (to dzięki tej losowości w kartach).
Herman pisze:To z tego co piszesz to po prostu Alianci słabo zagrali. Skoro panowałeś nad połową mapy, a A-W jak piszesz miały względny spokój całą grę, to czym zajmowali się Alianci? :)

Oczywiście ta strategia jest mocna, ale nie zgadzam się, że Niemcy są wtedy "nie do rozwalenia".
Oczywiście, że nie są "nie do rozwalenia". Zresztą, chyba nie taka jest teza. Wiele zależy też od tego, jak karty będą podchodziły innym graczom. Po prostu to jest losowa gra, w której szczęście lub jego brak w kartach w dużej mierze ustawia rozgrywkę. Ja w pierwszej rozgrywce Brytyjczykami na samym początku dostałem wszystkie fajne karty, które dają coś, jeśli na planszy są co najmniej 3 brytyjskie floty, za to prawie wszystkie karty, które pozwalają te floty zbudować, ukryły się na dnie talii. I to też mocno wpłynęło na sytuację.

Ja to akceptuję, bo QG1914 jest grą prostą, szybką i dająca sporo radości, a losowy dobór kart zapewnia regrywalność. Ale nie ma też co bajdurzyć o niewielkiej losowości i zarządzaniu deckiem. To nie Ścieżki Chwały.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
Awatar użytkownika
Herman
Lieutenant
Posty: 593
Rejestracja: poniedziałek, 24 października 2011, 17:05
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Herman »

RAJ pisze:Automat jest przy 12 VP, więc skąd 14?
Poza tym uderzenia ekonomiczne to ja przyjąłem wcześniej. Chyba, że masz na myśli atrittion?
14 stąd, że automat jest rozpatrywany dopiero w scoringu, a 14 było na dwa ruchy przed nim.

Uderzenie ekonomiczne czyli walenie z kart Economic Warfare, ale nie w attrition tylko jako normalne wydarzenie.
Ja w pierwszej rozgrywce Brytyjczykami na samym początku dostałem wszystkie fajne karty, które dają coś, jeśli na planszy są co najmniej 3 brytyjskie floty, za to prawie wszystkie karty, które pozwalają te floty zbudować, ukryły się na dnie talii. I to też mocno wpłynęło na sytuację.

Ja to akceptuję, bo QG1914 jest grą prostą, szybką i dająca sporo radości, a losowy dobór kart zapewnia regrywalność. Ale nie ma też co bajdurzyć o niewielkiej losowości i zarządzaniu deckiem. To nie Ścieżki Chwały.
Ja nigdzie nie napisałem, że losowość jest niewielka. Ja się po prostu nie zgadzam z określeniem, że to "losowa gra". Losowe to jest Grzybobranie ;)
To nie jest zarządzanie deckiem na poziomie gier deckbuildingowych, ale na pewno daje większe możliwości niż oryginał.

W sytuacji, którą opisałeś: 1 runda: draft budowy floty i budowa, 2 runda: draft budowy floty i budowa 3. Wrzucasz magiczne goodies z ręki,bo już masz 3 floty i jesteś szczęśliwy ;)

No niemniej wszyscy się zgadzamy, że gra jest dobra.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Leliwa »

discard przygotowanej karty przez zaatakowany power
Jak ja lubieć Polish język. :D
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1467
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Raubritter »

Herman pisze:W sytuacji, którą opisałeś: 1 runda: draft budowy floty i budowa, 2 runda: draft budowy floty i budowa 3. Wrzucasz magiczne goodies z ręki,bo już masz 3 floty i jesteś szczęśliwy ;)
Oczywiście, że można tak zrobić, szczególnie jak się nie gra pierwszy raz i się zna deck :-) Niemniej, nawet w takiej sytuacji inaczej to ustawia Brytyjczyka, kiedy te potężne karty o budowie floty dostaje szybko, a inaczej wtedy, gdy musi zrzucić sześć kart, żeby dobrać trzy budowy floty. Ale, powtórzę, nie jest to dla mnie żaden deal-breaker.
Herman pisze:No niemniej wszyscy się zgadzamy, że gra jest dobra.
Zdecydowanie, ja jestem fanem :-) I nie wyobrażam sobie, żeby grać w QG, jeśli będzie dostępny QG1914.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
Awatar użytkownika
Herman
Lieutenant
Posty: 593
Rejestracja: poniedziałek, 24 października 2011, 17:05
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Herman »

Oczywiście, że można tak zrobić, szczególnie jak się nie gra pierwszy raz i się zna deck :-) Niemniej, nawet w takiej sytuacji inaczej to ustawia Brytyjczyka, kiedy te potężne karty o budowie floty dostaje szybko, a inaczej wtedy, gdy musi zrzucić sześć kart, żeby dobrać trzy budowy floty. Ale, powtórzę, nie jest to dla mnie żaden deal-breaker.
Zaczyna się z jedną flota na planszy już 8-)
Zdecydowanie, ja jestem fanem :-) I nie wyobrażam sobie, żeby grać w QG, jeśli będzie dostępny QG1914.
Musze kiedyś zabrać koniecznie QG z dodatkiem Air Marshall. Gra jest o niebo lepsza wtedy.
Z grubsza:

1. Dochodzi nowy rodzaj jednostki - samolot. Można go sobie postawić w darmowym ruchu na polu gdzie już się jednostkę. Przy ataku na nas bierze on uderzenie na siebie i tym samym nie spada nam flota/czołg. Atakując można natomiast poświęcić i zdjąć samolot przeciwnika oprócz normalnego ataku.

2. Talie są grubsze. Sam autor przyznał, że są rozgrywki, w których Włochy i Japonia mają zdrowo przerąbane ze względu na krótką talię. Po poszerzeniu talii jest pod tym względem znacznie fajniej. Ostry atak ekonomiczny ciągle może zaboleć, ale już nie tak bardzo.

3. Nowy rodzaj karty - Bolster. To takie małe wydarzenia, które możemy zagrywać za darmoszkę, żeby zrobić jakieś fajne kombo.
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1467
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Quartermaster General 1914

Post autor: Raubritter »

Grałem przecież w QG z dodatkami, nawet z Tobą :-) Ale ciągle tam wszystko zależy od tego kiedy i jakie karty przyjdą. W QG1914 można przepływem kart przynajmniej w pewnym stopniu sterować dzięki przygotowywaniu. To właśnie aspekt przygotowywania kart sprawia, że QG1914 oceniam dużo wyżej niż pierwowzór.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”