Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 20 listopada 2017, 07:35

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: piątek, 24 lipca 2015, 15:38 
Adjoint
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 1 czerwca 2009, 22:37
Posty: 775
Lokalizacja: Bełchatów/Warszawa
Włoskie posiłki zmierzają na front
Załącznik:
bersaglieri-ciclisti.jpg
bersaglieri-ciclisti.jpg [ 25.34 KiB | Przeglądane 3091 razy ]


Tak czuję się patrząc na planszę:
Załącznik:
prace sztabowe.jpg
prace sztabowe.jpg [ 33.89 KiB | Przeglądane 3091 razy ]


A to moi koledzy mojego Szanownego Oponenta:
Załącznik:
italiani.jpg
italiani.jpg [ 31.08 KiB | Przeglądane 3091 razy ]


Ci dzielni poddani Najjaśniejszego Pana już wkrótce z lubością oddawać się będą szturmowaniu gniazd karabinów maszynowych, rzucaniu się na zasieki i chowaniu głowy w błocie pod ostrzałem:
Załącznik:
Pripadniki.jpg
Pripadniki.jpg [ 62.74 KiB | Przeglądane 3091 razy ]


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: piątek, 24 lipca 2015, 19:56 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4384
Lokalizacja: Festung Stettin
Cytuj:
Tak czuję się patrząc na planszę:

Bardzo się cieszę z tego poczucia :) niektórym się w głowie nie mieści, że grając w gry wojenne można się poczuć głównodowodzącym :)

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: piątek, 24 lipca 2015, 22:50 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 540
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Zapomniałeś Piotrze o jeszcze jednym "smaczku" tej ofensywy: Regia Guardia di Finanza!!!!!

Zdjęcie zafrasowanego Hötzendorfa wcale mnie nie dziwi, "Dolina Śmierci" wymaga nie lada kombinowania i przy okazji mam wrażenie, że ukazuje wszystko co najlepsze w tej grze.

Myślę, że ta grafika może choć odrobinę oddać starcie o baterię włoskiej artylerii:

Obrazek

Ci C. K. żołnierze z ostatniej fotografii nie wyglądają na żółtodziobów, zgarnęli sporo odznaczeń. Być może należeli do którejś z brygad, które postrach sieją w centralnym odcinku frontu.

Poza tym kilka fotografii podsumowujących VI etap.

Zachodni odcinek frontu (Dolina Śmierci):

Obrazek

Centrum:

Obrazek

Północno-Wschodni odcinek frontu:

Obrazek

Ogólny rzut na planszę:

Obrazek

Zasięg C. K. ofensywy o zmierzchu 20 maja 1916 r.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: sobota, 25 lipca 2015, 09:27 
Adjoint
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 1 czerwca 2009, 22:37
Posty: 775
Lokalizacja: Bełchatów/Warszawa
clown napisał(a):
Cytuj:
Tak czuję się patrząc na planszę:

Bardzo się cieszę z tego poczucia :) niektórym się w głowie nie mieści, że grając w gry wojenne można się poczuć głównodowodzącym :)


Właśnie w tej grze, mimo małej skali gracz nie czuje się jak buchalter batalionu ciułający punkty po to aby w tabelce uzyskać pewniejsze trafienie. No dobrze, czasem przesunie się jeden żeton aby mieć lepszy modyfikator, ale zasadniczo czujemy się w tej rozgrywce jak dowódcy operacji. Wyznaczamy ogólne cele dla brygad, przydzielamy im limit wsparcia art. i potem jakoś samo leci. Mechanizm walki jest taki, że i tak nie ma zbytniego sensu wspomniane ciułanie i przesadne kombinowanie z ustawieniem pojedynczych batalionów. Wyjściowy stosunek sił prawie zawsze jest 1/1, no ewentualnie 2/1 i tego się raczej nie zmieni. Ataki wyznaczamy zaraz po ruchu, a przed jakimikolwiek ostrzałami, więc wiemy, że nasz batalion idzie w bój, ale to jak poradzi sobie dowódca batalionu, jak będą strzelać ckm n-pla i czy nasza artyleria przykryje przeciwnika skutecznie ogniem to już wszystko zależy od zmiennych czynników czyli k6. W związku z tym nie ma zbytnio co zawracać sobie głowy liczeniem mnogich współczynników jak w innych grach heksowych o podobnej skali. Nie mówię, że tej matematyki nie ma wogóle w SE1916, ale nie ma ona zbyt wielkiego sensu w obliczu wielu zmiennych.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: niedziela, 26 lipca 2015, 07:44 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32656
Lokalizacja: Warszawa
Co do "ciułania punktów" to najwięcej zależy od budowy tabelki i rozkładu w niej rezultatów. Także dodatkowe elementy (jak wspominane tutaj) mają znaczenie. Moje doświadczenie jest takie, że spośród polskich gier najwięcej "ciułania" było w tych najprostszych grach, jak "Ardeny 1944", gdzie często tak naprawdę jedynym istotnym czynnikiem była siła oddziałów, stąd starano się zapewnić sobie w ataku jak największą siłę i optymalnie ją rozłożyć między kilka ataków. Te gry (poza "Ardenami 1944" i ich pochodnymi także np. wrześniowe) charakteryzowały się właśnie tym, że modyfikacji różnego rodzaju nie było tam zbyt wiele. W grach gdzie są szerzej uwzględniane inne czynniki, "ciułanie" zanika, bo te inne czynniki stają się ważniejsze. Dobrym przykładem jest tu "Waterloo 1815", gdzie jest dużo różnych modyfikacji i często nie ma wielkiego znaczenia czy ktoś ma w danym miejscu trochę silniejszy batalion, czy słabszy, podobnie jak łączenie batalionów. Dużo większe znaczenie mają modyfikacje za szyk, ukierunkowanie itp. Także budowa tabelki jest tam taka, że jak jest stosunek powyżej 2:1, to czy on będzie w danym przypadku wynosił 5:1 czy 10:1 to jest ta sama kolumna tabeli.

Jak rozumiem w tej grze tak naprawdę decydujące jest wsparcie artylerii, przydzielane w ostatnim momencie. Wiemy jak dużą rolę odgrywała artyleria w walkach w czasie I wojny światowej, stąd przy takim układzie czynności jest to logiczne, że nie opłaca się tworzyć jakichś skomplikowanych kombinacji. Samo przydzielanie wsparcia w ostatniej chwili czy wyznaczanie oddziałów do ataków można spotkać także w innych grach. Myślę, że autor nie kierował się przy tworzeniu tej gry jakimiś a priori przyjętymi wizjami dowodzenia czy czego tam jeszcze, tylko starał się oddać konflikt, który przedstawia gra. Taktyka na poziomie batalionu w okresie I wojny światowej nie była zbyt finezyjna, toteż autor nie tworzył tutaj zasad, które miałyby ją taką uczynić. Co innego było dla tej skali i dla tego okresu istotne i na tym się skupił. Walki w okopach nie były domeną finezyjnych manewrów taktycznych i to - jak rozumiem z wcześniejszych opisów - zasady starają się oddać.

W każdym razie nie ma żadnego związku między "ciułaniem punktów" w grach a tym ile jest w danej grze i jakiego rodzaju modyfikacji. Raczej występuje prawidłowość, że im więcej modyfikacji, tym "ciułania" jest mniej, ale można ten sam efekt osiągać i na inne sposoby - tak jak tutaj.

Co do bycia głównodowodzącym to moim zdaniem właściwie w każdej grze można się tak poczuć, bo w każdej grze gracz i tak ma większe możliwości działania niż głównodowodzący.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lipca 2015, 12:40 
Adjoint
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 1 czerwca 2009, 22:37
Posty: 775
Lokalizacja: Bełchatów/Warszawa
Raleen napisał(a):
W grach gdzie są szerzej uwzględniane inne czynniki, "ciułanie" zanika, bo te inne czynniki stają się ważniejsze. Dobrym przykładem jest tu "Waterloo 1815", gdzie jest dużo różnych modyfikacji i często nie ma wielkiego znaczenia czy ktoś ma w danym miejscu trochę silniejszy batalion, czy słabszy, podobnie jak łączenie batalionów. Dużo większe znaczenie mają modyfikacje za szyk, ukierunkowanie itp. Także budowa tabelki jest tam taka, że jak jest stosunek powyżej 2:1, to czy on będzie w danym przypadku wynosił 5:1 czy 10:1 to jest ta sama kolumna tabeli.



Właśnie to mi się podoba w tej grze i w Ostrołęce Twojego autorstwa. Konstrukcja tabeli walki i poszczególne modyfikatory fajnie oddają specyfikę taktyki w danym okresie. Punkty siły są ważne, ale nie najważniejsze. Liczebność jest pewna bazą - wiadomo, że nie będziemy szturmować okopów wroga przy stosunku 1:3, ale masa wojska z rzadka stanowić będzie czynnik decydujący.

Do tego dochodzą „smaczyste” rezultaty walki, gdzie wygrywający starcie też może zostać szarpniety/zmęczony walką i przez stać się bardziej podatnym na kontrataki. Tego w większości gier heksowych, z którymi miałem do czynienia nie widziałem, tam zwykle przegrany musiał się wycofać/ponieść straty w PS, a wygrywający ewentualnie dostawał trafienie w PS. W SE1916 dzięki zastosowaniu współczynnika morale, które bardziej trafnie należałoby nazwać poziomem świeżości oddziału/stanu zmęczenia, mamy świetny i prosty mechanizm oddający proces zużywania się oddziałów w trakcie walk.

I jeszcze gwoli wyjaśnienia: struktura fazy walki:
1. Deklaracja ataków (po wykonaniu ruchu oddziałami aktywowanej brygady)
2.Ogień ofensywny artylerii (limit wsparcia zależny od ilości przydzielonych na pocz. etapu pnkt.logistycznych). Czyli na pocz. etapu rozstrzygamy kwestie tego, ile wsparcia dana brygada będzie mogła wykorzystać. Ale konkretne jednostki art.przydzielamy do konkretnych walk po ruchach.
3. Ogień defensywny (ckm+ewentualne wsparcie art.)
4. Szturm (spośród oddziałów wyznaczonych do ataku, dwa wchodzą na pole z jednostką/ami obrońcy i tylko ich współczynniki liczą się do rozstrzygnięcia starcia). Po co zatem wyznaczać więcej oddziałów/stosów do ataku? Ano po to, aby któryś ze stosów przyjął ogień obrońcy, a drugi zaatakował na „świeżo”.
5. Rozstrzygnięcie walki – straty w morale i/lub sile żywej (nie takie straszne – do odrobienia), wycofanie obrońcy i ewentualnie kontratak rozstrzygany już bez wsparcia artylerii dla żadnej ze stron.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lipca 2015, 13:08 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 540
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Czasem mam wrażenie, że walka to już zwieńczenie kombinatoryki związanej z wyzyskaniem elementów terenowych, umocnień, pogody i wymanewrowania przeciwnika. W związku z tym gra nie jest nudna. Każda aktywacja jednocześnie angażuje przeciwnika, który ma realny wpływ na przebieg walki, a nie pozostaje tylko biernym obserwatorem. Poza tym opcja przechwycenia aktywacji zawsze stwarza ryzyko jak w przypadku wspomnianej 11 Bryg Górskiej, która wysunięta do przodu na czas nie dostała wsparcia i uległa praktycznie zagładzie. Nie można zapomnieć o losowych wydarzeniach ustalanych na początku etapu. Póki co działają one na niekorzyść Włochów, ale dzięki nim emocje tylko rosną podczas gry.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lipca 2015, 13:51 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32656
Lokalizacja: Warszawa
Dzięki za przybliżenie zasad Petru. Cieszę się, że są takie podobieństwa między moją grą a Waszych ostatnio ulubionym tytułem (chyba się zbytnio nie pomylę jak tak napiszę), niestety nieznanym mi bliżej jeszcze. Widzę, że właściwie myślimy podobnie.
Petru Rares napisał(a):
W SE1916 dzięki zastosowaniu współczynnika morale, które bardziej trafnie należałoby nazwać poziomem świeżości oddziału/stanu zmęczenia, mamy świetny i prosty mechanizm oddający proces zużywania się oddziałów w trakcie walk.

Tu mnie bardzo zainteresowałeś. Jeśli ewentualnie zechcesz rozwinąć jak tam działa poziom świeżości i zmęczenie oddziału, będę wdzięczny. Zawsze się człowiek może czegoś nowego dowiedzieć ;).

W strukturze fazy walki najważniejsze jest to wyodrębnienie wsparcia artylerii. Kiedyś jak myśleliśmy o własnych zasadach do II wojny światowej, to była jedna z obserwacji, że artyleria powinna być jednak jakoś wyraźniej uwzględniona, a nie tylko w formie dodawania siły do siły obrońcy czy atakującego. Bardzo mnie interesowały w związku z tym zwłaszcza takie kwestie jak "walec ogniowy". Wtedy też trafiłem na książkę Georga Bruchmullera "Artyleria przełamująca w bitwach wojny światowej" (jeszcze jakieś przedwojenne wydanie, teraz wydał ją Napoleon V). Ogólnie w grach planszowych taktyka artylerii często oddana jest mało finezyjnie. Ot po prostu się strzela, patrzy do tabelki i odnajduje wynik, albo w grach dla II wojny światowej dodaje siłę artylerii do siły walczących wojsk i tyle.
Bambrough napisał(a):
Czasem mam wrażenie, że walka to już zwieńczenie kombinatoryki związanej z wyzyskaniem elementów terenowych, umocnień, pogody i wymanewrowania przeciwnika.

To odczytuję jako bardzo umiejętną zachętę do zainteresowania się grą ;).
Bambrough napisał(a):
Każda aktywacja jednocześnie angażuje przeciwnika, który ma realny wpływ na przebieg walki, a nie pozostaje tylko biernym obserwatorem.

To ważne jeśli tak jest, bo w wielu grach niestety bywa wyraźne przechylenie możliwości działania na korzyść atakującego, połączone z biernością obrońcy, a jak obrońca ma co robić podczas wykonywania posunięcia przez drugą stronę, może reagować, to się nie nudzi.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: poniedziałek, 27 lipca 2015, 23:24 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 540
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
W sobotę rozegraliśmy kolejne II tury. Oto krótka relacja z VII etapu (21 maja 1916 r.).

Zachodni odcinek frontu:

Obrazek

"Dolina Śmierci" spragniona jest krwi i dalszych ofiar więc obie strony postanowiły zaspokoić ten głód i posłały w nią świeże posiłki. C.K. Brygady jakościowo i liczebnie przeważają dlatego od razu zabrały się za zdobywanie umocnionych pozycji brygad: Taro i Sicilia. Czujący wyższość żołdacy Najjaśniejszego Pana za nic mieli deszcz, okopy i karabiny maszynowe. W kilku miejscach wyparli umocnionych Włochów. Wysunięte bataliony z 56 KJ Bryg. na Masywie Pasubio zostały okrążone przez Bryg. Volturno. Mając niewielkie szanse wyprzeć wroga z silnie umocnionego Szczytu Coll Santo, Włosi postanowili "wziąć" przeciwnika głodem.

Centrum:

Obrazek

Wojska Austro-Węgierskie utknęły w wąskich przełęczach i zdaje się, że oddały inicjatywę Włochom. Ci dzięki otrzymaniu większej liczby punktów logistycznych wreszcie mogli tu i ówdzie spróbować zaatakować. Poza tym losowe wydarzenie miało szansę naprawdę dopiec amatorom makaronu. Artyleria włoska ostrzelała własne jednostki, ale na szczęście nie spowodowała większych strat.

Północno-Wschodni odcinek frontu:

Obrazek

Siły C.K. mają tu zdecydowaną przewagę. Atakują na całej linii i zmuszają Włochów do powolnego oddawania terenu. Strach pomyśleć co by było gdyby pogoda nadal była dobra i punkty artylerii liczyły się normalnie, a nie dzieliły przez 2.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: wtorek, 28 lipca 2015, 15:07 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32656
Lokalizacja: Warszawa
Przyglądam się i interesująco wyglądają zwłaszcza te walki miejscami osamotnionych batalionów ścierających się z dużą przewagą przeciwnika.

Pewnie niejednego czytającego ten wątek zaciekawi(ła) pogoda. Jak byście mogli coś więcej napisać, chociaż krótko, o jej oddziaływaniu na walkę. Bo to jest jednak trochę nietypowy czynnik dla tej skali.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: wtorek, 28 lipca 2015, 20:11 
Staff Sergeant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2012, 16:52
Posty: 225
Lokalizacja: Warszawa/Loos
Pozwolę sobie podłączyć się pod temat - również zakupiłem SE 1916 i w najbliższą sobotę spróbujemy coś rozegrać w wariancie trzyosobowym.

Na chwilę obecną, po lekturze przepisów oraz postów Bambrougha, powiem że fajnie to wszystko wygląda.

_________________
"Gassed last night, and gassed the night before
Going to get gassed tonight;
If we never get gassed anymore.
When we're gassed, were sick as we can be
For Phosgene and Mustard Gas is much too much for me."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: wtorek, 28 lipca 2015, 23:36 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 540
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Zasady dotyczące pogody są bardzo proste, podobnie jak pozostałych aspektów gry.

Występują trzy rodzaje pogody:
a) dobra/przejrzysta/bezchmurna;
b) pochmurna;
c) deszcz.

Jak jest ładnie to wiadomo, można walczyć na całego bez liczenia się z jakimikolwiek komplikacjami. Przy zachmurzeniu, ostrzeliwując pozycje usytuowane na 5 poziomie terenu i wyżej (wzniesienia, płaskowyże i szczyty) siła artylerii dzieli się przez 2. Ponadto wraz ze wzrostem wysokości zmniejsza się zasięg widoczności jednostek (4 heksy do 5 poziomu terenu i 3 powyżej). Widoczność jest niezbędna do prowadzenia ostrzału. Przy deszczu siła ostrzału dzielona jest przez 2. Punkty ruchu jednostek piechoty redukowane są o 1, a artylerii o połowę. Przy rozpatrywaniu szturmów i kontrataków deszcz zapewnia 1 przesunięcie w tabelce walki na korzyść obrońcy. Zasięg widzenia maleje do 2 heksów. To tyle w kwestii pogody.

Zaklinacz Kostek napisał(a):
również zakupiłem SE 1916 i w najbliższą sobotę spróbujemy coś rozegrać w wariancie trzyosobowym.

Na trzech fajnie sprawdzał się nam scenariusz: Drive on Pasubio. Sporo brygad i artylerii oraz trudny teren stanowią idealne przetarcie do czegoś poważniejszego. Przy okazji powinieneś również zwrócić uwagę na gry: Marne 1918: Friedensturm i Somme 1918. Inna skala, ale gry są świetne.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: środa, 29 lipca 2015, 19:09 
Staff Sergeant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2012, 16:52
Posty: 225
Lokalizacja: Warszawa/Loos
Bambrough napisał(a):
Zaklinacz Kostek napisał(a):
również zakupiłem SE 1916 i w najbliższą sobotę spróbujemy coś rozegrać w wariancie trzyosobowym.

Na trzech fajnie sprawdzał się nam scenariusz: Drive on Pasubio. Sporo brygad i artylerii oraz trudny teren stanowią idealne przetarcie do czegoś poważniejszego. Przy okazji powinieneś również zwrócić uwagę na gry: Marne 1918: Friedensturm i Somme 1918. Inna skala, ale gry są świetne.


Znam, mam w planach ich kupienie, tylko że Marne 1918: Friedensturm u Hexasim jest wyprzedany. Ale najpierw rozgrywka w "Serbien muss sterbien", a potem "Offensive a Outrance" (jak przyjdzie ;)).

_________________
"Gassed last night, and gassed the night before
Going to get gassed tonight;
If we never get gassed anymore.
When we're gassed, were sick as we can be
For Phosgene and Mustard Gas is much too much for me."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: środa, 29 lipca 2015, 19:28 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2269
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Wow... Kupiłeś OaO?
Szacun...
Moim zdaniem na te zasady SMS jest optymalna. Rozgrywka idzie szybko bo ilośc jednostek jest raczej mała. OaO to jest mega-monster. Będziesz to rozgrywał wieki całe.
Ale wiem jak to jest... Sam kupiłem La Bataille de la Moscowa ;)

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Strafexpedition 1916 (Europa Simulazioni)
PostNapisane: środa, 29 lipca 2015, 20:05 
Staff Sergeant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2012, 16:52
Posty: 225
Lokalizacja: Warszawa/Loos
Kpt. Bomba napisał(a):
Wow... Kupiłeś OaO?
Szacun...
Moim zdaniem na te zasady SMS jest optymalna. Rozgrywka idzie szybko bo ilośc jednostek jest raczej mała. OaO to jest mega-monster. Będziesz to rozgrywał wieki całe.
Ale wiem jak to jest... Sam kupiłem La Bataille de la Moscowa ;)


Nie mogłem się oprzeć i zamówiłem u Konrada. Zresztą trudno mi się oprzeć w przypadku każdej gry o Wielkiej Wojnie :wink:

Mam nadzieję kiedyś z Wami zagrać, czy to w OaO czy też coś w innego :)

Ale dobra, koniec OT, jak zagramy w sobotę to postaram się zdać jakąś relację.

_________________
"Gassed last night, and gassed the night before
Going to get gassed tonight;
If we never get gassed anymore.
When we're gassed, were sick as we can be
For Phosgene and Mustard Gas is much too much for me."


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.