Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest niedziela, 24 września 2017, 03:33

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 85 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: środa, 6 września 2017, 10:24 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 521
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Poniżej efekt niedzielnych zmagań na AgroWar. Niemcy sprawili carskim wojakom niezłe lanie. Alianci poddali partię po 9 etapie. Nadal gra się super. W najbliższy weekend zapewne kolejna rozgrywka.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 11:02 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Piotrze,
nie chcę w żaden sposób odbierać Ci słusznej satysfakcji ze zwycięstwa ani umniejszać rozmiarów mojej klęski i niekompetencji. Jednakże w powyżej toczonym dialogu zaniepokoiły mnie słowa:
polo napisał(a):
2) brak SR między planszą i RB. To dla Ruska jest problemem, bo niby dużo wojska, ale pole rezerwy w pewnym momencie puste się robi i to co najwredniejsze brak możliwości zakupienia scu, bo nie ma ich w zniszczonych. Stoją sobie gdzieś tam na planszy i się człowieka modli, aby Gracz Centralny zechciał je dobić.

To rzeczywiście wyglądało na bardzo głupią modyfikację, o której szczęśliwie zapomniałeś. Prześledziłem rzecz w instrukcji i rzecz wyjaśniła się następująco:
1) W "Destroyed Unit Box" umieszczamy jednostki wyeliminowane z gry bezpowrotnie. Jednostki, które mogą być odbudowane umieszczamy w "Replecable Unit Box"
2) LCU z tego boxu mogą być odbudowywane na dwa sposoby - klasycznie przez RP lub przez łączenie SCU (punkt 22.0). W tym wypadku użyte SCU wędrują do "Strategic Reserve" i jest to zasadniczy sposób zasilania tego boksu w SCU w tej grze.
3) Dodatkowo, w przeciwieństwie do "Ścieżek" LCU nie musi być zastępowane SCU przy ponoszeniu strat i, jeśli nie ma SCU w rezerwie, nie ginie bezpowrotnie (wszystkie przypadki bezpowrotnej eliminacji jednostek wyliczone w punkcie 12.6.6). Nowa reguła (jedyna na tej liście, o której pamiętałeś), że dla odmiany bezpowrotnie eliminowane są LCU jeśli w tej samej walce wyeliminowana zostanie zastępująca je SCU czyni pierwsze rozwiązanie wręcz atrakcyjnym, a tym samym zmniejsza drenaż SCU w "Strategic Reserve".
Reasumując, reguły w które graliśmy na tyle odstają od tych obowiązujących, że trudno powiedzieć, iż swoje dotychczasowe zwycięstwa odniosłeś w rozgrywkach w IoG, raczej na planszy i żetonami do IoG, ale z jakimiś hybrydowymi regułami, wybiórczo zaczerpniętymi z IoG i z jej poprzedniczki. Nie umniejszam mojej winy, bo jednak instrukcję winienem przeczytać raczej przed rozgrywką niż po. :evil:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 12:59 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4324
Lokalizacja: Festung Stettin
Pamiętajcie, że autor już wprowadził zmiany do przepisów:
https://www.boardgamegeek.com/filepage/ ... ata-8-3117
https://www.boardgamegeek.com/thread/18 ... or-changes
Jak tak sobie je poczytałem, to dochodzę do wniosku, że dobrze będzie zaczekać z rok, dwa, przed zagraniem tej gry. "Half-baked" to w tym przypadku dobre określenie.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 13:08 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2245
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Chyba jednak przesadzasz z tym half baked produktem.
Moim zdaniem te "zmiany" to zwykle przeoczenie w przepisach.
Nawet autor napisał, że gra testowana była z przepisami takimi jak w PoG (zakaz kilku po sobie RP i SR oraz mieszanie decku po jego wyczerpaniu).

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 13:25 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4324
Lokalizacja: Festung Stettin
Igor ja wiem, że autor pisał i to było testowane, itp. natomiast takie wprowadzanie zmian sugeruje moim zdaniem, że dobrzy gracze (tzw. "CDG sharks") po prostu użyli tej mechaniki niezgodnie z intencją autora gry. To jest standard, kiedy testuje grę jedna grupa testerów, gdzie masz "group thinking" itp. Potem, kiedy gra ląduje u graczy, są oni w stanie "wyciskać" różne rzeczy z mechaniki.
"Half-baked" jest produktem zjadliwym ;] w Stalin's War też się przecież dało grać :P ja spokojnie poczekam ;]

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 13:36 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
clown napisał(a):
Pamiętajcie, że autor już wprowadził zmiany do przepisów:
https://www.boardgamegeek.com/filepage/ ... ata-8-3117
https://www.boardgamegeek.com/thread/18 ... or-changes
Jak tak sobie je poczytałem, to dochodzę do wniosku, że dobrze będzie zaczekać z rok, dwa, przed zagraniem tej gry. "Half-baked" to w tym przypadku dobre określenie.

Wyczuwam w autorze bratnią duszę. Ja w trakcie tworzenia OLL w pewnym momencie dostałem kompletnego zawirowania korekcyjnego uwzględniając kolejne "complaints" testerów ("To co, nie zdobyłem tej twierdzy. W tym czasie twierdze nie broniły się tak dobrze, Samuelu, tak nie może być, musisz to zmienić!" lub "Na karcie jest napisane: "odrzuć tę kartę z gry" ale przecież nigdzie nie jest napisane, że ma to być właśnie ta karta a nie np. ta karta, którą trzyma na ręku mój przeciwnik. Samuelu, w takim razie powtarzam posunięcie, a Ty musisz na następny raz jednoznacznie opisać, co rozumiesz przez "ta", "tamta" itd.). Na usprawiedliwienie mam tylko to, że ulegałem owym "complaints" przed, a nie po wydaniu produktu.
Uff, traumatyczne wspomnienia. :cry:
Jednakowoż - lepiej zjeść nawet kwaśne jabłko niż pozwolić innym zjeść je wcześniej. Innymi słowy: wczoraj zamówiłem IoG i nie, Clownie, nie popsujesz mi humoru swoimi half-baked złośliwościami. :evil:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 13:54 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2245
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
To zupełnie tak jak ja. Gra do mnie jedzie i będę się dobrze przy niej bawił :)

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 14:02 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 521
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Na szczęście w naszej rozgrywce te małe uchybienia nie wpłynęły na końcowy efekt bo rosyjskie korpusy wyparowały głównie wskutek okrążenia niż wyeliminowania. Poza tym liczba straconych jednostek była tak duża, że nie starczyłoby replacementów na ich odbudowanie.

Niemniej bardziej chodziło mi w moim poście o bęcki jakich doświadczyli carscy. Druga gra i Niemcy po nich jeżdżą jak ... Na szczęście mają tak wiele sił, że utracenie ok. 10 korpusów nie jest jeszcze wielką tragedią.

Zastanawiam się czy GMT nie wyciągnęło ciekawych wniosków z aktualizacji Napoleon Agianst Europe. Może pomyśleli sobie: wydamy niedopracowane zasady, a potem wydamy update deluxe za 10-20$. W P500 już np. siedzi update do US Civil War. Jest to jednak naciągana teoria spiskowa.

Kpt. Bomba napisał(a):
To zupełnie tak jak ja. Gra do mnie jedzie i będę się dobrze przy niej bawił :)

Ja wczoraj dostałem już swoją pakę. :D I co miałeś w spamie info o wysyłce?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 14:35 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Bambrough, to nie są "drobne uchybienia", tylko przepisy całkowicie zmieniające sposób grania. :roll: Zgadzam się co do tego, że carscy i tak dostaliby bęcki. Jak piszesz, za każdym razem dostają. Powodem do satysfakcji byłoby, gdyby przeciwnik Bambough'a zawsze dostawał bęcki, nawet jeśli to Bambrough gra carskimi. A tak, można się serio niepokoić o balans, niezależnie od wszystkich "ambiguities" w regułach. W "Ścieżkach" łączne RP trzech głównych alianckich potęg przerastają te państw centralnych i to równoważy przewagę jakościową niemieckich armii. Tu różnica jakości jest wybitniejsza, bo alianci mają śladowe ilości korpusów o odporności 3, a mimo to Niemcy mają tę samą ilość RP co Rosjanie. Zgoda, byłoby ahistoryczne, gdyby Rosjanie po prostu mogli samodzielnie wziąć Niemców na wyczerpanie, to nie II wojna, a niezależnie od rewolucji rosyjski przemysł nie nastarczał z uzbrojeniem. Ale czy w jakikolwiek sposób jest uwzględnione (reguły, karty), że Niemcy jedynie podsyłali na Wschód siły chwilowo zwolnione z okopów flandryjskich? W naszej grze nic takiego nie zauważyłem (przeciwnie, to Niemcy mają wydarzenia odbierające aliantom RP). Muszę zapoznać się z grą, choć zapewne sobie trochę poczekam. Ale moja największa obawa nie jest związana ze zmiennymi jak marcowa pogoda regułami, lecz z trwale i nieuleczalnie naruszonym balansem. Jak ktoś coś znajdzie na temat na bgg czy w innych dyskusjach, będę wdzięczny za podlinkowanie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 14:49 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 521
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Samuel napisał(a):
Bambrough, to nie są "drobne uchybienia", tylko przepisy całkowicie zmieniające sposób grania. :roll: Zgadzam się co do tego, że carscy i tak dostaliby bęcki. Jak piszesz, za każdym razem dostają. Powodem do satysfakcji byłoby, gdyby przeciwnik Bambough'a zawsze dostawał bęcki, nawet jeśli to Bambrough gra carskimi. A tak, można się serio niepokoić o balans, niezależnie od wszystkich "ambiguities" w regułach. W "Ścieżkach" łączne RP trzech głównych alianckich potęg przerastają te państw centralnych i to równoważy przewagę jakościową niemieckich armii. Tu różnica jakości jest wybitniejsza, bo alianci mają śladowe ilości korpusów o odporności 3, a mimo to Niemcy mają tę samą ilość RP co Rosjanie. Zgoda, byłoby ahistoryczne, gdyby Rosjanie po prostu mogli samodzielnie wziąć Niemców na wyczerpanie, to nie II wojna, a niezależnie od rewolucji rosyjski przemysł nie nastarczał z uzbrojeniem. Ale czy w jakikolwiek sposób jest uwzględnione (reguły, karty), że Niemcy jedynie podsyłali na Wschód siły chwilowo zwolnione z okopów flandryjskich? W naszej grze nic takiego nie zauważyłem (przeciwnie, to Niemcy mają wydarzenia odbierające aliantom RP). Muszę zapoznać się z grą, choć zapewne sobie trochę poczekam. Ale moja największa obawa nie jest związana ze zmiennymi jak marcowa pogoda regułami, lecz z trwale i nieuleczalnie naruszonym balansem. Jak ktoś coś znajdzie na temat na bgg czy w innych dyskusjach, będę wdzięczny za podlinkowanie.


Ruscy mają chyba 1 takie wydarzenie aby zabrać RP centralnym. Z kolei centralni mają chyba 2 i dodatkowo 3, które pozwala im uzupełnić w trakcie gry siły korzystając z odłożonych RP rosyjskich.
Kluczem mogą okazać się Bałkany i front włoski. Jak tam AP dociśnie to Niemcy będą musieli przerzucić tam swoje siły bo Austro-Węgry same nie dadzą rady. Póki co mało ruchu było na tych dwóch odcinkach.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 15:00 
Padpałkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 20:14
Posty: 1424
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Zobaczymy, jak będzie z tym "half-baked", sam jestem bardzo ciekaw tej gry, ale jednak niepokoi mnie liczba niedopatrzeń i koniecznych poprawek, które co i rusz wychodzą na jaw. Wygląda na to, że sporo mechanizmów jest zwyczajnie niedotestowanych, od rewolucji, który w zasadzie nie wybucha (teraz powiększył stratę National Will za oddanie przeciwnikowi home space z VP, więc może będzie inaczej) oraz Troop Quality, które na razie ma znaczenie tylko dla Rosjan.

Oczywiście to nie wyklucza dobrej zabawy, szczególnie po koniecznych zmianach przepisów. Ścieżki też potrzebowały czasu, by dojrzeć. Już nie wspomnę, że dla mnie zjadliwy jest tam tylko scenariusz historyczny. Gorzej będzie, jeśli zachwiany jest balans, ale zaczekajmy jeszcze ze zdecydowanymi sądami. Być może jest to tak pomyślane, żeby wymusić na graczu alianckim aktywność brytyjsko-francuską na Bałkanach.

W każdym razie, chętnie zagram, pewnie nie raz :-)

_________________
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: czwartek, 7 września 2017, 17:49 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Bambrough napisał(a):
Ruscy mają chyba 1 takie wydarzenie aby zabrać RP centralnym. Z kolei centralni mają chyba 2 i dodatkowo 3, które pozwala im uzupełnić w trakcie gry siły korzystając z odłożonych RP rosyjskich.

Czyli 5:1 na korzyść państw centralnych. Obawiam się, że twórca gry po prostu za bardzo lubił chłopców z dużymi wąsami i w pikelhaubach. :evil: A do zrównoważenia gry potrzebne będzie nie wymyślenie scenariusza historycznego, lecz dodrukowanie paru nowych kart.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: niedziela, 10 września 2017, 17:51 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2245
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Oglądam sobie właśnie mapę i tam na torze akcji jest napisane, że RP nie może być dwa razy z rzędu.
Ciekawe zatem skąd nagła zmiana w rulebooku, który trafił do drukarni.
Tak czy inaczej mają się zaraz pojawić living rules więc nie trzeba będzie zaglądać do erraty.

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Ostatnio edytowano wtorek, 12 września 2017, 06:24 przez Kpt. Bomba, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: wtorek, 12 września 2017, 00:08 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1194
Lokalizacja: Kraków
Och, po prostu już drukując planszę przewidzieli living rules. :twisted:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Illusions of Glory (GMT)
PostNapisane: środa, 13 września 2017, 12:59 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 521
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Samuel napisał(a):
Bambrough napisał(a):
Ruscy mają chyba 1 takie wydarzenie aby zabrać RP centralnym. Z kolei centralni mają chyba 2 i dodatkowo 3, które pozwala im uzupełnić w trakcie gry siły korzystając z odłożonych RP rosyjskich.

Czyli 5:1 na korzyść państw centralnych. Obawiam się, że twórca gry po prostu za bardzo lubił chłopców z dużymi wąsami i w pikelhaubach. :evil: A do zrównoważenia gry potrzebne będzie nie wymyślenie scenariusza historycznego, lecz dodrukowanie paru nowych kart.


Niejasno napisałem. 3 w sensie trzecią, a nie trzy.

Niemniej w sobotę doszło do przełamania. Alianci pogonili centralnych. Kluczem okazało się złamanie Monarchii A-W. Włosi poszaleli u siebie, a na froncie bałkańskim wykazali się Brytyjczycy. Jak Niemcy muszą ratować swoich sojuszników, to już niestety nie mają tylu sił i czasu na pastwienie się nad Ruskimi. Bardzo dobra gra. Czekam z niecierpliwością na kolejną partię.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 85 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.