Graviteam Tactics - czyli realizm w grach taktycznych

Oczywiście najbardziej lubimy strategie i gry historyczne.
Awatar użytkownika
Philip79
Sous-lieutenant
Posty: 448
Rejestracja: niedziela, 16 sierpnia 2015, 18:34
Lokalizacja: Radom
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Graviteam Tactics - czyli realizm w grach taktycznych

Post autor: Philip79 »

Obrazek

Tekst przerzuciłem z mojego bloga (link na dole posta), gdzie regularnie zamieszcza, opisy strategii wartych wydania kasy. Część tekstów, tak jak ten, przerzucam na to forum, z uwagi na to, iż "pałam" swoistą sympatia do tego miejsca.
Z zamiarem “nabazgrania” tego “wątpliwego dzieła”, nosiłem się już ładne kilka miesięcy, jakby był ze mnie jakiś Sołżenicyn, a “dzieło”, miało być epokowym materiałem :) . I chyba tyle wypadało, by słowem wstępu, bo prawda jest taka, że ja jestem leniem, jakiego świat chyba nie widział, a powyższa seria, którą zamierzam tutaj opisać, zasługuje na utrwalenie na tym blogu, chyba bardziej niż jakakolwiek z pozostałych, opisanych na tym blogu, do tej pory.

Obrazek

Więc, OK... Od czego wypadało by zacząć...? Ano chyba od tego, że “te ruskie” zza Buga, chyba maja wrodzony talent do tworzenia, na prawdę genialnych produkcji strategicznych, szczególnie z okresu II wojny światowej, które, przede wszystkim charakteryzują się niepowtarzalnym realizmem pola bitwy, oraz możliwie najbardziej wiernym oddaniem szczegółów, zarówno, jeśli chodzi o modele i jednostki, jak i fakty historyczne, dotyczące różnych operacji militarnych, a także uwzględnieniem realizmu samego pola walki (mam tu na myśli, takich elementów, jak zachowania się jednostek, zarówno pieszych jak i zmechanizowanych, odwzorowania broni, systemu dowodzenia, komunikacji, morale piechoty, zachowania się jednostek zmechanizowanych w danym terenie i w konkretnych warunkach walki itd, gdzie wszystkie te elementy składają się na możliwie, jak najbardziej wierne odzwierciedlenie warunków panujących podczas bitwy.

Obrazek

Wypadało by nadmienić, jedna ważna rzecz - iż mamy tu do czynienia z grą nie strategiczną, a raczej taktycznym odzwierciedleniem pola walki, na poziomie plutonów - kompanii. Tak więc pod komendą mamy np. plutony piechoty i jednostek zmechanizowanych, baterie dział, jednostki dowodzenia w postaci konkretnych oficerów dowodzących, wraz z oddziałem dowodzenia, czy wręcz pojedyncze jednostki (np oficerów zwiadu, łączności, czy tzw FO observer, czyli oficer naprowadzający artylerię, lotnictwo, lub inne rodzaje wsparcia) To wszystko tworzy sieć komunikacyjną i dowodzenia podczas bitwy, odwzorowane w najmniejszych szczegółach, wraz z uwzględnieniem rodzaju wojsk (np gdy jednostki Wehrmachtu, najczęściej wyposażone były w kompleksowa łączność radiową, to jednostki radzieckie, w zależności od okresu, często posługiwały się za pomocą flar sygnalizacyjnych, czy chorągiewek. Oczywiście, nie muszę opisywać jaki miało to wpływ na skuteczność działań jednostek.
W kwestii łączności, wypadało by dodać, iż pełnia one kluczową rolę, gdyż jednostki posiadają limit punktów do wykorzystania na rozkazy i gdy ich zabraknie, jednostka nie jest w stanie wykonywać najprostszych poleceń. Dlatego kontakt dowództwa, czy jednostki rozwijające sieć telefoniczną jest tak ważny, bo powoduje on szybszą regeneracje tzw "dostępnych punktów dowodzenia", bez nich tracimy kontrolę właściwie nad całą kompanią, która do ponownego uzyskania łączności będzie utrzymywać pozycję, lub wykonywać ostatni otrzymany rozkaz.

Obrazek

Studio Graviteam wypuściło w sumie kilkanaście odsłon, poczynając od kultowego już “Achtung Panzer”, a nastepnie całej serii “Graviteam Tactics”, przedstawiające różne operacje, odbywające się na froncie wschodnim. Natomiast ostatnie odsłony, przenoszą gracza w teatr działań rozgrywający się w Afryce północnej, a konkretnie w Tunezji. (Op. “Longstop Hill”, “Pugilist”, “El Guettar”)
Jak widać, w sumie jest cała masa DLC, które możemy sobie przejrzeć na stronie autora: http://graviteam.com/, gdzie każda dodaje nowe kampanie, oraz różne poprawki i zmiany.
Jako, że gra jest na tyle oryginalna, nie ma potrzeby wymieniania tego, co ją wyróżnia od podobnych gier, bo takich właściwie nie ma.

Obrazek

Gra składa się z dwóch elementów (taktycznego i strategicznego). W trybie strategicznym, oczywiście mamy mapę teatru działań, oraz cały szereg funkcji, przy pomocy których możemy zarządzać i przeglądać wszystkie jednostki, pod naszą komendą. Ilość opcji jest bardzo duża i pozawala nam na bardzo szczegółowe śledzenie stanu naszych jednostek, statystyk, oraz innych informacji, z których wszystkie oparte są na autentycznych danych historycznych. Do dyspozycji mamy także obszerną encyklopedię, zawierającą kompletny spis całego sprzętu i broni dostępnych w obu armiach.

Obrazek

Element taktyczny, jak łatwo się domyśleć, polega na rozgrywaniu bitew w czasie rzeczywistym, będącymi konsekwencją ruchu jednostek na mapie strategicznej. Same mapy na których rozgrywane są bitwy, oddane są z fotograficzną dokładnością. Na samym początku mamy fazę przygotowania, gdzie rozstawiamy nasze jednostki, korzystając z całego szeregu narzędzi, które pokazują nam takie rzeczy jak widoczność z danego miejsca, możliwości okopania i przygotowania obrony, mając pod ręką także dokładne statystyki i cechy jednostek, oraz szereg innych przydatnych elementów.

Obrazek

Kolejna fazą, po rozstawieniu jednostek, jest wydanie wstępnych rozkazów i pozostaje nam już tylko odpalenie bitwy.
Przebieg starcia kontrolujemy za pomocą zwolnienia, lub przyspieszenia czasu, bądź korzystania z niecenionej funkcji aktywnej pauzy. Podczas bitwy, każda jednostka ma cały szereg rozkazów, z których część jest indywidualna dla danej jednostki. Mam tu na myśli całą gamę sposobu poruszania się, formacji, oraz zachowania w przypadku nawiązania kontaktu z wrogiem.

https://i.imgur.com/1y4EUQK.png

Ilość dostępnych rozkazów jest tak duża, że możemy dostosować zachowanie jednostki w dowolny sposób. Dodatkowo inteligencja jednostek jest na tak wysokim poziomie, iż potrafią one samodzielnie wykorzystać teren, w którym się aktualnie znajdują, wstrzymać atak, gdy ogień wroga jest zbyt duży, lub stosować takie manewry jak kontrolowany odwrót, czy utrzymywanie pozycji, jednocześnie raportując o swojej aktualnej sytuacji . Wszystkie te elementy pozwalają nam, na lepsza kontrole pola walki, gdyż wiemy, że jednostka której, np nie wydamy rozkazu, nie pójdzie nam na rzeź, czy nie zachowa się w sposób, którego konsekwencja będzie jej rozbicie. Słowem mówiąc, jednostka, która nie otrzyma np konkretnego rozkazu, będzie sama podejmować takie decyzje, aby zminimalizować straty i możliwie zabezpieczyć swoja aktualna pozycję.

Obrazek

Ogólnie gra, mimo dużej ilości funkcji, jest stworzona bardzo intuicyjnie i nie powinna sprawiać większych kłopotów. Podstawy poznamy już podczas pierwszego kontaktu, natomiast resztę poznajemy z czasem i zaczynamy sobie stopniowo zdawać sprawę o ich przydatności.

Ci gracze, którzy spotkają się z gra po raz pierwszy mogą być nieco zszokowani ilością dostępnych opcji, jednak gra posiada szereg misji treningowych, uwzględniające wszystkie podstawowe aspekty (jak przygotowanie obrony, tworzenie zasadzek, prowadzenie starć pancernych, czy kierowanie ogniem wsparcia artylerii. Dodatkowo, bardzo ciekawie stworzony jest tutorial, który, nie przerywa nam rozgrywki, a podaje nam jedynie porady i opisy danej sytuacji, w trakcie rozgrywki. Dzięki temu, już po ukończeniu misji treningowych, jesteśmy w stanie prowadzić rozgrywkę, wydawać rozkazy i kontrolować przebieg bitwy. Reszta opcji i zawartych informacji jest jedynie pomocą, a ich przydatność dla rozgrywki poznajemy w trakcie gry.

Obrazek

Graviteam tactics można z powodzeniem nazwać majstersztykiem taktycznym, w którym autorzy dołożyli wszelkich starań, do poprawności historycznej jednostek, realizmu pola walki i zachowania oddziałów podczas starć, z uwzględnieniem wszystkich możliwych aspektów, jakie do tej pory udało się wprowadzić do rozgrywek w tego typu grach, stawiających na realizm i zgodność historyczną. pomimo, że gra nie należy do najtańszych, to z pewnością nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto dla każdego fana gier taktyczno-strategicznych z okresu II wojny światowej.
Byłbym także wdzięczny za wszelkie opinie, czy doświadczenia związane z powyższą serią.

"kłótnia z idiotą, jest jak gra z gołębiem w szachy. Nieważne jak dobrze grasz, gołąb i tak poprzewraca pionki, a na koniec nasra na szachownicę"

Szukasz porządnej strategii?
Więc zanim wywalisz pieniądze w błoto, zobacz Gry Strategiczne, które polecam:

https://www.facebook.com/Gryzalecane/no ... e_internal
ODPOWIEDZ

Wróć do „Gry komputerowe”