Mariupol 2014-15 (TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące okresu po II wojnie światowej.
Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: Przemos19 »

W najnowszym tisie widziałem okładkę z mapą i żetoanmi do systemu B-21, Mariupol 2014-15. Co to jest, da się w to grać? Jaki to system? Mam tylko B-35.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Radosław Kotowski
Chui
Posty: 747
Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 214 times
Been thanked: 22 times

Re: Mariupol 2014-15

Post autor: Radosław Kotowski »

To nowe "Bitwy XXI Wieku" , co do gry jeszcze nie grałem żetoniki trzeba wyciąć a na to nie mam czasu. Jest taki prosty scenariusz z walkami w Mariupolu 2014 i scenariusz dla 2015 roku. Ale do tego drugiego trzeba mieć dodatkowe żetony.
Jak my tu przetrwaliśmy?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43344
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Mariupol 2014-15

Post autor: Raleen »

Przemosie, dyskutowaliśmy już o tym systemie długo i szeroko:

http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f=40&t=13863

Mówiąc krótko: szkoda czasu.

To chyba nie jest kompletna gra tylko trzeba mieć "Bitwy XXI wieku", albo przynajmniej zasady do nich.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Radosław Kotowski
Chui
Posty: 747
Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 214 times
Been thanked: 22 times

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: Radosław Kotowski »

Trzeba mieć tylko zasady i żetony pomocnicze do pierwszego scenariusza. Do drugiego żetony jednostek rosyjskich z gry. To co zrobili ciekawego w tych scenariuszach to ograniczyli zasięg ognia do dwóch heksów.
Jak my tu przetrwaliśmy?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43344
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: Raleen »

Ale co to zmienia Radosław, że ograniczyli zasięg ognia do 2 heksów? To nie jest problem tego systemu. Jednym z głównych problemów jest wielokrotne turlanie. Przypomnę: każda jednostka pancerna i większość zmechanizowanych ma po 11 jednostek amunicji co etap, czyli odliczając dwie jednostki amunicji na walkę (na etap), zostaje 9 strzałów w WALCE OGNIOWEJ - na każdą pojedynczą jednostkę! Czyli 9 rzutów 2 kostkami. Jak atakują np. 3 kompanie czołgów to masz 9 x 3 = 27 rzutów. Poza tym np. w tym systemie głównym sposobem zdobywania miast jest atak czołgami, piechotę w mieście rozstrzeliwuje się ogniem z dział czołgowych na dystans. W porównaniu z jednostkami pancernymi lotnictwo nie odgrywa prawie żadnej roli. Itd. można by długo.

Na Rebelu pojawił się komentarz nowego gracza - kto mi nie wierzy, niech sobie poczyta:
http://www.rebel.pl/product.php/1,728/9 ... wieku.html

Gdyby przypadkiem miał zniknąć z jakichś powodów, zacytuję:
Czarny2501 pisze: Kupiłem produkt chwilę po premierze i obecnie uważam, że to był fatalny wybór. Zasady są kalką z innych gier dotyczących innych epok! Pomijam, że istnieją przepisy bez zastosowania i niekompletne (desant). Chociaż instrukcje napisano w starym stylu (ponumerowane paragrafy), to odwołłuje się ona do nieistniejących działów i akapitów.
Zniósłbym te wszystkie bolączki gdyby gra była logiczna. Nie wiem, czy autor zna się na pojazdach, ale moim zdaniem każdy mógłby zauważyć, że jak czołg jedzie 60km/h to trasa 20 km nie zajmie mu dwóch godzin! Zresztą czas tury dwie godziny to też wzniosły pomysł, jedna z doktryn współczesnej walki mówi, że czołg ma 2 minuty życia po wykryciu, w tje grze jest to jakieś 4 godziny.Ostatnią bolączką są statystyki jednostek, w obecnych zasadach Scimitar (działo 37mm) ma lepsze parametry niż rosyjskie armaty czołgowe! Ponadto cała gra brzmi jak akcja propagandowa chwaląca sprzęt NATO i czołgi, bo wiadomo, że lotnictwo to nie ma wpływu na walkę, o wojnie elektronicznej nie wspomnę.
Ostatnim punktem, który zostanie przeze mnie skrytykowany to scenariusze. Pierwszy z nich dziejący się w polsce to najlepszy z nich i w myśl zasad gry jest jeszcze sensowny. Niestety drugi i trzeci scenariusznie zostały chyba nigdy dostarczone testerom. Basra to starcie w poniesienie jak najmniejszych strat. Natomiast drugi dziejący się na Krymie jest przeznaczony na około dwa dni gry! Pominę już, że jego wyważenie polega na tym jak szybko rosjanie zmiażdżą ukraińców.
Sumując nie polecam tej gry nikomu, chyba, że potrzebne są mu sztorcowane żetony z oznakowaniami mapy i ładna mapka z miejscowością żydowo.

Wystawiona grze ocena 1 (w skali od 1 do 6) też jest znamienna.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Radosław Kotowski
Chui
Posty: 747
Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 214 times
Been thanked: 22 times

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: Radosław Kotowski »

Raleen pisze:Ale co to zmienia Radosław, że ograniczyli zasięg ognia do 2 heksów?
Nie twierdziłem że naprawili całość lub cokolwiek :) Po prostu jest inny zasięg.
Turlania troszkę jest ;) Troszkę za dużo :)

Tak ogólnie recenzja jest ok tylko z jednym ale.
"jedna z doktryn współczesnej walki mówi, że czołg ma 2 minuty życia po wykryciu"? No nie jest tak źle z tymi czołgami.

Wracałem dziś z pracy autobusem i nagle... Pojawił się pomysł na rozwiązanie zasad dla piechoty zmech/zmot. :)
Ale to będzie moja tajemnica... ;)
Jak my tu przetrwaliśmy?
wittwelsh
Sergent
Posty: 133
Rejestracja: niedziela, 23 października 2011, 10:58
Has thanked: 30 times
Been thanked: 10 times

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: wittwelsh »

Kurczę, może jestem przewrażliwiony, ale moim zdaniem to trochę niskie wydawać grę na ten temat, kiedy jeszcze ciała nie ostygły, a potencjalnie nowe są w kolejce do chłodni.
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: Palladinus »

Dziś nie wiemy czy za 10 lat będziemy wiedzieć coś więcej i chyba temperatura ciał niewiele z tym ma wspólnego. Jeśli temat byłby dobrze opracowany (a wiemy, ze na dzisiaj być nie może), to pewnie wartoby po ten tytuł sięgnąć, a tak to rzeczywiście jest political fiction.
wittwelsh
Sergent
Posty: 133
Rejestracja: niedziela, 23 października 2011, 10:58
Has thanked: 30 times
Been thanked: 10 times

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: wittwelsh »

Też prawda, generalnie wygląda na grę na opartą o wiadomości wieczorne. Gdzieś chyba czytałem o tym, że ponoć wydawca twierdzi, że gra ma imprimatur NATO - czy jakoś tak. Nie znam kulisów produkcji, ale zdaje się, że to trochę grubymi nićmi szyte oświadczenie.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43344
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: Raleen »

Była niedawno dyskusja o "Bitwach XXI wieku", które stanowią podstawkę dla tej gry. Wydawca twierdził, że grę pokazywał w Pentagonie, MON i komisjach sejmowych i wszyscy wyrażali się o niej z uznaniem, a w Pentagonie mieli mu nawet powiedzieć, że to co zrobił jest lepsze od ich produkcji. Na dowód swoich sukcesów i sławy wydawca zamieścił na Facebooku swoje zdjęcie, gdzie stoi sobie sam z grą na... parkingu Pentagonu :). Neoberger próbował się go jeszcze dopytywać o ten MON, kto tam konkretnie się tą grą zajmował (jaka komórka organizacyjna), bo chciał to zweryfikować jako, że swego czasu tam pracował - i wtedy zapadła głucha cisza.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
wittwelsh
Sergent
Posty: 133
Rejestracja: niedziela, 23 października 2011, 10:58
Has thanked: 30 times
Been thanked: 10 times

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: wittwelsh »

Może dlatego, żeby informacja nie dostała się w niepowołane ręce... ;) Ech, kolejna kręćka na koncie wydawcy TiS. Ciekawe, czy ta gra/system chociaż trochę schodzi z hurtowni.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: Darth Stalin »

wittwelsh pisze:Kurczę, może jestem przewrażliwiony, ale moim zdaniem to trochę niskie wydawać grę na ten temat, kiedy jeszcze ciała nie ostygły, a potencjalnie nowe są w kolejce do chłodni.
Ale to nie jest pierwsza gra o Ukrainie, w tym o Donbasie, jaka się pojawiła:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.1dda92e7/0
Darmowa gra PnP, jeszcze z marca 2014, ale już z dodatkiem "donbasskim":
http://talk.consimworld.com/WebX?8@@.1dda92e7

A tutaj mod do starego dobrego Red Storm Rising o hipotetycznej rosyjskiej inwazji:
http://talk.consimworld.com/WebX?7@@.ee6e62f/301
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: RAJ »

Dadaj do tego, że co najmniej od pół roku jest na Ukrainie gra figurkowa o Majdanie.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
wittwelsh
Sergent
Posty: 133
Rejestracja: niedziela, 23 października 2011, 10:58
Has thanked: 30 times
Been thanked: 10 times

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: wittwelsh »

Nie rozumiem tylko, co to zmienia. Po prostu uważam, że robienie kapitału na tym w obecnej sytuacji jest dosyć słabe, z powodów wymienionych przeze mnie, Volkha i Palladinusa.
Ostatnio zmieniony środa, 17 czerwca 2015, 11:20 przez wittwelsh, łącznie zmieniany 2 razy.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: Mariupol 2014-15 (TiS)

Post autor: RAJ »

Macie prawo tak uważać, my mamy prawo sądzić inaczej.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
ODPOWIEDZ

Wróć do „Po II wojnie światowej”