Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest piątek, 20 lipca 2018, 04:48

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: środa, 27 września 2017, 19:14 
Lieutenant General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Posty: 4993
Lokalizacja: Wrocław
W tym temacie będą znajdować się pytania i odpowiedzi dotyczące zasad BW-Lee.
Wkrótce zaczniemy publikować też filmiki, omawiające najważniejsze zasady gry.

Wszystkie pliki potrzebne do gry znajdują się tutaj:
http://gmboardgames.com/pl/Pliki/

Kilka linków bezpośrednich:

FAQ i errata do gry, wersja 1.0: http://www.gmboardgames.com/leefaq.pdf

Karty losowe, lat gry, celów bitwy, taktyk kawalerii itd.,: http://www.gmboardgames.com/kartylosowenew.pdf

Znaczniki rozkazów, rozbitych jednostek itd: http://www.gmboardgames.com/znacznikileenew.pdf

Na naszym serwerze opublikowaliśmy również ściągawkę do gry. Zawiera skrót faz gry, modyfikatory i tabele strzelania oraz walki i spis treści do podręcznika. Warto wydrukować dwustronnie i zalaminować.

Plik ma koło 1 Mb wielkości i jest przechowywany na serwerze wewnętrznym.
Link:
http://www.gmboardgames.com/sciagawkalee.pdf

Poniżej obrazki ściągawki.

Obrazek

Obrazek

_________________
http://www.gmboardgames.com

https://goo.gl/images/4FzYoe


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Bogowie wojny - Lee wrażenia i uwagi ogólne
PostNapisane: niedziela, 1 października 2017, 10:59 
Lieutenant-Adjudant-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 8 września 2011, 22:43
Posty: 603
Lokalizacja: Łódź
Czy żywopłoty, płoty itd. również powodują utratę 2 poziomów zwartości u kawalerii i artylerii, które są na nie odepchnięte? Czy dotyczy to tylko kawalerii na koniach, czy spieszonej również?

_________________
www.psbwar.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: niedziela, 1 października 2017, 11:14 
Lieutenant General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Posty: 4993
Lokalizacja: Wrocław
Żywopłoty i płoty mają taką samą zasadę jaką murki (4.5), zatem jak najbardziej tak.
Spieszona kawaleria jest traktowana jak piechota, więc nie traci zwartości, gdy zostanie odepchnięta na płot/murek.

_________________
http://www.gmboardgames.com

https://goo.gl/images/4FzYoe


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: niedziela, 1 października 2017, 14:37 
Lieutenant General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Posty: 4993
Lokalizacja: Wrocław
Na górze tematu wkleiłem linka do pobrania ściągawki - najważniejsze modyfikatory w grze plus spis treści.

_________________
http://www.gmboardgames.com

https://goo.gl/images/4FzYoe


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: środa, 10 stycznia 2018, 16:47 
Lieutenant General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Posty: 4993
Lokalizacja: Wrocław
Dzisiaj bardzo ważna informacja. Zapraszamy serdecznie na bloga gry, gdzie opublikowaliśmy wpis o nowych kartach do gry, znacznikach, a przede wszystkim pojawieniu się FAQ i erraty.

Linki:

FAQ i errata do gry, wersja 1.0: http://www.gmboardgames.com/leefaq.pdf

Karty losowe, lat gry, celów bitwy, taktyk kawalerii itd.,: http://www.gmboardgames.com/kartylosowenew.pdf

Znaczniki rozkazów, rozbitych jednostek itd: http://www.gmboardgames.com/znacznikileenew.pdf

_________________
http://www.gmboardgames.com

https://goo.gl/images/4FzYoe


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: środa, 18 kwietnia 2018, 16:37 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 520
Lokalizacja: Będzin
W przypadku gdy jako Unia mam tylko jedną dywizję kawalerii, musi być ona pod korpusem kawalerii? Jeżeli nie musi to i tak taką dywizję traktujemy jako osobny korpus przy wydawaniu rozkazów, dodatkowej kostce dla dowódcy Armii?

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: czwartek, 19 kwietnia 2018, 13:15 
Lieutenant General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Posty: 4993
Lokalizacja: Wrocław
Jeśli wystawiasz tylko jedną dywizję kawalerii to działa ona jak u Konfederatów. Nie potrzeba jej korpusu, czyli jej generał dostaje rozkazy od WN. Jeśli chodzi o markery i kostki dowodzenia to traktujesz ją jako korpus czyli będzie je dodawać.

_________________
http://www.gmboardgames.com

https://goo.gl/images/4FzYoe


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: środa, 25 kwietnia 2018, 21:02 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 520
Lokalizacja: Będzin
Chciałem potwierdzić, że dobrze rozumiem. Czy 3 elementy artylerii (nie weterani) strzelające do osłabionej brygady (-2) z flanki to będzie w sumie 3 + 3*2 + 3*2 = 15?
Czy te same modyfikatory są dla artylerii przy ostrzale wspierającym jak przy kanonadzie?

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: czwartek, 26 kwietnia 2018, 06:57 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 520
Lokalizacja: Będzin
Jeszcze dwa kolejne pytania:
- czy dobrze rozumiem - George B. McClellan jako wódz naczelny może wydać tylko 1 rozkaz na turę. Czyli Jak mam 5 korpusów w Armii bez samodzielnych dowódców to w trakcie gry w danej turze tylko jeden korpus będzie dowodzony a reszta nie?
- w jakim momencie/sytuacji przydają się/są wykorzystywane cechy głównodowodzących Armii (ostrożny, neutralny, agresywny)?

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: czwartek, 26 kwietnia 2018, 09:45 
Lieutenant General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Posty: 4993
Lokalizacja: Wrocław
Cytuj:
Chciałem potwierdzić, że dobrze rozumiem. Czy 3 elementy artylerii (nie weterani) strzelające do osłabionej brygady (-2) z flanki to będzie w sumie 3 + 3*2 + 3*2 = 15?
Czy te same modyfikatory są dla artylerii przy ostrzale wspierającym jak przy kanonadzie?


Dokładnie. Każdy z elementów dostanie 2 kostki za flankę i 2 kostki za osłabienie brygady - razem będzie 15 kostek.

Cytuj:
Jeszcze dwa kolejne pytania:
- czy dobrze rozumiem - George B. McClellan jako wódz naczelny może wydać tylko 1 rozkaz na turę. Czyli Jak mam 5 korpusów w Armii bez samodzielnych dowódców to w trakcie gry w danej turze tylko jeden korpus będzie dowodzony a reszta nie?


McClellan może wydać tylko 1 rozkaz natarcia na turę. Nie ma ograniczeń w ilości wydania rozkazów marszu i obrony. Czyli jak masz 5 korpusów to tylko 1 może dostać natarcie, a pozostałe mogą dostać marsz albo obronę.

Cytuj:
- w jakim momencie/sytuacji przydają się/są wykorzystywane cechy głównodowodzących Armii (ostrożny, neutralny, agresywny)?


W praktyce tylko w trakcie bitew historycznych, gdzie głównodowodzący może mieć niższy stopień i dowodzić korpusem/dywizją. W trakcie zwykłej bitwy są pomijane.

_________________
http://www.gmboardgames.com

https://goo.gl/images/4FzYoe


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: czwartek, 26 kwietnia 2018, 10:17 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 520
Lokalizacja: Będzin
Torgill napisał(a):
McClellan może wydać tylko 1 rozkaz natarcia na turę. Nie ma ograniczeń w ilości wydania rozkazów marszu i obrony. Czyli jak masz 5 korpusów to tylko 1 może dostać natarcie, a pozostałe mogą dostać marsz albo obronę.


Czas się cofnąć do podstawówki, albo trochę więcej czasu na sen poświęcić ;). Dzięki za odpowiedzi.

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: niedziela, 3 czerwca 2018, 14:22 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 520
Lokalizacja: Będzin
Kilka dni temu zadałem garść pytań autorm po zapoznaniu się z instrukcją 1.1. I w sumie może warto je wraz z odpowiedziami wrzucić tutaj:


Cytuj:
1. Tak się jedynie zastanawiam czy przy skali brygadowej
możemy mówić o polu widzenia i jego braku z tyłu jednostki (3.3).


Historycznie nie, ale do mechaniki gry, gdzie pewna sztywność jest
wskazana, żeby nie pozwalać na wszystko, myślę, że jest ok.

Cytuj:
2. Str. 23, na górze strony. 7.10. Jedno z najbardziej
mylących miejsc w instrukcji. Chyba? Na pierwszy rzut oka wynika
jakoby przy nieudanym teście na rozkaz tylko artyleria pod ostrożnym
generałem nie mogła strzelać… Mógłbym się czepiać dalej.
Ogólnie powinno być jedno miejsce w instrukcji z podsumowaniem co
się dzieje, jeżeli nie zdamy rozkazu. (btw, strona 38, 10.14
Artyleria, której dowódca nie zdał….)


Artyleria nigdy nie może wykonywać ostrzałów, jeśli generał nie zdał
rozkzu, z wyjątkiem sytuacji, gdy sama została zaatakowana. Ten zapis
rzeczywiście trochę dziwnie wygląda, jest nieco zmieniony w FAQ.


Cytuj:
3. I tak wracając do artylerii chyba najbardziej o niej są
rozstrzelone przepisy.


Tak, zwłaszcza np. wyraźna jest różnica jeśli chodzi o ataki i ogień
wspierający artylerii, które są w innych rozdziałach niż kanonada. Tutaj
był duży dylemat, czy dawać wszystko w jednym miejscu, czy tam, gdzie
rozgrywa się reszta rzeczy danej fazy - stąd np. ogień wspierający jest
opisany w fazie walki, bo wtedy następuje.


Cytuj:
4. Str. 28 dół instrukcji. 8.3. Test może wykonać tylko
generał który dowodzi daną brygadą – czyli tylko generał
dywizji?


Generał, który dowodzi daną brygadą, czyli każdy, który ma nad nią
zwierzchnictwo - generał dywizji, dowódca jej korpusu i wódz naczelny.


Cytuj:
5. Str. 29. 8.7. Ich korpus musi otrzymać odpowiedni rozkaz.
Jaki to jest odpowiedni rozkaz? Właśnie przy jakich rozkazach
artyleria może i nie może strzelać?


Słowo "odpowiedni" do wykreślenia - artyleria może strzelać przy każdym
rozkazie.


Cytuj:
6. Odnośnie artylerii jeszcze:

a. Wracając do pyt. 2 niedowodzona artyleria nie może
strzelać. A co odnośnie dowódców którzy nie zdali rozkazu?


Zgodnie z 7.12 jeśli dowódca nie zdał rozkazu, to jednostki pod jego
dowództwem są poza dowodzeniem. W przypadku artylerii oznacza to brak
możliwości ostrzału.


Cytuj:
b. Artleria która się ruszała też nie może strzelać –
można się tylko obrócić, prawda?


Zgodnie z 8.2. Możesz strzelać po ruchu ALE musi to być zawsze ostrzał
przed atakami. Jeśli masz artylerię dywizji lub korpusu i Twój korpus
atakuje, to kanonadę możesz wykonać przed atakami, ogień wspierający
podczas ataków. Ponieważ pozostałe ruchy wykonuje się po walkach, zatem
w tym przypadku nie wykonasz ostrzału po ruchu. JEŚLI jednak nie
wykonujesz w tej turze ataków, tylko zwykłe ruchy, to wtedy możesz
zrobić kanonadę przed albo po ruchu.


Cytuj:
7. Czy wspierające jednostki mogą też prowadzić pościg po
walce?


Tak, mogą też dostawić się do wsparcia w trakcie pościgu.


Cytuj:
8. Str. 43. 10.23. Piechota ścigana przez jazdę… - czy ten
akapit oznacza, że można dwa razy walczyć? Jest tam mowa o
wykonaniu szarży.

9. Kolejny akapit. Znowu, można dwa razy walczyć daną
jednotką? (chyba że do walki dołączą nowe….)

10. I przedostatni akapit – to samo pytanie co wyżej.


Zostało to dokładnie sprecyzowane w FAQ, została tam wprowadzona
dodatkowa runda walki - po pościgach.
Będzie to wyglądało tak:
1. Walki.
2. Wprowadzenie rezultatów walk, odepchnięcia pościgi.
3. Tam gdzie pościgi doścignęły przeciwnika - dodatkowe walki (od razu).
4. Rezultaty dodatkowych walk.

Jest jeszcze coś takiego jak przełamanie, ale tu potrzeba kilka fotek i
dłuższego opisu - to będzie w FAQ.


Cytuj:
11. Str. 47. 11.4. Każda dywizja, której…. – ten test jest
przeprowadzany co turę czy raz na grę?


Co turę - zawsze przed zbieraniem rozbitych jednostek.

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: niedziela, 3 czerwca 2018, 22:27 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 520
Lokalizacja: Będzin
1. Par. 14.8. Unia. W sumie 9 brygad. Oznacza to że mogę wystawić na te 9 brygad 2 weteranów i 1 elitę czy tylko jedną leitę lub dwóch weteranów?
2. Czy planujecie coś w kwestii początkowego ustawienia terenów - np. kilka "gotowych wzorów stołów" 120x120?
3. W FAQ 2 planujecie jakieś poprawki na kartach (bo nie wiem czy drukować te z FAQ 1, na razie gram na tych starych).

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: niedziela, 3 czerwca 2018, 22:35 
Lieutenant General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Posty: 4993
Lokalizacja: Wrocław
Cytuj:
1. Par. 14.8. Unia. W sumie 9 brygad. Oznacza to że mogę wystawić na te 9 brygad 2 weteranów i 1 elitę czy tylko jedną leitę lub dwóch weteranów?

To i to, czyli 2 weteranów i 1 elitę. Limity są osobne.

Cytuj:
2. Czy planujecie coś w kwestii początkowego ustawienia terenów - np. kilka "gotowych wzorów stołów" 120x120?

Nowy, a raczej alternatywny "setup" będzie w Grancie. Stół zostanie podzielony na ćwiartki, na każdej będą określone tereny. Do tego dodajemy drogi. Każdy ustawia dwie ćwiartki, jedną po swojej stronie i jedną po przeciwnika (po ukosie). Wszystko po to, żeby przyspieszyć początek gry.

Cytuj:
3. W FAQ 2 planujecie jakieś poprawki na kartach (bo nie wiem czy drukować te z FAQ 1, na razie gram na tych starych).


Będą pewne drobne poprawki, bo tam zaplątały się jakieś kohezje, a powinna być "zwartość" i kilka podobnych błędów.

_________________
http://www.gmboardgames.com

https://goo.gl/images/4FzYoe


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: FAQ - pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
PostNapisane: poniedziałek, 4 czerwca 2018, 21:04 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 520
Lokalizacja: Będzin
Cytuj:
2. Czy planujecie coś w kwestii początkowego ustawienia terenów - np. kilka "gotowych wzorów stołów" 120x120?

Nowy, a raczej alternatywny "setup" będzie w Grancie. Stół zostanie podzielony na ćwiartki, na każdej będą określone tereny. Do tego dodajemy drogi. Każdy ustawia dwie ćwiartki, jedną po swojej stronie i jedną po przeciwnika (po ukosie). Wszystko po to, żeby przyspieszyć początek gry.
A czy można prosić o wzór / przykłądowy stół 120x120? W jakimś pliku PDF, jpg...

Dzisiejsze moje pytanie - czy wspierająca brygada też jest odepchnięta - NIE.

I w sumie kolejne. Ruszyliśmy markerem naszego korpusu w danej turze. I w tej turze trzeba było też odkryć korpsu. Jedyny rozkaz jaki taki korpus może otrzymać to obrona. Rozumiem, że potrzebujemy kostki od głównodowdzącego? Trzeba testować taki rozkaz? Co jak nam się nie uda test?

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.