Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 20 czerwca 2018, 15:15

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: III Walka
PostNapisane: środa, 10 czerwca 2009, 17:12 
Legatus Legionis
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:55
Posty: 2251
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Temat na razie nie poruszany, umieszczony dla porządku. Gdy przemyślę wszystkie aspekty starć, napiszę więcej.

_________________
Legiony i ja mamy się dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 23 czerwca 2009, 15:18 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33575
Lokalizacja: Warszawa
W tym temacie ciekaw jestem oczywiście najbardziej jak będzie wyglądała (hipotetyczna) bitwa pod Farsalos :) .

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 24 czerwca 2009, 10:27 
Legatus Legionis
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:55
Posty: 2251
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
W skrócie mam taki pomysł by bitwy były jednorundowe, czyli szybkie, z tym, że atakujący nie będzie premiowany, chcę zrobić pewną "równoczesność: walki, ta strona, która poniesie większe straty, przegrywa z różnymi konsekwencjami ( przymusowy odwrót, straty w pościgu, potencjalne straty wśród wodzów, a dodatkowo zwycięzca będzie mógł po zniszczeniu iluś tam % sił wroga rekrutować do swojej armii z jeńców).
Wpływ na walkę będzie miała jakość wojska, teren (heks broniącego - z tym, że tu bedzie zróżnicowanie jeżeli chodzi o teren dla danego rodzaju wojska), obóz, zdolność danego wodza plus odrębna kompetencja do dowodzenia poszczególnym rodzajem wojsk (przykładowo Cezar legionami, Labienus jazdą, takich wodzów będzie niewielu). Zastanawiam się też nad ujemnymi statystykami dla wodzów-idiotów.

_________________
Legiony i ja mamy się dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 24 czerwca 2009, 12:23 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33575
Lokalizacja: Warszawa
Jeśli chodzi o elementy nierównoczesne to przychodzi mi do głowy przede wszystkim użycie pilum - obrońcy rzucali chyba pierwsi, gdy przeciwnik dopiero nadciągał. Także inna broń miotająca, ale tam już chyba mniej. Poza tym rzeczywiście lepiej jak szanse są w miarę wyrównane, a jeśli nie to gdy wynika to z jakichś innych zasad np. dot. dowodzenia.

Skala gry duża, więc mój zmysł taktyczny jeszcze nie pozwala mi sobie wyobrazić w szczegółach jak to mogłoby wyglądać, ale będę się przyglądał temu wątkowi uważnie ;) .

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 25 czerwca 2009, 14:22 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:53
Posty: 580
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
Jak oddane będą straty w walce, skoro jednostki to legiony czyli jednostki mające standardowo 5 tys ludzi??

Jak będą oddane różnice między legionami w liczebności?

_________________
Alea iacta est.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 25 czerwca 2009, 22:24 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:42
Posty: 2042
Lokalizacja: Dublin
Jednostki będą miały dewa poziomy sprawności dla oddania liczebności i strat. Oprócz tego wyróżnienie ze względu na doświadczenie. Dla takiej skali więcej moim zdaniem nie trzeba.
Wszystko jest gdzieś tu podane :)

_________________
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2009, 09:48 
Legatus Legionis
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:55
Posty: 2251
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Mariusz skala jest strategiczna więc należy przyjmować pewną średnią. Otóż przyjmuję, że każdy legion miał 4000-5000 ludzi. Oczywiście cezariańskie legiony weteranów miały za sobą 8 lat walk w Galii, pod Farsalos ich średnia to 2850 ludzi, jednakże należy zwrócić uagę na dwa fakty, pierwszy to to, że w Brundyzjum zostało kilka tysięcy chorych, a dwa że IX legion dostał straszny łomot pod Dyrrachium i walczył z VIII jako jeden. Więc ich średnia za na początku wojny domowej powinna być większa niż przed bitwą. Są teorie mówiące, że Cezar uzupełniał swe wojska w trakcie kampanii galijskiej, w co jestem w stanie uwierzyć.

Chce połączyć charakterystykę bojową wojsk w jeden znacznik skuteczności (zarazem im wyższy tym trudniej będzie przekonać jednostkę do przejścia na drugą stronę), a poza tym będzie prawdopodobnie tabelka dodatkowa o stosunkach atakujący-broniący do każdego typu wojska.
Ale na temacie walki na razie nie będę się skupiał.

_________________
Legiony i ja mamy się dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2009, 10:54 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33575
Lokalizacja: Warszawa
Teufel napisał(a):
Chce połączyć charakterystykę bojową wojsk w jeden znacznik skuteczności (zarazem im wyższy tym trudniej będzie przekonać jednostkę do przejścia na drugą stronę), a poza tym będzie prawdopodobnie tabelka dodatkowa o stosunkach atakujący-broniący do każdego typu wojska.

To będzie oddawało morale, czy coś innego? Poproszę o więcej szczegółów :) .

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2009, 10:59 
Legatus Legionis
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:55
Posty: 2251
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Nie :)

_________________
Legiony i ja mamy się dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2009, 11:06 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33575
Lokalizacja: Warszawa
Coś dziś autor mało rozmowny, ale może to temu, że przed egzaminem ;) .

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2009, 14:09 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:53
Posty: 580
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
Dzieki za wyjaśnienia
Cytuj:
Chce połączyć charakterystykę bojową wojsk w jeden znacznik skuteczności (zarazem im wyższy tym trudniej będzie przekonać jednostkę do przejścia na drugą stronę), a poza tym będzie prawdopodobnie tabelka dodatkowa o stosunkach atakujący-broniący do każdego typu wojska.
Ale na temacie walki na razie nie będę się skupiał.

Czy to znaczy że np. mniejsze jednostki będzie trudniej przekupić niż większe? Jakoś sobie tego nie wyobrażam.

AD Itagaki. Chciałbym żeby coś więcej jednak bylo w tej grze niż obracanie tylko na drugą stronę. To jest w bardzo wielu grach. Taki basic. Dobrze jak by było coś więcej.

_________________
Alea iacta est.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 27 czerwca 2009, 09:40 
Legatus Legionis
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:55
Posty: 2251
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Nie, to znaczy, że wspólny łącznik jakości oznacza większa wolę walki, doświadczenie, ale i przywiązanie do wodza.
Na razie nie będę poruszal tematu walki.

_________________
Legiony i ja mamy się dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 13 lipca 2009, 11:56 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33575
Lokalizacja: Warszawa
Nieśmiało spytam jeszcze o bitwy morskie. Nie ukrywam, że polubiłem ten element starożytnej sztuki wojennej po lekturze książki pana Łoposzko i postaram się tu ewentualnie coś dorzucić, jeśli oczywiście będzie taka możliwość :) .

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 6 września 2009, 11:51 
Legatus Legionis
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:55
Posty: 2251
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Bitwy morskie leżą odłogiem.
Na razie zdradzę, że zastanawiam się nad dwoma możliwościami rozgrywania starć lądowych, w jednym jest więcej kostkologii, funu oraz nieprzewidywalności, chociaż mając dobrą jakościowo armię i dobrego wodza ożna być raczej spokojnym o wynik :)
W drugiej z kolei propozycji można będzie sporo przewidzieć, siła liczebna armii będzie w zasadzie decydująca, ale nie chcę małpować jednego systemu walki, więc pomimo, ze prostszy, to pewnie nie znajdzie zastosowania w grze.

_________________
Legiony i ja mamy się dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 6 września 2009, 11:58 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33575
Lokalizacja: Warszawa
Jeśli ten prostszy, którego nie chcesz "małpować" to "Hannibal Barkas", zdecydowanie polecam popróbować coś własnego, tym bardziej, że w takiej wersji, w jakiej został wydany daleko mu do doskonałości.

Co do bitew morskich, jak z czasem się pojawią, postaram się aktywniej włączyć :) .

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.