Szereg pytań
: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 20:31
Poniżej moje pytania dotyczące zasad:
3.5 – połówki siły zaokrąglamy w dół, jak wskazano w tym przepisie, czy w górę jak jest w innym miejscach instrukcji? Jak zaokrąglać stosunki sił leżące w połowie odległości pomiędzy stosunkami sił w tabeli (np. 10:1)?
4.3.1. oraz 4.3.3. – rozumiem, że oddział w stanie ucieczki ma swobodę ruchu, w tym może zbliżyć się do oddziałów wroga np. z 12 na 7 heksów (np. kawaleria w stanie ucieczki, która uciekła głęboko w las).
8.2.2 – czy są jakieś dodatkowe ograniczenia we wchodzeniu na pole, na którym znajduje się sam żeton dział?
8.2.4. – Jakiej sytuacji dotyczy drugie zdanie tego przepisu? Wydaje mi się, że z 6.1.4 wynika, że co do zasady, trudno osiągnąć stan, by dwa oddziały, które nie są stosem jednocześnie były w trakcie ruchu (oba na polach innych niż na początku fazy i jeszcze w trakcie ruchu). Czy ten zakaz dotyczy zakazu pościgu na to samo pole i utworzenia stosu przez oddziały ścigające z różnych heksów?
8.4 zdanie drugie – czyli oddział, który zakończył ruch i na który wchodzi oddział w innym szyku ma możliwość zmiany szyku w takiej sytuacji?
10.9.2 uwaga 2 – kiedy może wystąpić sytuacja, że oddział wykonuje odwrót w stosunku do oddziału, którym ma go w swoim polu bocznym? Trochę brakuje jasnego wskazania, które oddziały są uprawnione do odwrotu, ale skoro ma on na celu uniknięcie ostrzału karabinowego lub walki wręcz, to rozumiem, że dotyczy on oddziałów który jest w polu frontowym wrogiej jednostki.
11.1.3 – rozumiem, że w procedurze zaskoczenia chodzi o test efektywności oddziału, na który jest przeprowadzana szarża, a nie szarżującego?
14.2.8 – rozumiem, że decyzję o przegrupowaniu trzeba w tej sytuacji podjąć nie wiedząc czy jednostka wykonująca pościg ostatecznie wejdzie na to pole lub w ogóle wykona pościg.
14.6.3 – czy można podjąć decyzję, na który oddział zwija się tyraliera dopiero po przeprowadzaniu testu efektywności (czyli znając jej stopień dezorganizacji)?
14.6.4 – czy w tej sytuacji wykonanie manewru jest obowiązkowe jeśli wrogą jednostką jest kawaleria (14.6.2.)?
16.3.2 pkt 2 – rozumiem, że jeśli oddział stoi poza zasięgiem penetracji za oddziałem blokującym widoczność to nie można do niego strzelać?
16.3.9 – rozumiem, że to jedyny przypadek, kiedy wzgórze znajdujące się na tym samym poziomie co stojąca obok artyleria blokuje jej widoczność w dół?
Rozumiem też, że:
- szarżująca kawaleria nie ma możliwości przerwania szarży po jej zadeklarowaniu na mocy 14.2.1. jeśli piechocie udało się przegrupować w czworobok?
- pojedyncza tyraliera, która dostała DX od ostrzału i może się wycofać tylko na stojącą za nią świeżą kolumnę dezorganizuje ją do D2. Nie ma możliwości przedłużenia wycofania o jedno pole.
- w przypadku ostrzału stosu tak naprawdę znaczenie ma utrata poziomu sprawności bojowej przez najmniej efektywny oddział, bo pozostałe oddziały i tak wyrównają w dół (oprócz ucieczki, gdyż wtedy oddział ten zakończy fazę w innym miejscu?
O swoich odczuciach co do gry postaram się napisać dopiero po kilku rozgrywkach, ale już teraz chciałbym podziękować autorowi gry i innym osobom zaangażowanym w jej tworzenia. Sama gra wciąga jak dobra fabuła - czuje się, że to walka oddziałów, a nie żetonów. I to pomimo skakanie po tabelkach...
3.5 – połówki siły zaokrąglamy w dół, jak wskazano w tym przepisie, czy w górę jak jest w innym miejscach instrukcji? Jak zaokrąglać stosunki sił leżące w połowie odległości pomiędzy stosunkami sił w tabeli (np. 10:1)?
4.3.1. oraz 4.3.3. – rozumiem, że oddział w stanie ucieczki ma swobodę ruchu, w tym może zbliżyć się do oddziałów wroga np. z 12 na 7 heksów (np. kawaleria w stanie ucieczki, która uciekła głęboko w las).
8.2.2 – czy są jakieś dodatkowe ograniczenia we wchodzeniu na pole, na którym znajduje się sam żeton dział?
8.2.4. – Jakiej sytuacji dotyczy drugie zdanie tego przepisu? Wydaje mi się, że z 6.1.4 wynika, że co do zasady, trudno osiągnąć stan, by dwa oddziały, które nie są stosem jednocześnie były w trakcie ruchu (oba na polach innych niż na początku fazy i jeszcze w trakcie ruchu). Czy ten zakaz dotyczy zakazu pościgu na to samo pole i utworzenia stosu przez oddziały ścigające z różnych heksów?
8.4 zdanie drugie – czyli oddział, który zakończył ruch i na który wchodzi oddział w innym szyku ma możliwość zmiany szyku w takiej sytuacji?
10.9.2 uwaga 2 – kiedy może wystąpić sytuacja, że oddział wykonuje odwrót w stosunku do oddziału, którym ma go w swoim polu bocznym? Trochę brakuje jasnego wskazania, które oddziały są uprawnione do odwrotu, ale skoro ma on na celu uniknięcie ostrzału karabinowego lub walki wręcz, to rozumiem, że dotyczy on oddziałów który jest w polu frontowym wrogiej jednostki.
11.1.3 – rozumiem, że w procedurze zaskoczenia chodzi o test efektywności oddziału, na który jest przeprowadzana szarża, a nie szarżującego?
14.2.8 – rozumiem, że decyzję o przegrupowaniu trzeba w tej sytuacji podjąć nie wiedząc czy jednostka wykonująca pościg ostatecznie wejdzie na to pole lub w ogóle wykona pościg.
14.6.3 – czy można podjąć decyzję, na który oddział zwija się tyraliera dopiero po przeprowadzaniu testu efektywności (czyli znając jej stopień dezorganizacji)?
14.6.4 – czy w tej sytuacji wykonanie manewru jest obowiązkowe jeśli wrogą jednostką jest kawaleria (14.6.2.)?
16.3.2 pkt 2 – rozumiem, że jeśli oddział stoi poza zasięgiem penetracji za oddziałem blokującym widoczność to nie można do niego strzelać?
16.3.9 – rozumiem, że to jedyny przypadek, kiedy wzgórze znajdujące się na tym samym poziomie co stojąca obok artyleria blokuje jej widoczność w dół?
Rozumiem też, że:
- szarżująca kawaleria nie ma możliwości przerwania szarży po jej zadeklarowaniu na mocy 14.2.1. jeśli piechocie udało się przegrupować w czworobok?
- pojedyncza tyraliera, która dostała DX od ostrzału i może się wycofać tylko na stojącą za nią świeżą kolumnę dezorganizuje ją do D2. Nie ma możliwości przedłużenia wycofania o jedno pole.
- w przypadku ostrzału stosu tak naprawdę znaczenie ma utrata poziomu sprawności bojowej przez najmniej efektywny oddział, bo pozostałe oddziały i tak wyrównają w dół (oprócz ucieczki, gdyż wtedy oddział ten zakończy fazę w innym miejscu?
O swoich odczuciach co do gry postaram się napisać dopiero po kilku rozgrywkach, ale już teraz chciałbym podziękować autorowi gry i innym osobom zaangażowanym w jej tworzenia. Sama gra wciąga jak dobra fabuła - czuje się, że to walka oddziałów, a nie żetonów. I to pomimo skakanie po tabelkach...