Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest piątek, 20 lipca 2018, 10:32

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Szereg pytań
PostNapisane: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 21:31 
Chasseur

Dołączył(a): środa, 26 października 2016, 22:55
Posty: 13
Lokalizacja: Toruń
Poniżej moje pytania dotyczące zasad:

3.5 – połówki siły zaokrąglamy w dół, jak wskazano w tym przepisie, czy w górę jak jest w innym miejscach instrukcji? Jak zaokrąglać stosunki sił leżące w połowie odległości pomiędzy stosunkami sił w tabeli (np. 10:1)?

4.3.1. oraz 4.3.3. – rozumiem, że oddział w stanie ucieczki ma swobodę ruchu, w tym może zbliżyć się do oddziałów wroga np. z 12 na 7 heksów (np. kawaleria w stanie ucieczki, która uciekła głęboko w las).

8.2.2 – czy są jakieś dodatkowe ograniczenia we wchodzeniu na pole, na którym znajduje się sam żeton dział?

8.2.4. – Jakiej sytuacji dotyczy drugie zdanie tego przepisu? Wydaje mi się, że z 6.1.4 wynika, że co do zasady, trudno osiągnąć stan, by dwa oddziały, które nie są stosem jednocześnie były w trakcie ruchu (oba na polach innych niż na początku fazy i jeszcze w trakcie ruchu). Czy ten zakaz dotyczy zakazu pościgu na to samo pole i utworzenia stosu przez oddziały ścigające z różnych heksów?

8.4 zdanie drugie – czyli oddział, który zakończył ruch i na który wchodzi oddział w innym szyku ma możliwość zmiany szyku w takiej sytuacji?

10.9.2 uwaga 2 – kiedy może wystąpić sytuacja, że oddział wykonuje odwrót w stosunku do oddziału, którym ma go w swoim polu bocznym? Trochę brakuje jasnego wskazania, które oddziały są uprawnione do odwrotu, ale skoro ma on na celu uniknięcie ostrzału karabinowego lub walki wręcz, to rozumiem, że dotyczy on oddziałów który jest w polu frontowym wrogiej jednostki.

11.1.3 – rozumiem, że w procedurze zaskoczenia chodzi o test efektywności oddziału, na który jest przeprowadzana szarża, a nie szarżującego?

14.2.8 – rozumiem, że decyzję o przegrupowaniu trzeba w tej sytuacji podjąć nie wiedząc czy jednostka wykonująca pościg ostatecznie wejdzie na to pole lub w ogóle wykona pościg.

14.6.3 – czy można podjąć decyzję, na który oddział zwija się tyraliera dopiero po przeprowadzaniu testu efektywności (czyli znając jej stopień dezorganizacji)?

14.6.4 – czy w tej sytuacji wykonanie manewru jest obowiązkowe jeśli wrogą jednostką jest kawaleria (14.6.2.)?

16.3.2 pkt 2 – rozumiem, że jeśli oddział stoi poza zasięgiem penetracji za oddziałem blokującym widoczność to nie można do niego strzelać?

16.3.9 – rozumiem, że to jedyny przypadek, kiedy wzgórze znajdujące się na tym samym poziomie co stojąca obok artyleria blokuje jej widoczność w dół?

Rozumiem też, że:
- szarżująca kawaleria nie ma możliwości przerwania szarży po jej zadeklarowaniu na mocy 14.2.1. jeśli piechocie udało się przegrupować w czworobok?
- pojedyncza tyraliera, która dostała DX od ostrzału i może się wycofać tylko na stojącą za nią świeżą kolumnę dezorganizuje ją do D2. Nie ma możliwości przedłużenia wycofania o jedno pole.
- w przypadku ostrzału stosu tak naprawdę znaczenie ma utrata poziomu sprawności bojowej przez najmniej efektywny oddział, bo pozostałe oddziały i tak wyrównają w dół (oprócz ucieczki, gdyż wtedy oddział ten zakończy fazę w innym miejscu?

O swoich odczuciach co do gry postaram się napisać dopiero po kilku rozgrywkach, ale już teraz chciałbym podziękować autorowi gry i innym osobom zaangażowanym w jej tworzenia. Sama gra wciąga jak dobra fabuła - czuje się, że to walka oddziałów, a nie żetonów. I to pomimo skakanie po tabelkach...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: poniedziałek, 29 stycznia 2018, 23:50 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33765
Lokalizacja: Warszawa
Nami napisał(a):
3.5 – połówki siły zaokrąglamy w dół, jak wskazano w tym przepisie, czy w górę jak jest w innym miejscach instrukcji? Jak zaokrąglać stosunki sił leżące w połowie odległości pomiędzy stosunkami sił w tabeli (np. 10:1)?

Ogólna zasada jest taka, że połówki zaokrąglamy w dół, ale siła po zaokrągleniu nie może być mniejsza niż 1 - czyli tak jak jest w 3.5. Natomiast przepis szczegółowy może przewidywać inną zasadę dot. zaokrąglania, co oznacza, że jest to wyjątek od zasady ogólnej i wtedy zaokrąglamy zgodnie z tym przepisem szczegółowym. Jedynym wyjątkiem dotyczącym zaokrąglania stosunków jest 11.5.4 (dotyczy sytuacji, gdy kawaleria walczy z kawalerią).

Natomiast w przypadku połówkowych punktów siły - zawsze zaokrągla się "połówki" w górę, i tu nie ma żadnych wyjątków. Czyli np. oddział o sile 9,5 należy traktować jak oddział o sile 10.
Nami napisał(a):
4.3.1. oraz 4.3.3. – rozumiem, że oddział w stanie ucieczki ma swobodę ruchu, w tym może zbliżyć się do oddziałów wroga np. z 12 na 7 heksów (np. kawaleria w stanie ucieczki, która uciekła głęboko w las).

Jeśli znajduje się w takiej odległości, ma swobodę ruchów. Nie powinien się tylko zbliżać na odległość 4 heksów i mniejszą (tzn. przejściowo jeśli nie ma innej możliwości wykonania ruchu, może się przybliżyć do oddziałów wroga, ważne, żeby jego końcowa pozycja nie była w odległości 4 pól bądź mniejszej). Zasady wymuszają oddalanie się od przeciwnika jedynie pośrednio przede wszystkim przez to, że aby oddział mógł się zreorganizować, musi znajdować się w określonej odległości od najbliższej jednostki przeciwnika (niebędącej w stanie ucieczki).

Generalnie zasady są tu dość liberalne.
Nami napisał(a):
8.2.2 – czy są jakieś dodatkowe ograniczenia we wchodzeniu na pole, na którym znajduje się sam żeton dział?

Nie.

Dyskutowałem o tym z niektórymi testerami, czy nie powinno być tu jakichś testów na dezorganizację, ale na chwilę obecną sam żeton dział nie ma żadnego wpływu na ruch jednostek.
Nami napisał(a):
8.2.4. – Jakiej sytuacji dotyczy drugie zdanie tego przepisu? Wydaje mi się, że z 6.1.4 wynika, że co do zasady, trudno osiągnąć stan, by dwa oddziały, które nie są stosem jednocześnie były w trakcie ruchu (oba na polach innych niż na początku fazy i jeszcze w trakcie ruchu). Czy ten zakaz dotyczy zakazu pościgu na to samo pole i utworzenia stosu przez oddziały ścigające z różnych heksów?

Sytuacja, gdy dwa oddziały niebędące (już) stosem są jednocześnie w trakcie ruchu może zaistnieć wtedy gdy ktoś w trakcie ruchu rozdzieli stos, zostawiając jeden oddział. Wtedy może dokończyć ruch tym zostawionym oddziałem po tym jak stos skończy się ruszać. Np. jeśli stos piechoty w szyku kolumnowym złożony z dwóch batalionów maszeruje na początku razem, i potem w trakcie ruchu gracz zostawia batalion nr 2 i kontynuuje ruch tylko batalionem nr 1, to jak skończy ruszać się batalionem 1, może dokończyć ruch batalionem 2.

Natomiast faktycznie to co jest w 6.1.4 obejmuje sytuację z 8.2.4 zdanie 2. Tutaj, o ile pamiętam, chodziło o to, że przepis ten był punktem odniesienia dla 8.2.5 (który stanowi od niego wyjątek).

Nie ma to związku z pościgiem.

Nami napisał(a):
8.4 zdanie drugie – czyli oddział, który zakończył ruch i na który wchodzi oddział w innym szyku ma możliwość zmiany szyku w takiej sytuacji?

Przepis brzmi tak:
8.4 (...) Poza powyższym, oddział dołączający do oddziału w innym szyku musi zmienić szyk, chyba że oddział, do którego dołącza, zmieni szyk na taki, jaki ma dołączający.
Zwróć uwagę, że tu nie ma nic o tym, że ten oddział, do którego dołączamy, już się ruszał. Przepis zakłada, że się nie ruszał.
Przykład:
1) Kolumna A wchodzi na czworobok B i pozostaje w szyku kolumny.
2) Czworobok B (który wcześniej się nie ruszał) w swoim zwykłym ruchu przeformowuje się w kolumnę.
Ten przepis mówi tylko o tym, że te oddziały chwilowo mogą być w różnych szykach. Pozwala na to, żeby one chwilowo były w innych szykach stojąc na tym samym polu, bo ogólna zasada jest taka, że oddziały stojące na tym samym polu nie mogą być w różnych szykach (8.2.3).

Nami napisał(a):
10.9.2 uwaga 2 – kiedy może wystąpić sytuacja, że oddział wykonuje odwrót w stosunku do oddziału, którym ma go w swoim polu bocznym? Trochę brakuje jasnego wskazania, które oddziały są uprawnione do odwrotu, ale skoro ma on na celu uniknięcie ostrzału karabinowego lub walki wręcz, to rozumiem, że dotyczy on oddziałów który jest w polu frontowym wrogiej jednostki.

Odwrót mogą wykonywać wszystkie oddziały znajdujące się na polach sąsiednich w stosunku do oddziału przeciwnika. Nie muszą znajdować się na polach frontowych, chociaż tak jest w ponad 95% przypadków. Rzeczywiście, nie ma przepisu, który mówiłby jasno o tych oddziałach nieznajdujących się na polach frontowych, że one też mogą wykonywać odwrót. Wynika to natomiast z modyfikacji do tabeli i opisu tabeli ODWRÓT. Zacytuję 10.9.1 zdanie 1, na który się powołujesz:
10.9.1 Odwrót umożliwia uniknięcie ostrzału karabinowego i walki wręcz.
Zwróć uwagę, że z tego zdania nie wynika, że oddział musi być w sytuacji, w której unika ostrzału karabinowego i walki wręcz. To zdanie mówi tylko tyle, że odwrót umożliwia ich uniknięcie i taka jest jego główna funkcja. To jest pierwszy punkt podrozdziału o odwrocie.

W praktyce jak powstawały te przepisy, to z początku oczywiście były brane pod uwagę sytuacje, gdy oddział cofa się przed ostrzałem i/lub walką wręcz, żeby jej uniknąć, natomiast zauważyliśmy, że czasami jak jedna ze stron generalnie chciała się wycofać większą liczbą jednostek to bywało, że jakiś pojedynczy oddział był tak ustawiony, że nie znajdował się akurat w strefie frontowej żadnej jednostki przeciwnika, więc wszystkie sąsiednie oddziały wykonywały odwrót, a on jeden zostawał i potem groziło mu otoczenie. Dlatego zasada ta została rozszerzona także na oddziały nieznajdujące się na polach frontowych. Bez sensu byłoby odbierać takim oddziałom możliwość wykonania odwrotu, skoro jednostki znajdujące się w gorszej sytuacji (atakowane) mogą wykonać odwrót.
Nami napisał(a):
11.1.3 – rozumiem, że w procedurze zaskoczenia chodzi o test efektywności oddziału, na który jest przeprowadzana szarża, a nie szarżującego?

Chodzi o test efektywności oddziału szarżującego (oddziału gracza aktywnego).
Drugie zdanie w 11.1.3: Wykonuje się test efektywności dla oddziału szarżującego.

Nami napisał(a):
14.2.8 – rozumiem, że decyzję o przegrupowaniu trzeba w tej sytuacji podjąć nie wiedząc czy jednostka wykonująca pościg ostatecznie wejdzie na to pole lub w ogóle wykona pościg.

Decyzję można podjąć po tym jak wykonujący pościg zdecyduje czy wykonuje pościg i w jaki sposób. Stwierdzenia o tym, że przegrupowanie następuje przed pościgiem dotyczą tego, żeby nie liczyć modyfikacji za przegrupowanie we wrogiej strefie kontroli (-1 do rzutu). Zwróć uwagę, że tam zostało użyte sformułowanie "Przyjmuje się...".
Nami napisał(a):
14.6.3 – czy można podjąć decyzję, na który oddział zwija się tyraliera dopiero po przeprowadzaniu testu efektywności (czyli znając jej stopień dezorganizacji)?

Powinno się podjąć decyzję przed testem.
Nami napisał(a):
14.6.4 – czy w tej sytuacji wykonanie manewru jest obowiązkowe jeśli wrogą jednostką jest kawaleria (14.6.2.)?

Tak, jest obowiązkowe.
Domyślam się, że pytanie powstało w związku ze sformułowaniem "może próbować" w 14.6.4. Chodzi o to, że w niektórych grach (np. w "Waterloo 1815" wyd. Dragon) takie "uciekanie" tyralierami przed kawalerią jest zabronione jeżeli stoją oni we wrogiej strefie kontroli na początku fazy ruchu.
Nami napisał(a):
16.3.2 pkt 2 – rozumiem, że jeśli oddział stoi poza zasięgiem penetracji za oddziałem blokującym widoczność to nie można do niego strzelać?

Może w sytuacji, gdy artyleria stoi wyżej niż oba te oddziały, czyli gdy stoi na wzgórzu, a zarówno oddział blokujący widoczność, jak i cel stoją niżej. Wtedy można strzelać nawet jeżeli nie zachowa się martwej strefy (z modyfikacją -2). Mówi o tym punkt 16.3.5. W przypadku zachowania martwej strefy możliwe jest normalne strzelanie ponad oddziałami wg 16.3.4.

Natomiast w przypadku gdy artyleria znajduje się na tym samym poziomie co oddział blokujący i cel, albo niżej, i cel jest poza zasięgiem penetracji, tak jak napisałeś nie można go ostrzelać.

Należy jeszcze pamiętać, że tyraliery i samotni artylerzyści nie blokują widoczności (16.3.2 zdanie 1).

Nami napisał(a):
16.3.9 – rozumiem, że to jedyny przypadek, kiedy wzgórze znajdujące się na tym samym poziomie co stojąca obok artyleria blokuje jej widoczność w dół?

Tak, generalnie zasady są tu dość liberalne.

Nami napisał(a):
Rozumiem też, że:
- szarżująca kawaleria nie ma możliwości przerwania szarży po jej zadeklarowaniu na mocy 14.2.1. jeśli piechocie udało się przegrupować w czworobok?

Tak
Nami napisał(a):
- pojedyncza tyraliera, która dostała DX od ostrzału i może się wycofać tylko na stojącą za nią świeżą kolumnę dezorganizuje ją do D2. Nie ma możliwości przedłużenia wycofania o jedno pole.

Tak
Nami napisał(a):
- w przypadku ostrzału stosu tak naprawdę znaczenie ma utrata poziomu sprawności bojowej przez najmniej efektywny oddział, bo pozostałe oddziały i tak wyrównają w dół (oprócz ucieczki, gdyż wtedy oddział ten zakończy fazę w innym miejscu?

Wydaje mi się, że pomieszane zostały tu dwie kwestie:
1) Decydują parametry oddziału na wierzchu stosu, np. jeżeli kolumnę tworzą dwa bataliony - jeden o efektywności 8 i drugi o efektywności 7, to jeżeli na wierzchu stosu znajduje się batalion o efektywności 8, cały stos traktowany jest tak jakby miał efektywność 8, więc ten słabszy batalion nie "ściąga" tego lepszego w dół.
2) Poziomy sprawności bojowej jeżeli są różne w stosie, np. jeżeli w fazie ruchu piechoty gracz utworzy stos z dwóch oddziałów piechoty, z których jeden ma poziom D1, a drugi D2, to taki stos ma poziom D2.

Gdyby coś było niejasne albo gdyby się okazało, że zbyt skomplikowanie opisałem, daj znać.

Cieszę się, że od strony fabularnej Ci się podoba. Patrząc po pytaniach, które zadałeś, wydaje mi się, że instrukcję przeczytałeś bardzo dokładnie. Myślę, że niejeden autor chciałby mierzyć się z takimi pytaniami.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: wtorek, 30 stycznia 2018, 20:08 
Chasseur

Dołączył(a): środa, 26 października 2016, 22:55
Posty: 13
Lokalizacja: Toruń
Dziękuję za odpowiedzi. Jeszcze tylko dla doprecyzowania:

3.5 – Teraz widzę, że istnieje różnica pomiędzy wyjściową siłą oddziału (tu połówki zaokrąglamy w górę) i siłą po zakończeniu wyliczania modyfikacji (tu siłę zaokrąglamy zgodnie z ogólnymi zasadami w dół). I jeszcze co do zaokrągleń - Jak zaokrąglać stosunki sił leżące w połowie odległości pomiędzy stosunkami sił w tabeli w tej samej odległości? Także w dół, czyli np. 10:1 zaokrąglimy do 8:1?
8.2.4. – Czyli dwa oddziały wykonujące pościg z różnych pól mogą je skończyć na jednym tworząc stos we wrogiej strefie kontroli?
11.1.3 – Rozumiem, przyjąłem po prostu, że chodzi o uzyskanie pozytywnego dla oddziału szarżującego efektu zaskoczenia przeciwnika i stąd zdziwienie czemu efekt mógłby być tylko niekorzystny lub neutralny dla oddziału szarżującego. Czyli chodzi tu o problem szarżowania na nierozpoznany oddział przeciwnika i stąd możliwy negatywny skutek?

Dziękuję też za informację, że decydują parametry oddziału na wierzchu stosu – niestety mojego rozbitego czworoboku nie przywróci to do walki :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: wtorek, 30 stycznia 2018, 23:40 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33765
Lokalizacja: Warszawa
Nami napisał(a):
3.5 – Teraz widzę, że istnieje różnica pomiędzy wyjściową siłą oddziału (tu połówki zaokrąglamy w górę) i siłą po zakończeniu wyliczania modyfikacji (tu siłę zaokrąglamy zgodnie z ogólnymi zasadami w dół). I jeszcze co do zaokrągleń - Jak zaokrąglać stosunki sił leżące w połowie odległości pomiędzy stosunkami sił w tabeli w tej samej odległości? Także w dół, czyli np. 10:1 zaokrąglimy do 8:1?

Stosunek (iloraz) to liczba, więc zaokrąglamy tak jak liczby - według 3.5.

Jeśli pojawiają się jakieś operacje (działania mat.), gdzie w trakcie zaistnieją ułamki, to generalnie eliminujemy ułamki zaokrąglając, tak żeby się łatwo liczyło, np. przy obliczaniu modyfikacji ułamkowych czy procentowych siły.
Nami napisał(a):
8.2.4. – Czyli dwa oddziały wykonujące pościg z różnych pól mogą je skończyć na jednym tworząc stos we wrogiej strefie kontroli?

Zgodnie z 10.11.3 oddziały wykonujące pościg wzdłuż drogi wycofania (odwrotu) ignorują wrogie strefy kontroli, więc z tego wynika, że jeżeli to pole we wrogiej strefie kontroli, na którym oddziały mają się połączyć, znajduje się na drodze wycofania (odwrotu), to mogą się połączyć (bo ignorują wrogą strefę kontroli). W przeciwnym razie nie mogą, bo zgodnie z 8.2.4 nie można tworzyć ani rozdzielać stosu we wrogiej strefie kontroli, chyba że w odniesieniu do danej sytuacji instrukcja stanowi inaczej.

Co istotne, nie można zmieniać szyku w pościgu, więc gdyby to były oddziały w różnych szykach, to nie mogą stworzyć stosu (6.1.5).

W praktyce bardzo rzadko spotykam się z takim manewrem wykonującego pościg. Raczej wykonujący pościg usiłują rozdzielać stosy.
Nami napisał(a):
11.1.3 – Rozumiem, przyjąłem po prostu, że chodzi o uzyskanie pozytywnego dla oddziału szarżującego efektu zaskoczenia przeciwnika i stąd zdziwienie czemu efekt mógłby być tylko niekorzystny lub neutralny dla oddziału szarżującego. Czyli chodzi tu o problem szarżowania na nierozpoznany oddział przeciwnika i stąd możliwy negatywny skutek?

Dokładnie tak. Ta zasada jest głównie do wykorzystania przez kozaków (mają wtedy bonus - 11.11.8). W normalnej walce kozacy nie są zbyt dobrzy, a do takich zasadzek nadają się wyśmienicie. To jest także pewne zabezpieczenie przed kawalerią wdzierającą się bardzo głęboko i oddalającą się przy tym od własnych wojsk bez rozpoznania wcześniej sił przeciwnika.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 31 stycznia 2018, 10:56 
Chasseur

Dołączył(a): środa, 26 października 2016, 22:55
Posty: 13
Lokalizacja: Toruń
Dzięki, rozumiem.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: niedziela, 11 marca 2018, 21:21 
Chasseur

Dołączył(a): środa, 26 października 2016, 22:55
Posty: 13
Lokalizacja: Toruń
Kilka kolejnych pytań z prośbą o odpowiedź:

- Czy wydzielona tyraliera może przyjmować inne szyki? W instrukcji nie widzę zakazu. Wyraźnie jest wspomniana tylko możliwość sformowanie czworoboku przez tyralierę (przy wydzielonej to co najmniej przy dwóch żetonach, gdyż potrzebne są 4PS). Co z innymi szykami, w tym linią i kolumną, których żetonów nie ma, a już pojedyncza tyraliera ma siłę pozwalającą na ich sformowanie?

- Instrukcja nie informuje jak traktować przejście linii penetracji przy ostrzale artyleryjskim przez krawędź heksów. Z któregoś przykładu rozgrywki widać, że wtedy również zachodzi penetracja. W takim razie pytanie: penetracja dotyczy jednego czy obu heksów ze wspólną krawędzią, a jeśli jednego to jak ustalić którego?

- Rozumiem na podstawie 13.3.1 i 13.3.2, że ogień piechoty jest deklarowany pojedynczo dla każdego oddziału i od razu rozstrzygany, a każda następna decyzja o ostrzale kolejnego oddziału i jego celu uwzględnia efekt wcześniejszych ostrzałów. Z punktu 10.11.4 wynika jednak co innego.

- Czy zakaz wykonywania manewrów z 14.1 przez oddział w stanie D2 dotyczy również zwijania osłony tyralierskiej, a zwłaszcza przypadków, kiedy jest to obowiązkowe?

- Czy do pościgu po walce kolumna może wydzielić tyralierę (sama kolumna nie wykona pościgu lub wykona krótszy pościg po tej samej trasie).

- Kiedy oddział przechodzi w stan ucieczki, a instrukcja nie określa o ile pól się wycofuje to pozostaje w miejscu? Chodzi np. o przypadki takie jak w 6.5.2. czy 11.8.5 czy obniżenie sprawności z powodu próby odwrotu.

- Rozumiem, że siła artylerzystów stojących łącznie z batalionem piechoty jest w pełni uwzględniona w jego sile.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: niedziela, 11 marca 2018, 23:02 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33765
Lokalizacja: Warszawa
Nami napisał(a):
- Czy wydzielona tyraliera może przyjmować inne szyki? W instrukcji nie widzę zakazu. Wyraźnie jest wspomniana tylko możliwość sformowanie czworoboku przez tyralierę (przy wydzielonej to co najmniej przy dwóch żetonach, gdyż potrzebne są 4PS). Co z innymi szykami, w tym linią i kolumną, których żetonów nie ma, a już pojedyncza tyraliera ma siłę pozwalającą na ich sformowanie?

Przyjmujemy, że wydzielona tyraliera może utworzyć czworobok i obronę zabudowań. Linii ani kolumny nie może utworzyć.
Nami napisał(a):
- Instrukcja nie informuje jak traktować przejście linii penetracji przy ostrzale artyleryjskim przez krawędź heksów. Z któregoś przykładu rozgrywki widać, że wtedy również zachodzi penetracja. W takim razie pytanie: penetracja dotyczy jednego czy obu heksów ze wspólną krawędzią, a jeśli jednego to jak ustalić którego?

Strzelający wybiera po której "stronie" krawędzi biegnie linia penetracji i obrywa oddział znajdujący się po tej stronie, czyli tylko jeden z dwóch heksów, które rozdziela krawędź, przez którą biegnie linia penetracji. Analogicznie jak w 16.3.3.
Nami napisał(a):
- Rozumiem na podstawie 13.3.1 i 13.3.2, że ogień piechoty jest deklarowany pojedynczo dla każdego oddziału i od razu rozstrzygany, a każda następna decyzja o ostrzale kolejnego oddziału i jego celu uwzględnia efekt wcześniejszych ostrzałów. Z punktu 10.11.4 wynika jednak co innego.

Tak jak piszesz na początku, ogień jest deklarowany pojedynczo dla każdego oddziału i od razu rozstrzygany, a każda następna decyzja o ostrzale kolejnego oddziału uwzględnia efekt wcześniejszych ostrzałów. 10.11.4 jest wyjątkiem. Jeśli zależy Ci na wykonaniu pościgu i spodziewasz się, że przeciwnik może się wycofać, to zanim zaczniesz wykonywać ostrzał, deklarujesz wszystkie jednostki, którymi będziesz prowadził ostrzał do danego oddziału (możesz tak zrobić, ale nie musisz). Wtedy, jak oddział przeciwnika zostanie zmuszony w wyniku ostrzału do wycofania, możesz wykonać pościg także tymi jednostkami, które jeszcze nie wykonały ostrzału, ale zostały do niego wyznaczone. Jeśli nie zadeklarujesz wcześniej wszystkich jednostek, którymi będziesz wykonywał ostrzał do danego oddziału, to potem pościg możesz wykonać tylko tymi, które do niego strzelały zanim się wycofał. W praktyce w większości przypadków ostrzeliwującemu nie zależy na pościgu po wycofaniu, więc nie deklaruje z góry wszystkich jednostek, którymi będzie strzelał. Pościg po ostrzale jest w "Ostrołęce" ograniczony (1 pole).

Przepis 10.11.4 ma dłuższą historię. Stworzyłem go jeszcze kiedyś w ramach uzupełnień do "Waterloo 1815" wyd. Dragon. Tam taki pościg miał dużo większe znaczenie i częściej się zdarzał. Można było ścigać o więcej pól. Także po pościgu w ramach ostrzału obronnego (np. w fazie walki przeciwnika). Zmasakrowanie jednostki w ostrzale obronnym i wykonanie za nią pościgu, gdy potem można było wykonać ruch (bo po fazie walki przeciwnika następowała Twoja faza ruchu), potrafiło całkowicie zmienić sytuację i było jednym z tych kruczków, które jak ktoś potrafił wykorzystać, to można było bardzo wiele zdziałać i całkowicie zaskoczyć przeciwnika, przy czym nieraz były to dość wątpliwe od strony historycznej sytuacje. Te doświadczenia m.in. sprawiły, że w "Ostrołęce" ograniczyłem pościg po ostrzale, natomiast przepis 10.11.4 został i czasem nadal się przydaje, ale już zdecydowanie rzadziej.
Nami napisał(a):
- Czy zakaz wykonywania manewrów z 14.1 przez oddział w stanie D2 dotyczy również zwijania osłony tyralierskiej, a zwłaszcza przypadków, kiedy jest to obowiązkowe?

Tak, ten przepis jest nadrzędny dla całego rozdziału 14. Dlatego został wyodrębniony i zamieszczony na początku rozdziału.
Nami napisał(a):
- Kiedy oddział przechodzi w stan ucieczki, a instrukcja nie określa o ile pól się wycofuje to pozostaje w miejscu? Chodzi np. o przypadki takie jak w 6.5.2. czy 11.8.5 czy obniżenie sprawności z powodu próby odwrotu.

Według instrukcji nie wycofują się. W przypadku 11.8.5 zastanowiłbym się nad tym czy nie powinna wykonać wycofania o 2 pola, tak jak to jest w przypadku, o którym mowa w 10.2.9, bo to jest bardzo podobna sytuacja: miało dojść do ataku, ale jednostka w ostatniej chwili przed atakiem się zmieszała i do walki nie doszło. Przyznam, że w praktyce jak graliśmy to stosowaliśmy wycofanie o 2 pola do 6.5.2, tak że jeśli tak będziesz grał, to też będzie dobrze.

W przypadku 11.8.5 i nieudanego odwrotu ta jednostka, która przeszła w stan ucieczki, i tak się zwykle wycofa, bo przeciwnik może wykonać na nią później kontratak (11.8.5) albo atak (nieudany odwrót), tak że ostatecznie efekt taki, że straci automatycznie 1 punkt siły i wycofa się o 3 pola (standardowo jak w przypadku ataku na oddział w stanie ucieczki).
Nami napisał(a):
- Rozumiem, że siła artylerzystów stojących łącznie z batalionem piechoty jest w pełni uwzględniona w jego sile.

Nie dolicza się ich w ogóle do siły batalionu.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: piątek, 16 marca 2018, 21:43 
Caporal-Fourrier

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2017, 21:52
Posty: 83
Hey

Umknęła jedna odpowiedź czy do pościgu można wydzielić tyralierę?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: piątek, 16 marca 2018, 22:11 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33765
Lokalizacja: Warszawa
Jeszcze nie było pytania o to (choć było podobne) tak, że nic Ci nie umknęło.

Nie, nie można, bo to jest zmiana szyku. Generalnie w pościgu nie ma zmieniania szyków.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: wtorek, 20 marca 2018, 21:58 
Caporal-Fourrier

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2017, 21:52
Posty: 83
Hey
W ataku kawaleryjskim można zaatakować tyralierę stojącą w lesie.
Proszę o potwierdzenie czy poprawnie interpretuje zasady.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 21 marca 2018, 10:20 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33765
Lokalizacja: Warszawa
Nie można szarżować na tyralierę stojącą w lesie.

Wynika to z 11.8.2.

Wyjątkiem od tego przepisu jest szarża wzdłuż drogi opisana w 11.8.5, ale w przepisie tym mowa na jakie jednostki można szarżować wzdłuż drogi i nie ma tam wymienionej tyraliery.

To samo dotyczy zagajnika, wsi i miasta (11.8.3 i 11.8.4). O tym, że nie można szarżować tyraliery w zagajniku wprost mówi 11.8.4.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 21 marca 2018, 16:33 
Caporal-Fourrier

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2017, 21:52
Posty: 83
Hey
Znam te przepisy, ale chodzi mi tu o atak kawalerii a nie szarże. Taki atak nie jest chyba nigdzie zabroniony.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 21 marca 2018, 17:57 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33765
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
11.9.6 Do zwykłego ataku kawalerii odpowiednio stosuje się przepisy o oddziaływaniu terenu na szarżę.

Czyli generalnie teren działa tak jak podczas szarży.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: czwartek, 22 marca 2018, 00:36 
Caporal-Fourrier

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2017, 21:52
Posty: 83
Interpretując 11.8.5 dochodzę do wniosku że piechota może utworzyć czworobok w lesie, ale tylko na heksie zawierającym drogę?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: czwartek, 22 marca 2018, 11:03 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33765
Lokalizacja: Warszawa
11.8.5 dotyczy lasu i zagajnika. Wyliczone tam szyki dotyczą łącznie obu rodzajów terenu. Możliwość utworzenia czworoboku jest tylko w zagajniku i nie musi przez niego biec droga. Tworzenie czworoboku przed atakiem kawalerii jest formą przegrupowania, czyli patrzymy do podrozdziałów 14.2 i 14.3, które są temu poświęcone.

Pierwszy przepis (podkreślenie moje):

Cytuj:
14.2.1 Jeżeli w trakcie fazy ruchu piechoty przeciwnika bądź podczas fazy walki piechoty przeciwnika jednostka przeciwnika poruszy się na pole znajdujące się w strefie reakcji oddziału będącego w terenie czystym (...)


Czyli ogólna zasada jest taka, że przegrupowywać się może tylko oddział w terenie czystym. Dotyczy to zarówno zmieniania szyku, jak i zwrotów oraz zmiany kolejności jednostek w stosie.

Natomiast dla przegrupowania w fazie ruchu kawalerii przeciwnika oraz w fazie walki kawalerii przeciwnika przewidziano wyjątek - 14.3.1

Cytuj:
14.3.1
(...)
- Oddział piechoty znajdujący się w zagajniku może próbować zmienić szyk na czworobok, ale przy próbie przegrupowania dodaje 1 do rzutu.


Czyli w zagajniku możesz się przeformowywać w czworobok i nie musisz stać na drodze. Wiąże się to z tym, że kawaleria może szarżować na zagajnik (ale tylko na oddziały w szyku zwartym stojące w zagajniku, czyli nie na tyraliery i nie na artylerzystów). Żeby wykonać taki atak, kawaleria musi być w kolumnie, bo dla linii kawalerii zagajnik jest terenem niedostępnym. Musi też atakować z terenu czystego (chyba że atakuje wzdłuż drogi). Wejście na zagajnik (chyba że szarżowała wzdłuż drogi) przerywa szarżę. Oznacza to, że w praktyce mogą być atakowane tylko oddziały stojące na skraju zagajnika, nie w głębi, i po takim ataku nie można uzyskać kontynuacji.

Nie możesz w ogóle atakować kawalerią na las, chyba że szarżujesz (atakujesz) wzdłuż drogi. Wtedy odbywa się to według 11.8.5. To jest jedyna możliwość.

Co do czworoboku w lesie, zobacz też do tabeli CHARAKTERYSTYKA TERENU. Tam wyraźnie stoi, że las jest terenem niedostępnym dla czworoboku, więc nie możesz go w takim terenie utworzyć ani wejść nim w taki teren. W przypadku zagajnika jest to możliwe (choć utrudnione - oddziały łatwo się dezorganizują).

W przypadku szarży wzdłuż drogi w lesie, zwróć uwagę, że modyfikator za teren wynosi -2, czyli jest większy niż normalnie. Jeśli bronisz się kolumną piechoty od frontu i nie jest ona zdezorganizowana, masz duże szanse wytrzymać. Problem pojawia się jak zostaniesz zaatakowany od boku bądź masz D2. Wtedy szarża wzdłuż drogi może być skuteczna.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.