Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 22 października 2018, 09:23

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 60 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 27 października 2016, 12:52 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4637
Lokalizacja: Festung Stettin
Cytuj:
Ja mam zastrzeżenia do ostrzałów zabudowań. Czy ktokolwiek osiągnął pożar na poziomie 5? To jest wręcz niemożliwe. Artyleria nie ma wpływu na zabudowania. Masz 30 artylerii i nic to nie znaczy. Równie dobrze możesz mieć 2. Moim zdaniem wymaga to poprawy.

Osobiście byłbym ostrożny z poprawianiem ostrzału zabudowań. To nie czasy PWŚ czy DWŚ. Artyleria w okresie napoleońskim była mordercza dla wojsk w otwartym terenie, natomiast przy zabudowaniach jej wpływ malał. Warto zapoznać się z opisami walk w Aspern-Essling, La Haie-Sainte, Hougoumont, Sokolnic, Telnic czy innych podobnych miejsc. Artyleria mogła jedynie uczynić pozycję nieprzyjaciela niekomfortową (podpalenie, itp.), natomiast wyrzucić stamtąd mógł ją jedynie szturm.
Co innego działania stricte oblężnicze, przy użyciu artylerii odpowiedniego wagomiaru.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 27 października 2016, 14:54 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34103
Lokalizacja: Warszawa
Kristo, dobrze Ci szły rzuty na ostrzał pociskami zapalającymi, a mi słabo rzuty na gaszenie, stąd masz takie wrażenie, ale wcale tak być nie musi przy następnej rozgrywce. Paweł jak szturmował w rozgrywce tydzień wcześniej zabudowania to strzelał i strzelał, a mało co podpalił, a to co podpalił często gasiłem.

Ze podpalaniem zabudowań i ogólnie użyciem artylerii wobec nich było tak jak pisze clown. Gdyby to się dało zrobić szybko samą artylerią, to w ogóle nie przeprowadzano by szturmów tylko podciągano samą artylerię i rozwalano nią zabudowania. To jeszcze nie ta epoka.

czarek0402 napisał(a):
Super opis, super bitwa. Pamiętacie może ogólne straty w punktach siły piechoty, kawalerii i dział, kanonierów. Ciekawe jak rozłożyło się to na straty obrońców w zabudowaniach vs. atakujące kolumny? :)

Dla strat obrońców Ostrołęki jest fotka, natomiast atakujący, zwłaszcza piechota, też ucierpieli. Po kilku atakach niektóre prowadzące natarcie bataliony grenadierów miały połowę składu, a zdarzało się, że i mniej, więc trup ścielił się gęsto.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 27 października 2016, 16:14 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Posty: 557
Lokalizacja: Warszawa
Chodzi mi o to, że ostrzał artyleryjski jest słaby. Nie da się w czasie jednej gry doprowadzić do zniszczenia zabudowań. Powinna być możliwość zwiększania poziomu pożaru dalszym ostrzałem. Jeśli pożar osiągnie duży rozmiar to nie można ugasić go jednym rzutem.
Można też stracić poziom sprawności bojowej przechodząc przez palące się zabudowania. Automatyczna strata o jeden poziom w przypadku przechodzenia przez duży pożar, ale nie więcej niż D2.
Wywołanie pożaru ma do czegoś służyć.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 27 października 2016, 21:24 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34103
Lokalizacja: Warszawa
Jak pożar osiągnie duże rozmiary to nie da się (albo jest to bardzo trudne) by ugasić go jednym rzutem, bo im większy jest poziom pożaru, tym większy jest ujemny modyfikator do rzutu na jego ugaszenie.

Ogólnie to Kristo zapoznaj się dokładnie z tabelą OSTRZAŁ KULAMI ZAPALAJĄCYMI i opisami, które są pod nią.

Jak poziom pożaru przekroczy 5, to oddziały stojące w zabudowaniach tracą szyk obrona zabudowań i muszą przejść w kolumnę albo tyralierę. Po przekroczeniu 10 poziomu pożaru, zabudowania ulegają spaleniu.

Wniosek z tego, że mogą się spalić podczas trwania scenariusza, a 5 etapów najczęściej wystarcza do tego, żeby nie można było na danym polu utworzyć obrony zabudowań.

Patrząc realistycznie, to jak już się budynek (czy dana część miasta) paliła, wystrzeliwanie tam kolejnych kul zapalających niewiele zmieniało.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 27 października 2016, 22:54 
Sous-lieutenant

Dołączył(a): poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
Posty: 410
Lokalizacja: Dolnośląskie
Może trzeba by pochylić głowy nad tym, że powstające pożary, ich gaszenia, ponowne podpalenia to jedno, a uszkodzenia z pożarów, powstające zgliszcza to drugie. Dany heks, kwartał miasta, wioski kilkukrotnie podpalany, palący się w czasie przez kilka tur, nawet ugaszony czy nieustanie gaszony, nie jest tym samym co na rozpoczęciu bitwy, ale też nie jest zgliszczami pełnymi.

Coś pośredniego jakby. ;)

Na przykład, jak pożar osiąga poziom 5, nawet po ugaszeniu do poziomu 4, nawet jak zejdzie do 0, jak i po ponownym podpaleniu jest już terenem uszkodzonym, a z poziomem 10 już tylko zgliszczami.

Czyli są 3 stany infrastruktury, normalna, nadpalona i zgliszcza.

Na pewno dla wiosek drewnianych, mniej dla miast murowanych.

Itp. itd.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 27 października 2016, 22:56 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34103
Lokalizacja: Warszawa
Czarek, ja mogę takie przepisy wymyślić, ale potem żebyś nie narzekał, że za długie i zbyt rozbudowane ;)

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 27 października 2016, 22:58 
Sous-lieutenant

Dołączył(a): poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
Posty: 410
Lokalizacja: Dolnośląskie
Dokładnie. ;) Balans musi być. Ale to Autor sam zobaczy, oceni i wprowadzi po rozgrywkach z graczami.

PS. Trzeba wziąć pod uwagę całość bitwy, historyczne aspekty wokół i inne historyczne bitwy, które powstaną na regułach tych. Czyli, że 1Pułk Jegrów gasił tylko pożary w Ostrołęce podczas całej bitwy, pilnował, aby się nie rozprzestrzeniły dalej. Czyli to był proces mozolny, długotrwały, wielogodzinny. Jeden etap to 15-20 minut. Kilka etapów gry to za mało, aby zniszczyć, ale wystarczające, aby podpalić, zadymić, zdezorganizować. Ale jakby użyto artylerii oblężniczej lub skomasowano działa w połączeniu z długotrwałym ostrzałem. Tak samo osada Nowe Miasto została zniszczona podczas wcześniejszej kampanii, ale w jakim czasie i przez co, nie wiem. Rozgrywki testowe pokażą rozwiązania.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: wtorek, 1 listopada 2016, 18:06 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34103
Lokalizacja: Warszawa
Przerwa związana ze świętem i długi weekend sprawiły, że mogę intensywniej popracować nad scenariuszem.
Trochę jeszcze pogrzebię prawdopodobnie przy warunkach zwycięstwa.
Kolejny duży test na najbliższym "Strategosie".

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 3 listopada 2016, 10:46 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Posty: 557
Lokalizacja: Warszawa
Powiesz coś więcej?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 3 listopada 2016, 10:58 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34103
Lokalizacja: Warszawa
Dostaniesz niedługo, żebyś mógł przyszykować optymalną strategię na rozgrywkę na "Strategosie" :)

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 3 listopada 2016, 11:04 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5656
Lokalizacja: Warszawa
Kristo.kk napisał(a):
Chodzi mi o to, że ostrzał artyleryjski jest słaby. Nie da się w czasie jednej gry doprowadzić do zniszczenia zabudowań. Powinna być możliwość zwiększania poziomu pożaru dalszym ostrzałem. Jeśli pożar osiągnie duży rozmiar to nie można ugasić go jednym rzutem.
Można też stracić poziom sprawności bojowej przechodząc przez palące się zabudowania. Automatyczna strata o jeden poziom w przypadku przechodzenia przez duży pożar, ale nie więcej niż D2.
Wywołanie pożaru ma do czegoś służyć.


Ale nie doprowadzisz do zniszczenia zabudowań. Pod Waterloo Hougoumont i La Haye Sainte zasypano ogniem artyleryjskim a i tak nie doprowadzono do całkowitego zniszczenia budynków; pisał wcześniej o tym Czarek podając właśnie te przykłady czy Sokolnice pod Austelitz.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 3 listopada 2016, 11:16 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34103
Lokalizacja: Warszawa
To znaczy, różnica była taka, że w części przypadków te budynki były murowane albo kamienne, a to robi dużą różnicę i zasady gry u nas to uwzględniają. Niestety, w Ostrołęce tylko klasztor jest tego typu budynkiem i jego podpalić ciężej, a łatwiej zgasić ogień, modyfikator za obronę jest też dużo lepszy dla budynków murowanych. Reszta miasta, może z jakimiś drobnymi wyjątkami, była drewniana, ale w bitwie z 1831 roku jak Rosjanie podpalili północno-wschodnią część miasta między godz. 11 a 12, to pożar trwał do późnego wieczora.

I u nas też, wystarczy 5 etapów, żeby oddział w obronie zabudowań musiał wyjść z budynków, natomiast żeby budynki uległy spaleniu, musi minąć trochę więcej czasu. Jest też wzmianka przy zasadach podpalania budynków, pod tabelą, że szczegóły będą w zasadach scenariuszy - żeby nadmiernie tego nie rozbudowywać.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 3 listopada 2016, 12:23 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Posty: 557
Lokalizacja: Warszawa
Ok rozumiem za mocny ostrzał jest mało realny.

To chociaż powinna być możliwość powiększania pożaru do poziomu 2 a najlepiej 3. Wówczas pojawi się presja na obrońcach. Inaczej stoją w zabudowaniach beż żadnej obawy wręcz bezpieczni.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 3 listopada 2016, 14:08 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34103
Lokalizacja: Warszawa
Na koniec każdego etapu pożar się automatycznie powiększa o 1. Jak na początku nie ugasisz, to potem jest coraz trudniej, a efekty gaszenia też są różne. Może Ci się udać tylko zmniejszyć poziom pożaru o 1 albo o 2.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201
PostNapisane: czwartek, 3 listopada 2016, 14:56 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Posty: 557
Lokalizacja: Warszawa
Po zmianie stron będę miał okazję sprawdzić na własnej skórze jak to wygląda. Może moja ocena ulegnie zmianie. Chętnie to sprawdzę.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 60 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.