Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 23 kwietnia 2018, 13:24

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: czwartek, 22 marca 2018, 12:38 
Chasseur

Dołączył(a): środa, 26 października 2016, 22:55
Posty: 12
Lokalizacja: Toruń
Dziękuję za wcześniejsze odpowiedzi. Nasze pytania biorą się wprost z przejścia od scenariusza wprowadzającego do pierwszego ;)

Kolejne pytanie - zmieniając na drodze w lesie/zagajniku szyk z tyraliery na kolumnę wykonuję test efektywności? Teoretycznie ani las dla tyraliery, ani droga dla kolumny nie mają oznaczenia D/AD.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: czwartek, 22 marca 2018, 13:56 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33253
Lokalizacja: Warszawa
W sumie to ja też powinienem chyba podziękować za pytania ;). Myślę, że niedługo trzeba będzie pokusić się o zrobienie FAQ, a w niektórych przypadkach nie ukrywam, że zadaliście pytania, które sprawiły, że muszę zmodyfikować treść niektórych przepisów, ale niechętnie się za to zabieram.
Nami napisał(a):
Kolejne pytanie - zmieniając na drodze w lesie/zagajniku szyk z tyraliery na kolumnę wykonuję test efektywności? Teoretycznie ani las dla tyraliery, ani droga dla kolumny nie mają oznaczenia D/AD.

Jeśli nie ma w tabeli D/AD, nie wykonuje się testu efektywności.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: czwartek, 22 marca 2018, 16:38 
Caporal

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2017, 21:52
Posty: 71
Hey
Raleen napisał(a):
W przypadku szarży wzdłuż drogi w lesie, zwróć uwagę, że modyfikator za teren wynosi -2, czyli jest większy niż normalnie. Jeśli bronisz się kolumną piechoty od frontu i nie jest ona zdezorganizowana, masz duże szanse wytrzymać. Problem pojawia się jak zostaniesz zaatakowany od boku bądź masz D2. Wtedy szarża wzdłuż drogi może być skuteczna.

To mi się wszystko wyjaśniło, do tej odpowiedzi przez szereg pytań zmierzałem.
Taka kawaleria z modyfikatorem 4 za szarże to prawie bezkarna jest na drodze i ciężko będzie ją zatrzymać hehe.
Dziękuję za odpowiedzi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: czwartek, 22 marca 2018, 16:52 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33253
Lokalizacja: Warszawa
Od frontu polska kolumna powinna dać radę. Wystarczy, że nie zostanie rozbita.

-2 za teren
-1 za kolumnę w obronie
Razem: -3

Kirasjerzy jak mają modyfikator szarży +4 to zostaje +1.
Ale... jest jeszcze modyfikator dla Rosjan -1 za szarżowanie w kolumnie.
Czyli na końcu wychodzi na 0.

Biorąc pod uwagę niższe morale Rosjanie będą mieć w szarży siłę 12 (-50%) czyli 6.

Batalion polskiej piechoty może mieć koło 10. Czyli mamy 1:1,5 wyjściowo, albo 1:2 (jak będzie trochę silniejszy).

Wystarczy, że piechota nie zostanie rozbita i dalej kawaleria nie pojedzie, bo piechota wycofuje się po ataku kawalerii tylko gdy przeszła w stan ucieczki.

A najlepiej po prostu ustawić tyralierę na drodze w lesie i wtedy kawaleria nic nie może zrobić. W "Odwrocie Łubieńskiego" moim zdaniem Polacy spokojnie sobie mogą dać z tym radę.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 28 marca 2018, 20:57 
Caporal

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2017, 21:52
Posty: 71
Witam
Tyraliera posiada w strefie kontroli, wrogą linie ustawną do niej frontem i wrogie działa w transporcie.
Czy w powyższym przypadku tyraliera może zaatakować działa w transporcie?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 28 marca 2018, 21:11 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33253
Lokalizacja: Warszawa
Nie ma przeciwwskazań by nie mogła, zatem może. Oczywiście w takiej sytuacji będąc obrońcą najlepiej zrobić artylerzystami odwrót (jeśli nie zrobiło się tego w fazie odwrotu - wtedy można próbować całą jednostką artylerii).

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 28 marca 2018, 22:50 
Chasseur

Dołączył(a): środa, 26 października 2016, 22:55
Posty: 12
Lokalizacja: Toruń
Jak rozstrzygnąć sytuację, kiedy kolumna musi wycofać się o jedno pole, ale na obu tylnich polach ma artylerię w szyku ogniowym. Nie jest to teren niedostępny dla kolumny, może spokojnie tam wejść, ale nie może z artylerią pozostać w jednym stosie. Czy najsensowniejszym wyjściem nie byłoby wydłużenie drogi wycofania o jedno pole?

10.10.4 - czy tyraliera może zakończyć wycofanie po wejściu na pole z inną tyralierą?

Obrona zabudowań nie może prowadzić pościgu, czy stosujemy więc zmniejszenie utraty poziomów sprawności bojowej z 10.11.6?

Rozumiem, że pościgi po walce rozgrywane są po każdym starciu, a nie dopiero po zakończeniu wszystkich walk i wycofań?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 28 marca 2018, 22:58 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 11:30
Posty: 518
Lokalizacja: Katowice
1. O ile dobrze pamiętam, to w momencie, gdy wycofujący się (lub uciekający) oddział nie może stanąć na polu, na którym są już inne jednostki, wycofuje się o jeden heks dalej. Ewentualnie można do rozstrzygnięcia tego zaadoptować zasadę z drugiego scenariusza historycznego, gdzie w momencie, gdy Rosjanie się wycofują na zajęte już pole, nowy oddział zajmuje je, ale ten, który na nim uprzednio stał, odsuwa się o jedno pole. To specjalna zasada dotycząca ucieczek Rosjan na przyczółku.
2. Tak. (edycja - no nie, bo oddział musi mieć szyk zwarty. Nieuważnie przeczytałem pytanie i źle odpowiedziałem)
3. Ja bym stosował. W końcu zrealizowane są automatycznie warunki to umożliwiające.
4. Pościgi po walkach tak. Tylko po szarżach pościgi robione są po zakończeniu wszystkich szarż.

_________________
ja to ktoś inny


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 28 marca 2018, 23:08 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33253
Lokalizacja: Warszawa
Nami napisał(a):
Jak rozstrzygnąć sytuację, kiedy kolumna musi wycofać się o jedno pole, ale na obu tylnich polach ma artylerię w szyku ogniowym. Nie jest to teren niedostępny dla kolumny, może spokojnie tam wejść, ale nie może z artylerią pozostać w jednym stosie. Czy najsensowniejszym wyjściem nie byłoby wydłużenie drogi wycofania o jedno pole?

Generalnie z wycofaniem tak jak napisał cadrach i tak jak podejrzewasz Nami - cofasz się o 1 pole dalej. Zasady o tym wspominają. Natomiast jeśli masz ten sam szyk i ukierunkowanie (i mieścisz się na polu po stworzeniu stosu), to możesz zostać na tym polu.
Nami napisał(a):
10.10.4 - czy tyraliera może zakończyć wycofanie po wejściu na pole z inną tyralierą?

Tak, ale do 6 PS na polu się mieści (limit do walki +50%).
Nami napisał(a):
Obrona zabudowań nie może prowadzić pościgu, czy stosujemy więc zmniejszenie utraty poziomów sprawności bojowej z 10.11.6?

Obrona zabudowań nigdy nie przeprowadza pościgu, bo nie może w ogóle atakować, a pościg w tej grze wykonuje tylko atakujący.
Obrońca nigdy nie wykonuje pościgu.
Nami napisał(a):
Rozumiem, że pościgi po walce rozgrywane są po każdym starciu, a nie dopiero po zakończeniu wszystkich walk i wycofań?

Tak. Inaczej jest tylko w przypadku szarży kawalerii - wtedy równolegle.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: czwartek, 29 marca 2018, 09:46 
Chasseur

Dołączył(a): środa, 26 października 2016, 22:55
Posty: 12
Lokalizacja: Toruń
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

Raleen napisał(a):
Obrońca nigdy nie wykonuje pościgu.


A to powód dla którego uwielbiam zadawać pytania. Oczywiście stoi to pogrubioną czcionką w instrukcji, ale w trakcie gry niektóre reguły się zatracają...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: wtorek, 10 kwietnia 2018, 19:19 
Caporal

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2017, 21:52
Posty: 71
Hey

Przedstawiam sytuacje z gry (wykorzystałem inną plansze i jednostki):
https://imgur.com/a/3UTGU
Na polu oznaczonym szarym 1 znajduje się kolumna polskiej piechoty, zmienia ona szyk na tyralierski zajmujący dwa pola, przesuwa się o 4 pola (jedno ze skrzydeł stoi na żółtym polu), następuje zmiana szyku na kolumnę, która ostateczne kończy ruch na polu żółte 1.

Mam pewną wątpliwość, bo faktycznie piechurzy przeszli 5 pól, zmieniając dwa razy szyk, to jak by wydali 7 PR a nie 6, w przypadku ruchu bez kontaktu. To taki mały niuans jak przejść jedno pole więcej w moim mniemaniu.

Proszę o komentarz.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: wtorek, 10 kwietnia 2018, 20:47 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 11:30
Posty: 518
Lokalizacja: Katowice
Nie da rady, bo jak oddział przechodzi w całości w tyralierę (albo gdy wydziela drugą i kolejne tyraliery) to wydaje punkt ruchu. Płaci więc za wejście na pole obok powstającym skrzydłem tyraliery i ma z automatu 1 PR mniej.

_________________
ja to ktoś inny


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: środa, 11 kwietnia 2018, 10:59 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33253
Lokalizacja: Warszawa
Tak jak wyżej cadrach napisał, przejście całym oddziałem w szyk tyralierski (możliwe tylko dla Polaków) kosztuje 1 punkt ruchu (mówi o tym 5.4.1), przejście w kolumnę takiego oddziału też wymaga wydania 1 PR, standardowo jak przy formowaniu kolumny z dowolnego innego szyku. Pierwotnie był przepis, który ograniczał ten zabieg faktycznego przemieszczania się oddziału o 1 pole przy rozwijaniu się i zwijaniu, ale brzmiał on skomplikowanie i większość z osób, które go czytały nie rozumiała o co chodzi, więc w ramach "odchudzania" instrukcji zniknął. Tym bardziej jak pojawił się koszt 1 PR za sformowanie szyku tyralierskiego przez cały batalion (nie ma go przy wydzieleniu pojedynczej tyraliery), który to w praktyce rekompensuje.

Tego typu zabiegi to jest jedna z niedogodności, jakie wiążą się z oddziałami zajmującymi 2 pola. Inna sytuacja to na którym polu taka zajmująca 2 pola tyraliera formuje czworobok w razie gdy zaatakuje ją kawaleria. Mówi o tym 14.3.3, który przewiduje, że tworzą szyk na polu znajdującym się bliżej jednostki wroga, która zainicjowała przegrupowanie. Tak, że generalnie tego typu problemy dostrzegałem od początku. Jeszcze jak zaczynałem prace nad zasadami to istniała możliwość tworzenia przez piechotę linii zajmującej 2 pola. Potem m.in. z powodu kilku innych tego rodzaju problemów z tego zrezygnowałem.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: sobota, 14 kwietnia 2018, 19:19 
Caporal

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2017, 21:52
Posty: 71
Hey
Trochę to zagmatwane, hehe może inaczej.
Jeżeli oddział przechodzi w szyk tyralierski zajmujący dwa pola to wydaje 1 PR za zmianę szyku i kolejny PR za wejście skrzydła tyraliery na sąsiednie pole łącznie oddział wydał 2 PR. Jeśli oddział rozwija się na teren podmokły skrzydłem to traci wtedy 3 PR?

I jeszcze jedno pytanie.
Czy tyraliera jest tożsama z szykiem tyralierskim zajmującym dwa pola.
Chodzi o przypadek, w którym odział znajdujący się w szyku tyralierskim zajmujący dwa pola może podobnie jak tyralierzy ostrzelać i wykonać odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szereg pytań
PostNapisane: sobota, 14 kwietnia 2018, 20:22 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33253
Lokalizacja: Warszawa
Gracz_82 napisał(a):
Trochę to zagmatwane, hehe może inaczej.
Jeżeli oddział przechodzi w szyk tyralierski zajmujący dwa pola to wydaje 1 PR za zmianę szyku i kolejny PR za wejście skrzydła tyraliery na sąsiednie pole łącznie oddział wydał 2 PR. Jeśli oddział rozwija się na teren podmokły skrzydłem to traci wtedy 3 PR?

Żeby nie gmatwać odpowiadam bez wdawania się w komentarze, najprościej jak się da. Tyraliera wydaje tylko 1 PR za zmianę szyku. Nie ma dodatkowych kosztów za wejście skrzydła w trudny teren.
Gracz_82 napisał(a):
I jeszcze jedno pytanie.
Czy tyraliera jest tożsama z szykiem tyralierskim zajmującym dwa pola.
Chodzi o przypadek, w którym odział znajdujący się w szyku tyralierskim zajmujący dwa pola może podobnie jak tyralierzy ostrzelać i wykonać odwrót.

Może tak zrobić.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.