Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
- xardas12r
- Generalleutnant
- Posty: 3912
- Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
- Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Cold War Commander jest systemem bardzo grywalnym, lecz jest przeniesieniem zasad wcześniejszych z nowym sprzętem. Brakuje tego także w Spearheadzie, wydaje mi się na podstawie tego co pisał AWu.
A wojna na Ukrainie pokazała że często pancerz czy typ sprzętu jest miej ważny od:
- stanu łączności
- środków rozpoznania
- wyposażenia do walki w nocy
- duża skuteczność opl
- użycie precyzyjnego uzbrojenia
- duża waga ognia kontrbateryjnego i mobilności artylerii
Tego brakuje w CWC. Jednocześnie uważam, że nie należy mordować miodności tego systemu.
Myślę że warte do rozważenia było by zastosowanie poziomów techniki zamiast konkretnego sprzętu. Większą wagę należało by położyć na motywację i wyszkolenie.
A wojna na Ukrainie pokazała że często pancerz czy typ sprzętu jest miej ważny od:
- stanu łączności
- środków rozpoznania
- wyposażenia do walki w nocy
- duża skuteczność opl
- użycie precyzyjnego uzbrojenia
- duża waga ognia kontrbateryjnego i mobilności artylerii
Tego brakuje w CWC. Jednocześnie uważam, że nie należy mordować miodności tego systemu.
Myślę że warte do rozważenia było by zastosowanie poziomów techniki zamiast konkretnego sprzętu. Większą wagę należało by położyć na motywację i wyszkolenie.
- AWu
- Słońce Austerlitz
- Posty: 18134
- Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Spearhead i CWC to są gry o wojnie na wielką skalę ale na małe bitwy.
CWC ma jakieś zasady do nocnych urządzeń, nie pamietam jak ze Spearheadem modern ale chyba chodzi o nacisk na zupełnie inne rzecy po prostu.
Co do początkowych elementów to da się zasymulować, ale na poziomie większych scenariuszy i doubble blind - z chęcią tak kiedyś zagram, mogę zorganizować scenariusz - ale trzeba dwóch zestawów sił.
Co do artylerii to nawet 1:600 rzadko to w ogóle wystąpi w grze bo artyleria zwykle jest za stołem na tych odległościach.
No i próbowałem tego w MP i nie zachwyciło mnie :>
Możesz pokombinować system abstrakcyjny gdzie generacja czołgu będzie determinowała jego siłe, a nie opis techniczny, ale ta reszta to obawiam się, ze lepiej niż w CWC (rzut na aktywacje) czy w Spearheadzie - zwiad i rozkazy może być trudna do wprowadzenia w grywalny sposób.
CWC ma jakieś zasady do nocnych urządzeń, nie pamietam jak ze Spearheadem modern ale chyba chodzi o nacisk na zupełnie inne rzecy po prostu.
Co do początkowych elementów to da się zasymulować, ale na poziomie większych scenariuszy i doubble blind - z chęcią tak kiedyś zagram, mogę zorganizować scenariusz - ale trzeba dwóch zestawów sił.
Co do artylerii to nawet 1:600 rzadko to w ogóle wystąpi w grze bo artyleria zwykle jest za stołem na tych odległościach.
No i próbowałem tego w MP i nie zachwyciło mnie :>
Możesz pokombinować system abstrakcyjny gdzie generacja czołgu będzie determinowała jego siłe, a nie opis techniczny, ale ta reszta to obawiam się, ze lepiej niż w CWC (rzut na aktywacje) czy w Spearheadzie - zwiad i rozkazy może być trudna do wprowadzenia w grywalny sposób.
Ostatnio zmieniony czwartek, 18 września 2014, 18:01 przez AWu, łącznie zmieniany 1 raz.
- xardas12r
- Generalleutnant
- Posty: 3912
- Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
- Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Widziałem zasady w CWC, są stanowczo za słabe. Dzięki Armii Ukraińskiej wiemy, że podejście w stylu drugowojenne do nowoczesnego sprzętu kończy się masakra. Oni najpierw tracili artylerie w wyniku ognia kontrbateryjnego, potem ogień artylerii zmuszał piechotę do wejścia do wozów bojowych. A te ponieważ są niedoposazone w środki obserwacyjne, giną masowo atakowane przez środki p-panc, głównie ppk.
Przez ten konflikt zrozumiałem, że armia np. Cypru jest mocna tylko na papierze. Lepszą jest armia może bardziej przestarzała, ale rozwijana zbalansowanie.
Przez ten konflikt zrozumiałem, że armia np. Cypru jest mocna tylko na papierze. Lepszą jest armia może bardziej przestarzała, ale rozwijana zbalansowanie.
- GRZ
- Général de Brigade
- Posty: 2695
- Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 3 times
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Grotwórco do dzieła!
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
ale dobre kostki pomagają.
- AWu
- Słońce Austerlitz
- Posty: 18134
- Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
To nie jest niespodzianka.
Pytanie jak chcesz to na graczach wymusić bo albo będzie zbyt duża abstrakcja na to, albo po prostu zbyt mała bitwa by te czynniki wystapiły.
Pytanie jak chcesz to na graczach wymusić bo albo będzie zbyt duża abstrakcja na to, albo po prostu zbyt mała bitwa by te czynniki wystapiły.
- xardas12r
- Generalleutnant
- Posty: 3912
- Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
- Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Właśnie te czynniki występują już na poziomie kompanii. Powinno dac radę zrobić grę na poziomie pluton - podstawka.
- AWu
- Słońce Austerlitz
- Posty: 18134
- Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
No tak, ale chodzi o to, że wyżej zamulałyby grę, a na poziomie kompanii gra pluton podstawka ogranicza się do 4 podstawek :>
- xardas12r
- Generalleutnant
- Posty: 3912
- Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
- Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Myślałem o starciach batalionowych grup bojowych. No i kwestia jak to właśnie zrobić by było płynnie.
Btw. Masz może Micro Army Modern?
Btw. Masz może Micro Army Modern?
- AWu
- Słońce Austerlitz
- Posty: 18134
- Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Nie to kijowa gra która się głównie składała z ładowania do siebie z artylerii - mogła by ci się podobać
Opłacało się jechać falangami pancernymi podstawka w podstawkę jak w Battlu to wyglądało.
To najmniej interesująca gra bitewna w jaką grałem. Fajne sa z niej tylko TOE do różnych krajów na stronie GHQ.
A co do gry.
Wiesz to by można załatwić w sposób prosty - modyfikatorami do wykrywania w stylu Battlegroup Kursk.
Tylko, że wracamy do gier double blind o których wspominałem, bo gwarantuje że żaden GRZ ci nie podjedzie frajersko BWPem pod PPK który widzi na stole mimo, że jego wojacy nie.
Opłacało się jechać falangami pancernymi podstawka w podstawkę jak w Battlu to wyglądało.
To najmniej interesująca gra bitewna w jaką grałem. Fajne sa z niej tylko TOE do różnych krajów na stronie GHQ.
A co do gry.
Wiesz to by można załatwić w sposób prosty - modyfikatorami do wykrywania w stylu Battlegroup Kursk.
Tylko, że wracamy do gier double blind o których wspominałem, bo gwarantuje że żaden GRZ ci nie podjedzie frajersko BWPem pod PPK który widzi na stole mimo, że jego wojacy nie.
-
- Général en Chef
- Posty: 4159
- Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 535 times
- Been thanked: 255 times
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
A widzieliscie modern FoW?, że tak obrazoburczo powiem?
Motywacja powinna przesądzać o prawdopdobieństwie aktywacji oraz o woli i tempie ruchu do przodu.
Wyszkolenie określać celność ostrzału.
Doświadczenie - przeżywalność (maskowanie, szybkość rekacji).
Dyscyplina - odporność na ostrzał.
Motywacja powinna przesądzać o prawdopdobieństwie aktywacji oraz o woli i tempie ruchu do przodu.
Wyszkolenie określać celność ostrzału.
Doświadczenie - przeżywalność (maskowanie, szybkość rekacji).
Dyscyplina - odporność na ostrzał.
http://umpapas.blogspot.com/
Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
- GRZ
- Général de Brigade
- Posty: 2695
- Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 3 times
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
A ty byś podjechał? Decyzje podejmuje na podstawie znanych mi jako graczowi faktów. To że jedne oddziały nie mogą strzelać do innych to już inna para kaloszy. DB byłby fajny.AWu pisze: Tylko, że wracamy do gier double blind o których wspominałem, bo gwarantuje że żaden GRZ ci nie podjedzie frajersko BWPem pod PPK który widzi na stole mimo, że jego wojacy nie.
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
ale dobre kostki pomagają.
- Przemos19
- General der Panzertruppen
- Posty: 4986
- Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
- Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
- Been thanked: 18 times
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Czy wy widzieliście w ogóle filmy z walka na Ukrainie? Bo coś mi się nie wydaje.
Po pierwsze miażdżąca siła artylerii przy braku własnego wsparcia lotniczego z powodu odpowiedniej obrony plot. Nawet całe bataliony dostawały się pod ogień gradów. W efekcie separatyści bogacili się w kolejne porzuczone czołgi. Dodam do tego przypadki MIERZONEGO ognia pośredniego z artylerii lufowej do czołgów kończące się trafieniem...
Dalej jak wyglądał typowy szturm na małe miasteczko? Czołg na przedzie za nim piechota. Czołg załatwia wszystko, do tego może jakiś snajper sobie strzeli. Reszta piechoty nie robi NIC! W otwartym polu mamy do czynienia głównie z bitwami pancernymi. Opowieści o miażdżeniu czołgów z ppanców są przesadzone, miały miejsce w terenie odpowiednio zakrzaczonym, z ukrycia (pułapki).
Dalej pod koniec walk linia frontu zależała w zasadszie od morale i akcji POJEDYNCZEGO żółnierza (i jego inicjatywy).
A teraz śmieszna rzecz - Ukraińcy zadali dużo większe straty żołnierzom rosyjskim, którzy uderzyli pod koniec sierpnia niż separatystom. I to celnymi uderzeniami artylerii. Ponoć human wave ma się wcale dobrze w armii rosyjskiej... I tak, nie doliczenie się 3500 żołnierzy nie jest przypadkime ani przesadą, to jest Gruz 200 już.
Po pierwsze miażdżąca siła artylerii przy braku własnego wsparcia lotniczego z powodu odpowiedniej obrony plot. Nawet całe bataliony dostawały się pod ogień gradów. W efekcie separatyści bogacili się w kolejne porzuczone czołgi. Dodam do tego przypadki MIERZONEGO ognia pośredniego z artylerii lufowej do czołgów kończące się trafieniem...
Dalej jak wyglądał typowy szturm na małe miasteczko? Czołg na przedzie za nim piechota. Czołg załatwia wszystko, do tego może jakiś snajper sobie strzeli. Reszta piechoty nie robi NIC! W otwartym polu mamy do czynienia głównie z bitwami pancernymi. Opowieści o miażdżeniu czołgów z ppanców są przesadzone, miały miejsce w terenie odpowiednio zakrzaczonym, z ukrycia (pułapki).
Dalej pod koniec walk linia frontu zależała w zasadszie od morale i akcji POJEDYNCZEGO żółnierza (i jego inicjatywy).
A teraz śmieszna rzecz - Ukraińcy zadali dużo większe straty żołnierzom rosyjskim, którzy uderzyli pod koniec sierpnia niż separatystom. I to celnymi uderzeniami artylerii. Ponoć human wave ma się wcale dobrze w armii rosyjskiej... I tak, nie doliczenie się 3500 żołnierzy nie jest przypadkime ani przesadą, to jest Gruz 200 już.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
- AWu
- Słońce Austerlitz
- Posty: 18134
- Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Za cholere nie :>GRZ pisze:A ty byś podjechał?
Choć lubię bardzo stosować taktykę z epoki to się niestety jakoś mało sprawdza zwykle (za to moi wojacy za Shermanem żyli prawie w komplecie i jeszcze wzięli masę japońców do niewoli - to ise tak bitwy w Battlegroupa nie wygra raczej:>)
Ale dałem przykłąd bezwzględny, ty byś się prędzej poddał niż zrobił coś tak nieoptymalnego
- xardas12r
- Generalleutnant
- Posty: 3912
- Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
- Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Przemos19 -> większość czołgów zniszczono z ppk. Do tego często strzelano z tylnej pół sfery. Co do artylerii jest bardzo dobrze kierowana przez drony i grupy specjalne. Do pojedynków dochodzi, ale jest to wojna ppk i artylerii.
- Przemos19
- General der Panzertruppen
- Posty: 4986
- Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
- Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
- Been thanked: 18 times
- Kontakt:
Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
Z materiału zdjęciowego większość zniszczonych przez ppk to BTR. Czołgów mniej, jest trochę spalonych po trafieniu w bok kadłuba lub wieży jednakże więcej widać kompletnie zniszczonych wewnętrzną eksplozją. Protip - to były też samozniszczenia sprzętu przed wycofaniem się.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi