Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest sobota, 20 października 2018, 23:00

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 14:54 
Generalleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 27 listopada 2006, 14:05
Posty: 3870
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Cold War Commander jest systemem bardzo grywalnym, lecz jest przeniesieniem zasad wcześniejszych z nowym sprzętem. Brakuje tego także w Spearheadzie, wydaje mi się na podstawie tego co pisał AWu.
A wojna na Ukrainie pokazała że często pancerz czy typ sprzętu jest miej ważny od:
- stanu łączności
- środków rozpoznania
- wyposażenia do walki w nocy
- duża skuteczność opl
- użycie precyzyjnego uzbrojenia
- duża waga ognia kontrbateryjnego i mobilności artylerii
Tego brakuje w CWC. Jednocześnie uważam, że nie należy mordować miodności tego systemu.
Myślę że warte do rozważenia było by zastosowanie poziomów techniki zamiast konkretnego sprzętu. Większą wagę należało by położyć na motywację i wyszkolenie.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 15:53 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Posty: 18446
Lokalizacja: Warszawa
Spearhead i CWC to są gry o wojnie na wielką skalę ale na małe bitwy.

CWC ma jakieś zasady do nocnych urządzeń, nie pamietam jak ze Spearheadem modern ale chyba chodzi o nacisk na zupełnie inne rzecy po prostu.

Co do początkowych elementów to da się zasymulować, ale na poziomie większych scenariuszy i doubble blind - z chęcią tak kiedyś zagram, mogę zorganizować scenariusz - ale trzeba dwóch zestawów sił.

Co do artylerii to nawet 1:600 rzadko to w ogóle wystąpi w grze bo artyleria zwykle jest za stołem na tych odległościach.
No i próbowałem tego w MP i nie zachwyciło mnie :>

Możesz pokombinować system abstrakcyjny gdzie generacja czołgu będzie determinowała jego siłe, a nie opis techniczny, ale ta reszta to obawiam się, ze lepiej niż w CWC (rzut na aktywacje) czy w Spearheadzie - zwiad i rozkazy może być trudna do wprowadzenia w grywalny sposób.

_________________
http://waristheh-word.blogspot.com/


Ostatnio edytowano czwartek, 18 września 2014, 18:01 przez AWu, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 16:55 
Generalleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 27 listopada 2006, 14:05
Posty: 3870
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Widziałem zasady w CWC, są stanowczo za słabe. Dzięki Armii Ukraińskiej wiemy, że podejście w stylu drugowojenne do nowoczesnego sprzętu kończy się masakra. Oni najpierw tracili artylerie w wyniku ognia kontrbateryjnego, potem ogień artylerii zmuszał piechotę do wejścia do wozów bojowych. A te ponieważ są niedoposazone w środki obserwacyjne, giną masowo atakowane przez środki p-panc, głównie ppk.

Przez ten konflikt zrozumiałem, że armia np. Cypru jest mocna tylko na papierze. Lepszą jest armia może bardziej przestarzała, ale rozwijana zbalansowanie.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 17:45 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Posty: 2778
Lokalizacja: Warszawa
Grotwórco do dzieła!

_________________
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 18:03 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Posty: 18446
Lokalizacja: Warszawa
To nie jest niespodzianka.

Pytanie jak chcesz to na graczach wymusić bo albo będzie zbyt duża abstrakcja na to, albo po prostu zbyt mała bitwa by te czynniki wystapiły.

_________________
http://waristheh-word.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 19:18 
Generalleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 27 listopada 2006, 14:05
Posty: 3870
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Właśnie te czynniki występują już na poziomie kompanii. Powinno dac radę zrobić grę na poziomie pluton - podstawka.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 19:20 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Posty: 18446
Lokalizacja: Warszawa
No tak, ale chodzi o to, że wyżej zamulałyby grę, a na poziomie kompanii gra pluton podstawka ogranicza się do 4 podstawek :>

_________________
http://waristheh-word.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 19:45 
Generalleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 27 listopada 2006, 14:05
Posty: 3870
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Myślałem o starciach batalionowych grup bojowych. No i kwestia jak to właśnie zrobić by było płynnie.

Btw. Masz może Micro Army Modern?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 19:56 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Posty: 18446
Lokalizacja: Warszawa
Nie to kijowa gra która się głównie składała z ładowania do siebie z artylerii - mogła by ci się podobać :P

Opłacało się jechać falangami pancernymi podstawka w podstawkę jak w Battlu to wyglądało.
To najmniej interesująca gra bitewna w jaką grałem. Fajne sa z niej tylko TOE do różnych krajów na stronie GHQ.


A co do gry.
Wiesz to by można załatwić w sposób prosty - modyfikatorami do wykrywania w stylu Battlegroup Kursk.

Tylko, że wracamy do gier double blind o których wspominałem, bo gwarantuje że żaden GRZ ci nie podjedzie frajersko BWPem pod PPK który widzi na stole mimo, że jego wojacy nie.

_________________
http://waristheh-word.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 21:06 
Général de Division

Dołączył(a): czwartek, 10 września 2009, 01:58
Posty: 3039
Lokalizacja: Szczecin
A widzieliscie modern FoW?, że tak obrazoburczo powiem?

Motywacja powinna przesądzać o prawdopdobieństwie aktywacji oraz o woli i tempie ruchu do przodu.

Wyszkolenie określać celność ostrzału.

Doświadczenie - przeżywalność (maskowanie, szybkość rekacji).

Dyscyplina - odporność na ostrzał.

_________________
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 22:01 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Posty: 2778
Lokalizacja: Warszawa
AWu napisał(a):
Tylko, że wracamy do gier double blind o których wspominałem, bo gwarantuje że żaden GRZ ci nie podjedzie frajersko BWPem pod PPK który widzi na stole mimo, że jego wojacy nie.
A ty byś podjechał? Decyzje podejmuje na podstawie znanych mi jako graczowi faktów. To że jedne oddziały nie mogą strzelać do innych to już inna para kaloszy. DB byłby fajny.

_________________
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 22:15 
General der Panzertruppen
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Posty: 4925
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Czy wy widzieliście w ogóle filmy z walka na Ukrainie? Bo coś mi się nie wydaje.

Po pierwsze miażdżąca siła artylerii przy braku własnego wsparcia lotniczego z powodu odpowiedniej obrony plot. Nawet całe bataliony dostawały się pod ogień gradów. W efekcie separatyści bogacili się w kolejne porzuczone czołgi. Dodam do tego przypadki MIERZONEGO ognia pośredniego z artylerii lufowej do czołgów kończące się trafieniem...
Dalej jak wyglądał typowy szturm na małe miasteczko? Czołg na przedzie za nim piechota. Czołg załatwia wszystko, do tego może jakiś snajper sobie strzeli. Reszta piechoty nie robi NIC! W otwartym polu mamy do czynienia głównie z bitwami pancernymi. Opowieści o miażdżeniu czołgów z ppanców są przesadzone, miały miejsce w terenie odpowiednio zakrzaczonym, z ukrycia (pułapki).
Dalej pod koniec walk linia frontu zależała w zasadszie od morale i akcji POJEDYNCZEGO żółnierza (i jego inicjatywy).
A teraz śmieszna rzecz - Ukraińcy zadali dużo większe straty żołnierzom rosyjskim, którzy uderzyli pod koniec sierpnia niż separatystom. I to celnymi uderzeniami artylerii. Ponoć human wave ma się wcale dobrze w armii rosyjskiej... I tak, nie doliczenie się 3500 żołnierzy nie jest przypadkime ani przesadą, to jest Gruz 200 już.

_________________
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 22:16 
Censor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Posty: 18446
Lokalizacja: Warszawa
GRZ napisał(a):
A ty byś podjechał?

Za cholere nie :>
Choć lubię bardzo stosować taktykę z epoki to się niestety jakoś mało sprawdza zwykle (za to moi wojacy za Shermanem żyli prawie w komplecie i jeszcze wzięli masę japońców do niewoli - to ise tak bitwy w Battlegroupa nie wygra raczej:>)

Ale dałem przykłąd bezwzględny, ty byś się prędzej poddał niż zrobił coś tak nieoptymalnego :lol:

_________________
http://waristheh-word.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: czwartek, 18 września 2014, 23:40 
Generalleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 27 listopada 2006, 14:05
Posty: 3870
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Przemos19 -> większość czołgów zniszczono z ppk. Do tego często strzelano z tylnej pół sfery. Co do artylerii jest bardzo dobrze kierowana przez drony i grupy specjalne. Do pojedynków dochodzi, ale jest to wojna ppk i artylerii.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Luźne dywagacje na temat systemów współczesnych
PostNapisane: piątek, 19 września 2014, 00:05 
General der Panzertruppen
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Posty: 4925
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Z materiału zdjęciowego większość zniszczonych przez ppk to BTR. Czołgów mniej, jest trochę spalonych po trafieniu w bok kadłuba lub wieży jednakże więcej widać kompletnie zniszczonych wewnętrzną eksplozją. Protip - to były też samozniszczenia sprzętu przed wycofaniem się.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

_________________
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.