Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest wtorek, 21 listopada 2017, 21:17

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 304 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 17, 18, 19, 20, 21  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: poniedziałek, 23 marca 2015, 02:08 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1240
Lokalizacja: Kraków
Dzięki za miłą i pouczającą recenzję. Obecnie prace nieco utknęły, mam jednak nadzieję, że jeszcze w tym roku uda się zagrać w egzemplarz oficjalnie wydany. :)
PS "Protektoraty" to oczywiście Elektoraty, tj. Brandenburgia z Saksonią. ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: poniedziałek, 23 marca 2015, 19:38 
Appointé

Dołączył(a): środa, 8 stycznia 2014, 14:24
Posty: 32
I pomylilem takze Hohenzollernow z Habsburgami :)

Jak chodzi o karty to mam wrazenie ze te, ktore maja dawac wsparcie bojowe w jakims terenie np lesnym czy gorzystym to nie sa zbyt uzyteczne, gdyby jeszcze dawaly np. plus 3 do sily lub wiecej :D to mozna by je chomikowac, ze nadarzy sie okazja, ale to sa karty ktorych zagranie jest bardzo ale to bardzo ograniczone. Zreszta nie ta skala gry wszak i w takim Masywie Centralnym czy Malopolsce mogl byc las, w ktorym toczono boj, moze nie tak rozlegly jak na Polasiu (ps. Polesie jako jedno pole bardzo dobry ruch), ale w skali taktycznej to bez znaczenia. Ograniczylbym te karty do dokladnie 4 w talii - po jednej dla kazdego typu terenu;)

Jako doswiadczony karciarz musze takze nadmienic, ze karty dajace card advantage lub card quality bez drawbackow w postaci np. straty akcji, odrzucenia karty czy specjalnych warunkow to najmocniejsze karty jakie mozna dobrac w takiej grze. Mozliwosci dobierania odrzuconych kart, wybierania kard sposrod kilku z gory talii, czy dobieranie typu 2 karty za 1 zagrana to najlepsza droga do zdebalansowania gry i zwiekszania losowosci. Troszke bym przycial te mozliwosci (poziom stabilnosci i karty skarbu - dobre to rozwiazanie. Wydaje mi sie ze strata akcji na podrzucania stabilnosci to dosc kosztowny ruch, choc tu moge sie mylic).

Nie moge doczekac sie oficjalnego wydania, biore w ciemno.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: środa, 25 marca 2015, 00:38 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1240
Lokalizacja: Kraków
LUDzik napisał(a):
Jak chodzi o karty to mam wrazenie ze te, ktore maja dawac wsparcie bojowe w jakims terenie np lesnym czy gorzystym to nie sa zbyt uzyteczne, gdyby jeszcze dawaly np. plus 3 do sily lub wiecej :D to mozna by je chomikowac, ze nadarzy sie okazja, ale to sa karty ktorych zagranie jest bardzo ale to bardzo ograniczone. Zreszta nie ta skala gry wszak i w takim Masywie Centralnym czy Malopolsce mogl byc las, w ktorym toczono boj, moze nie tak rozlegly jak na Polasiu (ps. Polesie jako jedno pole bardzo dobry ruch), ale w skali taktycznej to bez znaczenia. Ograniczylbym te karty do dokladnie 4 w talii - po jednej dla kazdego typu terenu;)

Moja filozofia była przeciwna - dużo kart dających coś w odpowiednim terenie, tak, by odpowiednio manewrować wojskami. Przy czym często są to karty typu +1 na równinach, + 2 w lesie, ponadto każdy znający talię wie, że atakujący może mieć przewagę na równinach, broniący w lesie i w górach, więc musi brać pod uwagę w działaniach możliwość pojawienia się takich kart u przeciwnika.
LUDzik napisał(a):
Jako doswiadczony karciarz musze takze nadmienic, ze karty dajace card advantage lub card quality bez drawbackow w postaci np. straty akcji, odrzucenia karty czy specjalnych warunkow to najmocniejsze karty jakie mozna dobrac w takiej grze. Mozliwosci dobierania odrzuconych kart, wybierania kard sposrod kilku z gory talii, czy dobieranie typu 2 karty za 1 zagrana to najlepsza droga do zdebalansowania gry i zwiekszania losowosci. Troszke bym przycial te mozliwosci (poziom stabilnosci i karty skarbu - dobre to rozwiazanie.

W trakcie tworzenia gry zauważyłem to i przyciąłem mocno te możliwości, a także podniosłem wartość kart dających takie przewagi.
LUDzik napisał(a):
Wydaje mi sie ze strata akcji na podrzucania stabilnosci to dosc kosztowny ruch, choc tu moge sie mylic).

Jeśli chodzi o podrzucanie poziomów stabilności, to od nich zależy przede wszystkim maksymalna liczba kart skarbu na ręce - co daje przewagę przede wszystkim zaawansowanym graczom, znającym wydarzenia na tych kartach i potrafiących optymalnie je wykorzystać.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 19:57 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1240
Lokalizacja: Kraków
Po długich dyskusjach z Wydawcą doszliśmy chyba do wersji poprawionych reguł, która powinna "odpowiadać obu stronom", tzn. być dość prosta i atrakcyjna także dla nowicjuszy w dziedzinie strategii, a jednocześnie nie tracić sprawdzonych w dotychczasowych testach elementów mechaniki. Główne zmiany dotyczą mechaniki oblężeń, a także dyplomacji, w której (za pozwoleniem Autora) zdecydowałem się wykorzystać mechanizm zbliżony do zastosowanego w "Zdobywcach Italii" Raubrittera (oczywiście, jeśli moje pomysły modyfikujące ten system spodobają się Autorowi, nie mam nic przeciwko ich "zwrotnemu" wykorzystaniu :) ). Mam nadzieję, że gra zostanie przetestowana na nadchodzącym konwencie, myślę też (to propozycja pod kątem graczy krakowskich) o przetestowaniu jej po raz kolejny w jedno z popołudni nadchodzącego tygodnia.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 16:13 
Appointé

Dołączył(a): środa, 8 stycznia 2014, 14:24
Posty: 32
I jak zmiany? Jakies opinie i wnioski? Ciekawym.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: wtorek, 12 maja 2015, 13:03 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1240
Lokalizacja: Kraków
Z powodów osobistych musiałem odroczyć prace nad grą, napiszę więc teraz tylko kilka szybkich uwag:
1) Dwa rozwiązania na pewno sprawdzone w testach to:
- zamiana kostki na 1-2-3-3-4-5
- obniżenie kosztów rekrutacji 2 PS na polu rekrutacji za 3 PA.
2) Wiele zmian w zasadach oblężeń:
- wydając 2 PA można rzucić dwoma kostkami i zsumować wynik (zasadniczo sprawdzone)
- po oblężeniu obronność twierdzy maleje o 1 (ale nigdy do 0), może być naprawiana za 1 PA (zasadniczo sprawdzone)
- możliwość zdobywania wszystkich portów od strony morza (na razie nie zagrywane)
- możliwość oddania twierdzy przy ewakuacji jej poziomów obronności w postaci nowych PS (na razie nie zagrywane)
3) Nowe zasady dyplomacji, których tu opisywać nie będę - co do mechanizmu sprawdzone, wymagają poprawy "wydarzeń dyplomatycznych"
4) Odrzucenie przepisów dotyczących "poziomów stabilizacji"
5) Problem do rozwiązania przez "przepunktowanie planszy" - państwa kontrolowane dyplomatycznie dają zarazem punktów za dużo (za samo przejęcie) i za mało (by opłacało się działać na tych drugorzędnych teatrach). W związku z tym chciałbym zrobić tak, żeby punktów dla kontrolującego było mniej, a dla zdobywcy więcej: a to oznacza pewną zmianę w zasadach punktacji: dotąd były punkty tylko dla posiadacza i punkty dla obu graczy, teraz będą tylko dla posiadacza i tylko dla zdobywcy


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: środa, 17 czerwca 2015, 18:15 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1240
Lokalizacja: Kraków
Uff - jestem właśnie po rozmowie z Wydawcą i wygląda na to, że obecna mechanika jest zatwierdzona. Zmienią się jeszcze dwie rzeczy, ale to raczej dodatek do tego co jest:
1) Każdy gracz będzie miał po pięć Home Cards, z których w tajemnicy wybiera na grę trzy (co z góry będzie określało jego styl gry)
2) Opcjonalnie będą scenariusze dla 4-5 graczy z innymi państwami potraktowanymi jako mocarstwa (Rzeczpospolita, Imperium Osmańskie, Zjednoczone Prowincje)
Oba te rozwiązania nie są jednak warunkiem wydania gry i, jeśli się nie sprawdzą, można z nich będzie zrezygnować.
Tak czy inaczej, sporo pracy testowej czeka mnie w wakacje, mam nadzieję, że znajdę chętnych do sprawdzenia tych alternatywnych scenariuszy.
Wielka prośba do wszystkich, którzy testowali ostatnio grę, o wszelkie krytyczne (i pochlebne) uwagi, które mogłyby mi pomóc ją skorygować (bądź zapobiec niepotrzebnym korektom). :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: czwartek, 25 czerwca 2015, 11:22 
Appointé

Dołączył(a): środa, 8 stycznia 2014, 14:24
Posty: 32
No czyli powoli, ale do przodu :)

- 5 kart domowych z których wybiera się 3 to świetna decyzja. Poniekąd zastępuje to strategiczne decyzję związane z poziomem stabilności.
- urozmaicenie oblężeń ma sens, byle jednak nie było zbyt skomplikowane (na tym samym się łapie w moim projekcie).
- powodzenia w przerabianiu kart, a zwłaszcza oliwieniu balansu punktów za sojuszników i dyplomację, to sporo roboty. Ja bym także postarał się skrócić instrukcję w niektórych kartach, tam gdzie jest to możliwe.
- nie lubię uśrednianej losowości, ale to chyba jest dobra decyzja w wypadku tej gry.
- w wakacje jestem w Azji, więc niestety nie mogę się włączyć w testowanie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: czwartek, 25 czerwca 2015, 12:21 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1240
Lokalizacja: Kraków
Dzięki za wszystkie uwagi, no i miłego pobytu w Azji! :) Mam nadzieję, że z początkiem przyszłego tygodnia obecny stan gry będę w stanie zaprezentować na Forum (na razie przesłałem poprawioną instrukcję i karty Wydawcy). No i że za jakieś półtora tygodnia będę mógł zacząć testowanie - na pewno też będę je kontynuował w Muszynie i w Niepołomicach (chyba, że przed Niepołomicami gra osiągnie już zadowalający balans).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2015, 12:16 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Posty: 220
LUDzik napisał(a):
- urozmaicenie oblężeń ma sens, byle jednak nie było zbyt skomplikowane (na tym samym się łapie w moim projekcie).

Czy możesz opowiedzieć o tym coś więcej?
O oblężeniach i ich urozmaicaniu?

pozdr,
farm

_________________
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2015, 17:29 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1240
Lokalizacja: Kraków
farmer napisał(a):
LUDzik napisał(a):
- urozmaicenie oblężeń ma sens, byle jednak nie było zbyt skomplikowane (na tym samym się łapie w moim projekcie).

Czy możesz opowiedzieć o tym coś więcej?
O oblężeniach i ich urozmaicaniu?

pozdr,
farm


Pytanie co prawda nie było chyba do mnie, ale mogę napisać, że z "systemów oblężeń" w CDG najbardziej przypadł mi do gustu, najwięcej "chromu" przy zachowaniu elegancji daje ten w "Kingdom of Heaven". Ta gra jest jednak zdecydowanie nastawiona na oblężenia. Natomiast mój system wygląda następująco: przy jednej tabeli rzuca się albo za 1 PA jedną kostką, albo za 2 PA dwoma kostkami, do tego oblegający może dodać, a broniący odjąć po wartości z jednej karty bojowej (jest też parę bardziej skomplikowanych wydarzeń na korzyść jednej lub drugiej strony). Przy wyższych wynikach oblegający może alternatywnie zadać twierdzy więcej strat i samemu ponieść ich więcej, albo zrezygnować z części jednych i drugich. W ten sposób starałem się prosto oddać różnicę między bardziej losowym szturmem na twierdzę z marszu i długotrwałym oblężeniem, które pochłania więcej środków (punktów akcji) ale daje bardziej przewidywalny wynik.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: niedziela, 28 czerwca 2015, 10:50 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Posty: 220
Dzięki :-)

_________________
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: czwartek, 2 lipca 2015, 15:45 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1240
Lokalizacja: Kraków
Koledzy,
wygląda na to, że negocjacje co do zasad się zakończyły, w każdym razie teraz przygotowuję się do testowania już tylko balansu - w grze obliczonej teraz na 3 do 7 graczy. Poprosiłem Raleena o załączenie aktualnego wyglądu planszy i planszy dyplomatycznej, gdyby komukolwiek nasunęły się uwagi, zwłaszcza natury merytorycznej (wizualna strona produktu końcowego i tak będzie pochodzić od grafika i może się różnić od tego, co przedstawiam), będę bardzo wdzięczny. Jeśli ktoś miałby ochotę wziąć udział w testach, serdecznie zapraszam. Myślę zwłaszcza o gościach wybierających się w lipcu-sierpniu do Krakowa albo na Galicyjskie Manewry do Muszyny. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: czwartek, 2 lipca 2015, 16:17 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32659
Lokalizacja: Warszawa
Zgodnie z zapowiedzią najnowsze wersje plansz do gry.

Obrazek

Obrazek

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
PostNapisane: poniedziałek, 13 lipca 2015, 23:04 
Major

Dołączył(a): środa, 23 listopada 2011, 00:27
Posty: 1240
Lokalizacja: Kraków
Wczoraj odbyła się rozgrywka w OLL na 7 osób. Skład: Hiszpania - Ibrahim, Francja - Fenix, Zjednoczone Prowincje - Kasia, Szwecja - Monthion, Rzeczpospolita - Maciek, Osmanie - Dajmiech. Ja kierowałem Cesarstwem i przegrałem (-19 PZ), wygrała Kasia Zjednoczonymi Prowincjami (34 PZ). Ogólnie, sojusz antyhabsburski radził sobie lepiej od początku, ale miał też przewagę 4 : 3. Hiszpania walczyła w zwarciu z Francją, straciła swoje wojska we Flandrii, później w Italii, ale o dziwo straciła na koniec jedną tylko prowincję w Europie (sporo natomiast na morzach). Rzeczpospolita z Moskiewską pomocą zajęła przejściowo Finlandię, potem ją utraciła, ale obroniła własne terytorium. Nie można tego powiedzieć o Cesarstwie, które na koniec gry zostało rozdrapane przez wojska osmańskie, szwedzkie i holenderskie. Podobny los spotkał sojusznika Cesarza, Danię. Generalnie jednak jestem zadowolony z rozgrywki, dla uzyskania balansu doregulowania wymaga raczej rozstawienie początkowe niż trudniejsze do zmiany elementy.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 304 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 17, 18, 19, 20, 21  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.