[XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek [GOTOWE]

Konkurs z nagrodami dla malujących figurki.
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

[XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek [GOTOWE]

Post autor: darekpwl »

Witam wszystkich,
Ostatnie edycje ominęły mnie ze względu na brak czasu, ale mimo to zastanawiałem się co bym wystawił gdybym miał go więcej. I chodził za mną pewien mazowiecki kościółek w Rokiciu, ponieważ pasuje do mojego wargamingowego tematu (rozbicie dzielnicowe na terenie księstwa mazowieckiego) zarówno pod względem okresu historycznego jak i lokalizacji. Okazało się jednak, że chodził nie tylko za mną - na przestrzeni ostatnich kilku edycji dokładnie ten sam kościółek wylądował na konkursie dwa razy. Z tego co obserwowałem to z różnych przyczyn żaden nie został ukończony, więc stwierdziłem że teraz ja spróbuję się z nim zmierzyć :)

Sam kościółek w Rokiciu jest o tyle ciekawym obiektem, że zachował się w do naszych czasów w stanie niewiele zmienionym od oryginalnej średniowiecznej formy. Pod względem modelarskim dogodnym do wykonania, bo dostępne jest sporo materiałów z planami obiektu, jak również całym renderem 3D.

Planowane dane taktyczno-techniczne pracy (bez podstawki):
Dł.: 19 cm;
Szer.: 10,5 cm;
Wys.: 24 cm;
Skala: 1/100 (15mm)
System wargamingowy: Lion Rampant
Funkcja: zwykły budynek, bez specjalnych funkcji.

W ostatecznym kształcie nie planuję wiernej kopii kościółka - ze względu na fakt, że jest w całości wymurowany z cegły wydaje mi się, że modelarsko byłby dość nudny. Planuję dodać kamienne narożniki tu i tam, jak również drewniane lica wieży kościelnej. Jeśli starczy mi czasu to żeby nieco ożywić pracę dodam do niej mały cmentarz, drzewko i inne tego typu upiększacze ;)

Na razie praca istnieje wyłącznie w wersji cyfrowej, ale moja poprzednia praca też startowała w takiej wersji :P
Poniżej kilka fotek realnego obiektu oraz kilka moich inspiracji, jakimi będę chciał się kierować w opracowaniu mojej wersji kościółka:

1. Kościół w Rokiciu obecnie i na historycznych rycinach:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

2. Inspiracje:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

3. Obecny stan projektu:
Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony sobota, 17 lutego 2024, 13:58 przez darekpwl, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43400
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: Raleen »

Zapowiada się bardzo ciekawie.

Masz akceptację projektu.

Powodzenia!
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10587
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2104 times
Been thanked: 2831 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Elegancko. Trzymam kciuki.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Święta święta i po świętach :roll:

Jednym okiem oglądając Kevina w TV był czas przysiąść nad projektem, by kiedyś móc zapewnić figurkom możliwość duchowej posługi w ukończonym kościółku ;)
Zmniejszyłem nieco wysokość wieży - ostatecznie będzie to 19 cm. Nie chcę, by kościółek zdominował pole bitwy, na którym najwyższym budynkiem miała być wieża rycerska (wystawiona kiedyś do konkursu - link: viewtopic.php?t=20737
Model kościoła już prawie jest, ale ma się tą świadomość że prawdziwy znój i trud jeszcze przede mną przy obróbce 2D i tworzeniu cegieł, okiennic i takich tam. Całość będzie wycięta ze sklejki, z przyczyn technologicznych będą trzeba robić zakładki na elementach, na czym całość cierpi wizualnie. W moim projekcie postaram się maksymalnie ukrywać te zakładki tam gdzie będzie to możliwe.

Zabieram się też za tutoriale odnośnie malowania cegieł na modelach, przy skali jaką założyłem (1:100) to będzie chyba największa trudność do pokonania. Mam też kilka pomysłów jak złamać ogólną płaskość wyciętych ceglanych ścian, ale to czy mój pomysł okaże się słuszny wyjdzie dopiero przy wycinaniu ;)

Obrazek

Obrazek
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Model praktycznie ukończony, zabieram się za metaloplastykę na samych częściach 2D. Trzeba ponakładać wszystkie rysunki cegieł, kamieni itd. Wydawało mi się, że pójdzie to szybko a z samym tylko prezbiterium (dla nieobeznanych - to ta część kościoła z ołtarzem w której swoją robotę wykonuje ksiądz i wszelaka służba liturgiczna) walczę od dwóch wieczorów. Czy wygrałem tą walkę okaże się przy próbie złożenia całości do kupy :roll:
W każdym razie są to ostatnie zdjęcia w cyfrowej fazie projektu, następne fotki dodam jak kościółek wyjdzie już z komputera do świata śmiertelników.

Obrazek

Podczas świąt miałem okazję odwiedzić rodziców i nie omieszkałem zajrzeć do domowej biblioteczki w dziale z architekturą. Poszukiwałem inspiracji do dodania detali architektonicznych jakie występowały w architekturze romańskiej (a kościółek w Rokiciu będący bazą mojej pracy prezentuje właśnie ten styl architektoniczny). Te detale które można było w miarę dodać do skali 1:100 już znalazły się w projekcie:

1. Portal nad wejściem głównym:
Obrazek
Obrazek

2. Naroża (widać na fotce na samej górze):
Obrazek
Pełnią podwójną rolę - oprócz ozdoby czysto wizualnej nieco zasłaniają łączenia poszczególnych części makiety. Te kamienie na samym dole to już moja wesoła twórczość.

3. Fryz arkadkowy (widoczny też na jednym ze zdjęć z pierwszego posta w tym wątku):
Obrazek
Obrazek

Dla zainteresowanych źródło powyższych zdjęć:
Spoiler
Show
Obrazek
Polecam. Na pewno posłuży mi w kolejnych projektach.
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Kościółek a przynajmniej jego fragment opuścił cyfrowy matrix i jest już w namacalnej, fizycznej wersji ;) Składanie do kupy nie przysporzyło prawie żadnych problemów, chociaż już mam kilka wniosków co by na przyszłość poprawić przy projektowaniu takich budyneczków. Największy problem jest przy malutkich elementach, przy grubości materiału 1,5 mm są one dość łamliwe i wymagają delikatnego traktowania.

Może jeszcze dziś z racji weekendu zdążę wyciąć nawę główną, o ile dzieciaki będą łaskawe i usną o ludzkiej porze. W tygodniu niestety czasu praktycznie brak, mam nadzieję że wyrobię się do 17.02 :roll:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Kościółek nieco urósł od ostatniego razu ;). Doszła nawa główna. Nie ma jeszcze wszystkich naroży, dokleję je jak wieża będzie już na swoim miejscu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Prezentuje się ona na razie dość płasko ale już dziś zacznie nabierać głębi ;)

Obrazek
PaPapiór
Appointé
Posty: 35
Rejestracja: piątek, 10 czerwca 2022, 13:37
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: PaPapiór »

Jestem pod ogromnym wrażeniem tego projektu!
Z jakiego oprogramowania korzystasz do tworzenia takich makiet?
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Kościółek oficjalnie jest już w stanie deweloperskim - wszystkie elementy już na swoich miejscach :mrgreen:
Ale do uruchomienia figurkowej parafii jeszcze daleka droga bo trzeba to wszystko jeszcze jakoś pomalować, a w tym czuję się już mniej pewnie niż w projektowaniu modeli. Szczególnie jeśli chodzi o malowanie cegieł w skali 15mm :?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

PaPapiór pisze: poniedziałek, 22 stycznia 2024, 12:49 Jestem pod ogromnym wrażeniem tego projektu!
Z jakiego oprogramowania korzystasz do tworzenia takich makiet?
Dzięki! ;) Używam kilku programów, inny do 3D, inny do 2D oraz oprogramowanie CAM do lasera.
Staram się używać darmowego oprogramowania tam gdzie to możliwe - Do 3D można użyć Sketchupa lub Blendera, do 2D Adobe Ilustrator lub Inkscape, a jako oprogramowanie CAM do lasera używam Lightburna.
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Kościół zastałem dzisiaj drewniany, a zostawiam murowany :D

Obrazek

Obrazek

W ruch poszła pasta imitująca kamień. Dawno jej nie używałem i zapomniałem, że trzeba jej używać dość ostrożnie, bo lubi zjadać detale :roll: I choć proboszcz byłby pewnie zadowolony z pęknięcia czy dwóch mniej, to jednak dodam je później nożykiem ;) Powciskam też tą pastę w różne szpary które mi niechcący powychodziły, jedną widać nawet na pierwszym planie na fotce :oops:
Wracając do pasty - używając jej z umiarem daje fajną fakturę, której siłą rzeczy brakuje w wycinanych elementach. Nawet na świeżo wygląda już całkiem fajnie, ale prawdziwy efekt daje dopiero przy drybrushu. Na kamiennej ścianie jaką robiłem kiedyś wyglądało to elegancko, zobaczymy jak się sprawdzi w przypadku ściany z cegieł.

Kolejne prace już sama standardowa plastyka - podkład, piasek na podstawkę, baza, detale, drybrush.
Nie zostawiłem też zbyt dużo miejsca na upiększacze, gdybym zwiększył podstawkę to zajmowała by już na stole zbyt dużo miejsca. W wariancie minimum będą to trzy nagrobki, w wariancie max dwa groby i jakieś drzewko. Zobaczę jak wyjdę z czasem, wszystkie drzewka robię sam a czasu wbrew pozorom nie ma już zbyt wiele.
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Całość zapodkładowana, piasek pod kościołem wysypany i przemalowany na czarno. Dzisiaj mam zamiar ogarnąć całe podłoże - malowanie na kolor ziemi i rozjaśnienia.
Później biorę się już za malowanie samej bryły kościoła, dłużej się tego nie da odkładać :D

Nie chcę robić spamu i zamieszczać kolejnej fotki za każdym razem jak coś grzebnę przy projekcie, ale tym razem wrzucam bo przy oświetleniu z góry fajnie widać to co udało się osiągnąć pastą z efektem kamienia, którą opisywałem w poście powyżej ;)

Obrazek
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Metodą prób i błędów doszedłem to takiej wersji ceglanej ściany która wydaje mi się satysfakcjonująca. Teraz powinno pójść już szybko 8-)

Obrazek
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43400
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: Raleen »

Bardzo fajnie wygląda ta ceglana ściana 8-)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Zdjęcie techniczne z karteczką.
Codziennie malując kolejny segment powinienem wyrobić się na spokojnie w terminie.

Miałem okazję znowu doznać terapeutycznych właściwości tego hobby - oprócz tej pracy dość dawno już nic nie malowałem, a teraz mogę znów sobie przypomnieć jak bardzo praca przy takich modelach relaksuje i odstresowuje :mrgreen:

Obrazek
darekpwl
Caporal
Posty: 65
Rejestracja: sobota, 16 stycznia 2021, 23:54
Has thanked: 62 times
Been thanked: 72 times

Re: [XXV] [6] XIII-wieczny mazowiecki kościółek

Post autor: darekpwl »

Kolejne zdjęcia techniczne z karteczką, myślę że można uznać że z zaawansowanej fazy malowania.

Wszystkie cegły pomalowane, podobnie naroża i okna.
Do malowania jeszcze wejścia, deski na wieży i dach.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Konkurs Modelarski Forum Strategie”