Przepisy

Forum systemów bitewnych "De Bellis Renationis", "Field of Glory" oraz "Field of Glory Renaissance".
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Przepisy

Post autor: Greebo »

Jak pewnie wiecie przetłumaczyłem FoG-a (w tej chwili czyszczę tekst roboczy).

Po zapoznaniu się z przepisami mam w tej chwili dwie lub trzy wątpliwe kwestie.

Zacznę jednak od najistotniejszej moim zdaniem bo już dwa razy zastosowanej w grach (jeśli się nie mylę.)

Chodzi mi o kwestię umieszczenia zasadzki za wzgórzem.

Teoretycznie nie jest to wprost zabronione ale jeśli dobrze pamiętam zasadzka ma być niewidoczna dla przeciwnika. Zaś kwestie niewidzenia określa tabela na str 131 podręcznika i wojska są niewidoczne (max z odleglości 4MU) jeśli sa całkowicie w:
Zaroślach (B),
Ogrodzonym polu (EFI)
Plantacji (P)
Wąwozie (G)
Lesie (F)
Winnicach (V) (tylko LF)
Moczarach (M) (tylko LF)
Miękki piasek (SS) (tylko LF)
Wsiach (Vg)

Strome i łagodne wzgórza sa też ale z adnotacją że niewidoczne są wojska za linią grzbietu (z więcej niż 6 MU).

Czy przy takim zapisie możnna umieścić zasadzkę za wzgórzem a dokładniej za krótszą cześcią wzgórza 9Na krótszym boku) jeśli dłuższy bok wzgorza jest ustawiony rownolegle do krótszego boku planszy? w koncu z boku jest widok i grzbiet nie zasłania widoku?

Od razu zaznacze że nie miałbym wątpliwości gdyby wzgórze dłuższym bokiem było równoległe do do stron graczy.

Co sądzicie na ten temat?
Awatar użytkownika
Inkub
Colonel en second
Posty: 1425
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 11:26
Lokalizacja: Wawa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Inkub »

Moim zdaniem jak najbardziej... Wzgorze nigdy, albo prawie nigdy nie wyglada tak, ze ma dwa stoki i gran...

|
|
|
| Zas.
| --------
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| --------


O taka sytuacje chodzi?
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Post autor: Greebo »

Jeśli dobrze rozumiem rysunek to tak.

A co do tego jak wygląda wzgórze rozumiem twoją wypowiedź tyle tylko ze przepisy mówią wyrażnie że w FOG wzgorze ma jedną grań! jeśli gracze tego inaczej nie określą. A nie określili.

Sytucja o której mówie jest mniej więcej przedstawiona na zdjęciech chyba na blogu Ciszy.

na bitwie z przed miesiaca jest nawet znacznik a na tej z maja jest tylko opis że oddział ujawnia się z zasadzki.
Ostatnio zmieniony wtorek, 11 maja 2010, 13:50 przez Greebo, łącznie zmieniany 1 raz.
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Post autor: Greebo »

Ta zasadzka była mniej wiecej tak:

[center]krawedz gracza[/center]
----------------------------------------------------------------------------------------


B
o
c
z . . . . . zasadzka
n . . . . . G /X/G
a. . . . . .G G G
. . . . . . .G G G
k. . . . . .G G G
r. . . . . .G G G
a. . . . . .G G G
w. . . . . .G G G
ę. . . . . .G G G
d
ź


---------------------------------------------------------------------------------------------
[center]krawęź drugiego gracza[/center]


Gdzie G oznacza górę, a /X/ miejsce znacznika zasadzki.[center][/center]
Awatar użytkownika
Inkub
Colonel en second
Posty: 1425
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 11:26
Lokalizacja: Wawa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Inkub »

Ja bym sie zgodzil, ze to jest prawidlowe ustawienie... Nawet diuna piaskowa widziana z boku zasłania teren za nia... Miedzy innymi z tego powodu uwazam gran prowadzona jedna linia na wzgorzach w DBA i FoG za malo realistyczne. Ale to, oczywiscie, tylko moje prywatne zdanie.
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Post autor: Greebo »

Inkubie.

Czy masz jeszcze jakies nowe spostrzeżenia co do Słowniczka FoG opócz tych które już mi przesłałeś.

Wiem że możesz jeszcze nie mieć pierwszego FoG-a ale Renesansowy to poza dwoma dodatkami o formacjach powtórka piewszej części (I to niemalże słowo w słowo). Możesz się wiec bez trudu zorientować na tym podręczniku co do kontekstu słów których nie byłeś pewny.
Awatar użytkownika
Inkub
Colonel en second
Posty: 1425
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 11:26
Lokalizacja: Wawa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Inkub »

Masz racje, jutro wezme do pracy podrecznik i zerkne jeszcze. Dam Ci znac mailem ok. 15.
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Post autor: Greebo »

Będę bardzo wdzięczny.

Da mi to możliwość doczyszczenia tłumaczenia pierwszej cześci i przejscia do przekształcania go na Renesans.

Jak możesz to pomyśl jeszcze nad jakimś barziej literackim (a nie dosłownym) tłumaczeniem DISR i FRAG.
Awatar użytkownika
Jarek
Général en Chef
Posty: 4621
Rejestracja: środa, 7 lutego 2007, 10:48
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 85 times

Post autor: Jarek »

Mam takie pytanie: co daje artylerii w FoGR strzelanie na bliski zasięg?
Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon
Posty: 1036
Rejestracja: czwartek, 1 października 2009, 00:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 7 times

Post autor: Pablo »

Na bliski zasięg zmniejszone jest pole ostrzału do szerokości jednej podstawki. I to chyba tyle.
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Post autor: Greebo »

Jarek!

Byłem trochę zajęty w weekend więc nie miałem czasu Ci odpowiedzieć ale rzeczywiście jest chyba tak jak napisał Pablo.

Na dodatek może to powodować że paradoksalnie BG Artylerii bedzie na krótkim zasięg strzelała gorzej niz na dalekim bo nie bedzie mogła w pewnych sytuacjach uzyć wszystkich podstawek. (BG z 3 lub 4 podstawek może tracic 1 podstawkę do strzału na krótkim zasięgu w sytuacji gdzie na dalekim strzelała by wszystkimi, albo 1 wiecej niz na krótkim!)

Co dziwniejsze w tabeli kości do strzału wyraźnie zaznaczono że chodzi o kości dla krótkiego i długiego zasięgu. Podobne zapisy (ze stosuje się to dla obu zasięgów) są jeszcze dla wozów bojowych i strzałów salwą (tyle tylko że w tym ostatnim wypadku mamy jeszcze modyfikacje przez - POA przy strzelaniu do opancerzonych (różnych) na długim zasięgu).

W innych sytuacjach jest rozróżnienie ilości kości dla tych dwóch zasięgów.

Piszę to bo jeśli wyraźnie podano że stosuje się to dla obu zasięgów (wymieniając je z nazwy!) to nie może tu chodzić o pomyłkę, ale świadomą zmianę przepisów.

Nie do końca to rozumiem ale tak jest.

Fakt że w bitwie (chyba na razie pierwszej i jedynej) stoczonej w Polsce w systemie FoG R artyleria okazała się bardzo skuteczna (ale jedna bitwa to moim zdaniem za mało na wyciąganie wniosków) i że w stosunku do FoG w FoG R znacząco wydłużono jej zasięg ognia, niewiele tu zmienia czy tłumaczy.
Ostatnio zmieniony wtorek, 1 lutego 2011, 09:55 przez Greebo, łącznie zmieniany 1 raz.
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: Przepisy

Post autor: Greebo »

Chciałem nawiązać do kwestii jaka pojawiła się dziś w grze kiedy dwie BG tebańskiej jazdy walczyło z jedną BG spartańskiej jazdy.

Dwie BG tebańskie zadały w sumie więcej strat BG spartańskiej niż spartanie. (Obie grupy tebańskie zadały spartanom 4 trafienia a spartanie w sumie 3). Walka spartan była podzielona na dwie sekcje (każda sekcja z jedna BG tebańczyków), a wyniki walk w sekcjach były następujące: W I sekcji spartanie zadali 2 trafienia i otrzymali 1 trafienie, w II sekcji zadali 1 trafienie a otrzymali 3 trafienia.
I tu powstał problem, bo choć bezspornym było że BG Spartan przegrała walkę, powstała dyskusja na temat walki w sekcji gdzie grupa tebańskiej jazdy otrzymała więcej trafień niż sama zadała, powstało bowiem pytanie czy oprócz przegranej BG Spartan i jedna BG Teban również nie przegrała walki?

Wydaje mi się że sprawę tę jednoznacznie rozstrzyga w punkcie 15 Oficjalny FAQ w 5.01 który brzmi:

" 15. LARGE COMBATS
What is the best way to deal with a large combat with many BGs fighting and offset?

What we do is break the line up into sections - start a new section every time the BGs (or POAs) change on either side. It is then very simple. Roll for hits and put them behind the troops in that section.

Then remember that winning or losing a section doesn't matter. What matters is whether a battle group loses overall.
(Inflicts less total hits than it received overall).

So add up the hits received and inflicted by each battle group and see if it lost or not. If it lost, take a CT and Death roll. If not, then take a Death roll with +2 on the dice (which for most troops means you only need roll if you suffered 3 or more hits)."

Najważniejszy w tym tekście dla naszej kwestii wydaje się drugi akapit który w tłumaczeniu brzmi mniej więcej tak:
"Potem pamiętaj, że wygrana albo przegrana sekcji nie ma znaczenia. Liczy się to, czy bojowa grupa przegrywa ogólnie.
(Zadaje razem mniej wszystkich trafień niż sam łącznie otrzymał)."

I zgodnie z tym wyjaśnieniem moim zdaniem tylko BG Spartan była przegrana w tym starciu.
Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon
Posty: 1036
Rejestracja: czwartek, 1 października 2009, 00:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 7 times

Re: Przepisy

Post autor: Pablo »

Greebo pisze:
" 15. LARGE COMBATS


What matters is whether a battle group loses overall.
(Inflicts less total hits than it received overall).

Liczy się to, czy bojowa grupa przegrywa ogólnie.
(Zadaje razem mniej wszystkich trafień niż sam łącznie otrzymał)."


Dokładnie tak jak jest napisane tu i w rulsach graliśmy. Sekcje służą do rozliczenia poszczególnych zwarć, gdzie mogą wystąpić różne współczynniki walki tzw POA-s lub różne BG. Natomiast wynik starcia rozlicza się dla każdej grupy bojowej BG niezależnie, zliczając hity, które sama zadała innym BG i hity które dostała od wszystkich BG z którymi walczyła.

To naprawdę jest banalnie proste. ;)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon
Posty: 1036
Rejestracja: czwartek, 1 października 2009, 00:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 7 times

Re: Przepisy

Post autor: Pablo »

Krótki pokaz przykładowej walki w FoG-a na Youtubie dla tych co jeszcze nie kumają :) .

http://www.youtube.com/watch?v=v8Ouz_zfsT0
Awatar użytkownika
Kretus
Baron
Posty: 1192
Rejestracja: niedziela, 31 grudnia 2006, 19:14
Lokalizacja: Lublin/Biłgoraj
Has thanked: 134 times
Been thanked: 73 times

Re: Przepisy

Post autor: Kretus »

Uff pierwsza bitwa testowa za mną. Bitwa 300 pkt + TC + FC na stronę. Raczej poligon niż walka, nawet nie rozstawialiśmy żadnego terenu żeby nie komplikować na starcie.
Nie jest dobrze ale da się opanować zasady, chyba :D Za chwilę siadam do sprawdzania błędów.

Mam następujące pytania:
1. punkt złamania. Mając armię złożoną z 4 BG wystarczy strata 1 by osiągnąć punkt złamania, czy trzeba stracić 2 ? Pytanie proste ale całkiem mi się pomieszało.
2. jakie opcje ma jednostka C walcząca jako okrążająca (overlap) w następującej sytuacji:

A
AA
BBCC
BBCC

- czy w następnej własnej rundzie C może zaszarżować (i nie jest to szarża na bok) ?
- czy C może dostawiać się do walki wręcz w następujący sposób na etapie dostarczania podstawek do zwarcia (feeding bases into melee):

A
AACC
BBCC
BB


Dziękuję za pomoc!
Z czasem nowa z nas powstanie wodzów rota
Uzbrojona w historyczne argumenty...
ODPOWIEDZ

Wróć do „DBR, FoG, FoGR”